Älä jätä lasta yksin (televisio mainoksesta) herätti ajatuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin.

Vieras
Eilen tuli mainos, oliko se MLL vai mikä.

Mutta siinä pikku tyttö noin 4 v yksin harjasi hampaat ja yksin meni sänkyyn ja yksin luki iltasatua itselleen. Ja teksti tuli ruutuun "Älä jätä lasta yksin".

eikös tätä tee aika moni?
Heräsi vain fiilikset, kuinka täälläkin jotkut yrittävät saada alle1 vuotiasta nukahtamaan yksin sänkyynsä ja kuinka se tuntuu olevan niin tavoittelemisen arvoista, se varhainen itsenäistyminen ja yksin nukahtamisen taito. Jotkut jättävät sänkyyn huutamaan. Joillekkin ei tulisi mieleenkään nukuttaa. Vie liikaa aikaa vanhemmilta.

Mitä mieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja mietin.:

Mutta siinä pikku tyttö noin 4 v yksin harjasi hampaat ja yksin meni sänkyyn ja yksin luki iltasatua itselleen. Ja teksti tuli ruutuun "Älä jätä lasta yksin".

Heräsi vain fiilikset, kuinka täälläkin jotkut yrittävät saada alle1 vuotiasta nukahtamaan yksin sänkyynsä ja kuinka se tuntuu olevan niin tavoittelemisen arvoista, se varhainen itsenäistyminen ja yksin nukahtamisen taito. Jotkut jättävät sänkyyn huutamaan. Joillekkin ei tulisi mieleenkään nukuttaa. Vie liikaa aikaa vanhemmilta.

Mitä mieltä?

Luulen, että sulla meni mainoksen pointti nyt ohi. :whistle:

Ehkä ne tarkoitti siinä jotain muuta??? Meillä ainakin tyttö iltasadun jälkeen jää itsse nukkumaan, ovi on auki ja eteisessä valo päällä hänen halustaan ja on itse nukahtanut alle vuoden vanhasta.

Meillä junnua ei jätetä yksin, nukkuu mein huoneessa ja menen usein samaan aikaan nukkumaan kuin tuo vajaa 2 vuotias, tai sitten luen sängyssä itsekseni iltasadun/laulun jälkeen kunnes nukahtaa. Esikoisen kohdalla lopetettiin iltasatujen lukeminen, täytti viimekuussa 10 :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkä ne tarkoitti siinä jotain muuta??? Meillä ainakin tyttö iltasadun jälkeen jää itsse nukkumaan, ovi on auki ja eteisessä valo päällä hänen halustaan ja on itse nukahtanut alle vuoden vanhasta.

Kyllä näitäkin on, mutta jos lapsi jää itkemään ja huutamaan, niin eikö silloin pitäisi nukuttaa????

Tuon mainoksen tarkoitus taisi hieman mennä ohitse sinulta mutta pointtisi on ihan hyvä. Samoilla linjoilla olen. En ymmärrä miksi pienten lasten tarvitsee "osata" nukahtaa yksin. Itse tykkään nukuttaa meidän neitiä ja laulaa lasten lauluja kunnes nukahtaa. =)

meil pestää kaikki yhes hampaat,sänkyy menee yksin,mut molemmat käydää peittelees ja toivottaas hyvät yöt ja iltasatua meil ei lueta ku kumpikaa ei jaksa keskittyä =D ehkä siinä mainokses haettii jotai muuta?

Mitä mieltä?

Kerropas mulle että minkä takia mun pitäisi tehdä tuolle vauvalle joitain uneenvaipumisrituaaleja kun se yksinkertaisesti nukahtaa 2 min sisään siitä kun hänet sänkyyn lasken. Eikä siis huuda sekuntiakaan vaan möllöttää rauhassa ja nukahtaa.

Mun mielestä ois ihan idioottimaista lähteä laulelemaan ja silittelemään rättiväsynyttä lasta joka haluaa vain rauhassa nukahtaa.

On siis olemassa ihan oikeasti lapsia jotka nukahtavat yksin hyvillä mielin vaikkei sinun lapsesi näihin lapsin kuuluisikaan.

Eiköhän se lapsi itkisi mikäli tuntisi olonsa turvattomaksi ja yksinäiseksi.

Mainoksen pointti lienee kuitenkin toinen, kuin mitä tämä yksivuotiaan yksinnukahtaminen on.

Mut asiasta kukkapurkkiin,sanotaan ettei alle 12 vuotiasta saa jättää yksin tänä päivänä. Miten ikinä lapset oppii itsenäisiksi jos ei yhtään uskalleta antaa vastuuta. En mä nyt tarkota mitään pitkiä aikoja vaan esim koulun jälkeen,kauppareissujen ajaks tms. Mä jäin yksin paljon pienempänä,äiti luotti minuun ja minä taas nautin siitä että sain olla välillä ihan yksinkin kotona,kukaan ei häirinnyt leikkejä tms. Selvät säännöt oli mitä sain tehdä ja mitä en.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten niin?

Minullekko tämä kysymys?

Vastaan kuitenkin; Ehkä mainoksessa ei tarkoitettu nimenomaan nukkumaan meno rituaaleja, sillä moni laittaa lapsensa sänkyyn ja jättää yksinään nukahtamaan. Mielestäni siinä tarkoitettiin noin yleisesti, älä jätä lasta yksin. Ts. Älä jätä pientä lasta yksinään, kun lähdet vaikka kauppaan. Ja näitä tapauksia ollut paljon, missä lapsi jätetään kotiin _yksin_ nukkumaan, kun äiti ja/tai isä lähtee kapakkaan.

No musta tuossa on iso ero. En itse ole nähnyt mainosta, mutta kuvailemasi perusteella viestisi korviini kuulostaisi : "ole läsnä". Unikoulu on ihan eri asia. Vaikka lapsen jättäisi nukahtamaan yksin sänkyynsä, voi vanhemmat silti päivisin puuhailla ja tehdä kaikkea lapsen kanssa. Mainoksessa luultavasti taas haetaan sitä, että liian monet lapset ovat liikaa yksin, eivätkä vanhemmat tee oikein mitään heidän kanssaan. Mainos on ikäänkuin muistutus siitä, että lapsi tarvitsee vanhempia muulloinkin kun hoitamisessa ym. Lapsen kanssa täytyy viettää aikaa muutoinkin: lukea, leikkiä ja nauttia lapsen seurasta.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:

Mitä mieltä?

Kerropas mulle että minkä takia mun pitäisi tehdä tuolle vauvalle joitain uneenvaipumisrituaaleja kun se yksinkertaisesti nukahtaa 2 min sisään siitä kun hänet sänkyyn lasken. Eikä siis huuda sekuntiakaan vaan möllöttää rauhassa ja nukahtaa.

Mun mielestä ois ihan idioottimaista lähteä laulelemaan ja silittelemään rättiväsynyttä lasta joka haluaa vain rauhassa nukahtaa.

On siis olemassa ihan oikeasti lapsia jotka nukahtavat yksin hyvillä mielin vaikkei sinun lapsesi näihin lapsin kuuluisikaan.

Eiköhän se lapsi itkisi mikäli tuntisi olonsa turvattomaksi ja yksinäiseksi.

Mainoksen pointti lienee kuitenkin toinen, kuin mitä tämä yksivuotiaan yksinnukahtaminen on.

Sun tapaus on eri. En ymmärrä niitä vanhempia, jotka huudattavat vauvoja ja taaperoita tavoitteena saada ne nukahtamaan yksin.

Mitä mieltä?

No mutta hei,eihän mainoksen pointti ole se että lapsi menee yksin omaan sänkyynsä nukkumaan,vaan se,ettei lasta jätetä niin sanotusti oman onnensa nojaan pitkiksi ajoiksi yksin kotiin.
Miten muuten luulet että monen lapsen äiti pystyisi menemään jokaisen lapsen viereen silittelemään lasta siksi aikaa kun lapsi nukahtaisi,siirtyisi taas seuraavan luokse ja siitä seuraavan luokse.
Kyllä lasta saa opettaa nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä ja muutenkin omatoimiseksi,ei kaikkea pidä tehdä lapsen puolesta kuitenkaan.

Ole läsnä oli varmaan just tämän pointti niinkuin Äippä x3 sanoi. Tuossahan ei näkynyt aikuisia iltarituaalien aikana ollenkaan. Meillä on nukahtanut aina lapsi yksinään, eikä huuda sängyssä. Illan aikana on kuitenkin vanhempien seurassa ja pitää sänkyä turvallisena paikkana, jossa mielellään on. Olemme kuitenkin läsnä niin, että jos tutti putoaa ja lapsi huutaa sitä (kun ei saa sitä itse lattialta) niin jompikumpi tulee aina auttamaan. Tietoisuus siitä että vanhemmat on kuitenkin läsnä luo perusturvallisuuden, ei se että vieressä kiehnätään, kun toinen haluaa nukkua. Kuten jo moni on sanonut, lapsia on niin erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Mitä mieltä?

Eikö helpointa olisi, että lapset nukkuu samassa huoneessa? Kuinka monella on niin monta makuuhuonetta, että esim. 3 lasta kaikki nukkuu yksin omassa makkarissa? Ja sitten vielä vanhemmille oma?

Jos lapset on sitä sorttia, että pelkäävät yksin nukahtamista eli huutavat ja itkevät, niin eikö sellaisessa tilanteessa olisi järkevintä laittaa kaikki samaan huoneeseen ja hoitaa nukutus yhdeltä istumalta? Kuin eristää ne yksin huoneisiin huutamaan joka ilta pariksi tunniksi.

No mutta hei,eihän mainoksen pointti ole se että lapsi menee yksin omaan sänkyynsä nukkumaan,vaan se,ettei lasta jätetä niin sanotusti oman onnensa nojaan pitkiksi ajoiksi yksin kotiin.
Miten muuten luulet että monen lapsen äiti pystyisi menemään jokaisen lapsen viereen silittelemään lasta siksi aikaa kun lapsi nukahtaisi,siirtyisi taas seuraavan luokse ja siitä seuraavan luokse.
Kyllä lasta saa opettaa nukahtamaan itsekseen omaan sänkyynsä ja muutenkin omatoimiseksi,ei kaikkea pidä tehdä lapsen puolesta kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Mitä mieltä?

Eikö helpointa olisi, että lapset nukkuu samassa huoneessa? Kuinka monella on niin monta makuuhuonetta, että esim. 3 lasta kaikki nukkuu yksin omassa makkarissa? Ja sitten vielä vanhemmille oma?

Jos lapset on sitä sorttia, että pelkäävät yksin nukahtamista eli huutavat ja itkevät, niin eikö sellaisessa tilanteessa olisi järkevintä laittaa kaikki samaan huoneeseen ja hoitaa nukutus yhdeltä istumalta? Kuin eristää ne yksin huoneisiin huutamaan joka ilta pariksi tunniksi.

Järki hoi älä jätä! Kyllä lapsen kanssa pitää tehdä iltapesut yms. hommat yhdessä, mutta jos on valmis nukahtamaan yksi, niin ei siinä mitään pahaa ole. Lapsilla on kausia jolloin nukahtavat helpommin ja kausia jolloin nukuttaminen vie vanhempien hermot. Lapsen tahtisesti pitäisi mennä ja aikuisen olla läsnä silloinkin kun pieni lapsi menee nukkumaan. Aikuisen läsnäolo luo pohjan perusturvallisuudelle jo vastasynyneestä lähien että on joku paikalla kun tarvitsee.

Yhteistyössä