Äitiysrahasta ja työsopimuksesta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Penni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Penni"

Vieras
Osaisikohan joku neuvoa? Eli odotan vauvaa ja laskettu aika olisi heinäkuun lopussa. Olen tällä hetkellä työelämässä ja työsopimukseni päättyy 2.6.2012.

Äitiysrahahan määräytyy (jos haluaa) viimeisen 6 kuukauden työtulojen mukaan ja minun äitiysrahakauteni alkaisi 26.6. Mutta mitenkäs se määräytyy tapauksessani, kun työsopimukseni loppuu jo 2.6. ja olisin periaatteessa työtön siitä päivästä tuohon äitiysrahakauden alkuun eli 26.6.? Eli lasketaanko noihin viimeisen 6 kuukauden työtuloihin mukaan tuo vajaan kuukauden työttömyysaika (3.6.-25.6.) vai voiko sen ajan jättää laskuissa huomiotta ja laskea 6 kuukautta vaikkapa joulukuusta toukokuunloppuun?

Olipas vaikeasti selitetty. Osaisikohan joku kuitenkin neuvoa:)

En ihan käytäntöä tiedä, mutta puolen vuoden tulojen mukaan katsotaan jos ovat suuremmat kuin edellisen verotuksen tulot. En usko että halutessaan saa tätä aikaa pienemmäksi. Esimerkiksi jos olisi vaikka 4kk aikana tienannut paremmin ja sitten 2kk vähän huonommin niin sitten saisi periaatteessa valita tän "paremman" jakson. Sekavasti selitetty mutta ymmärsitkö mitä ajan takaa?

Äitiysloma alkaa 30-50 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Jää äitiyslomalle heti kun sun työsuhde loppuu? Toki se sit lyhenee saman verran toisesta päästä.

Päiväraha voidaan laskea myös lyhyemmältä ajalta.

Kelan sivulta:
Jos sinulla ei ole ollut tuloja sairauden, työttömyyden tai muun vastaavan syyn vuoksi yhtäjaksoisesti päivärahakautta edeltävältä 6 kuukauden ajalta, voit esittää tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt. Voit esittää työtulot kuitenkin vain päivärahakauden alkamisvuodelta ja sitä edeltäneeltä kalenterivuodelta yhteensä enintään 6 kuukauden ajalta.

Mie olin vuoden 2010 kokonaan töissä, sopimus loppui vuoden vaihteessa, äitiysloma alkoi 2011 huhtikuun puolivälissä, mut ä-raha laskettiin 6kk siitä kun jäin työttömäksi :)

et voi itse valita kumpaa tietoa käyttävät. Ensisijäaisesti lasketaan viimeksi valmistuneen verotuksen mukaan (tällä hetkellä siis vuoden 2010). Jos tulot on nousseet verotustiedoista vähintään 20%, voit esittää puolen vuoden tulot ja he laskevat sen mukaan. Jos tulot ei ole nousseet 20% , käyttävät noita verotustietoja. Et voi siis itse valita. Esim jos tulosii on 10% enemmän, niin eivät ota sitä huomioon.

Yhteistyössä