Äitipuoli ahdingossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rahaton

Vieras
Ongelmat liittyvät rahankäyttöön/ jakoon minun ja mieheni sekä miehen lapsen ja tämän äidin kanssa. Tilanne oli täysin ok vielä puolitoista vuotta sitten, jolloin mieheni oli ihan normallisti palkatussa työssä. Mieheni sairastuttua tilanne kuitenkin muuttui ja nyt hänen kuukausittaiset tulonsa eivät riitä kuluihin, joita lapsesta tulee, mikä tarkoittaa sitä, että minun palkkapussini sulaa. Tilanne on hankala.

Avomiehelläni on 4-vuotias lapsi, joka asuu melko kaukana toisella paikkakunnalla. Mieheni maksaa noin 300 euroa kuussa elatusmaksua lapsesta ja lisäksi lapsi viettää yhden viikon kuukaudesta luonamme. Koska lapsi asuu eri paikkakunnalla, mieheni hakee hänet luoksemme bussilla, ja näihin bussikuluihin menee noin 150 euroa kuussa. Lisäksi kustannamme lapsen elämisen sen viikon ajan. Mieheni hoitaa myös joitakin muita kuluja lapsesta kuten vakuutusmaksuja ym. menoja (viime vuonna mm. polkupyörä ja silmälasit). Ennen tämä ei aiheuttanut mitään ongelmia, mutta sairastumisensa jälkeen mieheni saa käteen vain reilut 800 euroa kuukaudessa.

Itse tienaan nettona noin 2000 euroa kuussa ja olen tullut tällä summalla ihan mukavasti toimeen. Nyt tilanne on kuitenkin se, että maksan käytännössä kaikki kulumme (vuokra ym. laskut), joiden jälkeen minulle jää noin 900 euroa. Tällä rahalla sitten ostan ruokaa ja kustannan muut menot.

Mieheni tulojen tippuminen on vaikuttanut siis suoraan minun rahatilanteeseeni. Olemme nyt jatkaneet näin vuoden ja olen ollut sanomatta asiasta mitään, koska en ole halunnut rasittaa miestäni asialla, koska työkyvyttömyys on hänelle jo itsessään vaikeaa. Näyttää kuitenkin siltä, että tilanne jatkuu samanlaisena myös ensi vuonna.

Tunnen olevani kamala ihminen, kun minua alkaa ärsyttää se, että rahani menevät muiden elättämiseen. Tiedän, ettei tämä ole kenenkään syy, mutta huomasin olevani niin kateellinen, kun miehen lapsi ja lapsen äiti tekivät viikon kylpyläloman, josta itse voisin tässä rahatilanteessa vain unelmoida. Onko vinkkejä, miten tilanteesta voisi selvitä ilman, että parisuhde alkaa lopulta kärsimään.

Eihän tuossa auta kuin keskustelu ja sen jälkeen se, että mies vaatii elatusavun uudelleenlaskentaa. Tietenkään hänen ei pitäisi joutua maksamaan 800 € tuloista 300 € elatusmaksuja ja ylimääräisiä hankintoja vielä siihen päälle. Ei välttämättä elatuskyky riitä edes minimielatusmaksuun, jolloin lapsen äiti saisi puuttuvan osan Kelasta.

No miehen pitää pyytää, että elatusmaksu tarkistetaan, jos hänen tulonsa ovat oleellisesti muuttuneet. Mies joutuu yhä maksamaan lapsestaan, mutta luultavasti elari tippuu.
Toki sinulle jää yhä melkoisesti rahaa vuokran yms jälkeen, joten ei sinun pitäisi pulassa olla, mutta miehellä on oikeus saada elari kohtuullisemmaksi.

No tuossa tilanteessa kannattaisi elatusmaksua tarkistaa. Miehesi on maksanut todella hyvää elatusmaksua lapsesta, joka on tietysti hienoa, mutta täytyyhän summa suhteuttaa tuloihin.
Esimerkkinä kerrottakoon, exäni maksoi yli 2000 e kk tuloilla 2 lapsesta yhteensä 290 e/kk, ja minun tuloni olivat tuolloin 1200 e/ kk. Tapasi 4 vrk/kk, ei ostanut tai osallistunut mihinkään millään tavalla. Ja tämä oli siis Lastenvalvojan luona tehty sopimus

Ongelma on myös siinä, että mieheni ei tunnu näkevän asiassa ongelmaa. Kuten mainitsin en ole asiasta itse hänellä puhunut, mutta hän on itse ottanut asian muutaman kerran vähän puheeksi ja antanut selkeästi ymmärtää, ettei missään tapauksessa halua vähentää elatusmaksun suuruutta, vaan elää vaikka itse mieluummin näkkileivällä. Eli hänelle ylpeys-asia. Hänellä oli ennen sairautta vähän säästöjä, mutta ovat käytännössä loppu, koska haluaa myös ostaa lapselle lahjoja kuten vaikka sen polkupyörän.

Vaikea tilanne, koska hän itse ei näe, että elatusmaksuja tulisi alentaa.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;30567527:
No tuossa tilanteessa kannattaisi elatusmaksua tarkistaa. Miehesi on maksanut todella hyvää elatusmaksua lapsesta, joka on tietysti hienoa, mutta täytyyhän summa suhteuttaa tuloihin.
Esimerkkinä kerrottakoon, exäni maksoi yli 2000 e kk tuloilla 2 lapsesta yhteensä 290 e/kk, ja minun tuloni olivat tuolloin 1200 e/ kk. Tapasi 4 vrk/kk, ei ostanut tai osallistunut mihinkään millään tavalla. Ja tämä oli siis Lastenvalvojan luona tehty sopimus

Summa tulisi minunkin mielestäni olla suhteessa tuloihin. Lastenvalvojan luona tehdyt sopimukset eivät elä tulojen mukana, jos ne laskevat tai sitten nousevat. Eihän se lapsen elatusmaksu pitäisi olla miehen hyvästä tahdosta kiinni, vaan lapsella oikeus vaikka tiettyyn prosenttiin vanhempansa tuloista.

Sanot suoraan, että hommaan tulee stoppi. Että sä et ala elättämään montaa ihmistä.

Mutta on miehen exäkin aika törppö, jos hyvillä mielin ottaa noin paljon elareita vastaan vaikka tietää tilanteen...

Eli hän haluaa elää yli varojensa sinun rahoillasi... Kiva. Ylpeys ei anna periksi alennuttaa elatusmaksua, joka on iso. Minun exäni maksaa 3 lapsesta n. 600 €, hänen tulonsa 7.000 euron luokkaa. Eikä ostele pyöriä eikä mitään muutakaan ylimääräistä. Asumistuki? Mut siis jos asutte yhdessä, niin sinunkin tulosi varmaan vaikuttavat hänen elatuskykyynsä.

Eli hän haluaa elää yli varojensa sinun rahoillasi... Kiva. Ylpeys ei anna periksi alennuttaa elatusmaksua, joka on iso. Minun exäni maksaa 3 lapsesta n. 600 €, hänen tulonsa 7.000 euron luokkaa. Eikä ostele pyöriä eikä mitään muutakaan ylimääräistä. Asumistuki? Mut siis jos asutte yhdessä, niin sinunkin tulosi varmaan vaikuttavat hänen elatuskykyynsä.

Yhdessä asutaan ja luulen tosiaan, että ylpeys on tässä se suurin ongelma. Tästä syystä olenkin varmaan vaiennut asiaa niin pitkään, että tiedän että avokilla ottaa sekin kunnialle, että minä elätän. Siksi olen tehnyt sen niin hiljaisesti kuin mahdollista ja ajatellut, että tilanne muuttuu. Hänen työkykynsä ei kuitenkaan vaikuta hyvältä, joten jotain pitäisi pikkuhiljaa alkaa tekemään.

Yhdessä asutaan ja luulen tosiaan, että ylpeys on tässä se suurin ongelma. Tästä syystä olenkin varmaan vaiennut asiaa niin pitkään, että tiedän että avokilla ottaa sekin kunnialle, että minä elätän. Siksi olen tehnyt sen niin hiljaisesti kuin mahdollista ja ajatellut, että tilanne muuttuu. Hänen työkykynsä ei kuitenkaan vaikuta hyvältä, joten jotain pitäisi pikkuhiljaa alkaa tekemään.

Pistä kylmästi mies maksamaan oman puolensa menoistaan (ja todella syömään sitä näkkileipää) jos ei muuten tajua ettei voi syytää kaikkia rahojaan lapselleen, vaikka kuinka haluaisi.

No sanot suoraan sille miehelle että sinulla on nyt mitta täysi ja sanot että mies saa luvan sopia uuden elatusmaksumäärän! Ihme nysverö sinäkin olet kun et saa sitä suutasi auki!

Alkuperäinen kirjoittaja lähiäiti;30567522:
No miehen pitää pyytää, että elatusmaksu tarkistetaan, jos hänen tulonsa ovat oleellisesti muuttuneet. Mies joutuu yhä maksamaan lapsestaan, mutta luultavasti elari tippuu.
Toki sinulle jää yhä melkoisesti rahaa vuokran yms jälkeen, joten ei sinun pitäisi pulassa olla, mutta miehellä on oikeus saada elari kohtuullisemmaksi.

hm, mun lasten isä sai vapautuksen elareista kun lähti opiskelemaan. Kela maksoi mulle elatustuen ja lapsen isä porskutti vapaamatkustajana.
olen kateellinen. Ei mulla ole varaa lahteä opiskelemaan koska mulla on lapsi elätettävänä :(

Juu. Asia nyt aivan selväksi miehen kanssa. Jos olette naimisissa, olet tietysti elatusvelvollinen puolisosi suhteen, joten vuokrat sun muut, niille et nyt sitten ehkä voi mitään. Mutta lasten elatusta sinun ei kuulu maksaa. Kun lapsi on viikon teillä, on varmaan kohtuullista, että mies maksaa siltä viikolta koko teidän porukan kaikki syömiset ja menot, kun sinä elätät sitä miestä koko muun kuukauden? Eli hän maksaa sen kolmesataa euroa elatusta, sataviisikymppiä bussikuluja ja sen yhden viikon koko perheen syömiset, sinä et puutu asiaan mitenkään. Miettiköön sitten asioita tykönään.

Ja vielä: jos teillä on ollut rahat yhteisellä tilillä, niin siihen nyt sitten äkkiä loppu. Siirrä omat rahasi menemään omalle tilillesi, johon miehellä ei ole käyttöoikeutta. Hän ei ehkä siitä pidä, mutta ei tuossa muu auta.

Tiedäthän että isältä peritään ne elatusmaksut takaisin?

Kateus rumentaa ;)

Ei peritä takaisin jos sossussa on tehty nollasopimus. Näin on omalla kohdalla tehty kun olin opiskelija ja Kela maksoi elarit kokonaan. Nyt maksan vain osan elareista työttömänä Kelan maksaessa loput. Mitään ei peritä multa takaisin.

Ei kannaa levittää tuollaista tietoa faktana koska se on vale.

[QUOTE="Maarikka";30567661]Miten niin ei ole varaa? Kyllä mä opiskelin yhden lapsen yh:na itselleni ammatin.[/QUOTE]

Kerro nyt Maarikka kun olet niin oppinutkin, että miten huoltojärjestely vaikuttaa elatukseen ja mahdollisuuksiin opiskella.

[QUOTE="Maarikka";30567690]Oletko aivan sekaisin? Mä vain kerroin, että kyllä on varaa opiskella yksinhuoltajanakin. Ei ole mun vika jos se vituttaa sua.[/QUOTE]

Kysyin vain, että miten ne huoltojärjestelyt vaikuttavat siihen, onko varaa opiskella vai ei.

Yhteistyössä