Äitiyspäivärahaan vaikuttavista tuloista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Haluaisimme lapsen mutta pakko ajatella myös taloudellisesti onko meillä siihen varaa. Katsoin Kelan sivulta äitiyspäivärahan määrää, sitä maksetaan viimeisimmän verotuksen tulojen mukaan tai edellisen 6 kk ajalta jos tulot ovat nousseet vähintään 20 %. Itselläni on tilanne että tienaan tänä vuonna noin 31 000, viime vuonna tienasin 28500 euroa. Juuri tuo 30 000 on raja että saa huomattavasti parempaa äitiyspäivärahaa, joten voidaanko sitä laskea 6 kk tulojen mukaan kun silloin se nousisi vai täytyykö oikeasti alkaa vasta vuoden päästä yrittämään?

Mulla ainakin katsottiin viimeiset 6kk (2013) tulot ja nämä siis huomattavasti suuremmat kuin 2011 verotuksen jolloin olin osan vuodesta opiskelija.

Mutta kun mulla on tässä se että tulot ovat just sen verran suuremmat että saisin enemmän äitiyspäivärahaa, mutta ei kuitenkaan 20 % suuremmat mikä täytyy vähintään olla että lasketaan edellisten 6 kk tuloista.

Mutta kun mulla on tässä se että tulot ovat just sen verran suuremmat että saisin enemmän äitiyspäivärahaa, mutta ei kuitenkaan 20 % suuremmat mikä täytyy vähintään olla että lasketaan edellisten 6 kk tuloista.
OK, no sitten ei taida onnistua, kun ainakin itsellä jäi tulot toisen lapsen äitiyspäivärahasta juuri pari prossaa vajaaksi tuosta 20% niin meni sitten samalla summalla kuin ekastakin.

Muok. En tiedä miten sulla menee, mutta itse ainakin aloin tekemään enemmän ylitöitä heti kun tiesin olevani raskaana, niin se myös nosti ihan kivasti sitä ;)

No jaa, jos lähtee lapsen hankkimista harkitsemaan taloudellinen hyöty etunenässä, niin ei voi kun hävitä.

Onko teillä minkälaisia säästöjä? Kannattaa jonkun verran kerätä sukanvarteen, ennen lapsen tekoa, niin ei mene niin tiukille.

Enkä tiedä kannattaako tuollein laskea, että siirtää vauvan tekoa eteenpäin suurempien tukien toivossa. Parin vuoden päästä et tiedä yhtään mitä tukia edes enää olemassakaan tai vanhempainvapaita jne.
Ei ne tuet viime vuosina ainakaan ole parantunut

Tässä asiassa ei ole sitten joustoa,se on 20% ja piste. Päätöksiä päätöksiä..Jos siis haluat saada tämän vuoden tuloista sen päivärahan niin lasketun ajan on oltava 2019 puolella.

Ei äitiyspäivärhan suuruudessa ole mitään hyppäyksiä vaan se nousee tasaisestitulojen mukana. Tietysti 31000 tuloilla saat muutaman euron enemmän päivärahaa mutta maksat myös veroja enemmän.
Voithan tuiietysti tehdä lisätöitä vaikka kaupan kassalla ennen äitiysloman alkua niin saat hieman kasvatettua pottia.
Aika monet säästää etukäteen rahaa äitiyslomaa varten ja etenkin hoitovapaata varten. Äitiyslomalla rahaa kuluu paljon vähemmän kun sitä ei mene työmatkoihin, työvaatteiisin, työpaikkalounaisiin ja viiden euron latteihin. Lapsen tavarat tietysti maksaa, mutta niihinkin voi käyttää 500e tai vaikka 10000 euroa sen mukaan miten rahaa on. Vauva on aivan tyytyväinen vaikka vaunut ois käytetyt 200e vaunut eikä 1200e muotihärvelit.

No jaa, jos lähtee lapsen hankkimista harkitsemaan taloudellinen hyöty etunenässä, niin ei voi kun hävitä.

Onko teillä minkälaisia säästöjä? Kannattaa jonkun verran kerätä sukanvarteen, ennen lapsen tekoa, niin ei mene niin tiukille.

On meillä säästöjä ja tienataan molemmat ihan hyvin :) Mutta on siinä aika iso ero kuukaudessa jos äitiyspäiväraha on 70 euroa päivässä eikä 47,82 euroa.

Itse juuri äitiysrahapäätöksen saaneena, huomioikaa että kela tekee tuloihin vähennyksiä (matkakulut yms). Terv. tienaan 40 000 e/vuosi ja äitiyspäivärahan perusteena oleva tulo 30 000 e...

Täh? Ei siinä mitään hyppäyksiä ole.
Olennaista sinun tapauksessa on vain tuo 20% ero, että lasketaan edellisen 6kk ajalta.

Tienasin viime vuonna alle 30 000, joten saisin äitiyspäivärahaa 47,83 euroa päivässä. Tänä vuonna tienaan yli 30 000 joten saisin 70 euroa päivässä. Miten niin ei ole hyppäyksiä? Tuossahan on selvät tulorajat joiden mukaan maksetaan. Tuloni ovat nousseet sen verran että saisin juuri tuon 70 euroa päivässä, mutta ei yli 20 %.

Tienasin viime vuonna alle 30 000, joten saisin äitiyspäivärahaa 47,83 euroa päivässä. Tänä vuonna tienaan yli 30 000 joten saisin 70 euroa päivässä. Miten niin ei ole hyppäyksiä? Tuossahan on selvät tulorajat joiden mukaan maksetaan. Tuloni ovat nousseet sen verran että saisin juuri tuon 70 euroa päivässä, mutta ei yli 20 %.
:ROFLMAO::LOL::eek:

Esimerkkejä työtulojen perusteella laskettavien vanhempainpäivärahojen määristä 2017

Kelan laskuriin kun syöttää 25 000 niin saa tällaisen tuloksen;
Äitiysrahan määrä
56 ensimmäistä päivää
75,87
€ / arkipäivä
57 - 105 päivää
59,01
€ / arkipäivä

Vanhempainrahan / isyysrahan määrä
59,01
€ / arkipäivä
Erityisäitiysrahan määrä