Äiti ei hyväksy raskautta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rikkipoikkihalki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rikkipoikkihalki

Vieras
Raskaus on ollut minulle elämäni paras asia tähän mennessä ja olen maailman onnellisin tulevasta lapsestani. Läheiset ovat jakaneet onnen kanssani kaikkia muita lukuunottamatta paitsi äitiäni. Hänen käytöksensä on todella masentavaa ja loukkaavaa, ja viimeksi eilen jouduin ruokakaupassa pidättämään kyyneliä, kun hän päätti soittaa ja avautua taas, että tiedänkö mihin olen ryhtymässä.

Hänen mielestään raskaus ei ole hyvä idea, koska:

1. Minulla on korkeakoulututkinto kesken. Hänen mielestään tutkinto on maailman tärkein asia, vaikka olen jo nyt vakituisessa työsuhteessa alani töissä ja pääsen tästäkin etenemään ilman minkäänlaisia papereita. Haluan valmistautua jossain vaiheessa, mutta tutkinto ei millään tavalla ole itselleni itseisarvo tai tee elämästäni yhtään sen parempaa.

2. Joudun jäämään koulusta poissaolevaksi. Hänen mielestään minun pitäisi suorittaa vauvan kanssa kursseja itsenäisesti kotona, jos vain mahdollista.

3. En ole naimisissa.

4. Olen seurustellut nykyisen avopuolisoni kanssa liian vähän aikaa. Hän on maininnut kaikkien kuullen, miten on outoa, että seurustelin teini-ikäisestä asti niin monta vuotta edellisen poikaystäväni kanssa, mutta tämän nykyisen kanssa hankin jo parin vuoden yhdessäolon jälkeen lapsia. Miten edellisen suhteeni kesto määrittelee yhtään mitään? Se ei ollut suhde, jossa olisin kuvitellut perustavani perheen, mutta tämä nykyinen on tuntunut siltä heti alusta asti.

5. "Mitä jos te eroatte?" On aika loukkaavaa kuulla lähes joka puhelussa murehtimista siitä, että mitä jos eroamme. Mitä jos kuolen huomenna? Kaikki on mahdollista, mutta me elämme sillä periaatteella, että pysymme yhdessä. Eikä se (kymmenien) vuosien yhdessäolokaan takaa sitä, ettei eroaisi.

6. "Olikohan tämä kumminkin vahinko?" Olen sanonut tuhat kertaa, että raskaus on suunniteltu ja enemmän kuin toivottu. Äitini jaksaa silti vihjailla vahingosta, koska eihän kukaan täysjärkinen tahallaan lapsia hankkisi minun elämäntilanteeseeni.

Millä saisin taottua järkeä äitiini? En yksinkertaisesti jaksa enää kuunnella tätä voivoittelua. Tiedän koko sydämestäni, että tämä raskaus on juuri oikea päätös, oikeaan aikaan, oikean ihmisen kanssa ja juuri tämän lapsen on synnyttävä. En vaadi iloitsemaan puolestani, mutta ei ainakaan tarvitsisi loukata ja masentaa omilla puheillaan. Onko muilla samoja kokemuksia?

En edes viitsi vastata sen enempää tällaiseen. Aikuinen ihminen pystyy kyllä itse päättelemään asioita, ei tarvitse kysyä ventovierailta ihmisiltä mielipiteitä ja kokemuksia.

Kauheita vastauksia taas:( hävetkää "vieraat"

Kuulostaa todella ikävältä äitisi käytös ja painaa varmasti mieltäsi. En osaa neuvoa muuten, kun että jotenkin sun pitäis saada kerrottua, miten paljon tuollaiset kommentit loukkaavat. Tsemppiä, toivotaan että asia selviää ja äitisikin tottuu ajatukseen!

Kauheita vastauksia taas:( hävetkää "vieraat"

Kuulostaa todella ikävältä äitisi käytös ja painaa varmasti mieltäsi. En osaa neuvoa muuten, kun että jotenkin sun pitäis saada kerrottua, miten paljon tuollaiset kommentit loukkaavat. Tsemppiä, toivotaan että asia selviää ja äitisikin tottuu ajatukseen!

Häpeä itse kbjchhv!
Nykynuorisoa kandee vaan taputella päähän ja hyvä tulee.

Katkaise äitiisi hetkeksi välit. Niin itse tekisin, uskoisin auttavan kun saa rauhassa miettiä. Stressaako mummoksi tuloa? Kuvitteleeko, että hän joutuu hirbeään vastuuseen? Toiset isovanhemmat ovat hyvin ylikuormitettuja lapsenlastensa hoidolla = se voi pelottaa. Lupaat ettei äitisi joudu hoitohommiin ja sen myös pidät (jos siis on niin, että hän ei haluaisi olla mummo).

Äitisi kiinnittää huomiota todella epäolennaisiin asioihin.

Tiedän monia joiden vanhemmat eivät ole olleet edes töissä ja ovat kyllä onnellisia ja vakaita ihmisiä. Ovat saaneet vanhemmiltaan rakkautta ja aikaa paljon enemmän kuin moni työssäkäyvän lapsi.

kun minä raskauduin "nuorena". oli tärkeä henkilö minulle asiaa vastaa sanotaan vaikka henkilö A.
lukuisten ilkeiden kommenttejen jälkeen sanoin "sun ei ole pakko olla iloinen tästä rakkaudesta mutta jos et osaa puhua mun kanssa asiallisesti tai vaan ilkeilet turha olettaa että olen yhteyksissä" tämän jälkeen tuli viellä pari ilkeetä puhelua joten ilmoitin että nyt saa yhteydenpito riittää.
myöhemmin minulle tuli KM ja vanhat riidat on kuopattu hautaan ja olen taas väleissä henkilö A;n kanssa.

[QUOTE="vieras";28449469]Häpeä itse kbjchhv!
Nykynuorisoa kandee vaan taputella päähän ja hyvä tulee.[/QUOTE]

Mitä ihmeen nuorisoa? Ihminen, jolla on vakituinen työpaikka ja pari vuotta kestänyt vakaa parisuhde, on täysin kykenevä päättämään itse lisääntymisestään.

Minulla ei ole työpaikkaa odottamassa, toinen korkeakoulututkinto kesken ja jo toinen lapsi tulossa. Voi kamala.

Ap:n äiti on samanlainen kuin omani, joten ymmärrän kyllä, miltä ap:sta tuntuu.

Äitisi on tehnyt mielessään suunnitelman sinun elämästäsi ja nyt hän on pettynyt, kun sinä et tätä suunnitelmaa toteutakaan. Sinullehan siitä hän ei ole kertonut, koska sinun olisi pitänyt se alitajuisesti aavistaa. Olemassaolosi tarkoitus on se, että äitisi tuttavat ovat kateellisia äidillesi ja kaikki saavutuksesi johtuvat vain siitä, että äitisi on niin hyvin sinut kasvattanut. Äitisi näkee sinut edelleen pienenä lapsenaan eikä ymmärrä, että olet aikuistunut.

Selitä äidillesi vaikka tuhat kertaa peräkkäin, että olet nyt aikuinen ja päätät itse elämästäsi. Jos äitisi ei sitä ymmärrä, niin valinta on hänen. Sano, että haluat pitää hänet elämässänne mikäli hän kohtelee sinua kuin aikuista. Toivottavasti äitisi tulee järkiinsä.

"äiti ei hyväksy raskautta". jos puhut raskaudestasi ja äidistä, puhut itsestäsi.. =) Sinun äitiäsi kutsutaan nyt jollain muulla "nimellä" tästä eteenpäin.

Mutta siis. Nyt selkäsuoraksi ja katkaiset oman napanuorasi. Et voi jatkossakaan antaa äitisi tuolla tavalla puuttua elämääsi. Jos hän ei tätä hyväksy, se on toki sinulle raskasta, mutta raskaampaa se on sinulle ja läheisillesi, miehellesi ja lapsellesi jos äitisi saa tuollein puuttua elämäänne.
Jaksat itsekin raskautesi paremmin kun et joudu murehtimaan äitisi käytöstä.

Minun on vaikea ymmärtää miksi jotkut ottavat tuollaista vastaan :( Sinulla on täysi oikeus sanoa, että
A) Tuo on todella loukkaavaa
B) Jos äiti ei kykene olemaan ja ilonen ja tukemaan sinua ette voi olla yhteydessä
C) Elämässä voi sattua aina mitä tahansa. Tilanne on tämä ja hän voi valita haluaako olla elämässäsi vai ei.

Ainut asia mikä sinun lastensaannissa huolettaa on se että olet vielä kiinni äidissäsi kun hänen mielipiteensä tuntuu niin tärkeältä ja koet ylipäänsä tarvetta 'takoa hänelle järkeä päähän'. Nyt on hyvä hetki alkaa takentaa aikuista suhdetta äitiisi, tee se vaikka niin että ilmoitat ymmärtäväsi hänen huolensa, mutta jos hän ei pysty kunnioittamaan sinun päätöksiäsi niin ei ole järkeä pitää yhteyttä.

[QUOTE="vieras";28449481]Ihan realistisille peloille ja huolille nuo asiat vaikuttaa.[/QUOTE]

Onhan "koulut kesken" ja "ero" ihan realistisia huolia, mutta ei ole äidin asia uudelleen ja uudelleen muistuttaa ja pelotella noista. Kuten ap sanoi, niin yhtälaillahan voi vaikka kuolla. Minusta ap:lla kuulostaisi olevan kaksi perusasiaa, raha ja rakkaus, ihan hyvin. Koulun jatkamiseenkin on jo suunnitelmat olemassa, joten sekään ei ongelma. Onnea raskaudesta!

Itse olen ollu kohta 6v naimisissa ja 3 lasta. 2 lapsen jälkeen porukka alko sanoon: nyt ei enää lapsia, pitäkää huoli ehkäisystä.
Ootan nyt 4 lasta ja kukaan ei ole iloinen.
Nykyään normi perhe on 2 aikuista ja 1-2 lasta, kun mun lapsuudessa 4-5 ei ollu mitään outoo.

Kaikki lapset olen opettanu ja huolehtinu sekä ruokkinu. Päihteitä emme käytä emmekä tupakoi.

Itse olen ollu kohta 6v naimisissa ja 3 lasta. 2 lapsen jälkeen porukka alko sanoon: nyt ei enää lapsia, pitäkää huoli ehkäisystä.
Ootan nyt 4 lasta ja kukaan ei ole iloinen.
Nykyään normi perhe on 2 aikuista ja 1-2 lasta, kun mun lapsuudessa 4-5 ei ollu mitään outoo.

Kaikki lapset olen opettanu ja huolehtinu sekä ruokkinu. Päihteitä emme käytä emmekä tupakoi.
Ja maksanut viulut? Vai valtio maksanut?

Ja maksanut viulut? Vai valtio maksanut?
Ei olla nostettu sossutukia vaikka oon ollu äippälomalla/ vanhempainrahalla tai työtön. Mieheni on päässy töihi ja sitä ennen teki keikka hommia.

Nykyään firmat ei ota kuin harjoitteluun ja mitä sovitaan ei pidä. Oon tehny työkkärin harjoittelu juttuja yht 5v ja tää on tosi. Mielestäni noi kaikki työkkärin harjoittelu jutut pitäis lailla kieltää, koska ne on vain ihmisten hyväksi käyttöä. Firmat on sanoneet suoraan ettei he palkkaa, koska he saavat ilmaista työvoimaa.

Kerron tän sen takia, kun mua näköjään pidetään sospummina. Joka en ole.