Ajattelin hankkia tänä vuonna ekaa kertaa joulukuusen mut oon vähän hukassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mun lapsuuden kodissa ei ole kuusta ollut varmaan sen jälkeen kun täytin 6. Nyt tekisi mieli hankkia kuusi omaan kotiin mut mulla ei ole hajuakaan miten toimia. Meillä on aika pieni asunto joten kuusenkin pitäisi olla aika pieni mut olishan se kiva jos olisi tuuheakin. Mistä tiedän millainen jalka siihen pitää hankkia ja mikä on sopivan kokoinen? Ja paljonko ne kuuset sitten maksavat?

Olisko kellään linkittää kuvia yksinkertaisesti ja tyylikkäästi koristelluista kuusista? Saisi vähän ideoita et millanen siitä voisi tulla. Ajattelin et kynttilät varmaan ainakin tulisi ja ehkä paria kolmea väriä koristeita.

osta sellainen kuusen jalka minkä saa säädettyä/kiristettyä. ja mahd. tukeva ja iso vesi osa, eikä olis kiikkerä.
mä en ole koskaan kuusta ostanut kun olen sen omasta metsästä hakenut, mutt kait ne kuusi myyjät myy monen kokoista

koristeita on niin pilvin pimein kaupoissa että varmasti löydät mieleisesi

Isoista marketeista tai rautakaupoista löytää joulukuusen jalkoja ja alusmattoja. Meillä on vanha metallinen kuusen jalka ja tykkään siitä vaikka siitä tuleekin vedet aina yli, mutta nykyään myydään aika paljon muovisia jalkoja ja kai nekin on ihan käypiä ainakin pienelle kuuselle.

Viljellyt kuusethan on aika pieniä ja tuuheita (itse en niistä pidä, kun neulaset on liian lyhitä ja lättänässä, meille ostetaan latvakuusi tai ainakin tukevaoksainen, jotta oksat ei painu alas kynttiköiden ja koristeiden painosta).

Kuuset maksavat n. 10-100€ ihan ostopaikasta, myyjästä ja kuusesta riippuen, mutta ihan vielä ei kannata lähteä kuusikaupoille.

No en ihan vielä ajatellut lähteäkään, mutta ajattelin vähän hakea jo vinkkejä kun muuten jää mulla aina kaikki viime tinkaan ja yleensä sit kokonaan tekemättä :D

Meillä on aina ollut muovikuusi niin kauan kun itseni muistan. Näin kun miettii, että itsekin tässä maailmassa on asustellut jo 26 vuotta, niin sinä aikana on ne samat 26 joulukuusta säästynyt kuolemalta meidän kodin katon alla. Joka vuosi on sama kuusi otettu varastosta (tosin viitisentoista vuotta sitten lapsuudenkotini ikivanha muovikuusi on vaihtunut modernimpaan kattoon asti ylettyvään tuuheaan kaunottareen, joka yhä edelleen tuodaan joka vuosi kotiin koristeltavaksi. Nyt samanlainen löytyy meidän oman kodin varastosta. Meillä näin, koska kuusikin on elävä olento, joka kasvaa, jos sen annetaan kasvaa, vaikka kuinka isoksi ja varmasti itsekin tahtoo elää. Mulle kasvit antavat energiaa ja tiedostan niiden tärkeyden, joten mielelläni jätän oman aidon kuusen uhraamatta turhaan (mielestäni on turhaa tappaa kasvi, koristella se juhlan ajaksi ja jättää kuolemaan, vähän samalla lailla kuin joissain kulttuureissa uhrattiin eläimiä ja ihmisiä jumalille joidenkin juhlien kunniaksi). Uskon, että kasveillakin on oma tietoisuutensa, ei niin kehittynyt kuin ihmisellä, mutta kasvikin on elävä olento, ja uskon, että kasvikin tuntee.

On muuten tehty jossain päin maailmaa sellainen tutkimus, että huoneeseen laitettiin kasvi ja päästettiin yksi opiskelija kiduttamaan kasvia yksin huoneessa: hän katkoi oksia, repi lehtiä jne. Sen jälkeen kytkettiin jokin mittalaite kasviin ja päästettiin huoneeseen yksi ihminen siitä opiskelijaryhmästä kerrallaan huoneeseen, kaikki vuorotellen. Niillä mittalaitteilla saatiin sitten jotenkin mitattua, että kasvi reagoi voimakkaasti, kun huoneeseen tuli juuri häntä kiduttanut opiskelija. Tutkimuksesta löytyy tietoa netistä ja kirjasta, jonka nimeä en nyt valitettavasti muista.

Meilläkin tuuhea kaunotar muovikuusi. Toisin siksi että en tahdo että tämä julma luonnonoikku tulee rääkkäämään pienintä lastani neulasilla jotka voivat jäädä kurkkuun kiinni ja tätä äitiä sillä hirvittävällä roskamäärällä :D

bauhausissa myydään joulukuusenjalkojen aatelia. Joku saksalainen merkki. Se on aivan mahtava! Eri kokoja ja myös valtaviin kuusiin. Toimii vaijerimenetelmällä ja kiristetään polkemalla. Kuusi tulee takuuvarmasti suoraan ja vesitila on iso. Ja mikä parasta, ei kaadu.... Meillä on eri koot normaaliin pari metriseen ja isolle kolmemetriselle kuuselle.

Yhteistyössä