Ainoa maan päällä ongelmani kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ellustiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Ellustiina"

Vieras
Mulla on karva ongelma. Alkoi siinä vaiheessa kun olin syönyt minipillereitä jonkun aikaa. Söin sellaista merkkiä kun mini-pill. Sitten vaihdoin microlutoniin mutta söin sitä vain kuukauden josta sitten vaihdoin suoraan Zoely yhdistelmäpillereihin, nyt menossa toka liuska Zoelya. Karva ongelma tuntuu vaan pahenneen. Onko syy zoelyssa vai onko nuo karvat vielä peräisin tuosta kuukauden microluton kokeilusta? Pelkään että muutun pian apinaksi.. Zoelyn pakkausselosteessa mainitaan kyllä yhtenä haittavaikutuksena lisääntynyt karvankasvu.. voi ei..
Tuleeko kaikki pillerit aiheuttamaan mulle tuota karva ongelmaa? Sitten vielä kun on vähän sellaisiakin juttuja ettei mulle määrätä ihan mitä tahansa pillereitä... Onkohan Qlairasta apua karvojen kanssa?

Me juttelemaan gynekologisi kanssa. Vaihtaa tarvittaessa merkkiä ja tutkii muutenkin, esim. PCOS:n ja muiden varalta. Muualta saat ajettua karvat, mutta muista, että jos saat pysyvää ongelmaa kasvoihin, niin ainut oikea hoitopaikka sille on plastiikkakirurgi ja laser. Ei siis kotikonstit eikä edes kosmetologi.

Olen menossa viikon päästä yksityiselle gynelle jotta se ainakin ultrais munasarjat.

Mutta mulle ei voi määrätä esim diane novaa niin mitäköhän vaihtoehtoja on olemassa sitten?

Mulla niitä karvoja on ylähuulessa, leuassa, rintojen välissä. Ja niitä ei ole ennen ollut. Olen normaalipainoinen joten lihavuudesta ne tuskin johtuu. Muita oireita ei ole. Tuossa kyllä lukee että e-pillerit auttais tuohon karva ongelmaan vasta 9-12kk käytön jälkeen. Toisaalta sitä en tiedä auttaako Zoely? Zoelyn keltarauhashormoni ei ole androgeeninen mutta sillä ei vissiin ole kuitenkaan mitään varsinaista antiandrogeenistä vaikutusta.

No oikeaan aikaan eli ajoissa menet nyt lääkäriin. Ei kannata odotella noinkin ison vaivan kanssa. Jos on PCOS, niin se aiheuttaa muitakin vakavampiakin ongelmia. Älä muuten poista karvoja ennen lääkärille menoa, niin näkee totuuden.

Voiko PCOS yhtäkkiä puhjeta? Ei mulla koskaan oo ennen mitään tällaista ollut? Eikö PCOS aiheuta lapsettomuutta ja epäsäännöllisiä kuukautisia? Ei mulla sellaista ole eikä koskaan ollut.. Mutta ikävä vaiva olis kyllä jos sellainen olis tän syynä... :/

Jos kehossa on liikaa keltarauhashormonia keho tekee siitä ylimääräisestä androgeenejä... Liikaa androgeeniä= hirsutismiä. Toisaalta kaikissa minipillereissä ja joissakin ye-pillereissä mainitaan harvinaisena haittavaikutuksena liiallinen karvan kasvu. Jopa yaz pillereissä löytyy ko haitta mainittuna vaikka yaz on antiandrogeeninen e-pilleri.