Alapään korjausleikkaus synnytyksen jälkeen?

  • Viestiketjun aloittaja Epä-toivo-inen
  • Ensimmäinen viesti
Epä-toivo-inen
Kaikki saivartelijat ja v**tuilijat hypätä saman tien seuraavan yli, kiitooos..

Synnytys oli tosi rankka ja tuli pahat repeämät sekä emättimeen että ulkosynnyttimiin. Niitä paikkailtiin silloin laitoksella nukutuksessa salissa tunnin verran ja viitisenkymmentä tikkiä tuli. Tuloksena kuitenkin se, etteivät repemien reunat osuneet kohdilleen jolloi kasvoi kivuliasta granulooma-kudosta arpiin. Alapää jäi myös ulospäin "repsottamaan" niin että roikkuva osa hankautuu alushousuihin ja on ihan hygienisyistäkin kurja.

Onko kellekkään tehty korjausleikkauksia? Haluaisin kuulla kokemuksia. Tehtiinko yleisellä vai yksityisellä, millä tuloksin? Mikään alapään "kiristys" tai pelkästään kosmeettinen juttu tämä ei siis ole, vaan ihan loppuelämän kannalta merkittävää. Synnytyksestä on jo vuosi, mutta seksi ei edelleenkään kiinnosta kun en tunne itseäni omaksi, enkä edes naiseksi enää. Miestä asia ei haittaa, enkä ole täsyä edes puhunut, eli mitään painostusta tms. ei ole.

kiitos asiallisista vastauksista.
 
Ei kokemusta leikkauksesta
mutta kävi niin, että uloimmat tikit repesi irti vajaa viikon kuluttua synnytyksestä, ja kävin synnytyslaitoksella sen takia heti näytilläkin. Lääkäri tarkisti tilanteen ja sanoi ettei sille voinut silloin mitään tehdä, kun tikit ei pysy enää turvonneessa kudoksessa. Hoitaja veti mut lääkärin käynnin jälkeen syrjään ja sanoi kuiskutellen ja huolestuneena, että menethän sitten myöhemmin korjauttamaan alapään, jos repeämä haittaa, se voidaan korjata eikä asiaa kannata jättää hoitamatta. Mulla on niin pieni repeämä, että en ole sitä vielä korjauttanut ja ehkä se repeäisi kuitenkin seuraavissa synnytyksissä uudestaan. Aikanaan kuitenkin aion mennä leikkaukseen.
 
samassa jamassa
Minulle ei ole tehty vielä, mutta sain ajan loppukesälle.. Synnytyksestä on jo yli 4 vuotta ja 2 synnytystä välissä. Lääkärit ja kätilöt ovat vähätelleet vaivaa, paitsi tämän viimeisen synnytyksen kohdalla jolloin kätilö otti vauvan synnyttyä asiakseen varata minulle ajan naistetautien polilta korjausleikkaukseen. Minullakin repsottava kieleke, ei kipeä että siihen voisin vedota, mutta tuskaisen tuntuinen uloke; hankaava ja kaikin puolin epä-naiselliselta tuntuva. Vihdoin saan sen pois!

Toivon vain, ettei tilalle tulisi karheaa arpikudosta. Hieno kuulla, että siitäkin silti pääsee eroon.
 
Epä-toivo-inen
Hei "samassa jamassa", saanko kysyä mihin olet menossa operaatioon? Itse synnytin kätilöopistolla Helsingissä ja mietin että tehdäänkö siellä em. korjauksia? Pitäisiköhän yrittää saada lähete terv. aseman lääkärin kautta, vai miten?
 
nalle22 ei kirj
ihan sivukommenttina kerron kun näitä viestejä luin, että kyllä kättärillä tehdään noita korjausleikkauksia, siellä on kaikenlisäksi hyvät lääkärit! ainakin siellä lääkäri katsoo ja päättää kuka tekee ja miten.
tosta lähetteen saamisesta en ole varma, miten helposti terkkarilääkärit niitä kirjoittavat.
kannattaa tehdä niin, että varaat ajan lääkärille, kerrot ongelman ja pyydät lähetettä naistentautien polille, jossa asiantunteva lääkäri katsoo sut ja sitten päättää leikkauksesta. ja jos se päätetään tehdä, niin sitten sovit jonohoitajan kanssa ajasta.

mutta, jos terkkarilääkäri ei suostu tekemään lähetettä, niin sitten kannattaa käydä vaikka yksityisellä yleislääkärillä tai gynellä ja pyytää lähetettä sitä kautta, sieltä ainakin luulisi irtoavan. ite oon käyttäny tätä tekniikkaa, tosin en ihan samassa asiassa, mutta gynen puolen ongelmissa kuitenkin.

eli siis sanoisin että kannattaa ihan tehdä se kunnallisella, varsinkin jos kuulut hus:n alueeseen...eli pääset kättärille. jonojen pituudesta en näissä leikkauksissa tiedä, mutta ei ne tällä alalla nyt mitään ihan kauheen pitkiä ole.
 
just joo..
Ap halusi asiallisia vastauksia, ja kuitenkin jonkun täytyy tulla pilaamaan tämäkin keskustelu. Olisit ghmf pitänyt kommenttisi omana tietonasi ja mene kertomaan se sektio vs. alatie- keskusteluun.
 
Hinnat?
Saako tuon tejtyä junnallisella puolella, jos haitta on lähinnä hygieniassa ja kosmeettinen? Tarkoitan, että olen ymmärätnyt että jo kipja ei ole se täytyy tehdä yksityisellä, eli maksaa paljon enemmän. Tiedättekö? Itse ajattelin mennä omalle yksityiselle gynekologilleni, jonka tiedän antavan lähetteen naistenpolille. En vain tiedä miten naistenpolilla asiaan suhtaudutaan. Ystävälleni ei suostuttu kunnallisella puolella tekemään koska ei ollut tarpeeksi paha. Lisäksi sanoivat että vaadi seuraavassa synnytyksessä kätilö tai lääkäri ompelemaan, että älä suostu opiskelijaan (???).
 
samassa jamassa
Minun alakertaani tutkailivat vuosien varrella (4v) useammat lääkärit ja kätilöt, ja kaikki olivat sitä mieltä että leikkausta ei tarvita - tätä viimeisintä lukuunottamatta, joka vakuutti lääkärinkin ja sain ajan korjausleikkaukseen kunnalliselle puolelle keskussairaalaan.

Kannattaa vain kysyä toista mielipidettä jotta asia tulee kuulluksi.

Kätilö yritti ensin painaa riekaletta sisälle päin, mutta eihän se siellä ole pysynyt, repsottelee vain ja hankaa. Vuosien varrella se on pienentynyt itsestään paljon ja on monin verroin siistimmän näköinen kuin sitä ensi kertaa näyttäessäni, silti nyt vasta ongelma otettiin vakavasti. Kannattaa ehdottomasti kysellä toista mielipidettä.
 
repsotus
Alkuperäinen kirjoittaja :
olipa nimim. "ghmf (vierailija)" typerä kommentti ja yritys saada itselleen mielenrauha sektiostaan...

Tää vasta omituinen kommentti olikin. Mikä ihmeen mielenrauha?
Näillä parin kirjoittajan kokemuksilla alatiesynnytyksestä, olisko kuitenkin sektio ollut "helpompi" vaihtoehto kuin elää vuosikausia joidenkin "repsottavien kielekkeiden" kanssa?
 
samassa jamassa
Alkuperäinen kirjoittaja repsotus:
Näillä parin kirjoittajan kokemuksilla alatiesynnytyksestä, olisko kuitenkin sektio ollut "helpompi" vaihtoehto kuin elää vuosikausia joidenkin "repsottavien kielekkeiden" kanssa?
No omasta puolestani 100-0 halusin alatiesynnytyksen vielä tuon "vian" jälkeenkin. Nopean toipumisen ja muun, sivusta sektiotoipumista seuranneena.

Sektiosynnytyksen läpikäyneitä syyllistämättä, hattua nostaen, itselleni se olisi rankempi!
 
----------
Ihan oikeasti. Sektiolla synnyttäneet, jotka koette valtavaa tyydytystä mollata alateitse synnyttäneitä, pysykää tästä ketjusta pois. Teillä ei ole mitään tietoa tästä asiasta!
 
Epä-toivo-inen
Niinpä, tarkoitukseni EI ollut keskustella "sektio vastaa alatiesynnytys" aiheesta.. En vaihtaisi synnytystäni mihinkään, koska se oli minun synnytykseni ja sain ihanan lapsen. En siis kadu mitään, kaipaan vaan jatkotoimenpiteitä.
Kiitos siis asiasta ASIALLISESTI keskusteleville.
 
Hinnat?
Kaipaisin vielä faktatietoa ja kokemuksia asiasta. Ei viitsitä provosoitua joidenkin katkerien yksinäisten itsensä buustauksista ja jatkaa eipäs-juupas-idiotismia, jooko?

Itselläni oli vaara joutua sektioon kun istukka oli kohdunsuulla, mutta onneksi se ehti siirtyä ja sain luvan synnyttää alakautta. Olisi ollut vaarallista ja pelottavaa odottaa synnytystä kun oli uhkana että istukka syntyy ennen lasta ja siksi kiire sektioon.

Mutta siis onko kokemuksia korjausleikkauksesta, anyone?!?
 
eww
Alkuperäinen kirjoittaja nalle22 ei kirj:
jonojen pituudesta en näissä leikkauksissa tiedä, mutta ei ne tällä alalla nyt mitään ihan kauheen pitkiä ole.
Varmaan ajankohdasta ja sairaalasta riippuu, mutta täällä jonot ko. leikkauksissa oli 3-4kk joten ei tuonne kovin herkästi pääse vaikka tilanne olisi kuinka paha. Näin siis ainakin jos lähete on saatu yksityiseltä puolen kiireellisenä.
 
----neito---
Itse asiaan en kyllä osaa vastata, pahoittelen ap. puolesta kurjaa tilannetta. Enpä soisi kenellekään ko. tilannetta.

Sektiosta sen verran, että leikkaus on aina leikkaus ja siihen liittyy aina leikkauksen riskit. Onhan alatiesynnytyksessäkin riskinsä, niin kuin ap. tapauksessa. Sitä ei voi tietää etukäteen kumpi on JUURI SINULLE
 
hupsis, nyt lähti liian aikaisin
Siis sitä ei voi tietää etukäteen kumpi on SINULLE, SE RISKITÖN VAIHTOEHTO. Suurimmalla osalla alatiesynnytys menee ilman sen kummempia ongelmia. Niin kuin sektiotkin. Kummassakin tapauksessa saattaa ilmetä jotain poikkeavaa. Itse synnytin alakautta ja sitä myös alunperin toivoin, minulla meni kaikki hyvin, siitä on turha pitää meteliä.

Käsittääkseni yleensä ottaen alatiesynnytys on parempi vaihtoehto, niin äidille kuin lapselle. Tietyissä tapauksissa sektio on parempi vaihtoehto. Riskejä toki liittyy kumpaankin.
 
tikeistä lähinnä
Minulla reilu 8 kk synnytyksestä, josta jäi juuri semmoinen limakalvoriekale roikkumaan ulospäin. Se oli ensinnäkin ruma ja inhottava, mutta myös hankasi esim. farkkuja käyttäessä ja niin, että eipä ole yhdyntääkään kovin montaa kertaa kokeiltu.. Tänään sitten oli viimein korjausleikkaus, tai siis pieni toimenpide paikallispuudutuksessa. Innolla odotan, miltä alapää tuntuu ja näyttää tämän jälkeen!

Sain 4 tikkiä ja niistä olisin kysellyt - pitäisikö koittaa ottaa rauhallisesti ja esim. välttää tiettyjä hommia, jottei ne nyt aukeaisi tms.? (yhdyntä toki) En millään enää halua, että tämä korjaus menee pieleen.. Tuo arpikudoskin pelottaa, haava on kuitenkin juuri emättimen aukon kohdalla.
 
pzzzzt
Itse olen 4n vuoden aikana synnyttänyt (kohta)4 lasta, 4.lapsi syntyy huhtikuussa -13, eli mun kroppa ei oo noitten synnytyksien välillä päässyt kertaakaan palautumaan.Kaikki on tullut normaalisti alateitse, eikä mulla oo tullu mitään repsottavia zydeemeitä vaan mun tosi kiusallinen vaiva on virtsankarkailu...!!! Lantionpohjanlihakset siis on niin huonossa jamassa, ja kyllä sen tuntee seksiä harrastaessakin että "jotain" tuolla omassa alapäässä on tapahtunut.
Olen kuitenkin suht.nuori,24 ja huolestuttaa tää tulevan synnytyksen jälkeinen tilanne, jos tää virtsankarkailu vaan pahenee pahenemistaan eikä kuulajumpat enää auta, niin onkohan mulla mitään mahdollisuuksia päästä julkiselle jonkinmoiseen leikkaukseen ?
 
niin
Tämä viestiketju on jo vanha, mutta kaikille joille on ollut synnytyksen jälkeen jotain ongelmia jäänyt, niin kipin kapi gynekologin juttusille. Koska kuitenkin suurimpaan osaan vaivoista on jokin apukeino olemassa. Turha sitä kotona kärvistellä ja pilata omaa elämää. Kyllä jokainen nainen saa nauttia omasta kropastaan ja seksistä myös lasten syntymän jälkeen. Joten lääkärin pakeille, jos siihen on tarvetta.

Niin alakautta synnytyksissä ja sektioissa on omat hyvät ja huonot puolet. Yksi tuttu meinasi tässä vähän aikaa sitten kuolla sektion jälkeen, sektiosta aiheutuneista komplikaatioista johtuen. Mutta kiitos hyvien ja taitavien lääkärien, hän on hengissä ja lapsensa ja miehensä kanssa. Minut on kolmenkymmentä vuotta sitten leikattu pois äitini mahasta, koska alakautta synnytyksessä olisi ollut taasen omat riskinsä.

Sitten on nämä tapaukset, joita ei voi ennakoida etukäteen, kuten ap. tapauksessa. Toivottavasti ap on saanut asiansa kuntoon.
 

Yhteistyössä