Äitiysraha- ja avustushakemus - kauanko kestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hätähousu(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hätähousu(ko)

Vieras
Hei,

Onko kokemusta kuinka kauan kestää Helsingin seudulla tällä hetkellä Kelan päätös äitysrahasta ja -avustuksesta?
Kohta kuukauden olleet paperit sisällä ja Kelan asiointipalvelussa näkyy aina vaan, että asiakirja on saapunut, mutta mitään ei tapahdu...
Odotan äityspakkausta kovasti :) Ja haluaisin varmistua siitä, että paperit olivat oikein täytetty ja kaikki siltä osin kunnossa jne. Milloin kannattaa Kelaan ottaa yhteyttä vai olenko vain liian hätäinen?

Itse en asu aivan Helsingin seudulla mutta ihan lähellä ja mulla meni papereiden jättämisestä 3 arkipäivää päätöksen saamiseen. Helsingissä toki kestää kauemmin mutta kuukausi on varmaan jo sellainen aika jonka jälkeen kannattaisi soitella Kelaan, niitä papereita aina välillä hukkuu ja muuta niin saat asiaasi sitten varmasti eteenpäin.

Ekalla kerralla soitin kuuden viikon jälkeen Kelaan, kun mitään ei kuulunut. Kiirehtivät asiaa ja päätös tuli noin kolmessa päivässä. Paketin postitukseen meni noin kaksi viikkoa vielä. Tokalla kerralla päätös tuli n. kahdessa viikossa ja avustusraha tuli tilille parissa päivässä.

Mä tykkään asioida aina suoraan tiskillä. Saa heti tiedon, jos jotain puuttuu. Meillä Hyvinkäällä näin asioidessa sain päätökset mukaan tiskiltä ja avustusrahan seuraavalla viikolla tilille. Toista kertaa näitä etuuksia haen, ehkä sekin nopeutti asioimista.

Eli milloin nämä hakemukset pitää jättää? Saako paperit neuvolasta, vai voiko ne printtaa netistä Kelan sivuilta vai miten? Tässä esikoista odottelen, enkä oikein tiedä vielä miten toimia.. Mites hki:n seudulla asiat hoidetaan?

Mukaan pitää liittää raskaustodistus. Sen ja kelan paperit saat, kun raskaus on kestäny sen vaadittavan 152 päivää. Voit toki tulostaa lomakkeet ym. mutta raskaustodistus vaaditaan liitteeks, ennen ku käsitellään eteenpäin. Paperit pitää muistaakseni palauttaa viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa.

Minä olen valtiolla töissä ja saan ensimmäiset 72 pv täyden palkan eli lähes 3 kk.

Prosenttiosuus riippuu siitä, minkä mukaan vanhempainpäivärahasi on laskettu sekä veroprosentistasi. Minä saan onnekseni rahan viimeisen puolen vuoden tulojen mukaan laskettuna. Lisäksi muutin veroprosentin, koska kokonaistulojen pienentyessä veroprosenttikin alenee. Näillä eväillä vanhempainpäivärahani tulee olemaan 68% bruttopalkasta ja noin 72 % nettopalkasta.