Äitiysneuvola+lääkärikäynnit - onko työaikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pihalla

Vieras
Osaako joku kertoa, että ovatko äitiysneuvolakäynnit ja lääkäri + ultrajutut sellaisia asioita, että ne saa hoitaa työajalla? Mietin vain, kun yleensä varmasti jokaisessa työpaikassa saa käydä akuutit lääkärikäynnit työaikana, niin kuinka nämä tällaiset järjestyy? Itselläni on päivätyö ja mietin vain, että teenkö takaisin tunnit, jotka käyn neuvolassa vai onko oikeus vaatia, että ne kuuluu työaikaan? Olen kunnallisella alalla töissä, mutta en löytänyt mitään selkeää ohjetta kvtes:n sivuilta.

Aivan kuten muutkin työterveyssopimukset, tämäkin on täysin työpaikkakohtaista tai jopa työsopimuskohtaista. Itse esim. olen ollut samassa organisaatiossa monta vuotta töissä, mutta kahdessa eri toimipisteessä. Minulla on nykyisessä ihan erilaiset työterveyspalvelut saatavilla, kuin mitä edellisessä, kun sopimukset tehdään paikallisesti. Lisäksi minulla määräaikaisena on on oikeus erilaisiin palveluihin ilmaiseksi kuin mitä vakituisilla työntekijöillä. Eli ei kun kysymään esimieheltä tai kuka teillä noista sopimuksista vastaakaan.

Kiitos näistä vastauksista. Niin olen joskus ymmärtänyt, että ne kuuluisi työaikaan, mutta koska olen ennen ollut vuorotyössä, olen saanut järjestettyä kaikki työajan ulkopuolella. Täytyy sitten ilmeisesti ottaa asia puheeksi jossain vaiheessa esimiehen kanssa, en haluaisi vain tässä vaiheessa vielä paljastaa lääkärikäyntien syytä :D

Jos olet kunnalla töissä, niin todennäköisesti nuo sopimukset on teilläkin nähtävissä intranetissä tai vastaavassa yhteiskansiossa. Eli aloita etsintä sieltä. Ja kunnilla noista asioista tietää yleensä paremmin henkilöstöhallinnon porukka, kuin esimies itse.

Mikäli äitiysneuvolakäyntejä ei saa järjestettyä työajan ulkopuolelle, ne saa käydä ilman ansionmenetystä. Tämä on kirjattu lakiin, eikä riipu työpaikasta tai työehtosopimuksesta. Toki esimiehet voivat väittää toisin, mutta kannattaa pitää omista oikeuksistaan kiinni.

[QUOTE="vierailija";22186781]Mikäli äitiysneuvolakäyntejä ei saa järjestettyä työajan ulkopuolelle, ne saa käydä ilman ansionmenetystä. Tämä on kirjattu lakiin, eikä riipu työpaikasta tai työehtosopimuksesta. Toki esimiehet voivat väittää toisin, mutta kannattaa pitää omista oikeuksistaan kiinni.[/QUOTE]

Joo, näin on kyllä, mutta toiset työnantajat vaativat korvaamaan menetetyn työajan, eli siis teet tunnit joko etukäteen tai jälkikäteen, mikä on ihan lainmukaista.

Eli ymmärsinkö oikein: että saisin käydä neuvolassa työajalla mutta esimiehellä olisi oikeus vaatia minua tekemään tunnit takaisin jäämällä ns. "ylitöihin"?

[QUOTE="ltm";22186889]Juuri niin.

Meillä ne kulkee nimellä liukumatunnit.[/QUOTE]

No tämä on hyvä tietää, että voi sitten yrittää sijoittaa ajat mahdollisuuksien mukaan aamu-tai iltapäivään, ettei tarvitse hyppiä edes takaisin ja tehdä tunteja sitä mukaan takaisin. Kiitos vinkistä!

Yhteistyössä