Hae Anna.fi-sivustolta

Aito eläinrakkaus?

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Animal, 09.09.2010.

1. Animal Vierailija

Aidon eläinrakkaan ihmisen tunnistaa siitä, että hänellä ei ole yhtään lemmikkieläintä. Minä en voisi missään tapauksessa alistaa eläintä omaksi leluksi.
    Eläimien paikka on niitten omassa elementissä, ei ihmisen tarpeen täyttäjänä, jonkinlaisena puutteen korvikkeena.
    Hyötyeläimet, työeläimet, niitä pitää käsitellä luonnonlain mukaisesti.
    Ihminen on hyvin paljon riippuvainen eläimestä.
    Mutta omaksi leluksi ei pidä eläintä vangita ja alistaa.
    Aito, eläinrakas ihminen ei sellaista tee koskaan.
    Kunnioita eläintä, samalla kunnioitat itseäsi.

2. eläinystävä Vierailija

Näinköhän... Eikö ole eläinrakkautta ottaa vastaan kärsivä luontoon hylätty ja siellä toimeentulematon eläin? Näin minä olen tehnyt avaamalla kotini heitteille jätetylle kissalle. Kotikissa kun ei luontoon kuulu, vaan lemmikkieläimeksi. Paljon onnellisempi se kissa on minun vieressäni lämpimässä kehrätessä kuin talvella luonnonhelmaan kuollessa. Ei se kissani mikään lelu ole, vaan perheenjäsen. Ja tämä sama pätee esim. koiriinkin.

Vähän voisi ajatella ennen kuin sen suunsa avaa ja alkaa tuomitsemaan kun ei mitään mistään tiedä.

3. Toinen Vierailija

eläinystävä. Olisiko viisaampaa olla ottamatta lemmikkieläintä omaksi ja eläimen riesaksi?
    Lemmikkieläinten, etenkin koirien määrän lisääntyminen, suomalaisten mielenterveysongelmien lisääntyminen, mielestäni tällä on selvä yhteys.
    Koirat ovat yksi stressin aiheuttaja, sanokaa te koirien palvelijat mitä hyvänsä, mutta koira vaatii omistajansa täysin omaan tahtoonsa.
    Ja omistajan on alistuttava koiransa vaatimuksiin 100 %.
    Koira aiheuttaa stressiä, koska eläimet kuuluvat luontoon oikeasti. Niitten koti on luonnossa luonnon ehdoilla.

4. nojopason Vierailija

Onpas kummia eläinten ystäviä liikkeellä. Lemmikkien on todettu vähentävän stressiä.

5. Vai niin.. Vierailija

on uskominen, niin maailmasta pitäisi siis hävittää kaikki lemmikkieläinlajit jotka ihminen on lemmikikseen kesyttänyt ja jalostanut kissasta koiraan.

Jos hyötyeläimiä kuten mm. nautoja kohdeltaisiin luonnonlain mukaan eli ne laskettaisiin vapaaksi, kuolisivat ne hyvin nopeasti ja sitä ennen kärsisivät, sillä ne eivät luonnossa pärjää kuten ei lemmikkieläimetkään.

Eli eläinten rakastaminen on siis sitä, että maailmassa ei saisi olla kuin villieläimiä.

6. Animalia Vierailija

Eläimet ovat villieläimiä luonnostaan, mutta ihminen haluaa alistaa kaiken omaksi leluksi. Olen miettinyt koiranaapurin kotia. Haukkuvia koiria omakotitalossa kaikkialla.
    Kyllä tollasessa sotkupesässä tulee hulluksi.
    Jatkuvasti kaikkialla koiria, ei hetken omaa rauhaa.

7. Aitoko? Vierailija

Et sinä ole aito eläinrakas, sinä olet itsekäs.

8. Mimmuli Vierailija

Haukkuvia koiria omakotitalossa kaikkialla.
    Kyllä tollasessa sotkupesässä tulee hulluksi.
    Jatkuvasti kaikkialla koiria, ei hetken omaa rauhaa.

On todella itsekäs, tunnekylmä ihminen jolla en koskaan soisi olevan minkäänlaista lemmikkiä.
    Tjaa....leikkinalle tai joku duracel-koira, jonka hän todennäkösesti nakkaisi seinään tai roskiin, koska se ärsyttäisi häntä liikaa.

Henkilö jolla ei tunteita, luultavasti sosiaaliset taidotkin vajavaiset ja oletettavasti ei kovin lämpimät suhteet myöskään naapurustoon.

9. luonnonlain? Vierailija

Mitä aloittaja tarkoittanee em. eläinten "luonnonlain mukaisella" kohtelulla? Jos lemmikin pitäminen omaksi ilokseen on tämän lain vastaista, onko esim. sikojen kasvattaminen pelkästään ihmisen ravinnoksi sen mukaista, tai broilerien?
    Eläimehän ovat silloinkin ihmisen tarpeen täyttäjä mitä suurimmassa merkityksessä.

10. eläinystävä Vierailija

Juurihan tuossa edellä joku kirjoitti että kaikki eläimet eivät olet villieläimiä luonnostaan... Siksi niitä sanotaan lemmikkieläimiksi. Eivät ne pärjäisi luonnossa. Ihme toitottaja olet, samaa vain hoet kykenemättä pohtimaan asiaa muiden esittämien ajatusten kannalta. Mutta näinhän yleensä kaikki aktivistit ovat, mitään kovin tuottavaa ei tuolla saa aikaan.

Lisäyksenä, itse teini-iässä koin todella epämiellyttävänä tällaiset eläinaktivistit jotka huusivat vain eläinten oikeuksien puolesta ilman että heidän argumenteissaan oli mitään järkeä. Olin itse kasvissyöjä, ja olen vieläkin, sekä todella eläinrakas, mutta en kertonut siitä muille kuin ystävilleni kun en halunnut tulla leimatuksi tähän aktivistijoukkoon. Aiheuttivat paljon enemmän haittaa kuin hyötyä, kuten kettutytöt sun muut yleensäkin, muka hyvällä asialla mutta toteutus on ihan väärä. Sen sijaan että olisivat saaneet muut pohtimaan asiaa kertomalla siitä asiallisesti, aiheuttivat nämä aktivistit käytöksellään vain vihastusta muissa nuorissa (ja varmaan aikuisissakin). Itse koin tuon joukon jopa hieman pelottavana... Vasta aikuisiällä olen uskaltanut myöntää olevani eläinten oikeuksien puolestapuhuja.

11. asio otus Vierailija

"Eläimet ovat villieläimiä luonnostaan, mutta ihminen haluaa alistaa kaiken omaksi leluksi."

Toki kaikilla eläinlajeilla on villit kantaisät, mutta vuosisatojen, osin jopa tuhansien kuluessa ihminen on kesyttänyt ja jalostanut monia eläinlajeja niin, että ne eivät pärjää ilman ihmisen hoivaa ja ihmisen antamaa suojaa.

Lasketaanpa vaikka nauta vapauteen, niin kohta meillä on nälkään kuollut tai pystyyn jäätynyt nauta, ja samoin käy suurimman osan lemmikki- ja hyötyeläimistä. Joku fretti tai kissa saattaa kyllä lämpimissä maissa pärjätä ilman ihmistäkin, mutta täällä pohjolassa talven kylmyydessä niitäkin uhkaa nälkäkuolema ja kylmyys, ja koirat huonompina saalistajina ovat vieläkin heikommilla.
    Suomen villieläimet olisivat kyllä onnesta ymmyrkäisinä jos metsät pullistelisivat pulleita sikoja, lampaita, koiria, nautoja, kissoja, hevosia jne. sillä niille saalista riittäisi enemmän kuin tarpeeksi ja mikä parasta, ne eivät pääsisi edes kunnolla pakoon!

12. Minor10 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Siis ihan älytön väittämä, millä ei ole minkään sortin todellisuuspohjaa! Jokainen tietenkin saa olla mitä mieltä tahansa, mutta joskus toivoisi, että lonkalta ei heitettäisi ihan mitä huttua tahansa!

13. Minttu-Maaria Vierailija

Kun lähdetään tuolle linjalle, se äärimmäisyyteen vietynä johtaa miettimään ihmislajin olemassaolon oikeutusta. Jos lähdetään osoittamaan sormella yhtä ainutta ilmiötä, voi yhtä hyvin miettiä mikä olisi ihmisrodun kohtalo mikäli se olisi joutunut tulemaan toimeen ilman eläimestä saatavaa hyötyä. Alkuihminen ei olisi kehittynyt mölyävää apinaa pidemmälle ilman maataloutta, joka ihmisen ruokkiakseen edellytti eläimien kesyttämiseen tuotanto- ja työkäyttöön. Itse en alennu tasollesi käymällä kiinni ihmisen persoonaan pohtimalle kenenkään moraalia tai oikeutusta pitää eläintä, joten älä sinäkään kulje sormella osoittelemassa toisia kaikkitietävänä.

14. Vanha elli Vierailija

Olen eläinrakas ihminen. Nytkin minulla on kaksi gerbiiliä hoidossa. Otin ne paikallisesta eläinsuojeluyhdistyksestä. Käytin ne eilen lääkärintarkastuksessa ja hoidan niitä todella iloisena.

Talvisin ruokin lintuja säännöllisesti syksystä kevääseen jne.

Koirani tulivat jo vanhoiksi ja päästettiin pois ennen kuin alkoivat kärsiä. Voi kuinka monta kertaa ne lohduttivat. Onhan se todettu, että jo koirien silitteleminen laskee jopa verenpainetta muusta hyvästä puhumattakaan.

Eläinystävälliset ihmiset ovat yleensä empaattisia ja ymmärtäväisiä, jollaisena minuakin kuulemma pidetään. Itsehän sitä ei voi mennä sanomaan.

15. Paineita Vierailija

Silittäkää ja selittäkää, mutta kyllä koirat saa joskus verisuonet räjähtämispisteeseen.
    Painetta löytyy enemmän mitä mittarissa on lukemia.

16. Koirat tappaa Vierailija

--------------------

Paineita on niin paljon että jopa ulkopuolista apua tarvitaan. Hakeudutaan ongelmakoirakouluttajalle että kyetään elämään arjessa "perheenjäsenen" kanssa.
    Koirat aiheuttaa stressiä kotona ja naapureissa.

17. hmmmmm Vierailija

Millainen on koira joka ei muuta tee kuin stressaa ihmistä ja aiheuttaa verenpainetta? Tutkimuksissa on päinvastoin osoitettu että lemmikkieläimen silittäminen alentaa verenpainetta ja lisää hyvän olon hormonien eritystä. Koiria käytetään myös terapeutteina esim. vanhuksien parissa tai levottomien koululaisten luokassa. Joko rotuvalinta suhteessa omaan temperamentiin ja/tai odotuksiin on väärä tai muuten ei oikeasti tykkää karvaisista kavereista jos tuntuu että ne vain lisäävät stressiä. Oikeasti eläinrakkailla näin ei (ainakaan suurimman osan aikaa) ole.

18. Hauvaton Vierailija

Koiria on sekä hyviä, että huonoja, kuten on myös omistajiakin. Valitettavasti nämä huonotapaiset tuovat itsensä esille joskus hyvinkin häiritsevästi.
    Saavat verenpaineen ja stressitason kohoamaan.

19. Ihmisoikeus! Vierailija

Ihminenhän se vasta kaukana on luonnollisesta elinympäristöstään. Ihmisoikeuksien nimessä vaadin ihmiskuntaa palaamaan takaisin Afrikkaan ja metsästämään ja keräilemään omat ruokansa pienissä laumoissa. Mitä ihmisrääkkäyystä pakottaa vapaaksi syntynyt elämään kaupungeissa ja taloissa...

20. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Lemmikittömyyskö eläinrakkautta? Kyllä, vain siinä tilanteessa, ettei ole varaa, aikaa, osaamista tai tiloja pitää.

21. Nakke Vierailija

Samaa mieltä Varjottaren kanssa!!

Itse kärsin usean vuoden yksinäisyydestä, masennuksesta ja ahdistuksesta muuttaessani uuteen kaupunkiin työn perässä. Pari vuotta sitten otin kaveriksini hylätyn aikuisen koiran. Sen jälkeen en ole kärsinyt enää mielenterveysongelmista enkä tarvinnut lääkkeitä!! Olen kuin kuka tahansa muukin terve ihminen. Minulla on aina joku, jonka kanssa lähteä ulos tai oleskella kotona! Rakastan koiraani valtavasti ja koirakin tuntuu tyytyväiseltä, oltuaan ensin monta vuotta huonossa kodissa ja sitten kuukausikaupalla eläinsuojassa vailla kotia.

Ei ole mitään tutkimuksia aiheesta, että lemmikit ja mielenterveysongelmat kulkisivat käsi kädessä. Sen sijaan on runsaasti tutkimuksia eläinten "parantavasta voimasta" ihmiseen. Lemmikit käyvät vanhusten, sairaiden ja lasten luona (esim. halibernit) ja tuottavat paljon iloa ympärilleen!

Ihmisen sivistystason kertoo, se kuinka se kohtelee eläimiä. Suomessakin eläinten oikeuksia alkoivat ensi kertaa ajaa 1800-luvulla korkeakoulutetut, lukeneet ja oppineet korkeassa asemassa olevat miehet.

22. Lucem Ferre Vierailija

Jäätelön syönti lisää hukkumiskuolemia...tämä on tilastollinen tosiasia,eli jäätelön myynti,valmistus ja käyttö on kriminalisoitava!

23. Jenni Vierailija

Aivan! Toinen juttu on sitten se että vaikka olisi kuinka eläinrakas, kykenee pitämään lemmikkien hankinnan kohtuudessa. Näkee niitäkin surkeita tapauksia kun asunto on täynnä elukoita eikä omistaja kykene huolehtimaan niistä. Tosin jotku dumppaavat pahvilaatikossa kadulle, mutta se ei ole enää eläinrakkautta vaan kertakäyttöistä suosivan maailmamme tuotosta. Kun jokin asia ei huvita, niin se heitetään pois :mad: Ikävää kun lemmikkien hengellä on hinta mutta se laskee jonkin verran heitteillejättöä ja lemmikin ottamista jos joutuu maksamaan. Lemmikit eivät kuulu luontoon.

24. Jenni Vierailija

puhuu asiaa. Lemmikit on nostettu niin korkealle jalustalle, että innokkaimmat lemmikkifanit, he tuntevat omantunnon tuskia, stressiä, lemmikkien kohtelun puolesta.
    Tällainen menee liiallisuuksiin.
    Nyt on syytä alkaa nostaa kynnystä, keille yleensä lemmikkiä sallia.
    Nyt kuka hyvänsä, voi hankkia itselleen lemmikin seurakseen.

25. Ihminen minäkin Vierailija

Tuo jos mikä on totta!
    Jos kaikki olis sitä mieltä että eläinrakkaus on sitä että lemmikkien antaa olla luonnossa omillaan,niin kohtahan metsät olisi täynnä sellasii lihavia susia ja vastaavia.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri