Hae Anna.fi-sivustolta

Air Balticista huonoja kokemuksia

Viestiketju osiossa 'Yleistä matkailusta' , käynnistäjänä Roomassa käynyt, 29.04.2010.

1. Roomassa käynyt Vierailija

Olemme matkanneet Air Balticilla Helsingistä Roomaan joitakin kertoja. Viikonloppuna tuli kuitenkin mitta täyteen. Takaisin tullessa minun piti saada mukaan 40 kg tavaroita. Niinpä netissä lippua ostaessa valittiin, että maksetaan kahdesta matkalaukusta. Soitimme vielä varmuuden vuoksi asiakaspalveluun ja kysyimme, että saahan siis koneeseen ottaa yhteensä 40 kg matkatavaraa, jos on maksanut kahdesta laukusta. Vastaus oli että kyllä saa. Lentokentällä sitten virkailijat sanoivat, että vaikka on kaksi matkalaukkua, niin maksimipaino on silti 20 kg. Kysyin, että miksi ihmeessä maksaisin kahdesta laukusta jos en halua lisäpainoa. Kun selitin, että asiakaspalvelussa oli kerrottu toisin, niin virkailijat totesivat vain, että eivät voi asialle mitään, ja että jos haluan ruumaan 40 kg matkatavaraa, niin joudun maksamaan 600 euroa. Niinpä toinen laukku jäi Roomaan.

Tämä lisäksi en pystynyt tekemään online check-iniä, koska järjestelmä oli sekoittanut etu- ja sukunimeni keskenään. Lentokentällä check-in maksoi 5 euroa :p Myöskään turhaan laukusta maksamaani 15 euroa en ole lähtenyt pyytämään takaisin, koska asiakaspalvelunumeroon soittaminen maksaisi 1,70 euroa per minuutti. Jos asiasta kiistelisi yhdeksän minuuttia, niin 15 euroa olisi jo menetetty.

Kun lento saapui Helsinki-Vantaalle, niin matkatavarat piti noutaa eri terminaalista eli mahdollisimman kaukaa. Siinä oli samassa koneessa tulleella ulkomaalaisporukallakin ihmettelemistä, kun matkatavaroiden noutopaikka oli tyhjä. Sieltä kun lähti seikkailemaan kohti toista terminaalia, niin ilman maihinnousukorttia ei olisi enää päässyt takaisin matkatavaroiden noutoalueelle.

Mutta tässä ei ole vielä kaikki. Aikaisemmilla kerroilla, kun olemme ostaneet lippua Air Balticilta, niin lipun hinta on noussut kesken ostotapahtuman. Tämä on tapahtunut muutaman kerran, ja olemme saaneet toistettua sen käynnistämällä selaimen uudestaan ja yrittämällä ostaa lippua samalle lennolle. Minusta on todella epäilyttävää, että tuollaista voi tapahtua niin usein, ja etenkin että se on toistettavissa! Jos lipun hinta nousee niin eihän sillä vanhalla hinnalla enää pitäisi päästä ostamaan, jotta se nousisi uudestaan! Epäilen tuota tarkoitukselliseksi huijaukseksi.

2. Nina M Vierailija

Nuo ovat niitä halvan lennon varjopuolia. Kun lippu ei maksa juuri mitään pitää tuottoa saada jostan muusta. matkatavaroista on tuolla yhtiöllä aina maksu, kiloista riippumatta. Ei kokemusta ko. yhtiöstä, otetaan aina toinen vaihtoehto.

3. M. Vierailija

Joo ei tuo AirBaltic ole mukava, mutta yleensä peilistä löytyy syy, jos nimet menevät sekaisin, sillä se kaveri ne nimet siihen tietokoneeseen on naputellut. Ja hyvin tuo AirBaltic'n sivu on toiminut, mutta olen kyllä siirtynyt toisten lentoyhtiöiden asiakkaiksi, matkatavarat ja ruoka, kun kuuluivat lipun hintaan kokonaishinnaltaan edullisemmin.

Ja lentoasema eli Finavia päättää missä lentokoneet pysäköivät ja mistä matkatavarat luovutetaan. Ei lentoyhtiö. Ehkä Finavia halusi sorsia AirBalticin asiakkaita ja suosia Finnairia.

4. TomPe Vierailija

Vaikuttaa vähän siltä, että matkaan on valmistauduttu heikosti.

Esimerkiksi airBalticin nettisivuilla sanotaan: "Please note that buying additional baggage pieces does not increase weight allowance (20 kg)"

Tämä lukee aika näkyvästi sillä sivulla, jossa maksetaan matkalaukuista.

Matkustusdokumenteissa lukee myös mihin terminaaliin matkatavarat tulevat.

Pientä vaivaa kannattaa kyllä nähdä ennen matkaa, niin ei tule sitten matkan aikana yllätyksenä.

5. Heikki Pihlava Vierailija

Jos kaikki menee nappiin niin homma toimii
    Vaimon kanssa lensimme Air Balticilla viime kuussa ensimmäisen ja viimeisen kerran.
    Sen mitä muiltakin olen kuullut eli jos kaikki sattuu menemään nappiin,niin hienoa .... jos taas kohdallesi sattuu ensimmäinenkin ongelma, niin toivoit hartaasti,että olisit valinnut länsieuroppalaisen yhtiön lennot.

Reklamointi muuten onnistuu vain venäjän tai englannin kielellä.

Ei enää koskaan Air Baltic lentoja .. huh..

6. Vee2 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Me olemme lentäneet Air Balticilla Turusta Venetsiaan varmaankin parikymmentä
    kertaa ja aina on toiminut kaikki loistavasti. Pieni kenttä, vähän jonoja, 20 km kentälle, edullinen parkkipaikka ja meille loistavat lentoajat vaikka Riikassa joutuukin muutaman tunnin odottamaan, on se vaan kiva tauko matkassa.
    Voittaa aina Helsinkiin ajamisen ja aikaiset nousut ja myöhäiset saapumiset.

Nettisivuilla kerrotaan selkeästi
    mitä käsimatkatavara ja ruumaan menevä tavara saa painaa ja mitä se maksaa.

Liput ovat edullisia ja suorastaan halpoja kun tilaa riittävän ajoissa. Lentoemot ja pojat palvelevat ystävällisesti ja ripeästi ja pikkusnäksin saa edullisesti ja jää vielä samppikseenkin rahaa. Monta sataa ja jopa tonnin enemmän maksavat
    ns. kalliit lentoyhtiöt antavat saman palvelun ja sitten saa sen sämpylän ja viinin
    "ilmaiseksi", vaikka niiden hinta on työnnetty moninkertaisesti lipun hintaan.

Provoilu on tietty kivaa, rahdin kuljettaminen ( 40kg kassit )matkustajalentokoneessa aina maksaa.
    Kuka vaan tarvitsee 40 kg matkatavaraa? teinitytöt rantalomalla? ,
    joten vapaa maailma, vapaat ihmiset, valinnanvaraa on ja siksi käytämme
    jatkossakin edullista ja laadukasta air balticia.

En ole työssä ko. yhtiössä, enkä millään lailla sidoksissa heihin...

7. IsoH Vierailija

Air Baltic saa kansainvälisissä kuluttajatutkimuksissa todella huonot arvosanat.
    Eli uskon ennemmin niitä kuin Vee2:n provoa...

8. Heikki Pihlava Vierailija

Näin on. Lisäksi firma on jo lähellä konkurssia.
    Air Balticin tappiot puhuttavat Latviassa - Talouselämä

9. Vee2 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä kirjoitin on minun kokemukseni, siitä, miten meillä lennot ja yhtiön
    palvelut ovat menneet. Kokemustemme mukaan täysin puikkoihin, eikä
    valittamista ole ollut.

En olekaan missään vaiheessa väittänytkään, että minun mielipiteeni olisi
    absoluuttinen ja koko totuus. Pitää paikkansa meidän osalta. Sempä takia
    kirjoitin mielipiteeni asiasta, kuten tekin.

Konkkahomman ei mua kiinnosta, sillä näistä asioista vaahdotaan paljon.
    Ko. maassa menee erittäin huonosti, enkä ihmettele etteikö ko. yhtiöllä.
    Niinhan menee vaikka Tallinkilla ja pessimistiset "asiantuntijatahot" keskustelupalstoilla ovat veikanneet konkkaa jo pitkään. Siellä ne Siljat ja Tallinnkit vaan keikkuu pinnalla.

Kaikkien kuluttajien nimissä toivon, että AirBaltic pysyy ilmassa. Siten
    meillä, jotka emme halua maksaa ylihinnoiteltuja sämpylöitä, on vaihtoehtoja.
    Eikä aina kaikki edullisemmat vaihtoehdot ole rahasta, vaan periaatteesta kiinni. Voisin väittää, että onko täällä F yhtiön kätyrit asialla ???

Hyvää kesää. 6 kerta lähtee ensikuussa ....

10. Tyytyväinen Vierailija

Samaa mieltä Vee2:n kanssa. Minulla on lentokentälle matkaa 5 km ja tuolla pienellä kentällä tarvitsee olla vain puoli tuntia ennen lähtöä. Näppärää, kun ei tarvitse ensin matkustaa lähes 3 tuntia Helsinkiin, jossa pitäisi kaiken lisäksi olla 2 tuntia ennen koneen lähtöä. Balticilla on kaikki toiminut hienosti. Olen aina ollut Finnairin puolesta puhuja, mutta kun ensimmäisen matkan tein Air Balticilla, niin vaaka on sen jälkeen kallistunut aina tähän lähilähdön puolelle.

Jos Finnair palvelisi meitä maakuntien matkustajia, niin mielellänihän minä Finnairilla lentäisin. Jos täältä pääsisi edes Helsinkiin liittymälennolla, mutta kun Helsinkiin ei pääse lentämällä muuten kuin Riian kautta, Air Balticilla ;-)

11. Hämmästynyt Vierailija

Air Baltic on tainnut palkata yritykseensä vain näitä nettilobbareita muiden palveluiden kustannuksella.

12. Tyytyväinen Vierailija

Oi, jospa minulle joku maksaisikin. Toin vain esiin omat hyvät kokemukseni, kun ne olivat niin samanlaiset Vee2:n kokemusten kanssa ja tuntui, että kaikki muut ovat eri mieltä.

Asiakaspalvelusta minulla ei kylläkään ole kokemusta, eli olen onnistunut lentoni varamaan ja lähtöselvityksen tekemään netissä. Käsimatkatavaroilla olen matkustanut, joten ei ole kokemusta noista aloittajan laukkuongelmistakaan. Lentokoneessakaan en palvelua ole kaivannut, eikä henkilökuntakaan ole minua häirinnyt. Lennot on olleet myös ajallaan, eli kaikki on mennyt hyvin.

Ehkä minun ongelma on siis siinä, että kaikki on mennyt niin hyvin. Jos ongelmia olisi ollut, niin olisiko sitten Air Balticin huono asiakaspalvelu tai muu toiminta tullut esiin? Eikös aloittajakin ollut tyytyväinen siihen saakka, kunnes ensimmäisen kerran tuli niitä ongelmia?

Minä olen päättänyt hyödyntää kuitenkin mahdollisuutta lentää kotikentältä niin kauan kuin se on mahdollista. Voihan olla, että jokin matka sitten peruuntuu sen takia, että firma menee konkurssiin. Tietysti täytyy toivoa, ettei sillä hetkellä ole jossain päin maailmaa. Silloin niitä ongelmia toden totta tulisi ;-)

13. Vee2 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Et taida osata lukea...

14. konetonttu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä tappelemalla rahansa saa takaisin, erityisesti jos asiakaspalvelussa on annettu virheellistä tietoa.

Yleensä asiakaspalvelupuhelut nauhoitetaan, jotta riitatapauksissa voidaan selvittää mitä on kukakin sanonut.

Last edited: 12.07.2013
  15. Eeevastiina Vierailija

Olemme kerran lentäneet Air Balticilla Lappeenrannasta Roomaan. Lappeenrannasta lento lähti aikalailla myöhässä, mutta se johtui kehnosta säästä. Ehdimme kuin ehdimmekin jatkolennolle Riikasta Roomaan henkilökunnan ystävällisellä avustuksella. Roomasta lähtiessä lähtöportilla oli tosi tiukka setä vahtimassa käsimatkatavaroiden määrää, joka tuotti monille matkustajille hämmennystä, mutta minusta yhtiön nettisivuilla oli käsimatkavarakäytäntö kerrottu ihan selkeästi joten itse oli varautunut yhtiön ohjeiden mukaisesti. Ja tiukkojahan siinä pitääkin olla, koska ihmiset yrittävät viimeiseen asti välttää maksullisia ruumaan meneviä matkatavaroita. Kaikki roju ei voi koneen matkustamoon mahtua.

Kahden viikon päästä pitäisi taas lentää Air Balticilla Lappeenrannasta, nyt Barcelonaan ja ihan turvallisin mielin tässä matkaa odotellaan.

Ja tuo ketjun aloittajan mainitsema matkatavarahässäkkä paluumatkalla Helsingin päässä sattui myös meille viime kesänä, kun palasimme Lontoosta Norwegianin lennolla. Tuo on varmaan enemmän lentoaseman kuin lentoyhtiön sähläystä.

16. Kristiina Vierailija

En ole käyttänyt ko. yhtiöitä mutta nythän oli lehdissä että on peruuttanut ison määräsn lentoja , siis Suomesta tai Suomeen. Oliko lukumäärä 14, en ole ihan varma. Epäillään että liittyy yhtiön surkeaan taloustilanteeseen, saattaa olla sen firman taru lopussa kohta, oli myynnissä mutta kukaan ei sitä osta.
    Halvalla ei hyvää saa.

17. finnair Vierailija

toimii vain Helsingistä, pienet yhtiöt suorittavat syöttöliikennettä. Eli ei ole mitään vitsiä pieniltä maakuntakentiltä lentää isolla kalsutolla, ei niille riitä matkustajia. Finncom on hoitanut kannattavien kenttien lennot ja jatkossa uusi muodostettu yhtiä Flybe hoitaa niitä jatkossa. Hyvä että alalla on myös kilapilua, se alentaa hintoja. Norvegian on uusin tulokas. Blue1 lentää mm. Oulusta.

18. konetonttu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vähän aiheen ohi, mutta kuitenkin. Saako Airbalticin lennoille ottaa käsimatkatavaroissa ruokaa? Missä menee ruoan ja nesteen raja?

Last edited: 12.07.2013
  19. Eeevastiina Vierailija

Omat leivät on ollut lennolla mukana. Jugurtit ja viilit yms. luetaan varmaan nesteeksi, koska esim. purkissa oleva kosteusvoide on nestettä vaikka maallikosta se tuntuukin jo aika kiinteältä tavaralta. Tyttäreltäni takavarikoitiin kosteusvoidepurkki turvatarkastuksessa Helsingissä.

20. epäilijä Vierailija

Suomen kuluttajaviranomainen tuskin mitään mahtaa ulkolaiselle yhtiölle vaikka toimii myös Suomesta käsin. En usko että baltialaisen puhetta nauhoittavat.... vain asiakkaan.

21. mielikki Vierailija

Ei saa titenkään jos kone lähtee Helsingistä, silloin on meidän määräykset. Kuka hullu nyt jogurttia raahaa lentokoneeseen? Tietysti jos sen ostaa lentokentän myymälästä. Kas kun ei kaurapuuroa!

22. Eeevastiina Vierailija

Mielikki hoi, ett näköjään ymmärtänyt lainkaan, että vastasin esimerkin omaisesti kysymykseen, missä menee ruoan ja nesteen raja...

23. mielikki Vierailija

Kyllä ymmärin että oli esimerkki, mutta huono sellainen.

24. Hely Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Muutama vuosi sitten Aurinkomatkojen lennolla Goaan oli toiset ruoka-annokset jääneet matkasta, ja herran tähden,m että minulla oli kauheaa, kun ei matkassa tietenkään ollut mitään, millä olisi saanut oloa parannettua, (kärsin mahahaavasta silloin) Olisin maksanut lautasellisesta kaurapuuroa ison summan. Sen jälkeen olen varautunut pitkille lennoille,että olen ottanut banaanin tms. Tämä nyt meni ohi aiheen, mutta näihin pieniin eväisiin saattaa olla perusteltu syy.

25. smuru Vierailija

Minä ainakin olen tyytyväinen air balticiin. Olen lentänyt väliä tampere-riika ja helsinki-riika. Nyt tammikuussa mennään tampere-rooma.

Matkalaukkujutuista emme osaa sanoa mitään kun matkustamme vaan käsimatkatavaroiden kanssa. mutta koneet on aina olleet ajoissa ja matkustamohenkilökunta ystävällistä.

Finnairin puolestapuhuja en ole ollut kun lapsuusiälläni, kun piti lentää finskillä, ettei kone tipu. Tänä päivänä lennän kaikilla muilla yhtiöillä mieluummin.

finskin hinnat kalliit ja lentoemot on järestäen sitruunan syöneitä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri