Äitiyslomalla olijat; saatko rahaa säästöön esim lomamatkaa varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siinä kysymys. Mun ystävä hiiltyi, kun kerroin laittavani 100e säästöön joka kuukausi ns lomakassaan. Saan äippärahaa n 1000e kuussa, ja mies on töissä. Rahat menee lomareissuun ja ns puskurirahaksi,jos vaikka joku kone hajoaa kotoana tms. Ihmetytti vaan ystäväni käytös, suuttui. Että kehtaan sanoa pystyväni säästämään, kun heidän perhe (2 töissä käyvää aikuista ja 2 taaperoikäistä lasta) elävät lähes kädestä suuhun. Joutuvat pyytämään isovanhemmilta joskus rahaa ja ruokaa.. Ystäväni tulot ovat 1000e luokkaa myös, ja asuvat samoin kuin me omakotitalossa. Mulla ei kotona ollessa edes kulu tuo 1000e kokonaan... Maksamme asumiskulut jne puoliksi mieheni kanssa, tai se maksaa jolla enemmän rahaa sillä hetkellä.

Jäisi säästöön kyllä, mut me rakennetaan tällä hetkellä autotalli-varastorakennusta, niin laitetaan ylimääräinen raha siihen kiinni. Ei tartte onneks lainaa rueta ottamaan sitä varten.

Tällä hetkellä en saa, kun meillä mies opiskelee. Käy tosin osittain töissä, mutta ei tästä säästöön jäisi. Tietty jos kituuteltas niin vois saadakin. Tosin mä en kyllä silti suuttus, vaikka tietäisin, että joku toinen laittaisi 200 euroa kuussa säästöön :D

Vähän päälle tonni on jäänyt käteen ja satasen verran olen kuussa säästänyt (jo ennen äippälomaakin kyllä ), tosin en lomamatkaa varten vaan jotta voin olla kotona lapsen kanssa pidempään ilman paniikkia rahasta.

Mä ymmärrän sun kaverin suuttumisen :D Meillä kaksi työssäkäyvää aikuista, nettotulot 4200e, siitä kun napataan lainanlyhennykset, sähkölaskut, autolainat, vakuutukset, opintolainat, kuukauden ruoka, työpaikkaruokailut, tarhamaksut, lasten vaatteet yms. niin ei jää lomamatkoihin pennin jeniä.

Kun olin kotona äitiyspäivärahalla niin käytiin kahdella etelänlomalla. Toinen autoi seisoi pihassa, työpaikkaruokailuun ei mennyt toisella mitään ja asuntolainan lyhennys oli poikki.

Varmaan saisin säästöönkin jos tiukasti elettäisiin, mutta me tykätään käydä ulkona syömässä, harrastaa ja ostella vaatteita yms. ilman että täytyy joka penniä miettiä joten tällä hetkellä kaikki mikä tulee, myös menee. Osa-aika työtä ajattelin hommata kun kh-tuki alkaa. Tällä hetkellä saan noin 650? kun opiskelin ennen äitiyslomalle jäämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja kinkkis:
Mä ymmärrän sun kaverin suuttumisen :D Meillä kaksi työssäkäyvää aikuista, nettotulot 4200e, siitä kun napataan lainanlyhennykset, sähkölaskut, autolainat, vakuutukset, opintolainat, kuukauden ruoka, työpaikkaruokailut, tarhamaksut, lasten vaatteet yms. niin ei jää lomamatkoihin pennin jeniä.

Kun olin kotona äitiyspäivärahalla niin käytiin kahdella etelänlomalla. Toinen autoi seisoi pihassa, työpaikkaruokailuun ei mennyt toisella mitään ja asuntolainan lyhennys oli poikki.

hyvä pointti! töissä oleessa tosiaan kuluikin enemmän, varsinkin kun tuli aina kaupan kautta kotiin ja oli aikaa shoppailla enemmän. nyt kun on yksi lahkeessa roikkumassa ja toinen turvakaukalossa, jää vaatteiden hipelöintiin paljon vähemmän aikaa =). ja ne rahat menee säästöön.

Kummastakin ä.rahasta olen saanut säästöön satasen tai useampia kuussa. Ä.raha on ollut nettona pari ekaa kuukautta jotain 1500e ja loput 1100e. Ekasta ä.rahasta säästin häihin ja myöhempään kotona oloon. Tokasta säästin autoon ja myöhempään kotona oloon. Nyt kun olen kotihoidontuella ja tulot on nettona 500e niin nyt ei ainakaan joka kuukausi voi säästöön laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Kummastakin ä.rahasta olen saanut säästöön satasen tai useampia kuussa. Ä.raha on ollut nettona pari ekaa kuukautta jotain 1500e ja loput 1100e. Ekasta ä.rahasta säästin häihin ja myöhempään kotona oloon. Tokasta säästin autoon ja myöhempään kotona oloon. Nyt kun olen kotihoidontuella ja tulot on nettona 500e niin nyt ei ainakaan joka kuukausi voi säästöön laittaa.

Mutta täähän ihan schaissee.... Ethän SÄ laittais mitään säästöön 500e kuussa, jos sulla ei olis miestä. Sillä rahalla ei kukaan pidä perhettä hengissä yksin. Siis tietysti toski kiva jos saat siitä säästöön, mutta käytännössähän se on mies, joka maksaa.

Yhteistyössä