Äitiys-/vanhempainraha, kun lapsien välissä 1,5 vuotta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taotao-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Taotao-

Jäsen
30.08.2007
86
0
6
Mulle tuli takaraivoon kauhea ajatus, että äitiysrahani tippuisi minimiin, kun tämä kolmas lapsi syntyy. Olen siis ollut kotona ja aion ollakin putkeen syksyyn (la 5.10.). Eikös se ainakin joskus mennyt niin, että jos seuraava lapsi tulee alle kolme vuotta edellisestä, niin äitiys- ja vanhempainraha on sama kuin edellisen lapsen kohdalla?? Riippumatta siis siitä onko välillä töissä vai vaan kotona hoitamassa lapsia.
Kävin Kelan sivuilla, mutta en ainakaan ihan heti löytänyt vastausta ja tosiaan iski kauhea paniikki, jos en saakaan samaa, kuin tämän edellisen kanssa.
Miten se on tällä hetkellä? Auttakaa viisaammat, olkaa kilttejä... :/

Varma tieto, saat edellisen ä-rahan mukaan. Kelan sivuillakin se lukee, jokseenkin ehkä vaikeesti ilmastuna. Ei ole väliä onko tulossa kolmas vai kymmenes, saa ä-rahan edellisen mukaan, mikäli edellinen lapsi ei ole kerennyt täyttämään 3v.

Kyllä se teksti siellä edelleen on.. minulle tuli jo päätös eli sama raha tulee olemaan kuin aiemmin, esikoinen nyt 1,5 v.

Kaksi lasta kolmessa vuodessa (Kelan sivuilta kopsattu)

Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
Varma tieto, saat edellisen ä-rahan mukaan. Kelan sivuillakin se lukee, jokseenkin ehkä vaikeesti ilmastuna. Ei ole väliä onko tulossa kolmas vai kymmenes, saa ä-rahan edellisen mukaan, mikäli edellinen lapsi ei ole kerennyt täyttämään 3v.

näin juuri :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Mamitzu06:
Minäpä saan enemmän äprahaa tästä toisesta vaikka olen ollut koko ajan kotona ja esikoinen täyttää kesäkuun lopulla 2v. La 6/08.
Sitä en tiedä kuinka ovat sen laskeneet mutta aina parempi mulle :D

Nehän muuttu tässä joskus reilu vuosi sitten, esim. aikasemmin, jos laskettiin palkan mukaan, niin sai jotain tyyliin 70% palkasta, nykyään saa ekalta reilulta 50 päivältä 90% palkasta ja sit se laskee vähän.. en nyt muista miten laski, mut ihan hyvä vaan =)

Joo, uudistuksen tavoitteena on kannustaa lapsentekoon lyhyellä aikavälillä - siis siten, ettei taloudelliset tekijät olisi esteenä. Hieno homma myös meille, sillä toinen syntyy naftisti kolmen vuoden sisällä ensimmäisestä, jolta sain hyvät äitiyspäivärahat. Tässä välissä olen "vain" opiskellut, eli ennen tätä uudistusta olisin jäänyt minimille. Hienoa, Kela! :)

Yhteistyössä