äitiyspäivärahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkiä kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vinkkiä kaipaan

Vieras
Mulla esikko syntynyt kesällä -03 ja olen hoitanut häntä kotona tähän asti. nyt odotan toista lasta, ja ikäeroksi tulee yli 3v joten tämä uusi laki ei auta mua sen äitiyspäivärahan suhteen... siis miten on? kannattaisko mun nyt ilmoittautua työttömäksi, koska ymmärtääkseni saisin ansiosidonnaista päivärahaa niiden tulojen mukaan joita hankin ennen ä-lomaa (olenko ymmärtänyt oikein)?
Vaikuttaako tämä ansiosidonnainen päiväraha ä-päivärahaan? miten pitkään maksetaan ansiosidonnaista päivärahaa?
olen ihan pihalla näistä koska en ole koskaan saanut työttömyyspäivärahaa ja olen ollut niin onnekas että on ollut töitä. nyt ei vain työtilanne näytä mitenkään lupaavalta... mies on todella pienipalkkainen, joten hirvittää tilanne, että saisin vain minimipäivärahaa, kun nytkin eletään kädestä suuhun eikä yhtään ylimääräistä ole (meidän tulot yhteensä reippaasti alle 2000e kuussa, siis todella reippaasti.)...
kiitos jos joku jaksaa vastata!

Jos kuulut liittoon ja sieltä haet työttömyyspäivärahaa... Se perusosa mitä sinulle lasketaan ilman lapsikorotuksia, niin jotenkin siitä ilmeisesti maksettaisiin se 86% mitä sais äitiyspäivärahaa... Elikkä varmaan kannattavampaa =)

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/160701134915EH

Käy kurkkaan vielä tuolta... Vieritä alas kohtaan työtön!
Jos paremmin sieltä ymmärrät! Itsekään kun aina noita ei varmasti ymmärrä =)

Itselläni nyt sama kun olen ollut puol vuotta työtömänä ja töitä tuskin tässä saa ennen äitiyslomaa (laskettu elokuussa), että kuin tuo raha sitten maksetaan =)

Vuosityötulot ovat vähintään 20 % suuremmat

Hakija voi saada päivärahan verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hänellä on ollut työtuloa jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Tällöin hakija voi esittää Kelalle työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Nämä tulot kerrotaan kahdella. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta..

Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta.

Ja sitten vielä tämä alempi kappale vielä... Kannatais kysellä kelasta suoraan :attn:

Yhteistyössä