Äippäraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 6 kk:n tulojen mukaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
6

6 kk:n tulojen mukaan

Vieras
Oliskos jollain tietoa noiden kelan lappujan täyttämisestä jos hakee niiden kuuden kuukauden tulojen mukaan?

Ymmärsin, että työnantajan on täytettäva lomake ""ilmoitus työnantajan maksamasta palkasta"" , mutta voiko pomo täyttää lapun jo etukäteen jotta saisin toimitettua sen kelaan ja päätöksen rahasta vai joudunko odottamaan äippäloman alkuun kun palkat on maksettu..?

Sekavaa tekstiä mutta jos joku auttaisi tyhmää...

Itse sain palkanlaskijalta viimeisen 6 kk:n palkkatulolapun.Eli missä näky mitä on ansaittu lomarahoineen päivineen.Ja tämän liitin kelan paperiin mikä pitää täyttää kun hakee päivärahaa.Tosin sekään ei auttanut sillä ei ollut vaadittavaa 20 %:n korotusta 2003 verotietojen(minkä mukaan nyt lasketaan päiväraha)mukaan.Ja äityispäiväraha pitää hakea 2 kk ennen laskettua aikaa.

Itselläni on määräaikainen työsuhde tammikuun loppuun saakka ja jään äippälomalle 24.12.05. Minulle maksetaan normaali palkka aina 31.1 saakka ja kela maksaa korvauksen työnantajalle. Haen myös itse 6 kk mukaan ja vein juuri tänään kelaan laput ja laitoin vain raksin siihen kohtaan että selvitys tuloista selvitetään myöhemmin. Työnantajalle vein sen toisen lapun jonka sain neuvolasta ja he ilmoittavat 24.12 kelaan paljonko olen tienannut edellisen 6 kk aikana. Tietty sen voi ilmoittaa myös nyt jos on säännölliset kuukausitulot, mutta itse teen keikkatyötä sen lisäksi niin siksi näin. Onpa sekavaa, ymmärsitkö?

jos nyt kysymyksesi ymmärsin niin ei tarvitse odottaa siihen asti kun jäät äippälomille vaan esim minä pyysin jo elokuussa palkanlaskijalta todistuksen saamastani palkasta ja äippä lomille jään vasta viikon kuluttua. eli periaatteessa se 6kk on vaan ""jostakin välistä""

kun sulla on määräaikainen työ, et saa kelalta viimeisten 6 kk:n tulojen mukaan äitiyspvrahaa. tai ainakin minulta hylättiin hakemus, koska työni ""ei ole jatkuvaa"". valitin päätöksestä kaksi kertaa, ei muuttunut. sen jälkeen asia meni sosiaalivakuutuslautakuntaan, josta tuli minun onnekseni myöteinen päätös. mutta edelleenkään ei kela ole tehnyt uutta päätöstä, ja kohta oikeuteni äitiys/vanhempainrahaan päättyy, lapsi kun on jo niin iso! eli käytännössä olen saanut minimirahaa kokoa ajan, vaikka minulle kuuluisi suurempi. milloin lie tekevät päätöksen (ja nostavat 10 senttiä päivälle, luulen vaan).

Mitä mieltä olette. Olen jäämässä äippälomalle helmikuun lopussa. Minulla kävi sellainen tuuri, että palkka nousi nyt lokakuun alusta 200 €/kk. Kannattaisiko minun odottaa tuonne helmikuun loppuun, ennen kuin haen äitiyspäivärahaa, koska ehdin saada 5 kk ajan melko paljon suurempaa palkkaa, mikä vaikuttaa 6 kk tulojen mukaan laskettaessa päivärahaan aika monta €/pv. Voiko siis viedä kaikki muut paprut kelalle ennakkoon, esim. että saan äitityspakkauksen hyvissä ajoin ja toimitan palkkatodistuksen vasta sitten helmikuun lopussa???

Nythän on niin, että 1.10. jälkeen alkaville äitiyslomille raha voidaan laskea myös yhden viimeisen kuukauden tulojen perusteella, JOS TYÖNANTAJA TODISTAA, ETTÄ TYÖ OLISI JATKUNUT VÄHINTÄÄN PUOLI VUOTTA, JOS HENKILÖ EI OLISI JÄÄNYT ÄITIYSLOMALLE. Mutta tällöinkin yhden kuukauden perusteella laskettujen tulojen pitää olla 20% suuremmat kuin verotuksessa vahivistetut. Tämä siis vaikuttaa niiden asemaan, jotka saavat suuren palkankorotuksen juuri ennen äitiyslomalle jäämistä!

Siis joutuuko silloinkin minimille, jos on aloittanut 6 kk:tta ennen työn joka on määräaikainen, mutta jatkuisi äitiysloman jälkeen? Nykyaikanahan suurin osa on pätkätöitä, eihän vaikituisia työpaikkoja ole edes kaikilla aloilla!!

Siis mulla ainakin lasketaan työttömyyttä edeltäneet 6kk koska olin töissä helmi-elokuun ja sen jälkeen liiton rahoilla ja äitiyslomani alkaa 3.1.! Muuten laskettaisiin siitä tammikuun kolmannesta päivästä taaksepäin se 6kk mutta työttömyys siirtää laskentaperustetta! Ja se helmi-elokuu oli määräaikaista työtä!

Soitin eilen Kelaan, koska tää kiinnostaa mua kovasti. Sanoi heti, että tää on tosi monimutkainen asia ja jokainen tapaus joudutaan katsomaan yksitellen... Kiva. Työttömäksi kannattaa tosiaankin ilmoittautua heti, koska niinkuin edellinenkin sanoi, se pidentää sitä ""työaikaa"". Edeltävän 6 kk:n työ voi olla pätkätyötä, vaikka joka kuukausi eri työnantajalla. Jossain tapauksissa hyväksytään, jos on ehtinyt olla töissä vaan 5 kk, mutta työ olisi jatkunut, jos ei olisi tullut raskaaksi. Mutta niinkuin jossain viestissä oli, 1 kk ei kelpaa. Ja tosiaan jos olisi ollut pätkätöissä ja välillä aina työttömänä, niin nämä pätkät voidaan liittää yhteen 6 kk:n töiksi. Tosi sekavaa siis, joten kannattaa ottaa hyvissä ajoin selvää, miten omalla kohdalla käy ja miten kannattaa edetä. Työttömäksi ainakin kandee ilmoittautua.

Mulla laskettiin sen 2003 verotuksen mukaan, mutta toimitan Kelaan ""varmuuden vuoksi"" kuuden kuukauden laput sitten, kun jään ä-lomalle. Täällä ainakin neuvottiin, että ihan ne viimeisimmät 6 kk ennen ä-lomaa käy. Kelan täti suositteli, että hakee kuitenkin ensin niillä vanhoilla tiedoilla ja tarkistuttaa sitten vielä niillä uusilla tiedoilla. No onpa vaikeaa selittää tätä=) Itselläni oli verottomia koulutuskorvauspäiviä vuoden 2003 verotuksessa, joten vaikka tulotaso ei ole paljon noussut, niin verotustiedoissa näkyvät maksetut palkat on. Ehtivät kuulemma tarkistaa uudet tiedot hyvin, kun on se eka päätös jo olemassa.

Tässä hyvä vastaus kelalta:

1.1.2005 tuli voimaan lakimuutos (sairausvakuutulain 11 luku 3§), jonka mukaan kuuden kuukauden tulot tulee esittää vanhempainpäivärahaoikeuden alkamista edeltäneeltä
kuudelta kuukaudelta tai viimeistä palkanmaksukautta edeltäneeltä kuudelta kuukaudelta.
Aikaisemmin oli mahdollista esittää tulot myös hakemista edeltäneeltä kuudelta kuukaudelta.

Jos työtulot ovat sairauden, työttömyyden tms, vastaavan erityisen syyn vuoksi olennaisesti pienemmät, voidaan tarkastelujaksoa liu´uttaa. Teidän tilanteessanne se ei ole mahdollista, koska olette työssä.

Vanhempainpäiväraha, joka sisältää äitiysrahakauden ja vanhempainrahan, määritellään koko ajan saman suuruisena alkuajankohdan mukaan eikä määrään vaikuta vuoden vaihteen muuttuvat tulot. Jos tulee lakimuutos, asia saattaa olla toisin.

Aune Saarela, vakuutussihteeri
Kela Oulun toimisto

Ai ei yhden kuukauden tulot kelpaa? No mitä tämä seuraava Kelan sivuilta poimittu pätkä sitten tarkoittaa?

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/160701134915EH

""Työtulo voidaan 1.10.2005 alkaen arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut. Muutos koskee niitä vanhempia, joiden oikeus vanhempainpäivärahaan alkaa 1.10.2005 tai sen jälkeen.""

Oikeasti kelassakaan ei aina tiedetä, että miten asiat menevät :( Eri päätöksiä on jopa saman kelantalon sisällä. Tähän kyllä täytyisi saada muutos. Päätökset pitää tehdä kaikille samalla tavalla.

Purnausta, purnausta....

Niin, kelan sisällä eri ihmiset selittävät saman asian eri tavalla.

Itse olen ollut 6kk sisällä 3kk määräaikaisessa töissä ja hain tietysti tulojen laskemista 6kk perusteella (vuonna 2003 olin opiskelija, eli minimi olisi tullut sillä perusteella). Puhelimessa mulle sanottiin kelasta, että voidaan laskea ne tulot niin, että kerrotaan vaan kahdella 3kk tulot ja siitä saadaan 6kk tulot jonka perusteella päiväraha lasketaan. No eipä kuulunut päätöstä, soitin tänään ja siellä eri ihminen sanoi, että ei voida laskea 6kk perusteella kun tulo ei ole jatkuvaa. Nyt odotellaan taas päätöstä..

Tunnen kuitenkin kolme ä-lomalla nyt olevaa henkilöä, joilla on laskettu 6kk perusteella vaikka heillä on 2-4 kk tulot siltä ajalta, muun ajan ovat olleet työttömiä. Nykyäänhän tosiaan niin monella on määräaikainen työ, että tuo onkin loogista ja oikein.

Oikeasti kelassa vain harvoilla on osaamista asioiden ratkaisuun, eivät tunne pykäliä tai niiden tulkintaa ja yrittävät joka tapauksessa säästää valtiolle joka pennin niin ettei varmasti tarvitsisi maksaa ihmisille sitä, mikä heille kuuluu.

Titityy!!
juu,täytä äitiysraha/-avustushakemus, pistä ruksi kohtaan että tulot ilmoitetaan myöhemmin ja vie lappu kelaan.niin minäkin tein.äippäloma alkaa ens kuussa,äitiyspakkauksen sain viime kuussa,työnantaja postittaa viimeisen palkan saatuani kelalle lapun jossa näkyvät kuuden kk:n tulot. kannattaa odottaa viime tiliin asti niin hyödyt eniten tulojesi noususta. itse sain palkankorotuksen elokuussa joten olisi ollut tyhmää ilmoittaa sitä kuuta edeltäneen puolen vuoden tulot kun nyt voin ilmoittaa huomattavasti suuremmat tulot sinne.

Entä miten toimitaan silloin, kun työnantaja vaihtuu tuon edeltävän 6kk aikana. Itse ehdin olla uuden työnantajan palveluksessa 4kk ennen äippälomaa; olen sitä ennen ollut toisen työnantajan palveluksessa 5 vuotta. Pyydänkö todistukset sekä uudelta että vanhalta työnantajalta?

Yhteistyössä