**Äitiyspäivärahoista **

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shenda81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

shenda81

Aktiivinen jäsen
11.01.2008
1 618
0
36
Eikös se ollut niin että jos uuden vauvan laskettuaika on enenkuin esikoinen niin saa samat äitiyspäivärahat kuin esikoisestakin?????

Meillä kova yritys päällä mutta olen menossa huhtikuussa töihin.Kun olen töissä ja jos sitten tulenkin raskaaksi niin mites ne äitiysrahat sitten lasketaan?????

Eikös ne lasketa edellisen vuoden tulojen mukaan ja silloinhan olin tosiaan kotona lapsen kanssa.
Eli hoitovapaa loppuu huhtikuussa.

Anteeksi kun en osaa selittää paremmin :(

äitiyspäiväraha lasketaan kahden vuoden takaisista tuloista..nyt vuodelta 2006, jos tulot on nousseet 20 % noista tuloista, sitten otetaan nykyisistä tuloista (6 kk?)

Siis jos sun la olisi ennenkuin aiempi lapsi täyttää 3v niin saat saman rahan kuin aiemmin + indeksikorotuksen.
Mutta jos menet huhtikuussa töihin ja kerkeät olla töissä ½v niin sitten laskevat varmaankin palkan mukaan, sillä tulee varmasti parempi ä-päiväraha =)

Ja jos olet työttömänä työnhakijana vähintään 1kk ennen äitiysloman alkua ja oikeutettu liiton päivärahaan, niin laskevat niistä liiton päivärahoista sen.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Ja jos olet työttömänä työnhakijana vähintään 1kk ennen äitiysloman alkua ja oikeutettu liiton päivärahaan, niin laskevat niistä liiton päivärahoista sen.

Väärin.

Ensinnäkin, työttömänä ei tarvitse olla kuin vaikka vain yhden päivän laskettua-aikaa edeltäneen 4 kk:n aikana, niin äitiyspäiväraha lasketaan työttömyyskorvauksesta vähintään 86 %. Joten äitiyspäiväraha on käytännössä katsoen likipitäen työttömyyskorvauksen suuruinen, koska äitiyspäivärahaa maksetaan pääsääntöisesti 6 päivältä viikossa, kun työttömyyskorvaus maksetaan pääsääntöisesti vain 5 päivältä viikossa.

Toisekseen, työttömyyskorvaus ei tarvitse olla liiton maksamaa. Se voi olla ihan Kelankin maksamaa.

Yhteistyössä