Äitiyspäiväraha-verotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minksu

Vieras
Eli onko veroprosentti itse säädeltävissä Kelan äitiys-ja vanhempainrahaa saadessa? Vai Onko kelalla jokin oma verotusprosentti, jonka se ottaa etuuksista?

Mietin tässä, että pitäisikö laskea veroprosenttia ennenku äippäraha alkaa juosta..

Toinen asia: Jos ennen äippälomaa on ollut 3kk työttömänä, niin voiko Kela laskea päivärahan työttömyyttä edeltävältä työssäololta sis sen 6kk? Tulot ovat silloin paremmat kuin verovuonna 2005..

Pääsääntöisesti käytetää äippälomaa edeltävien 6kk tuloja, mutta jos on pätevän syyn vuoksi estynyt niin voidaan käyttä viimeisen 6 työssä olo kuukauden tuloja

Veroprosenttiin kannattaa ehdotomasti hakea muutosta äitiyspäivärahaa varten. Kela korottaa palkkatuloja varten laskettua prosenttia kahdella ja monesti se on väärin.

Muutosverokortin voi nykyään tilata netistä. Pitää vain tietää kaikki tänä vuonna maksetut bruttotulot tulolajeittain eriteltynä ja niistä jo kertyneet verot. Lisäksi pitää arvioida paljonko saa yhteensä tuloja. Ja tämäkin tulolajeittain eli palkkka ja päivärahat erikseen, ei yhteen laskettuna. Lisäksi pitää selvittää vähennysten määrä tänä vuonna.

Eli jos olet saanut palkkaa, viimeisin tilinauha on se mistä selviää vuoden alusta tähän mennessä maksettu bruttotulo ja siitä kertynyt ennakonpidätys. Samoin jos olet saanut liiton päivärahaa tms, niin vastaavat tiedot pitää olla, kun hakee uutta veroprosenttia. Eli kaikista tuloista erikseen. Vähennyksiä ovat esim asuntolainan korot ja liiton jäsenmaksut ja työmatkakulut ja nekin kannattaa selvittää tän vuoden osalta, niin tulee oikea prosentti. Näillä tiedoilla pitäis saada uusi kortti, jos tarvetta prosentin muutokseen on.

jos sä et muuta sitä, kela saa suoran tiedon verottajalta, (ja nostavat 2 prosentilla sitä mikä sulla on) mut suosittelen et haet muutoskortin! niin moni on saanut mätkyjä just tuon takia! mulla oli jokunen prossa päälle 20 ja kävin laskettaa verotoimistossa...

Kiitos paljon vastanneille! Ensimmäistä kertaa kirjotin tänne ja heti sain paljon apua! Ihania ihmisiä täällä :)

Käympä netissä tilaamassa, vieltä näköjään näkee heti, paljonko uusi prosentti tulisi olemaan.. Wau! Aurinkoista kesää!

Aina kannataa hakea oma verokortti sosiaalietuuksille, oli kyseessä sitten työttömyys, äitiysraha tms.
Mulla otettiin veroa äippärahasta vain 8,5% ja veronpalautustakin tulee joku 40e, että ihan nappiin laskivat tuon veroprossan.

kela ottaa automaattisesti 20% veroa ä-rahasta |O
kävin äsken kysymässä kun mulla on ollu liian pieni rosentti,tai sitten vaan liialliset tulot..ihan kummin vaa.Ä-rahan verotus arvio oli 33%! |O
jumalauta!olis pitäny älyy aikasemmin,onneks sitä nyt ei kestä kun sen 5kk mut silti..joutuu pihistää

Kelan tuille kannattaa aina laskettaa muutosverokortti, niin saa oikean vero% käyttöön.

Eli jos et lasketuta muutosverokorttia eli silloin Kela käyttää suoraan ansiotuloihin tarkoitettua vero% ja se määräytyy sitten näin:
* Jos sinun palkkavero% on ollut alle 20%, niin silloin Kela perii tuon 20%.
* Jos palkkavero% on ollut yli 20%, niin silloin Kela perii palkkavero%+2%-yksikköä.
* Jos taas lasketutat muutosverokortin, niin Kela perii tasan sen mitä siinä kortissa on % laskettu, olipa se vaikka 5% tai 50%.

--> perusohje on selkeä: aina kun tulotyyppi muuttuu (esim. palkkatulosta vanhempainpäivärahalle), niin kannattaa hankkia ajantasainen verokortti.

saitko työttömyysaikan liitosta rahaa?
Jos eivät laske sen 6kk työssäoloajan mukaan niin saat varmaankin tuon työttömyysajan tulojen mukaan päätöksen, jos se on parempi kuin verovuosi 2005 =)
Minulle laskettiin myös liiton työttömyyspäivärahojen mukaan päiväraha

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:
kävin äsken kysymässä kun mulla on ollu liian pieni rosentti,tai sitten vaan liialliset tulot..ihan kummin vaa.Ä-rahan verotus arvio oli 33%! |O
jumalauta!olis pitäny älyy aikasemmin,onneks sitä nyt ei kestä kun sen 5kk mut silti..joutuu pihistää

Niin ottaa 20%, jos et lasketuta vanhempainpäivärahalle muutosverokorttia (joka kannattaa kyllä tehdä) eli 20% menee silloin kun Kela käyttää ansiotuloille laskettua vero% ja lisäksi palkkaveroprosenttisi on tulloin ollut alle 20%.

ol,in vuoden 05 kokonaan äippälomalla, ja yllätys yllätys siltä vuodelta tuli 350 e mätkyjä ja veroprosentti oli sen 20 % minkä ne ottaa automaattisesti. Aattelin säästää joulurahoja, toisin vaan käytiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Unikonna haaleena:
kela ottaa automaattisesti 20% veroa ä-rahasta,korjaan siis jos tulo% ollut alle 20

Niin ottaa 20%, jos et lasketuta vanhempainpäivärahalle muutosverokorttia (joka kannattaa kyllä tehdä) eli 20% menee silloin kun Kela käyttää ansiotuloille laskettua vero% ja lisäksi palkkaveroprosenttisi on tulloin ollut alle 20%.

Muokkasin kun jälleen kerran unohdin kirjoittaa sen olennaisen :laugh: :wave: