Äitiysp-raha: 2009 vai 2008 verotuksen mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihalla

Vieras
Ansiotuloja yhteensä:

2008: 20 300 e
2009: 24 600 e

Kummanko mukaan maksetaan äitiyspäivärahaa kesäkuusta alkaen? Jos 2008, niin onko noissa niin pieni ero, ettei Kelalta voi hakea 2009-tulojen mukaan laskemista?

No entäs viimesen puolen vuoden tulot?Ite lasketin puolen vuoden ajalta viime vuodelta kun oli selvä tuloero, eli toimitin vaan palkkatodistuksen puolelta vuodelta kelaan.

Ei ole vielä valmistunut 2009 verotus, eli 2008 mukaan menis. Mutta taitaa just mennä se 20% rikki. että saisit paremman näillä 2009 tuloilla. Kannattaa laittaa paperit sen mukaan.

Olen nyt ollut sairaslomalla, eli jos laskisi puolen vuoden tulot ajalta ennen äitiyslomaa, olisi siinä normaalia palkkatuloa tammi-maaliskuu ja siitä eteenpäin 2/3 palkasta olevaa sairaspäivärahaa. Oon vielä enemmän hämilläni. :D

Niin ja minähän tietty laitoin ne Kelan paperit jo menemään, enkä tajunnut katsoa noita veropapereita. En tajunnut, että oli noinkin paljon eroa vuosituloissa. Paperit tosin postitettiin vasta nyt maanantaina, eli sitä hakemusta ehtinee vielä muuttaa? Äh, kuulostaa just siltä, että pitää sittenkin soittaa sinne Kelaan, ei näistä erkkikään ota selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja minähän tietty laitoin ne Kelan paperit jo menemään, enkä tajunnut katsoa noita veropapereita. En tajunnut, että oli noinkin paljon eroa vuosituloissa. Paperit tosin postitettiin vasta nyt maanantaina, eli sitä hakemusta ehtinee vielä muuttaa? Äh, kuulostaa just siltä, että pitää sittenkin soittaa sinne Kelaan, ei näistä erkkikään ota selvää.

Käy kelassa tai tosiaan soita, mulle soittivat perään ja ehdottivat ite et ottaisin sen puolen vuoden pätkä viime vuodelta kun kerta tulot oli isommat. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Mun mielestä vaihtoehtoja on vain kaksi: joko v. 2008 verotettujen tulojen mukaan tai sitten viimeisten 6 kk tulojen mukaan, jos ne ovat tarpeeksi paljon isommat kuin 2008 tulot.

Se 6kk voidaan irroittaa myös edelliseltä vuodelta, eikä suoraan ä.lomaa edeltävältä ajalta.

mulla ois ollu kans 2009 vuoden tulot huomattavasti paremmat kuin 2008, mutta kelasta sanottiin että se on joko 2008 vuoden mukaan tai viimesimmät 6kk. että 2009 vuotta ei huomioida, soitti vielä erikseen virkailija jonnekin ja tarkisti asian. Valitettavasti näin meniu. :(

Se 6kk voidaan irroittaa myös edelliseltä vuodelta, eikä suoraan ä.lomaa edeltävältä ajalta.[/quote]

EI muuten voi! Täytyy olla tasan tarkkaan se 6kk ennen äloman alkua. Joskus kauan sitten sai noin mut ei enää.

Voiko sen 6 kk laskea mistä tahansa kohti vuoden 2008 verotuksesta? Minulla oli silloin epäsäännöllisemmät tulot, alkuvuodesta paljon isommat kuin loppuvuodesta, kesällä ei hetkeen ollut tuloja lainkaan. Ei perkules mulla riitä laskupää näihin. O_o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla ois ollu kans 2009 vuoden tulot huomattavasti paremmat kuin 2008, mutta kelasta sanottiin että se on joko 2008 vuoden mukaan tai viimesimmät 6kk. että 2009 vuotta ei huomioida, soitti vielä erikseen virkailija jonnekin ja tarkisti asian. Valitettavasti näin meniu. :(

Ja mulle soitettiin kelasta ja ite kysyivät et onko -09 ollu isommat tulot että irrotetaanko se 6kk sieltä... :laugh:

Sissus sentään. :D Joo, luuri käteen ja Kelalle soittoa, tämmöistä tää on. En mie saanut niitä työnantajankaan papereita ekalla kerralla oikein, vaikka on ihan korkeakoulututkinto ja kaikkea. :)

Voiko sen 6 kk laskea mistä tahansa kohti vuoden 2008 verotuksesta? Minulla oli silloin epäsäännöllisemmät tulot, alkuvuodesta paljon isommat kuin loppuvuodesta, kesällä ei hetkeen ollut tuloja lainkaan. Ei perkules mulla riitä laskupää näihin. O_o

Ei sitä 6kk voi sieltä 2008 vuodelta ottaa.

Se lasketaan siis vuoden 2008 kokonaisansion mukaan, koko vuoden yhteenlaskettujen tulojen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Ei ole vielä valmistunut 2009 verotus, eli 2008 mukaan menis. Mutta taitaa just mennä se 20% rikki. että saisit paremman näillä 2009 tuloilla. Kannattaa laittaa paperit sen mukaan.

Koskahan se lie sitte olis valmis? Että automaattisesti menis 2009 mukaan noi rahat.

VARMISTA KELALTA, mutta minulle pari vuotta sitten lasketiin ap rahat 6kk tulojen perusteella. itseäni harmitti kun tosiaan olin pitkään sairaslomalla ja sain 2/3 palkasta, mutta sitten tulikin yllätyksenä että he "poistavat" sen sairaslomaajan. eli laskevat sairasloman alusta 6 kk taakseppäin..

Alkuperäinen kirjoittaja MacadamiaNUT:

Koskahan se lie sitte olis valmis? Että automaattisesti menis 2009 mukaan noi rahat.

En tiedä milloin se on valmis, mutta 2009 verotuksen mukaan lasketaan ap rahat vuodelle 2011.

Alkuperäinen kirjoittaja vera86:
Alkuperäinen kirjoittaja MacadamiaNUT:

En tiedä milloin se on valmis, mutta 2009 verotuksen mukaan lasketaan ap rahat vuodelle 2011.

Kiitos tiedosta! :)

lasketaanko tuo 6kk taaksepäin juuri siitä kun äippäloma alkais niin 6kk taaksepäin vai voiko esim. aloittaa laskemaan jos la on marraskuussa niin sen 6kk taaksepäin aloittaa laskemaan vaikka heinäkuussa. Itsellä sellainen tilanne, että koko vuoden töissä ollut, mut sopimus loppuu heinäkuun loppuun. Sit jään reiluks 2kk liitonrahalle. Mitenhän tässä käy?

tänään just kävin ite kelassa kyselemässä kyseistä asiaa. ja se on joko 2008 vuoden verotus tai viimeiset 6kk ennen äitiyslomalle jäämistä. ja näistä viimeisistä 6kk pitää toimittaa ainakin pari palkkalaskelmaa että näkevät että kuukausitulot ovat samat. mutta viimeisen 6kk tulot pitää olla 20% isommat kun vuoden 2008 tulot.tai siis niin,vaikea selittää :D

Yhteistyössä