Äiti loukkasi, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla on aina ollut ongelmallinen äitisuhde (lue vaikka piiitkä keskustelu http://www.vauva.fi/keskustelu/4217...tyneiden_aidit_onko_teilla_muilla_samanlaista )

Tuo kertoo hyvin pitkälti äiti-tytärsuhteestamme. Alistamista, nöyryytystä, ilkkumista, vähättelyä, tukistamista, haukkumista jne. Koko ikäni. Olen nyt 30+ v.

Tuossa muutama päivä sitten poikkesin äidin luona kahvittelemassa. Ja lähdin sieltä sitten loukkaantuneena ja solvattuna pois, koska äidin ja siskon mielestä on niin rasittavaa kun käyn kaksi kertaa kuukaudessa siellä kahvilla. Eikä minun tarvitsisi käydä siellä, kun juttuni ovat tyhmiä yms.

Eli lähdin sieltä sitten pois ja ajattelin, että ei sitten käydä kun ei kaivata.

No nyt äiti on soitellut eilen ja tänään, enkä ole vastannut.
Ei, minkäänlaista anteeksipyyntöä sieltä ei ole odotettavissa. Ei ole ikinä pyytänyt multa anteeksi yhtään mitään. Itse olen koittanut sovittaa itseni siihen äidin vääntämään muottiin, mutta nyt aikuisena olen senkin lopettanut.

Tällä puheluihin vastaamattomuudella haluaisin vain viestittää sitä, että mua on loukattu eikä minua kiinnosta pitää yhteyttä. Kun ei kerran mitään nättiä voi suustansa päästää, edes sitä tuntista, mitä vietän kotona.

En jaksanut lukea linkkiä, mutta tuli mieleen, että miksi sinä kiusaat itseäsi sellaisten ihmisten seuralla, joilta tulee vain kuraa niskaan?
Samaa mieltä. Eikä ap se sun "äiti" tuota vinkkiäsi ymmärrä saatika siitä välitä. Jos hänelle olisi merkitystä pahoitatko mielesi vai et, ei hän alkujaan käyttäytyisi noin... Niin kauan kuin pelaat hänen peliään, edes noin että "nytpä saa katua ja miettiä mitä teki kun en vastaa", olet hänen koukussaan. Suosittelen poistamaan tuollaiset ihmiset kokonaan elämästäsi - ihan oman itsesi vuoksi, ei siksi, että yrittäisit sillä jotenkin kostaa.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Sinun pitäisi nyt onnistua ottamaan henkinen ero äidistäsi. Itse en laittaisi suhdetta kokonaan poikki, etenkin jos suhde lapsenlapsiin toimii.

Et voita mitään, jos jäät vellomaan noihin huonoihin juttuihin ja pitämään mykkäkoulua. Kuulostaa siltä, että äidilläsi on jotain ongempia päänsä kanssa, joten pyri vain muistamaan, että vika/syy käytökseen ei ollut sinussa vaan äitisi omissa ongelmissa. Et ole lapsi enää, joten voit viitata kintaalla äitisi sanomisille.

Luin vasta nyt tuon aloituksen kunnolla, unohtui, kun kövin lukemassa tuon aikaisemman selvityksen....

Mutta siis sanoiko äitisi ja siskosi tosissaan tuon, että on rasittavaa kun käyt ja juttusi ovat tyhmiä?
Siis että kyse ei ollut jostain tyhmästä pilailusta?
Jos oikeasti sanoivat noin, niin perun edelliset puheeni ja löisin minäkin luuria korvaan.

Kyllä sanoivat.

Mutta entä isä?
Entä kaikki omaisuuteni mikä on vielä vanhempien luona?
Entä jos tulevaisuudessa saan lapsia ja meillä olisi kotona säilytetty kaikki pinnasängystä hoitopöytään ja jotain vauvanvaatteitakin (olen suunnitellut, että kun saan lapsia, haen nuo uusiokäyttöön ja ehkä niitä on tarkoituksellakin säästetty).
Mitä sitten kun meillä on kesämökki ja siellä on saanut käydä. Nytkö sekin luksus sitten poistuu?

Ei se nyt vaan mene niin, että laita välit poikki. Menetän siinä aika paljon.

Kyllä sanoivat.

Mutta entä isä?
Entä jos tulevaisuudessa saan lapsia ja meillä olisi kotona säilytetty kaikki pinnasängystä hoitopöytään ja jotain vauvanvaatteitakin (olen suunnitellut, että kun saan lapsia, haen nuo uusiokäyttöön ja ehkä niitä on tarkoituksellakin säästetty).
Mitä sitten kun meillä on kesämökki ja siellä on saanut käydä. Nytkö sekin luksus sitten poistuu?

Henkisen hyvinvointinsa ja omanarvontuntonsa uhraaminen materian takia harvoin kannattaa. Jos koet sen kannattavaksi diiliksi, niin ei kai siinä sitten.

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Pidä näennäiset välit, älä tapaa heitä kerran et ole toivottu. Elä omaa elämääsi ja vastaa puhelimeen vasta kun tunnet että pystyt heidän loukkaukset ohittaa. Älä selittele mitenkään vastaamattomuuttasi, pidä keskustelu ihan minimissä. Vastailet vaan lyhyesti ja lopetat heti kun pystyt.

Kyllä sanoivat.

Mutta entä isä?

Kirjoitit tuolla toisessa ketjussa, että sinulla on jo lapsia...

Mutta sitä henkistä hyvinvointia edesauttaa mato-onkiminen iltahämärässä ja laineiden liplatuksen kuunteleminen samalla kun lukee aurinkotuolissa dekkaria.
Niin varmaan prostituoidullakin se uusi merkkikäsilaukku hiljentää itseinhon joka tulee siitä kun antaa rahasta. Mökin vuokraa viikoksi muutamalla satasella. Itse en siitä hyvästä kuuntelisi koko vuotta vittuilua, särkien koko ajan itseäni lisää. Mutta niinkuin sanottu, jos ap valitsee mieluummin rikkinäisen sielun ja kesämökin käyttöoikeuden, niin siitä vaan. Sitten on vain turha itkeä täällä kun tilanne on itse punnittu ja valittu.

Kyllä sanoivat.

Mutta entä isä?

Hae ne tavarat jo nyt luoksesi säilytykseen, ei ole mitään takuuta siitä, että ne ovat enää sitten saatavilla, kun saat lapsia. Jos nyt edes lapsia saat, mikään ei ole varmaa tällä planeetalla, ja lapsettomuus on kasvava ongelma,

Ja toki, jos mielestäsi nämä taloudelliset edut ovat sen arvoiset, että kannattaa käydä kuuntelemassa valitusta ja haukkumista, niin sitten käyt kuuntelemassa haukkumista ilman mutinoita.

Omilta vanhemmiltani jää miljoonaomaisuus, eikä minulla ollut nuorempana minkäänlaista ongelmaa katkaista välejä heihin. Lähdin rinkka selässä ulkomaille töihin muutamaksi vuodeksi, jotta pääsin heistä mahdollisimman kauaksi eroon. Kun tulin takaisin, oli heidän suhtautumisensa hieman muuttunut, tosin ei kokonaan. Sen jälkeen meni vielä muutama vuosi siten, että aina kun asiaton käytös heidän puoleltaan alkoi, kävelin samantien ulos ja lähdin omaan kotiini, ja otin seuraavan kerran yhteyttä vasta parin viikon päästä. Nykyään välit vanhempiin ovat hyvät, tosin eivät he vieläkään kaikkia valintojani hyväksy -- tuskinpa kukaan vanhempi on koskaan kaikkiin jälkipolvensa valintoihin tyytyväinen. Minulle on edelleenkin täysin se ja sama, saanko vanhemmiltani yhtään mitään, minulle on tärkeämpää elää omaa elämääni, ja kesämökkejäkin voi hyvin vuokrata tarpeen mukaan. Vanhempani omaisuus ja tavarat ovat vanhempieni, he voivat tehdä niillä ihan mitä tahansa, eikä minulla ole asiaan nokan koputtamista.

ihan oman itsesi takia sun kannattais avautua äidillesi ihan kunnolla. Anna tulla ulos kaiken mätäpaskan jota olet sisälläsi kasvatellut. Anna tulla samalla mitalla, anna tulla pahemmin. Anna tulla niin että se itkee räkä poskella.

ihan oman itsesi takia sun kannattais avautua äidillesi ihan kunnolla. Anna tulla ulos kaiken mätäpaskan jota olet sisälläsi kasvatellut. Anna tulla samalla mitalla, anna tulla pahemmin. Anna tulla niin että se itkee räkä poskella.
Ei se äiti itke. Se katsoo tytärtään halveksuvammin kuin kengänpohjastaan löytyvää paskaa, sanoo "katso nyt itseäsi, tuollainen hullu sinä olet aina ollut" ja lähtee pois. Tästäkö tulee ap:lle hyvä mieli?

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips

Mutta kun ei minulla ole sydäntä haukkua toista ihmistä. En osaa sanoa pahasti (johtunee taas MISTÄ?). Minulla itselläni on ollut monesti niin paha mieli kaikenlaisesta haukkumisesta ja ilkkumisesta, etten pysty tuottamaan samanlaista olotilaa tahallani kenellekään.

Uusimmat

Yhteistyössä