Äitiyspäivärahan laskemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elina23
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elina23

Vieras
Sain tänään neuvolasta äitiyspäivärahahakemukset täytettäväksi. Nyt kyselisinkin, onko kukaan ollut sellaisessa tilanteessa, että äitiyspäiväraha olisi myönnetty kasvaneiden tulojen takia muiden 6kk:n, kuin viimeisimpien 6kk ajalta?
Luulin, että helpoiten asia selviää soittamalla Kelaan, mutta niinpä ei ollutkaan. Soittelin ensin paikalliseen Kelaan ja siellä ei kuulemma enää näitä hakemuksia tehdä, joten eivät osanneet sanoa yhtään mitään. Sen jälkeen soitin aluekelaan, enkä sieltäkään saanut kunnon vastausta. Helpottaisi, jos tietäisi, että joku on ollut samassa tilanteessa ja saanut lasketettua ne rahat aikaisempien tulojen perusteella.

Eli tilanteeni on se, että normaalistihan äitiyspäivärahani laskettaisiin vuoden 2005 verotuksen mukaan. Tuolloin olin opiskelija, joten tuloja ei ollut. Olin kuitenkin viime loka-maaliskuun palkallisessa työssä, jolloin tulot olivat aikaisempiin tukiin verrattuna n. nelinkertaiset. Kuitenkaan tuo ajanjakso ei ole se viimeisin 6 kk hakuajasta. Osaako täällä joku sanoa asiaan jotain?

Niin, ja jotta saataisiin asiasta mahdollisimman monimutkainen: En ole missään vaiheessa saanut normaalia opintotukea, vaan reumani takia minulle on myönnetty opiskelujen ajaksi kuntoutustuen nimellä olevaa tukea, joka vastaa opintotukea. :)

Edellisessä raskaudessa minulla oli vähän vastaava tilanne. Eli olin opiskelija, joka oli kesällä 3kk kesätyössä ihan ok palkalla. Kyselin, voidaanko 3 kk tulot ottaa huomioon, kun se olisi nostanut äitiyspäivärahaani jonkin verran. Lopuksi asia meni niin, että sen päätti aluekela, joka tietenkin päätti asian niin, että kun olin päätoiminen opiskelija, sain miniäitiyspäivärahan, eikä 3 kk tuloja otettu huomioon, vaikka se työ olikin tehty viimeisen 6 kk aikana. Vetosivat siihen, että olen opiskelija, enkä työssäkäyvä.. Harmitti silloin tosi paljon!

Minäkin innostuin sitten etsimään verotiedot ja pahkeinen! Mun tulot on v. 2006 olleet noin 2000 euroa suuremmat kun vuonna 2005... Voi perhana! Ja näitä edellisiä 6 kk tuloja ei kannata harkitakaan kun olen huhtikuusta alkaen ollut ansiosidonnaisella. Eli pakko vissiin kai tyytyä laskemaan tuon v. 2005 mukaan. Sielläkin osa tuloista on palkkaa ja osa työttömyyskorvausta. Ihan niin mun tuuria et ainoo vuosi kun olen ollut koko ajan töissä ei ilmeisesti käy äippärahan laskemisperusteeksi...... Onko näin?

Eikös äitiyspäiväraha määräydy melko samoin kuin sairaspäiväraha?
Seuraava on suoraan Kelan sivuilta sairaspäivärahakohdasta ja koskee henkilöä, joka on työtön (ei sovellu siis meikäläisen tapaukseen):

"Jos hakija on ollut ilman työtuloja (esim. työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys- ja vanhempainvapaan takia), hän voi antaa Kelalle selvityksen työtuloistaan niiltä kuudelta viimeksi kuluneelta kuukaudelta, jotka hän on ollut työssä. Näiden kuuden kuukauden ei tarvitse muodostaa keskeytyksetöntä jaksoa. Hakija voi selvittää työtulonsa siltä vuodelta, jolloin työkyvyttömyys alkoi, ja sitä edeltäneeltä vuodelta. Tätä aikaisempia kuuden kuukauden tuloja Kela ei voi ottaa huomioon."

Aaja, jos ymmärrän oikein, tuon perusteella voisit hakea myös vuoden 2006 mukaan, mikäli sulla on silloin viimeksi ollut palkkatuloja.

Oho... oi jospa oiski noin.... Eli mä voisin ottaa lokakuu 06 - maaliskuu 07 tulot, ja just sillo mulla oli suurempi palkka kun tein omien töitteni lisäksi vielä sijaisuutta! Kiitos Elina! Selvittelenpä tätä asiaa.... :o)

Et toki voi valita sitä suurituloisinta jaksoa lähihistoriassa ja esittää sitä pohjaksi äitiyspäivärahalle JOS olet sen jälkeenkin ollut töissä, etkä esimerkiksi osa-aika tai kokonaan työttömänä.

Jos olet ollut työtön tai sairaana tms tuon maaliskuu 07:n jälkeen niin sitten voit ottaa tulot tuolta ajalta. Jos sinulla vain silloin oli tilapäiessti suuremmat tulot, mutta työt ovat jatkuneet sen jälkeenkin, tulot katsotaan viimeiseltä 6 kk:lta.

Takana on ajatus, että äitiyslomalla voisi olla LÄHELLÄ sitä tulotasoa mikä äidillä normaalisti on. PIenituloisilla pieni, suurituloisilla suuri. Tarkoitus ei ole, että kaikille maksetaan mahdollisimman paljon (kunpa!).

Kressida, en tiedä koskiko vastauksesi minua vai Aajaa, mutta vastaan omasta puolestani.
Sanoit, että ei ole mahdollista valita suurituloisinta jaksoa, mikäli on ollut jakson jälkeen vielä töissä. Itse en ole tuon työjakson jälkeen ollut töissä, mutten kuitenkaan sairaana tai työttömänä, vaan opiskelijana.

Juuri noinhan se menee, niinkuin sanoit. Mutta missään Kelan sivuilla tai muualla ei mainita sitä, mitä vaikutusta sillä on, että on opiskelija (ei siis työtön) ennen ja jälkeen tuon työjakson.

Mielstäni Elinan kuuluisi saada tuon puolen vuoden mukaan äippäraha, MUTTA kela voi vielä vedota soohen, että olet päätoiminen opiskelija ja se voi pudottaa äitiyspäivärahan minimiin. Tiedän kyseisiä tapauksia. Tässä tilanteessa voi kuitenkin valittaa ja toivoa sitten sitä parasta... Ja Aajalla juuri noin olen käsittänyt kuin Kressidakin laittoi. Jos työtön tms. tuon ajanjakson jälkeen niin sitten ok, muuten ei taida onnistua valita tuota ajankohtaa.

Selvennän juu. Jäin työttömäksi tuossa huhtikuun puolessa välissä eli siitä taaksepäin 6 kk voisin siis tämän tiedon mukaan ottaa tulot huomioon (karkeasti ottaen siis loka-maaliskuun väli, käytännössä parin viikon heitto).

Elina23, jos olet opiskelija et voi valita tuloja sieltä kauempaa, vaan ne otetaan joko viimeiset 6kk, tai vuoden 2005 verotuksen mukaan, tai opintotuen mukaan. Joillekkin on käynyt myös niin, että viimeisen 6kk ajan tuloja ei ole hyväksytty, vaan on maksettu opintotuen perusteella, koska sattuu olemaan opiskelija.

Ja minulla ainakin tulot oli ne 6kk juuri ennen ärahan alkua, eikä esim 6kk hakuhetkestä taaksepäin.

Yhteistyössä