Äippärahan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laskenta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laskenta

Vieras
Auttakaa pliis!

Taas näitä Kelan kiemuroita, mutta osaako joku äippärahansa jo laskettanut sanoa miten tämä homma oikein menee:
jään äitiyslomalle ensi vuoden puolella, ja äippäraha määräytyy minulla siis vuoden 2004 verotettavien tulojen perusteella. Kelan sivuilla sanotaan :
""Ansioperusteista päivärahaa laskettaessa bruttotulosta vähennetään tulonhankkimiskustannukset ja 5,1 % työttömyys- ja työeläkevakuutusmaksun osuutena.""

Tarkoittaako se siis sitä, että raha määräytyy sen summan perusteella, mikä jää kun vähennetään ensin 5.1% eli työttömyys- ja työeläkevakuutusmaksun osuus sekä ""viralliset"" tulonhankkimiskulut? Vai vähennetäänkö tuloista pois myös esim. vapaaehtoiset eläkemaksut sekä ammattiliiton jäsenmaksut? Eli mikä on se summa, jonka syötän esim. Kelan sivuilla olevaan laskuriin?

Älkää käskekö kysymään suoraan Kelasta; sieltä saa eri vastauksen joka kerta, enkä muutenkaan 100% luota Kelan tätien lausuntoihin. Onko jollakin faktatietoa? Kiitos paljon.

Niin mutta siis mikä se on se verotettava tulo, sekö joka jää KAIKKIEN vähennysten jälkeen, vai se joka jää vain tulonhankkimiskulujen ja tuon 5.1%:n vähentämisen jälkeen?

Ai niin ja vielä siitä Kelan laskurista, eli mitä siinä tarkoittaa se, että se ottaa huomioon sen 5.1%:n vähennyksen - siis tarkoittaako sitä, että itse täytyy syöttää tulot ENNEN kuin tuota vähennystä on huomioitu??? Vai vähentäen itse myös sen 5.1%.

Miten tää voi olla näin vaikeeta.

www.kela.fi Pääperiaate keväällä 2006 v. 2004 verotus, ELLEI voi osoittaa että viim 6 kk on tulot olleet +20% ko.tasosta, sitten voisi saada ei vielä vahvistetun verotuksen mukaan äitiyspäivärahan. Eli sinulla tulee v 2004 tulojen mukaan, ei väliä v 2005 työttömyydellä.

Tääl on kans sama pulma,et olen nyt työttömänä ja liiton päivärahoilla ja viime vuonna opiskelin ja ensi vuonna on laskettu aika huhti-toukokuussa eli minkä mukaan se äippäraha oikeen menee???kelalla sanottii et saat melkein saman kun nyt liiton päivärahoilla,mut siinähän silloin otetaan huomioon 2005 vuoden tulot eikä 2004,olen kyl sekaisin näist jutuista...

Äitiysrahaa voi hakea, kun raskautta kestänyt 154 päivää. Sitä varten tarvitaan myös neuvolasta raskaustodistus. Äitiysraha määräytyy verotuksessa viimeksi vahvistettujen työtulojen mukaan eli kohdallasi ymmärtääkseni 2004 perusteella, koska 2005 ei vielä vahvistettu, kun sinun aika hakea äitiysrahaa. Laskuriin syötin vuoden viimeisestä palkkakuitista veronalaisen ansion sellaisenaan, koska en saanut vielä 2004 verotukseen liiityviä papereita.

Oon tajunnu asian näin:
katson verolipusta tai vuoden vikasta palkkakuitista koko vuoden 2004 bruttoansiotulot, joista vähennän tulonhankkimiskulut (eli ay-jäsenmaksut ja tulonhankkimisvähennyksen 610 euroa tai todelliset kulut, jos ne on tuota 610:tä suuremmat; tähän kuuluu myös matkakulut). Näin saatua summaa käytän kelan laskuriin syötettynä summana.

Mulla tulee suoraan bruttotuloja käytettäessä päivärahan määräksi 63 euroa mutta nuo vähennykset huomioituna 60 euroa.

Ei tarvitse olla vaikeaa, itse sain ihan selkeän vastauksen Kelasta tätä asiaa kysyessäni - kyllä ne siellä parhaiten tietävät. Mielestäni ihan turhaa morkata aina Kelaa, olen aina saanut sieltä hyvää palvelua ja nopeasti.

Ihan turhaan itsekin yritin miettiä, että kannattaako tulot ottaa edellisen verotuksen mukaan vai 6kk:n mukaan; osaavat laskea tämän Kelassa paremmin kuin meistä monikaan; uskoisin.

Jos äitiysloma alkaa vuonna 2006, äitiysraha lasketaan vuoden 2004 tulojen mukaan. Eli kaikki ovat varmasti saaneet veroehdotuksen tai vastaavan 2004, josta voitte suoraan syöttää vuositulonne kelan laskuriin.

Vuoden 2005 tulojen mukaan äitiysraha myönnetään vain silloin jos tulot ovat 20% suuremmat kuin vuonna 2004. Voihan puolen vuoden takaiset tulot lomakkeen pyytää palkanlaskijan täyttää, käsittelevät sitten kelassa. Itse tein niin varmuuden vuoksi, ei siinä mitään häviä.

Noista en niin tarkkaan tiedä, jos on ollut työtön tai opiskelija verotusvuonna, jota pohjana käytetään.. kelassa tietävät parhaiten. Mutta luulisin, että juuri noissa tapauksissa kela katsoo viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan!

Menkää vaan rohkeasti kelaan ja pyytäkää asiallisesti kertomaan oikein juurta jaksaen ja yksityiskohtaisesti kuinka äitiysrahan määrä määritellään ja miten sinun tapauksessasi olisi paras menetellä! Kyllä he mielellään kertovat, sehän heidän työnsä on!

Tsemppiä vaan, kyllä ne asiat järjestyy, älkää stressatko :)

Sain itse juuri päätöksen äippärahasta. Eli laitoin sen laskennan 2003 mukaan, jolloin mulla oli paremmat tulot kuin nyt ja sen mukaan sain laskelman ja maksuohjelman ja olen jäämässä tän vuoden puolella lomalle. Laskurista sen verran, että ainakin mulla tuo summa minkä nyt saan on suurempi kuin laskurin laskema, mutta sen sanotaan olevan suuntaa antava.

Vastauksia (ja uusia kysymyksiä) olikin tullut jo tipoittain, mutta omien käsitysteni ja kokemusteni mukaan:
- Laskuri siis vähentää tuon 5,1 % automaattisesti, sitä sinun ei tarvitse itse vähentää
- Ammattiliiton jäsenmaksu sinun pitää itse vähentää laskurissa (Kela näkee tämän valmistuneesta verotuksesta)
- Vapaaehtoisista eläkemaksuista ja niiden käsittelystä en valitettavasti tiedä.
- Vuonna 2006 äitiyslomalle jäävillä äitiyspäiväraha lasketaan vuoden 2004 verotuksen mukaan tai viimeisen 6 kk:n tulojen mukaan jos ovat suuremmat riippumatta siitä, mihin aikaan vuotta 2006 jää äitiyslomalle. Siis vaikka ehtisitkin saada jo vuoden 2005 verotustietoja.
- Kuten joku jo totesikin, niin tuo laskuri on tosiaan suuntaa antava
- Kannattaa huomata, että normaaliin veroprosenttiisi lisätään äitiys- ja vanhempainpäivärahaa maksettaessa 2 prosenttiyksikköä, ellet hae erikseen verokorttia ko. sosiaalietuutta varten ja toimita sitä Kelaan.

Kyllä näistä stressin saa ja kapulakielen tulkinta on tuskaista, mutta kyllä ne siellä Kelalla oikein laskevat saamiensa tietojen pohjalta. Ja heidän pitäisi myös osata kertoa ihan yksikäsitteisesti etukäteenkin, miten homma menee, tulkinnanvaraa näissä ei pitäisi juuri olla. Ja aina voi valittaa, jos katsot tulleesi kaltoin kohdelluksi.

Niin, siitä viimeisen 6 kk:n tuloista tarkennus, vaikka kaikki täällä palstailevat tietysti tietävätkin, että ei riitä, että viimeisen 6 kk:n tulot ovat vähän suuremmat, vaan niiden pitää olla vähintään 20% suuremmat verrattuna viimeisen valmistuneen verotuksen tuloihin.

Ammattiliiton maksuja ei tarvitse maksaa äitiys- ja vanhempainrahakaudelta. Ei ainakaan pamissa. Pitää vain ilmoittaa, milloin aloittaa loman ja sitten ilmoittaa uudestaan kun palaa töihin.

Yhteistyössä