AJATUKSESTA YRITYKSEEN 12

  • Viestiketjun aloittaja sade81
  • Ensimmäinen viesti
aurora81
Satskuliini, ihme porukkaa tosiaan.. Harmi että sinulle on osunut tuommoinen "anoppi". Luulisi kihlattusi vanhempien olevan onnellisia oman lapsensa onnesta. Voihan se kielteinen suhtautuminen muuttua perheenlisäyksen jälkeen kun he huomaavat että tosiaan olette onnellsia ja yhdessä myös tulevaisuudessa.

Juu 200 ihmistä häissä alkaa olla jo liikaa. Etenkin kun monet kaverit ovat (ainakin meillä) PAAAAljon läheisempiä kuin sukulaiset..Meillä täytyy kutsua koko suku muuten tulee loukkaantumisia yms..
 
sade81
Satskuliini, ei se tarkoita jos on uskova että on hirveä lapsilauma. Suurimmalla osalla on aivan "normaali" perhe, eli se 2-3 lasta, ovathan he muutenkin ihan normaaleja ihmisiä =) Lestadiolaiset ovat niitä jotka eivät käytä ehkäisyä ja joilla lapsia on yleensä 5-15.

Ja on meilläkin isot suvut, mutta johtuu siitä että ennen vanhaan oli normaalia että lapsia oli enemmän, joten mun vanhemmilla molemmilla 5 sisarusta ja sitten kun heillä jokaisella 2-3 lasta, niin tuleehan siitä aika moinen joukko ihan ilman mitään uskonasioitakin...
 
Saana...
Saikkulainen ilmoittautuu!
Nettipimento oli muuten traumatisoivan ahdistava!

HURJASTI ONNEA ERICA!! Mahtavaa!

No niin, nyt kun plussajuna on pysäytetty, niin hypätkääpä kyytiin! Mä jään pidättelemään sitä. *asettautuu makaamaan kiskojen päälle*

Sade, se mun unhotahminen oli sitten enne... Mies ei vielä uskalla alkaa yrittämistä kunnolla. Tosin keskeyttäminenkin on jo muuttunut aika leväperäiseksi.

Angsterille onnittelut simpoista!

Mitäs muuta oli ollut.

Äitiyspakkauksen laatikossa mäkin nukuin. Ja ihan jonkun aikaa. Vanhempieni 27 neliöiseen yksiöön ei mahtunut mulle king size petiä :)
 
Saana...
Mä en enää lähde ikeaan ilman että mullakin on maha. Hmph.
Oli muuten hurjan kiva ostosreissu, paitsi että niitä mahoja oli joka puolella. Ja että kuume nousi sillä reissulla. Tai siis oikeastaan kuumeet, vauvakuume ja flunssakuume. Hmph.

Huomenna pitäisi mennä taas töihin, mutta ei kyllä oikein huvittaisi. Pitkät vapaat laiskistuttaa. :)

Höh, taas katkesi ajatus. Jollekin piti jotain sanoa, mutta... Hmph.
 
sade81
Saanalle iso rutistus! *käskee inhottavan flunssan pois ja lähettää miehesi aivoihin ihania vauva-ajatuksia*

En tajua miten miehet kehtaa kutsua naisia ailahtelevaisiksi, kun itse muuttavat mieltään kuin tuuliviirit :(

Mulla tuntuu että PMS-oireet alkaisiva, vaikka kuinka yrittää hillitä niin välillä ottaa päähän ja lujaa =( ja vatsaakin nippailee, mutta pidän nyt peukkuja että täti ei löytäisi mua..
 
iipi..
On se hyvä että Saanalla riittää energiaa :-D - vaikka junan pysäyttämiseen, hih! Miten se sun mies nyt taas on muuttanut mielensä... pahalainen sentään *lähettää ilkeitä ajatuksia telepaattisesti Saanan miehelle*

Juu ei tule mahtumaan meidän jälkikasvulle luxus-pinnasänkyä, jos päättää ilmoittaa tulostaan lähiaikoina. Tai ainakin jos tämänhetkiset suunnitelmat pitävät vielä kutinsa. Eli edelleen kaipailen vinkkejä mahdollisimman pienikokoisista ja monikäyttöisistä huonekaluista... Jos huonosti käy, meidän pienokainen nukkuu siinä laatikossa ensimmäiset 1,5 vuotta *pudistelee päätä* No onneks me vanhemmat ollaan molemmat tällaisia persjalkaisia ;-)
 
angsteri
Joo-o, nyt on pakkaamiset jo suht hyvällä mallilla. Kävin aamulla hammaslääkärissä ja tulikin isompi remontti kuin ajattelin. Mä oletin, että mulla voi olla joku pieni reikä ja et se on hyvä korjata ennen muuttoa, niin kyseessä olikin suurempi remontti ja mä joudun juurihoitoon. Voi pas..! 15 minsan sijaan olinkin siellä tunnin. Huhhuh. Tänään sit vielä juostu kaupoissa ja koitettu pakata. Mä olen ihan varma, että unohdetaan jotain...

Hienoa, Saana is back! Mä jo ihmettelinkin, että onko mökki-karhu syönyt sut, kun olit muutaman päivän poissa! Ja nyt taas koputellaan puuta! Harmi tuo sun miehesi. Nooooo, jospa se ehkäisyttömyys kuitenkin tuottaisi tulosta. Millä sun mies perustelee sen, ettette vielä yrittäisi? Voi olla, et olet siitä kirjoittanutkin, mut mä en nyt millään muista. Oliko se jotain työhön liittyvää?!?

Erica, tän päivän tuntemukset :) ?

 
Lumikukka''
Voi vittu mikä päivä. Tämä on taas niitä päiviä kun olisi mieluummin sinkku... Noh, kohta lähden lenkille, toivottavasti siellä vähän rauhoittuu.

Angsterilta pitikin kysymäni... Oliko sinullakin siellä naapurimaassa jokin duuni odottelemassa vai pääsetkö ihan oloneuvokseksi?
 
aurora81
Kävin lukemassa ton teiän edellisen ketjun ja tuli ihan kyyneleet silmiin ku luin Erican viestin siitä miten oli miehelleen kertonut raskaudesta. Onnittelut siis vielä munki puolesta Ericalle. Must tuntuu etten pystyis pitämään tietoa kauaa salassa, vaikka haluaisinkin.

Lumikukka, päästele lenkillä vaan höyryt pihalle.. En muista oisinko ikinä tullu äkäisenä lenkiltä, mutta sinne lähtenyt kiukkuisena olen sitäkin useammin..

Minkälaisissa asunnoissa te muuten asutte? Me asutaan kaksiossa ja oon aatellu että tähän kolmekin ihan hyvin mahtuis. Omistusasunto ku on ja tosi kiva eikä tekis mieli muuttaa..
 
angsteri
Auroralle tervetuloa! Missä päin Suomea sinä asut? Ja kiitokset päivän gallupista ;). Me asutaan omakotitalossa (Suomessa) ja ulkomailla ei koskaan tiedä mihin päädytään. Useimmiten kerrostaloon. Se millainen asunto on, on tuurista kiinni.

Lumikukalle tsemppiä lenkille! Täälläkin on käyneet tunteet kuumina. Muuttaminen ei tunnu oikein kevyeltä. Töissä mä olen aina ollut ulkomaillakin. Mulla on onneksi sellainen ammatti, että pystyn tekemään sitä muualtakin, tosin en niin hyvin. Kaipa tää tästä, kun pääsee matkaan.
 
mi-iu
faktaa:
Sikiövaurioiden ehkäisy
Vuonna 1968 ilmestyi Britanniasta ensimmäinen raportti siitä, että foolihappo ehkäisee sikiön selkäydinvaurioita (neuraalituubidefektiä) (1). Muut brittitutkimukset vahvistivat pian asianlaidan (2-3) ja myös unkarilaiset tutkijat päätyivät samaan tulokseen (4). Myöhemmin monet muut tutkimukset vahvistivat nämä havainnot (5-6), ja asiaa alettiin pitää tieteellisesti toteen näytettynä. Neuvoloissa alettiin suositella raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville naisille (12 ensimmäisen raskausviikon aikana) ruuan lisänä foolihappoa. Käytännössä vain osa naisista noudatti suositusta, niin Suomessa kuin muualla.

Australialaisen tutkimuksen (15) mukaan raskauden aikana nautittu foolihappo vähentää lapsen riskiä sairastua akuuttiin lymfoblastiseen leukemiaan, joka on lasten yleisin syöpätauti (Lancet 2001; 358: 1935-40).

Yhdysvalloissa, Kanadassa ja eräissä muissa maissa alettiin äskettäin lisätä foolihappoa elintarvikkeisiin, jotta kaikkien naisten foolihapon saanti lisäääntyisi riittävälle tasolle. Sikiövauriot ovatkin vähentyneet sen jälkeen viidenneksellä USA:ssa (7-12). Iso-Britannian terveysministeriön (The Department of Health) raportin mukaan arvioidaan, että elintarvikkeiden rikastaminen foolihapolla (240 µg/100 g viljaa) ehkäisisi 74 sikiövaurioita vuosittain (17).

Hollantilaisen tutkimuksen mukaan foolihapon nauttiminen ennen hedelmöitystä ja sen aikana vähentää sikiön huuli- ja kitahalkion riskiä. Foolihappolisä ei kuitenkaan kykene ehkäisemään kaikkia sikiövauroita. Espanjalaisen tutkimuksen mukaan foolihappo suojaa sikiön aivoja äidin odotusaikana nauttimalta alkoholilta.

Kanadalaiset ja australialaiset tutkijat vaativat vuonna 2004 elintarvikkeiden foolihapporikastusta maailmanlaajuiseksi (lue uutinen)

Foolihappolisä ehkäisee keskenmenoja ja Downin syndroomaa
Ruotsista julkaistu tutkimus osoittaa, etteivät läheskään kaikki odottavat äidit saa ruuastaan riittävästi foolihappoa. Piilevä puute lisää keskenmenon riskiä 50 %. Lue raportti. Uusi Lancetissa julkaistu tutkimus osoittaa, että foolihappolisä voi ehkäistä myös Downin syndroomaa.



http://www.pharmanord.fi/wstore/contentServlet/pid1000314.htm?parent=100156 1
 
Erica.
Heipparallaa!

Voi angsteri, yyyh, juurihoitoa. Mullakin se on edessä parin viikon kuluttua. Jaiks! Pelottaa kuin faan! Tsemiä remonttiin! :/

Kiitos Auroralle ja Saanalle onnentoivotuksista! Kivaa Saana kun olet back! Ja tervetuloa mukaan Aurora! :)

Voihan harmitus Saana tuota sun miestä. Hmph! Voimia, toivotaan että se kohta kyllästyy tuohon huopaamiseen ja soutamiseen! Tsemiä ja toivotaan että ehkäisemättömyys ois kantanut hedelmää..you never know! :)

Mä sitten kerroin pomolle tänään. Aikaisessahan vaiheessa tämä tuli kerrottua, mutta kun ottaa tilanteemme huomioon töissä niin musta on parempi kun tietävät että odotan vauvaa. Pomo onnitteli kovasti ja sanoikin että oli osannut odottaa tätä uutista kun vastahan meidät keväällä vihittiin :)
Muille töissä kerron sitten vähän myöhemmin.

Siis oikeesti. Te pidätte mua nyt ihan hulluna, mutta kun ei tää pää meinaa uskoa niin ei. Tein tänään aamulla TAAS ties monnenenko r-testin (ja kahden merkkiselläkin vielä...). Nyt oli haamut kadonneet ja sekä mammaksin että aconin (herkkä) liuskatestit näytti vahvaa plussaa. Ehkä mä nyt uskon... *silmien pyörittelyä* :)

Tänään on väsyttänyt SAIRAASTI, töissä haukotutti ihan koko ajan ja pissalla olen saanut ravata yhtenään. Ihme jos eivät kohta töissä muutkin arvaa... Rintavarustus on päivä päivältä arempi. Nänneihin ei passaa edes hipaista tällä hetkellä. Lovely.
Alamasussa on vielä tänään ollut tuntemuksia, mutta ei enää niin paljoa sellaista menkkamaista kipua kuin mitä tähän asti on ollut. Nuo kipuilut ovat vähän huolestuttaneet, mutta kuulemma kuuluvat asiaan. Pelkään vain vielä niin kauheesti että kesken menee. Ihan hassua, nyt pitäisi nauttia tästä olotilasta, mutta sen sijaan murehdin ja märehdin koko ajan sitä, että pieni pysyy kyydissä. :/ Kaipa sitä sitten sen 12 viikon jälkeen osaa rentoutua enemmän.

Eilen tosiaan kävin body pumpissa ja hyvältä tuntui, ei vihlonut alavtsassa tai muutenkan tuntunu epämiellyttävältä. Juoksulenkkejä en ajatellut enää nyt harrastaa enkä ratsastusta, mutta muuten ajattelin kyllä treenailla ihan normaalisti :) Kuulemma synnytyskin on paljon helpompi äidille ja vauvalle jos on aktiivisesti liikkuunut koko raskauden :)

Ostin tänään sellaisen raskausajan päiväkirjan ja aloittelin jo kirjoittamaan sitä. Kiva muisto antaa sitten lapselle kun ikää on enemmän :)

Mukavaa iltaa kaikille! :)
 
Lumikukka''
Juu-huh lenkki on tehty ja mieli parempi. Olipa kyllä hyvä ilma!

Tämä gallup on ollut joskus ennenkin mutta niinhän ne kaikki :) OK-talossa asutaan ja ihan rehellisesti maaseudulla.

Raskausajan päiväkirja kuulostaa kyllä kivalle :) Erica olitko sinä orkideatietäjä? Mitä sille kasville pitäisi tehdä, kun herkesi viimein kukkimasta?
 
mi-iu
me asutaa tällä hetkellä vielä kerrostalossa, mutta omaa omakotitaloa etsitään koko ajan <3

Ihana kuulla Erican kuulumisia! :D sä oot ihan mahdoton noiden testien kanssa!! :D
 
sade81
meillä on rivarikolmio, eli tilaa olisi vauvallekin =)

Aivan ihanan kuulosta Erica, itsekin olen miettinyt tuota raskauspäiväkirjaa, ja eiköhän sitä itsekin sitten ole yhtä epävarma ja halua testata että on varma ja vähän mieti tota kyydissä pysymistä jne. Mutta hyvin sulla kaikki menee =) Mites toi juurihoito, saako raskaana käydä tekemässä tuollaisia? muistelen vaan jotain kaverin juttua, mutta oli silloin jo pidemmällä niin ehkä se liittyi siihen,että ei tehdä ellei ole täysin pakollista..en tiedä..

Kiva kuulla Mi-iu että eka työpäivä sujui hyvin. Ilmeisesti et joudu kauheasti tekemisiin sen pomosi kanssa? vai onko ihan kiva kun lakkaa soutamasta ja huopaamasta??!

Nyt taas vähän omaa napaa, mulla siis edelleen pientä vuotoa ja vatsa hieman kipeä, en todellakaan tajua mitä on. Veikkaan että johtuu siitä gynekäynnistä, koska ei koskaan aiemmin ole tällaista ollut..ärsyttävää silti :(

Mulla on tänään ollut vähän flunssainen olo, täytyy toivoa että ei nyt iske flunssa, mieshän on jo muutaman päivän ollut. Ai niin, kävin tänään ostamassa tuota Beroccaa, jos saisi sitten ainakin foolihappoja riittävästi että mahdollinen raskaus sitten jossain vaiheessa sujuisi hyvin.
 
sade81
se kaveri ulkomailta, josta eilen kerroin että saa vauvan...juttelin tänään ja kertoi että heillä oli tärpännyt heti ekalla yrittämällä...eli 90% meidän kavereista ovat raskautuneet kerrasta! onko se oikeasti noin helppoa suurimmalle osalle, vai onko meidän kaveripiiri vaan jotenkin superhelpollaraskautuvia?
 
iipi..
Jesh, mi-iu on selvinnyt hengissä ekasta työpäivästä ;-)

Tee Erica mun puolesta niitä r-testejä niin paljon kuin tykkäät, ei siihen plussatulokseen varmaan ihan heti kyllästy :-D Mutta eiköhän ne sitten piisaa sitten ekan ultran jälkeen, eikös vaan? ;-) Odottelen kovasti raportteja noista liikuntakokemuksista eli niitä jatkossakin, kiitos! Olin itse tänään salilla ja kävi mielessä jo sekin, miten treenaamista pitää sitten aikanaan muuttaa... Jos tekee pienemmällä vastuksella niin se ei oikein tunnu missään vaikka tekis pidempiä sarjoja, ja täpöllä ei sitten oikein voi tehdä... eli miten sitten..? No, ehkä on vielä liian aikaista miettiä tuota.

Voi Sade, mahtaa tuntua ankeelta nuo lähipiirin pikaraskautumiset :S Mulla sentään on tiedossa myös niitä joilla on kestänyt kauemmin, joten täällä suunnalla ei vielä ihan niin paljon ahdista. Mutta kysypä seuraavien menkkojen aikana niin mielipide on varmasti muuttunut, hmph.

Tsemppikerhojuttuja sen verran pitkästä aikaa, että päätin eilen tehdä ryhtiliikkeen. Vatsa tuntuu pömpöttävän eli tiukempaa treeniä vaan kehiin. Paino ei ole noussut, mutta jotenkin olo ei tunnu ollenkaan slimiltä :-/

 
sade81
Iipi, mulla vähän samat tuntemukset, että vatsa hieman pömppäisi..en nyt vaan uskalla liikaa tehdä mitään "jos vaikka olisipa ehkä"...täytyy sitten jos täti tänne löytää niin taas ryhdistäytyä ihan kunnolla. Olen tosin aiemmin ollut tosi hoikka, niin tavallaan on ihan kiva saada vähän naisellista pyöreyttä, kunhan ei liikaa tule.

ilta-gallup: mitä mieltä olette normaali/korkeavyötäröisistä housuista? itse en ole koskaan supermatalista tykännyt mutta sellaiset on ihan kivoja joissa ei vako näy heti jos vähänkin kumartuu. (niissä kun vatsa saa rauhassa pömpöttää..heh..) eli en todellakaan aio ostaa mitään korkevyötäröisiä..oli paljon helpompaa silloin teininä kun oli vielä hoikka niin ei ne tuntuneet kiristäviltä mutta nyt tuntuu. Tosin tuntuu myös että korkeampivyötäröisissä pysyy ryhti parempana kun ei anna vatsan turhaan löysistyä..

Ai niin, huomasin juuri että en voikaan juoda tuota Beroccaa kun mulla on ollut virtsatiekivet =( täytyy nyt lahjoittaa se jollekin kaverille ja toivoa että saan foolihappoa riittävästi ihan ilmankin..
 
Rosa78
Vierotusoireita!!! Kun en ole päivisin päässyt tänne!

Menkat alkaa olla ohi, hyvä niin. Kauhia finni vaan keskellä otsaa, näytän vähän yksisarviselta, mikäs sen kivampaa hääkuvassa, mutta en jaksa stressata.

Erica, et kai ole menossa juurihoitoon kun olet raskaana?!?!?!??! Raskauden ekassa kolmanneksessa on kaikki tuollaiset kielletty jos suinkin mahdollista km-riskin vuoksi. Tietenkin jos kyse on "ihan pienestä" juurihoidosta, niin sitten varmaan ok. En kyllä ole varma onko pieniä juurihoitoja olemassakaan... Esim viisaudenhampaan poistotkin on kielletty ekan kolmanneksen ajan.

Heh, kuinka gallup sattuikin koskemaan juuri asumista. Ihan hetki sitten täällä paasasin että ollaan niiiiiin tyytyväisiä kotiimme, ettei olla muuttamassa vaikka raskautuisinkin, ja että vauvankin kanssa pärjätään tässä hyvin. Ja eilen päätettiin muuttaa, saatiin niin mahtava diili ihanasta kämpästä. Ollaan aivan innoissamme. Se koti sattuu olemaan juuri yhdessä syyskuun numerossa sisustuslehdessä... Laitan sen meilin kautta, jos joku haluaa kurkata. En viitsi tähän laittaa kun sitten on niin helppo tunnistaa.

Mä olen luottanut Berocan voimaan jo kauan. Sitä sais ostaa myös tablettina, mutta tuo poreen vaikutus on varmaan osin psykosomaattista, tuntuu niin terveelliseltä juoda se, ja hyvääkin se on. Sillä aamu alkaa. Ja sitten syödään Multitabsia.
 
Minni80
Voooih, mäkin testaisin vaikka kuinka monta raskaustestiä, tosiaan, ei siihen plussaan varmasti kyllästy :)

Joo mulla on näitä arjen riesoja näiden finnipaiseiden lisäks kans herpes, joka tulee naamaan nykyään melkein joka tai joka toinen kuukausi. Grrr... Nytkin ilmesty taas tänään ja se on vaan suurentunu vaikka vähän väliä olen sen heti huomannu sutinu Vectaviria naaman. Hmph.

Hmmm... Henkkamaukan postimyynnistä tuli taas joku uus luettelo. Ihania äitiysvaatteita, sellanen neule jossa on rusetti rintojen alla että masu oikein korostuu... Voi kun ois syy tilata sellasia... *huokaus*

Täällä menkat ei oo vieläkään ohi, joskin ovat vähän rauhoittumaan päin. Grrr... Kokeilen nyt vielä pari kiertoa greippimehun litkimistä (mä olen oikeesti ruvennut tykkäämään siitä, se on raikkaampaa kun appelsiini tai omenamehu!).

Mä odotan kauheesti kanssa et päästään Ikeaan kattelemaan vauvan huonekaluja. Meillä ei tällä hetkellä oo tilaa kun sängylle ja hoitopöydälle + pienelle vaatekaapille meidän makkarissa. Kattellaan vähän kolmioita, mutta kovasti ovat hinnat vieläkin korkealla, ja odotellaan jos ne vielkin laskis enemmän. Me mennään kattomaan yhtä asuntoa sunnuntaina -se on ollu myynnissä jo helmikuusta asti (vois varmaan tinkiä) mutta pelottaa jos et hinnat sit laskeekin paljon sen jälkeen, kun se ois meidän eka asunto-ostos. Mutta ainakin mennään kattomaan :)
 
Neilikka..
Huomenta!
Kuulostaa makealta tuo Rosan asunto!!! Pitää kyllä mennä kirjastosta etsimään kyseinen lehti käsiin ja ihastelemaan teidän uutta kotia. Koska muutto? Saammeko polttariraporttia? Oletko aloittanut akupunktiohoitosarjan? Onko hääjärjestelyt aikataulussa? Siinäpä nämä mieltäpainavat asiat Rosan suunnalle… Vastaa jos ehdit. Mulla ainakin on ollut aika vähän kortilla, enkä ole ehtinyt hillumaan täällä niin paljon kuin mieli tekisi.
Hienoa että sekä Angsterin että Rosan miehen simpat on todettu laadukkaiksi. Voin uskoa miten urosmainen olo teidän miehillä nyt on ;)
Paranemisia Saanalle siihen väliaikaiseen kuumeeseen! Toivottavasti se pidempiaikainen nyt tarttuisi kunnolla siihen mieheenkin!

Voi että noi Erican jutut on ihania lukea *iiiiiiso huokaus* Piti muuten kommentoida ennen sun plussausta, että sää oot nyt tosi ajankohtainen, kun kaikki paikat on täynnä ”Erica-kellokanervia” ;)

Sitten nopsasti omaa napaa. Oon mittaillut säännöllisesti aamulämpöjä. Muuten ollut 36,4-36,6 mutta tänään oli yllättäen 36,8! Nyt vasta kp 12, joten oon vähän yllättynyt että voisiko ovis olla ollut näin aikaisin! Toi lämpötilapiikkihän tulee periaatteessa heti oviksen jälkeen. Huolestuttavaa on, että me on kyllä puuhailtu, mutta Sahara-periaatetta noudattaen ei sisälle! Ja kun mun kierrot on aina pitkiä, en ikinä olisi uskonut noin aikaiseen ovikseen. (nyt pitää muistaa että ei tää välttämättä sitä ole) Mutta toivottavasti ehditään ottaan vahinko takaisin tänään eikä ole liian myöhäistä! Säätiedotuksessa Saharaan siis luvassa kunnon sateet! No virallisesti akupunktiotäti kyllä neuvoi tekemään juurikin niin, että kun lämmöt nousee, niin pitäisi olla miehen kanssa. Mutta kun oon tavallisestikin joka paikassa ajoissa, niin tuntuu pahalta jättää asiat näin viimetippaan. Ja minä hölmö en edes ollut aloittanut tikutusta, kun odottelin ovista vasta loppuviikolle. No tänään tietenkin testasin, ja oli hailea viiva. Oletteko seuranneet, häipyykö viiva teillä heti oviksen jälkeen täysin, vai antaako sen jälkeen vähän aikaa haileita viivoja? Nyt sitten kiireesti retikoita ostamaan!

Iloista keskiviikkoa, sen alkuviikkoisen tutkimuksen tuloksia uhmaten!
 

Yhteistyössä