Äitiysraha 30 vai 50 päivää ennen laskettua aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja umpe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

umpe

Vieras
Niin, kysymys otsikossa. Miksi päädyitte tai aiotte päätyä äitiysrahan aloittamiseen eli vapaalle jäämiseen 30 tai 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa?

En oikein ymmärrä eroa ja sen perusteita, muuta kuin että aiemmin aloitettu loppuu myös aiemmin. Kiitos kokemuksista!

Hei,

Kyselin itse tuota kelassa ja sanoivat että se 50pv on siinä tapauksessa että on sellainen työ jossa ei voi olla loppuraskaudesta (vaarallista, raskasta ym syitä). Muissa tapauksissa se on 30pv ja jos on tarve jäädä pois sitä ennen, se tapahtuu lääkärin määräämällä sairaslomalla josta saa sitten palkan/sairaspäivärahat.

Näin minulle kerrottiin

Aloitin ensimmäisen lapsen kohdalla ja töissä ollessani 30pvää aikaisemmin, koska oli mahdollisuus sairauslomaan, jos ei jaksa loppuun asti. Nyt toisen ja kolmannen lapsen kohdalla kotona ollessani olen aloittanut aikaisemmin, aina riippuen taloudellisesta tilanteesta. Nyt äitiysloman alussa on suurempi rahapula kuin vanhempainvapaan lopussa, minulle KVTESin mukaan tulee 3kk palkka, iso raha kotihoidontukeen verrattuna.

Ei pidä paikkaansa edellinen kirjoitus! Jos ei töissä pärjää fyysisyyden takia, sitä varten on sairausloma.

Itse aloitan äitiysloman 47 päivää ennen laskettua aikaa. Eli sen saa aloittaa aikaisintaan 50 päivää ennen LA:ta, itse saa päättää tarkan päivän. Äitiysloma on kuitenkin aloitettava 30 päivää ennen LA:ta. Kelaan soitin ja tämä oli hyvin yksinkertaista, pyysivät vaan ilmoittamaan päivän. Raha tulee tilille joka 20. päivä.

Itse päädyin tähän koska opiskelen yliopistossa. Olen ollut koko kesän töissä ja työt loppuvat syyskuussa (LA marraskuussa). Yliopistolle en tänä lukukautena mene enkä siis ota opintotukea. Työn ja äitiysloman välisen pätkän kiinni kuromikseksi aloitan äitiysloman 47 päivää ennen LA:ta.

Anteeksi! Tarkoitin että nimimerkki ... oli väärässä. Eli äitiysloma on tarkoitettu aloitettavaksi milloin vain välillä 50 - 30 päivää ennen LA:ta. Sitä ei kuulu käyttää kuten sairauslomaa! Eikä sitä kuulu verrata sairauslomaan! Jos on siinä kunnossa että tarvitsee saikkua, on fiksua pyytää nimenomaan sairauslomaa eikä tuhlata lyhyttä äitiyslomaa kun saisi olla sen ajan sairauslomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Koska vaan itse haluaa:
Anteeksi! Tarkoitin että nimimerkki ... oli väärässä. Eli äitiysloma on tarkoitettu aloitettavaksi milloin vain välillä 50 - 30 päivää ennen LA:ta. Sitä ei kuulu käyttää kuten sairauslomaa! Eikä sitä kuulu verrata sairauslomaan! Jos on siinä kunnossa että tarvitsee saikkua, on fiksua pyytää nimenomaan sairauslomaa eikä tuhlata lyhyttä äitiyslomaa kun saisi olla sen ajan sairauslomalla.

No niinhän sanoin ettei sitä äitiyslomaa kannata ottaa koska sairaslomaa saa jos on tarve.
Mutta tämä oli minulle tieto kelan tiskiltä. Nainen sitten neuvoi väärin...

Sen loman voi oikeasti aloittaa vaikka vasta 2vk ennen la:ta. Näin on ainakin pari tuttavaani tehnyt. Itse aloitin 30 pv ennen, mutta jäin saikulle vielä ennen tota. Mikäli tässä saadaan toinen aikaiseksi, niin aion aloittaa 50 pv ennen, sillä en tykkää hakea saikkua ja tiedän, ettei töistäni tule loppuvaiheessa mitään.

Miten tuo 50-30 päivää lasketaan, arkipäiviä vai kaikki päivät? Vau-kirjassa puhutaan, että äitiysloman voi aloittaa 50-30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Mulla on laskettu aika kuun 30.päivä. Niin aloitanko äitiysloman saman kuun 1.päivä (jos siis aloitan loman 30päivää ennen laskettua aikaa) vai jo edellisen kuun puolella (mikäli siis vain arkipäivät lasketaan)?

Ovat arkipäiviä ja lauantait lasketaan arkipäiviksi.Eli 6 päivää viikossa. Itse aloitin 30 päivää aiemmin töissä ollessani. Nyt mietin toisen kohdalla, kun olen kotona, aloittaisinko sittenkin 50 päivää aikaisemmin. Koska olen hoitovapaalla, en voi siis jäädä sairaslomalle, jos jotain lopussa tulisi. Tilannehan on periaatteessa sama, aloitanko nyt 30 vai 50 päivää aikaisemmin, koska olen nyt kotona ja aion olla myös toisen lapsen syntymän jälkeen. Työssä käyvän ei mun mielestäni kannata kyllä aloittaa varhennettuna.

Yhteistyössä