ALAKULO/MASENNUS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äippä

Aktiivinen jäsen
28.04.2004
2 972
0
36
HEIPPA,
EN TIEDÄ ONKO TÄÄ OIKEA PAIKKA, MISTÄ KYSÄISTÄ....MUTTA KOKEILLAAN LÖYTYYKÖ MUILLA KOKEMUKSIA.
MINULLA OLI VIIME SYKSYNÄ SYNNYTYKSEN JÄLKEISTÄ MASENNUSTA, JOKA HOIDETTIIN IHAN MIELIALALÄÄKKEILLÄ...NYT TÄNÄ SYKSYNÄ SE ALAKULO ON TAAS TULLUT TAKAISIN, MUTTA HUOMATTAVASTI LIEVEMPÄNÄ. KÄVIN ASIAN TIIMOILTA LÄÄKÄRISSÄ, JA LÄÄKÄRI SITTEN SUOSITTELI, ETTÄ SÖISIN NIITÄ MIELIALALÄÄKKEITÄ KUURIN. EI SIINÄ, MITÄÄN VIIME SYKSYNÄ SÖIN LYHYEN AJAN SITÄ LÄÄKETTÄ(CIPRAMIL), NIIN LEKURI MEINASI, ETTÄ SE MASENNUS EI KOKONAISUUDESSAAN OLLUT VIELÄ LÄHTENYT JA EHDOTTI, ETTÄ SÖISIN SEN PUOLI VUOTTA NYT NIITÄ LÄÄKKEITÄ. LÄÄKE ON NYT NIMELTÄÄN CITALOPRAM-RATIOPHARM. ITSE OLEN ERITTÄIN EPÄILEVÄINEN LÄÄKKEITÄ KOHTAAN. SENPÄ VUOKSI KYSYNKIN, ETTÄ ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA KYSEISESTÄ MIELIALALÄÄKKEESTÄ?? JA MUUTENKIN, ONKO KELLÄÄN MUULLA VASTAAVANLAISIA KOKEMUKSIA?

Olet ehkä taipuvainen kaamosmasennukseen, tai jonkinlaisen syysalakuloon, masennus on niin kovin voimakas sana ja sitä käytetään ihan liian usein kuvaamaan esim. vain pahaa mieltä. Sinun kohdallasi ei ehkä näin ole, mutta kyllä tuntuu, että lääkäritkin nykyään vähän turhan helposti antavat sen lääkereseptin vain käteen eivätkä esim ohjaa terapiaan. Cipramilista tiedän sen verran, että se on hyvin siedetty lääke ja auttaa ja on suht helppo lopettaa. Kannattaa ottaa mahdolliimman pienellä annostuksella ja voisit pyytää lähetettä terapiaan, jossa voisit oppia sietämään pahaa oloasi ilman lääkitystä ja oppia elämään sen kanssa, että se nyt vain ikäänkuin kuuluu syksyyn ja pimeän aikaan.

Mestä suomalaisistahan sanotaan, että me ollaan melankolista kansaa ja mitä siitä tulisi jos kaikki syksyisin nappaisimme lääkkeitä ;)

Mulla ei ole synnytyksen jälkeisestä masennuksesta kokemusta, mutta muusta masennuksesta on. Olen kokeillut cipralexia (cipranilin uudempi versi) ja se ei tehonnut minulle.
Mitä se haittaa syötkö mieliala lääkkeistä kuurin vai vaikka antibioottia? Lääke kuin lääke ja eiköhän ole kuitenkin pää asia että sairaus häviää ja sen kanssa oppii tulemaan toimeen.
Itse olen jo antanut sinällään periksi, etten koskaan tule toimeen ilman lääkkeitä jos haluan säilyttää työkykyni.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 12:07 Himpula 03 kirjoitti:
Olet ehkä taipuvainen kaamosmasennukseen, tai jonkinlaisen syysalakuloon, masennus on niin kovin voimakas sana ja sitä käytetään ihan liian usein kuvaamaan esim. vain pahaa mieltä. Sinun kohdallasi ei ehkä näin ole, mutta kyllä tuntuu, että lääkäritkin nykyään vähän turhan helposti antavat sen lääkereseptin vain käteen eivätkä esim ohjaa terapiaan. Cipramilista tiedän sen verran, että se on hyvin siedetty lääke ja auttaa ja on suht helppo lopettaa. Kannattaa ottaa mahdolliimman pienellä annostuksella ja voisit pyytää lähetettä terapiaan, jossa voisit oppia sietämään pahaa oloasi ilman lääkitystä ja oppia elämään sen kanssa, että se nyt vain ikäänkuin kuuluu syksyyn ja pimeän aikaan.

Mestä suomalaisistahan sanotaan, että me ollaan melankolista kansaa ja mitä siitä tulisi jos kaikki syksyisin nappaisimme lääkkeitä ;)

Annetaan lääkärin määrätä annokset! Kukaan ei kuitenkaan tiedä mikä annos sopii juuri sille ihmiselle. Ja toiseksi, mieliala lääkkeet eivät tee riippuvuutta niin kuin esim bentsot.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 12:23 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 12:07 Himpula 03 kirjoitti:

Annetaan lääkärin määrätä annokset! Kukaan ei kuitenkaan tiedä mikä annos sopii juuri sille ihmiselle. Ja toiseksi, mieliala lääkkeet eivät tee riippuvuutta niin kuin esim bentsot.

En missään nimessä kehottaisikaan kenenkään itse määrittelemään lääkeannostustaan. Sorry jos tuosta sai sen vaikutelman, mutta lääkärihän sen pienimmän annostuksen tietää ja voi sen määrätä jos potilas niin pyytää. Ja itseasiassa, jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin blacepollekin voi tulla riippuvaiseksi, olen tähän monta kertaa työsäni törmännyt. Enkä ole lääkitystä vastaan, olen vain huomannut, että on yleistä, että se liian herkästi monilla aloitetaan heti ensimmäisenä vaihtoehtona.

HEI,
SEN VERRAN TÄHÄN VIELÄ, ETTÄ MINUN TAPAUKSESSA EI OLE KYSE PELKÄSTÄÄN SYYSMASENNUKSESTA, VAAN KAIKKI JUONTAA VIIME SYKSYYN, KUN ELÄMÄSSÄ TAPAHTUI JÄRKYTTÄVIÄ ASIOITA, JOISTA EN OLE ILMEISESTI IHAN TÄYSIN PÄÄSSYT YLITSE.
TÄMÄN VUOKSI AJATTELIN, ETTÄ KOSKA NE CIPRAMIL-LÄÄKKEET AINAKI VAIKUTTIVAT OMALLA KOHDALLA JO PARISSA VIIKOSSA NIIN, ETTÄ OLO HELPOTTUI KUMMASTI JA ITKUISUUS JÄI POIS. TUOTA VAAN MIETIN, KU LÄÄKÄRI VAAN SANOI, ETTÄ TUO LÄÄKE MINKÄ MÄÄRÄSIN, NIIN ON IHAN VASTAAVA KUIN CIPRAMIL. PAKKAUSSELOSTEESSA VAAN OLI PIDEMPI LISTA MAHDOLLISIA HAITTAVAIKUTUKSIA....MUTTA TAITAA SE MAHDOLLISTEN HAITTAVAIKUTUSTEN LISTA OLLA KAIKKIEN LÄÄKKEIDEN PAKKAUSSELOSTEESSA PITKÄ..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 12:43 ÄIPPÄ kirjoitti:
HEI,
SEN VERRAN TÄHÄN VIELÄ, ETTÄ MINUN TAPAUKSESSA EI OLE KYSE PELKÄSTÄÄN SYYSMASENNUKSESTA, VAAN KAIKKI JUONTAA VIIME SYKSYYN, KUN ELÄMÄSSÄ TAPAHTUI JÄRKYTTÄVIÄ ASIOITA, JOISTA EN OLE ILMEISESTI IHAN TÄYSIN PÄÄSSYT YLITSE.
TÄMÄN VUOKSI AJATTELIN, ETTÄ KOSKA NE CIPRAMIL-LÄÄKKEET AINAKI VAIKUTTIVAT OMALLA KOHDALLA JO PARISSA VIIKOSSA NIIN, ETTÄ OLO HELPOTTUI KUMMASTI JA ITKUISUUS JÄI POIS. TUOTA VAAN MIETIN, KU LÄÄKÄRI VAAN SANOI, ETTÄ TUO LÄÄKE MINKÄ MÄÄRÄSIN, NIIN ON IHAN VASTAAVA KUIN CIPRAMIL. PAKKAUSSELOSTEESSA VAAN OLI PIDEMPI LISTA MAHDOLLISIA HAITTAVAIKUTUKSIA....MUTTA TAITAA SE MAHDOLLISTEN HAITTAVAIKUTUSTEN LISTA OLLA KAIKKIEN LÄÄKKEIDEN PAKKAUSSELOSTEESSA PITKÄ..

Heip. Tuo cipramil on kallis lääke ja se mitä nyt sait on halvempi rinnakkaislääke, eli siinä on ihan samat vaikuttavat aineet, mutta sidosainet voivat olla erit. Ja haittavaikutuslista voi olla pidempi siksi, että se on eri firman lääke ja ovat olleet tarkempia tuon listan suhteen =)

Yhteistyössä