Hae Anna.fi-sivustolta

Ajatuksissa 8

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Anna.., 31.07.2008.

1. Keiju80. Vierailija

Minni, kaunis ajatus tuo munasolujen luovutus, Mä en oo vielä uskaltanut ajatella niin pitkälle, mutta ehkä sitten, jos omat lapset on saatu, niin voisi harkita. Ainakin tietää vähän, mitä tuskaa tää odotuksen odotus on...

Voi rähmä, [email protected] Eivät sitten ota teitä sinne erikseen? Ihanaa kuitenkin, että pystyit puhumaan asiasta esimiehesi kanssa ja hän suhtautui noin hyvin. Helpottaa varmasti käytännön jutuissa sit kun sinne asti pääsette.

Mä oon myös miettinyt, mitä kertoisin töissä sit kun sen aika tulee. Toisaalta meillä on hirveen hyvä porukka siellä, mutta toisaalta oon vasta aloittanut. Miten paljon ja kenelle te muut ootte töissä kertoneet?

Niin joo, BB alkaa tosiaan pian. Ja Salkkarit jo tänään, ou jee ;)

2. mminttu* Vierailija

ipi 33+36 Y02/07 M alentunut sp. laatu
    Erica 32+35 Y03/07 +09/07, km 10/07
    Anna 27+26 Y04/07, +05/08, km 06/08
    Minni 27+25 Y04/07, M erittäin huono sp.laatu, ICSI syksyllä
    Pimmu 22+25 Y05/07 01/08 1 ivf, 1. PAS-> nega, 2.->nega, 3. PAS-> nega TAUKOA TAUKOA!! hoidot jatkuu marraskuussa
    Keiju 27+26 Y07/06 inssi syksyllä
    Lumikukka Y10/07
    Ultravioletti 30+31 Y04/06 endo, iui piikeillä (enskuussa ilmeisesti..)
    Säde-82 26+33 Y05/07 Eka aika tutkimuksiin varattu lokakuulle
    Hanna28 28+35 y12/04, pco todettu -04, yksityiselle aika syyskuussa(nyt käytössä diformin retard ja terolut)
    mminttu 22+23 y 10/07 Eka aika tutkimuksiin 29.8.

[email protected]
    -Sara

Tässä nopeesti kans päivittelin tietoni.
    Mee ihmeessä pimmu malliksi! Eihän siinä periaatteessa mitään häviä ja onhan se aina makiaa itsetunnolle ku joku kehuu nätiks :D

Mäkin meinasin vähän sitä munasolujen luovutusta sitten joskus hamassa tulevaisuudessa! Tietysti jos mulla jotain luovutettavaa ees on. On se vaan iso juttu sitten heille ketkä onnelliset ne sais.

Lumikselle halaukset! Sama fiilis oli mulla viime viikolla. Täytyy vaan uskoa ja uskoa ja uskoa. Eipähän siihen mikään muu auta :( Nyt sitten aikaa varailemaan?

Jänniittää jo teidän muiden puolesta kellä hoidot alkaa etenemään! Veikkaan et jollakin on pakko tärpätä ihan tässä piakkoin! Mitenhän sitä sitten oikeasti osaa olla raskaana kun sitä ja ainoastaan sitä on ajatellut niiiiiin kauan?

Hei te viisaat jotka jo hoidoissa olette käyneet niin onko siellä erikseen mitään henkistä opastusta? Esim saako samalla lähetteen vaikkapa psykologin juttusille? Ite oon ainakin huomannut että sellainen saaattas olla tarpeen jos tässä vielä kauankin joutuu odottelemaan...

3. Säde-82 Vierailija

Hui, jopas ootte ahkerasti kirjoitelleet minun työpäivän aikana.. :)

Voi Lumis, tuttu tunne.. :( Mutta eteenpäin on taas vain mentävä, otat puhelimen käteesi ja soitat ajan nyt tutkimuksiin!

BB ja Salkkarit alkaa taas niin päivä alkaa taas rytmittymään syksyyn.. :) Salkkareissa kun on kaikenmaailman ihmiskohtaloita ollut , mut yhtään lapsetonta siellä ei oo tainnu olla, vai onko?

4. Lumis Vierailija

Kiitti murut. Kyllä tämä tästä taas.

5. Keiju80. Vierailija

Hih, lapseton tyyppi sieltä Salkkareista taitaa enää puuttuakin! Nyt äkkiä palautetta käsikirjoittajille.. ;) Elina taisi pitkään haaveilla lapsesta, mutta ongelmana taisi olla enemmänkin sopivan miehen löytäminen.

Mminttu, me saatiin joku esite tyyliin "lapsettomuus on rankkaa parisuhteelle", missä esiteltiin parisuhdeterapiaa. Sinne sais varata ajan hoitavan lääkärin kautta. En tiedä sit, onko vakikäytäntönä kaikissa sairaaloissa.

6. Hanna28 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mä aloin miettiin,että tekevätkö ne ees kunnallisel puolel ns järeämpiä hoitoja, jos pn ylipainoa?
    Mä olen aina ollut ns "isoluinen":) Mut nytten muutaman vuoden aikana on kertynyt ylimäärästä n 20kg .. Mutta silloin kun olin normipainoinen niin eipä niitä vauvoja silloinkaa luomusti tullut :(
    Tässä yrittää hiki hatus saaada painoa pois, mutta ei.. Toki tää hiton PCO vaikuttaa asiaan... Hoh,hoh.. On kyl jotenki alavireinen päivä :(

7. Hanna28 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niin ja yes salkkarit alkaa *tuulettaa* ;o)

8. [email protected] Vierailija

keiju; mä pelkäsin kertoa töissä tästä kun oon koko vuoden sumplannu ja toivonut vapaita miehen lomien ajaksi, ajattelin että pomo kyllästyy mun ainaiseen toiveiden esittämiseen kun syksyn tullen alkaa eräs harrastus jonka vuoksi taas joudun ruinaamaan aamuvuoroja. Juttelin esimiehen kans ihan kaksistaan en viitsiny koko porukalle kertoa vaikka ovat tosi ihania ja ymmärtäväisiä, en vaan halunnut sitä sääli ja kyyneleiden ryöppyä mikä siitä olis seurannut. Meillä kun on kahdeksan hengen tiivis työyhteisö ja tehdään vielä kaks vuorotyötä että työvuorolistojen teko on hankalaa muutenkin saati kun jouku aina toivoo jotain. Ajattelin että tässä on kuitenkin meidän elämästä kyse että nyt jos koska tarvii ajatella itseä ensin, kyllä mäkin olen työelämässä joutunut joustamaan ja venymään että nyt on työnantajan vuoro. Naiset vaan tuppaa olemaan työelämässä toisilleen niin lojaaleja ettei uskalleta pitää omia puolia. Että rohkeasti vaan, kyllä ihmiset ymmärtää kuinka isosta asiasta on kyse.

Niiden ei tarvii ottaa meitä erikseen koska hänen sanojensa mukaan sitten kun se suunnittelukäynti on ohi niin homma lähtee eteen päin kun juna... tiedä sitten.

Mun mielestä tuosta henkisestä hyvinvoinnista pitäis silloin ainakin huolehtia kun hoidot pitkittyy ja pitää alkaa miettimään jo hoitojen lopettamista. Siinä vaiheessa itse varmaan katkeisin totaalisesti kun pitäis homma luovuttaa.

9. Hanna28 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Keiju: Itse opiskelen tällä hetkellä. Meidän lhoidoista tai muista ei tiedä, kun lähimmät ystävät. On kuitenkin arka asia.
    Mutta kunha tässä alkaa hoidot pyöriin, niin sitten on varmaan paras kertoa meidän ryhmänohjaajalle ja harjoittelupaikan vastaavalle. Koska varmasti tulee poissaoloja ja aikataulujen sovittelua.
    Kuitenkin monesti asiat saa hyvin sovittua, kun on rehellinen. Toki nämä asiat on arkoja ja on jokaisen oma asia mitä on mis kertomaan.
    Mutta itse olen elämässä huomannut,että avoimuus luo avoimuutta :) Olipas hianosti sanottu, heh ;o)

10. Minni80 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillekään ei ole sen kummemmin puhuttu henkisestä hyvinvoinnista -on annettu vinkki paikallisesta Simpukkayhdistyksen tyyppisestä yhdistyksestä, jonka sivuilla oon lueskellut. Mulle ainakin vertaistuki (vaikka täällä netissä) ja se että saa purkaa ajatuksiaan on ihan ehdoton edellytys sille että pää pysyy ehjänä. Mutta voisin kuvitella että jos joutuu olemaan vuosikausia hoidoissa tuloksetta, ois järeämmätkin aseet varmasti hyviä.

Hanna, täällä Tanskassa ei saa olla BMI yli 30, jotta tehtäisiin hoitoja julkisella. Yksityisellä ei oo vissiin niin tarkkaa.

11. Hanna28 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ..okei.. Eli mä en sitten saa kunnallisel hoitoa, kun mun BMI on yli ton 30?..
    Siis mulla on BMI 34 ... Yhyy :(

12. Lumis Vierailija

Pimmulle piti sanomani, että ota ihmeessä mallinhomma vastaan! Kaduttaa varmasti, jos jää tilaisuus käyttämättä.

Hanna, täällä toinen jolla BMI karvan yli 30. Ei ole tullut mieleenkään, etten saisi hoitoa sen takia, tulipa säikäys sitten siitäkin tähän entisen ahistuksen päälle. Nice. Tosin 30 alittamiseen ei tarvita enää montaa kiloa, mutta tiukassa on nekin vähät kuten tiedät.

13. Minni80 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ...muttaMUTTA mähän asun Tanskassa, voi olla että Suomessa on eri rajat, kannattaa ottaa selvää!!!

Musta tuntuu että täällä päin Itämerta ollaan muutenkin hysteerisempiä painon suhteen. Mulla on painoindeksi 22 eli ihan normaalipainoinen, ja gynis rupes mullekin selittämään että muistanhan harrastaa liikuntaa ennen hoitoja, ettei vaan paino nousis. No niinhän mä jumppasinkin jopa kuukauden, kunnes tuli se flunssa joka ei oo vielkään menny pois... Höh.

14. Minni80 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Sori ei ollut tarkoitus säikytellä ketään :( En tosiaan tiedä mitkä painorajat Suomessa on!

15. Minni80 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hanna, ihan huvikseni googlettelin asiaa ja löysin mielenkiintoisen keskustelun. Ainakin jotkut PCO-laiset olivat saaneet metmorfiinia laihdutuksen ja vauvahaaveilun tueks.
    http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1388835

16. Hanna28 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Joo, nou hätä Minni80 en mää helposta säikähdä, heh :)
    Joo kyllä tiedossa on,että painoa pitää saada poies,mutta se ei ole niin helppoa, kun on PCO.
    Joo ja siis mulla on jo nyt käytössä metmorfiinit(diformin retard 500mg) :eek:)

17. Lumis Vierailija

Ei hätää Minni, toisaalta ihan hyvä, että tuli ilmi. Olisi ollut kiva kyllä tietää jo aiemmin, mutta tehän taidattekin kaikki muut olla hoikkia ihmisiä!

18. Hanna28 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Lumis kyllä me hoitoa saadaan :) Olen ihan varma.
    Itse ainakin yritän elää suht terveellistä elämää. Syöden terveellisesti ja ulkoillen. Nyt taas syksyl alkaa jumpat jne.
    Ja itse ainakin tiedän ylipainon riskit jne. Mutta toisaalta taas ei minun mielestäni painonkaan mukaan voi katekorioida kuka saa hoitoa ja kuka ei.
    Kuitenkin, kun itse koen että elämäni on hallinnassa ja muuten voin tosi hyvin..

Itse olen aina ollut ns iso kokoinen, vaikka liikun ja syön terveellisesti.

19. Neilikka.. Vierailija

Tsau!
    Totta kait Pimmu suostut! Makeeta!!! Sulla ei oo mitään menetettävää, ja edessä olisi hieno kokemus!
    Mä oon kanssa päättänyt luovuttaa munasoluja sitten kun se on mahdollista. Muistaakseni puhuinkin täällä siitä silloin mun piikkien aikaan. Huomasin että se piikittely ei ole niin paha juttu, ja vaikka sitten tulisikin enemmän oireita, niin haluan auttaa jos vain voin. Miehelle myös puhuin olisiko kiinnostunut spermanluovutuksesta, ja sanoi silloin kun meillä ei ollut tärpännyt, että ei halua ennen omia lapsia, mutta niiden jälkeen voisi ajatella.
    Ai te ootte saaneet edes jotain esitteitä tai avuntarjoamista lapsettomuuden raastaman parisuhteen hoitamiseen. Mä olin silloin meidän ekan hoitokerran jälkeen tosi pettynyt kun aihetta ei käsitelty mitenkään, ja oli vielä korostettu että olisi hyvä että mies olisi mukana.
    Tsemppiä Minnin sniffailuihin! Täällä odotetaan innolla miten hoidot rupeaa sujumaan.
    Terkkuja kaikille! Mulla on lävähtänyt maha sellaiseksi kaljamahaksi, että kuljen nyt toista viikkoa pitkien paitojen kanssa ja farkun vetskari auki. Kyllä mä sen saisin kiinni kiskottua, mutta istuminen olisi ihan tuskaa, niinpä mulla on hieno kuminauhaviritelmä napissa ;-) Muuten olen voinut ihan hyvin, jonkinlaista öllötystä ja ällötystä välillä, mutta pari päivää sitten totesin että sekin vähä on ehkä laimentunut. Makuaistimukset on muuttuneet tosi paljon, mitä mauttomampaa ruokaa sitä paremmin maistuu. Niin että hyvin täällä polskitaan, pikkuiset on nyt jotain 2-senttisiä, ja huomenna tulee yhdeksäs viikko täyteen.

20. Rosis Vierailija

Lumppari, puhun sulle välillä tälle puolen. Mä ärsyynnyin sun puolesta tosta painoindeksiasiasta. Mistä olet kuullut tuollaisesta rajasta? En voinut uskoa tota joten soitin äskön Hyksin ja Tyksin lapsettomuutta hoitaville lääkäreille (Saipa nopeesti langan päähän kun luulivat että tulee jotain julkisuutta, heh.) Tiedän ettet kuulu kummankaan piiriin, mutta kysyin asiasta siis yleisen puolen lapsettomuuden hoidosta.

Eli ei ole olemassa mitään tarkkaa BMI-rajaa. Alkututkimukset voidaan tehdä täysin BMI:stä huolimatta. Ylipaino on huonoksi tietyissä lapsettomuuslääkkeissä ja -hoidoissa koska lääkkeet eivät vaikuta tarpeeksi toivotulla tavalla ja verorahat menevät hukkaan, mutta perustutkimusta ylipaino ei haittaa. Jotkut terveyskeskuslääkärit, jotka ei ole perehtyneet lapsettomuuteen, voivat ottaa ohjeet kirjaimellisesti, jolloin kannattaa vaikka mennä yksityiseltä pyytämään lähete. Lähete kannattaa siis hankkia ja aikaa odottaessa pudottaa painoa aktiivisesti. Jonot ovat kuitenkin ympäri Suomen ainakin 3 kuukautta, jona aikana kannattaa laihduttaa terveellisesti saadakseen painoa alas. Painoindeksiä ei voida yksinään tuijottaa, kaikki riippuu subjektiivisesti henkilöstä. 30 on suuntaa antava raja, jonka alapuolella on hyvä olla kun hoidot aloittaa mutta ei pakko! Mutta perustutkimuksista on vielä pitkä matka hoitoihin. Esimerkiksi kun tutkitaan siemennesteanalyysi, munanjohtimien aukioloa, tapahtuuko ovulaatio, tietyt verikokeet jne, paino ei vielä vaikuta. Rumasti sanottuna siinä vaiheessa kun aletaan käyttää veronmaksajien rahoja hoitoihin, yli 30 painoindeksi asiakkaalla on hoitavan lääkärin tulkinnan varainen juttu. Ja he kummatkin muistuttivat että enemmän merkitsee ruumiinrakenne ja rasvan osuus kuin pelkkä bmi.

21. ultravee Vierailija

Juu, ne o-testit oli semmosia liuskoja ja kyllä ne varoen ja vakaalla kädellä sai saksilla puoliks :)
    Mä oon työtön niin mulle käy hoidoissa mitkä aikataulut vaan mutta mies joutuu järjesteleen.. ja varmaankin palkattomana pitää olla pois kun ei oo sairauskaan :( Mutta pakkohan ei oo kertoo sen tarkemmin miks on pois, jos sanoo vaan että 'on tärkeitä yksityisasioita'? Mies on tosta etukäteen jo paljo ressannukin miten suhtaudutaan tollasiin poissaoloihin. Joo, mä en taitas olla sitä halutuinta ainesta työmarkkinoilla tällähetekllä.. yrittää hampaat irvessä raskautta ja vieläpä joutuu hyppään hoidoissakin sen takia :p
    Mullekin on muuten joskus tultu kysyyn oonko jossain mallina.. :) Paino on normaalin alarajoilla ja gyne jopa vihjas että jollei rasvakudosta oo tarpeeks niin ei tuu riittävästi estrogeenia ja limis jäis sen takia ohueks :eek: ? No oon ollu kyllä ikäni samankokonen ja hyvin se eka ainakin onnistu.. ehkä tää johtuu enimmäkseen kuitenki siitä endosta. Ja enkä nyt tän takia alkais lihottaankaan.
    Oon kans miettiny joskus tota munasolujen luovutusta.. mutta niistä ei sit saa ite mitään tietoja, onko niistä syntyny ketään? Ja oliko tyttöjä vai poikia.. :) Oon aika utelias kumminkin ja kestän heikosti arvotuksia!
    Me ollaan kerrottu lähimmille sukulaisille (ei tarvi kysellä..) ja mun kaks kaveria on tienny yrityksen alusta saakka. Niin ei ketkään ihmettele jos mäkin oon joskus sellanen uupunu ja poissaoleva..
    Meille on suhteessa jo kertaalleen se pahin tapahtunu, muutaman kk ero viime talvena, mutta sen jälkeen toivottavasti tää on vahvemmilla kun koskaan aiemmin, eikä enää ihan pienet tuulet heilauta, kun suhde on koeteltu heti alkuunsa ja kovemman kautta!

Minni; Mua myös jännittää/pelottaa hoitojen alotus, varsinkin ne tiputukset korkeelta ja kovaa jos ei näytä niilläkään mitään tulevan :S :/

Hanna; tovottavasti vointi on jo parempi!

22. Minni80 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    No hyvä että toi painoindeksiasia ei ole niin mustavalkoista Suomessa! Rosa on tehokas:)

23. Lumis Vierailija

Wau, valtavat kiitokset Rosalle! Eli tutkimuksiin ainakin päästään. Pitäisihän tuota painoa pudottaa ja kuten ehkä muistatte, käyn edelleen painonvartijoissa. Se kun ei vain ole niin helppoa! Hitaaaaaasti, mutta varmasti alaspäin menossa.

24. Rousa Vierailija

Minni, mä en ole tehokas vaan laiska. Mitä vaan puuhaa ettei tartte tarttua oikeisiin töihin. Nyt aloin nyppiä kulmakarvoja...

Lumis, jos joku pösilö arvauskeskuslekuri ei kirjota sulle sitä lähetettä (mitä kyllä epäilen) niin mene yksityiseltä hakee se. Jonot on kuitenkin pitkät, täällä päin ainakin 4 kuukautta. Siitä saa sitten lisäporkkanan laihduttamiseen. Toi toinen lääkäri kyllä muistutti siitä että nopea laihtuminen voi tehdä hallaa kierrolle, jopa lopettaa kuukautiset, eli mieluummin ylipainoa kuin epäterveellinen nopea laihtuminen, eli ei ole ihan yksiselitteistä vaan täysin henkilöstä kiinni.

Pitäiskö sitä tehdä töitäkin...

25. [email protected] Vierailija

en tiedä asiasta joten kysyn ihan mielenkiinnosta varovasti enkä halua loukata, sen oon ymmärtäny että PCO:n "oire" saattaa olla ylipaino mutta onko sillon jotenkin ylivoimasesti vaikempi laihduttaa kun sellasen ihmisen joka muuten vaan on ylipainoinen? Jotenkin jäi mieleen tuo Hannan lausahdus "ei ole helppoa tiputtaa painoa, kun on toi PCO".
    Itse nimittäin yritän laihduttaa ja ajattelin sitä että itse aina keksin jotain tekosyitä miks ratkean taas syömään sitä kiellettyä... en siis sairasta pco.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri