alaselän välilevynpullistuman takia leikkauksessa olleet

perämaan emäntä

Aktiivinen jäsen
28.05.2007
4 430
0
36
ite olen menossa perjantaina leikkaukseen ja hieman olisin tietoa halunnut, googlen kautta en oikein saa kysymyksiin vastausta. Eli minkälainen leikkaus? minkälainen leikkauksen jälkeen olotila/onko esim sängystä nouseminen hankalaa? kuinka kauan olit sairaalassa? haitko mitään apuvälineitä ja mistä? kiitos jos joku osaa vastata :wave:

Ei omia kokemuksia mut äitiltä on leikattu. Aluksi oli vaikea liikkua ja piti olla liikkeiden kanssa varovainen. Mut kivut kyl hävis leikkauksen mukana. Niin joo ja muistaakseni piti jotain tukiliiviä jonkin aikaa.

Mullakaan ei omakohtaista kokemusta, mutta isän vaimo on ollut ko leikkauksessa, jotain päiviä sairaalassa (alta viikon). Apuveälinevarastosta lainasivat sänkyä korottavat jalat (oli kuulemma helpompi käydä makuulleen ja nousta sängystä). Sen vaan muistan että istuminen oli hyvän tovin pannassa.

Äitini ollut kahdesti tuosta syystä. Peruskunto ollut hyvä, joten parantunut nopeasti (noh, suhteellinen käsite tämä).
Alussa liikkuminen ollut vaikeaa ja petipotilaana menty. Tukiliivejä käytetty. Autossa istumista ei suositeltu, eikä nostamisia ym. Pikkuhiljaa kävelyä lisäten matkan pituutta.
Se miksi äitini noissa leikkauksissa "juossut" on se että välilevyn pullistuma ei korjautunut leikkauksella, sillä kyseessä olikin välilevyn rappeuma.
Toivottavasti sulla ei tuota ilmene ja kaikki menee hyvin! Ihme ettei lääkärit ole sua briiffannut hyvin ennen leikkausta :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä eroa on välilevynrappeutuma leikkauksella ja pullistuma leikkauksella,eikö kummassakin se väli luuduteta.

No mulla oli välilevyn pullistuma,ja mulla se viottunut väli poistettiin ja tilalle implantti ja sen välin tarkoitus siis luutua pikkuhiljaa.Rappeutumasta en tiedä,mutta siis rappeutuma myös aiheuttaa noita pullistumia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ambrosine85:
Äitini ollut kahdesti tuosta syystä. Peruskunto ollut hyvä, joten parantunut nopeasti (noh, suhteellinen käsite tämä).
Alussa liikkuminen ollut vaikeaa ja petipotilaana menty. Tukiliivejä käytetty. Autossa istumista ei suositeltu, eikä nostamisia ym. Pikkuhiljaa kävelyä lisäten matkan pituutta.
Se miksi äitini noissa leikkauksissa "juossut" on se että välilevyn pullistuma ei korjautunut leikkauksella, sillä kyseessä olikin välilevyn rappeuma.
Toivottavasti sulla ei tuota ilmene ja kaikki menee hyvin! Ihme ettei lääkärit ole sua briiffannut hyvin ennen leikkausta :o

tätä ihmettelen minäkin kun tuli vaan kirje et milloin aika ja vihkonen missä esittely sairaalasta :o sillä tiedolla tuskin mitään teen. :whistle:

Heips,

Minulta on leikattu alaselästä 2 krt pari vuotta sitten, toinen kerta oli 7 vkoa ensimmäisen jälkeen, kun samasta välistä tuli loput "nesteet" ulos. Laita vaikka yv:tä (kysymyksiä tms..) jos kiinnostaa tietää jostain tietystä asiasta, kun en viitsi täällä alkaa vuodattaa ns. turhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Heips,

Minulta on leikattu alaselästä 2 krt pari vuotta sitten, toinen kerta oli 7 vkoa ensimmäisen jälkeen, kun samasta välistä tuli loput "nesteet" ulos. Laita vaikka yv:tä (kysymyksiä tms..) jos kiinnostaa tietää jostain tietystä asiasta, kun en viitsi täällä alkaa vuodattaa ns. turhaan.

yvtä laitettu :wave:

Mieheltäni on leikattu. Leikkaus todellakin auttoi. Todella nopeaa parani ja ei tarvinut mitään apuvälineitä leikkauksen jälkeen. Samalla viikolla oli jo kävelylenkillä.

Mun äidiltä on leikattu. Äiti on todella hyväkuntoinen, mikä auttoi kuulemma paranemiseen leikkauksen jälkeen. Silti toipuminen kesti viikkoja. Ekaan pariin viikkoon ei saanut istua hetkeäkään missään, joten edes autolla ei voinut käydä missään.

Äidillä tuo oli todella paha ja se oli jo ehtinyt aiheuttaa pysyvän hermovaurion niin että jalka on edelleen kipeä/kipeytyy helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
Alkuperäinen kirjoittaja selkäpipi:
Millainen pullistuma, saako udella? Mulla tällä viikolla selkäortopedi :)

isohko pullistuma vasemmalle puolelle alaselässä, nikama väliä en muista olisko ollut L5
Sama väli kun mulla. Taitaa olla se tavallisin paikka pullistumalle. Onko sulla siellä hermopinne vai sivuaako pullistuma hermoa?

ite olen menossa perjantaina leikkaukseen ja hieman olisin tietoa halunnut, googlen kautta en oikein saa kysymyksiin vastausta. Eli minkälainen leikkaus? minkälainen leikkauksen jälkeen olotila/onko esim sängystä nouseminen hankalaa? kuinka kauan olit sairaalassa? haitko mitään apuvälineitä ja mistä? kiitos jos joku osaa vastata :wave:

multa on leikattu, mutta koska siitä on jo kauan ei mitään tähystysleikkausta ollut, vaan ihan perinteinen koko ruodon aukaisu, sairaalassa jouduin olemaan muutamia päiviä.
Kivut leikkauksen jälkeen olivat oikeastaan olemattomat, piti vissiin vuorokausi vaan maata leikkauksen jälkeen, sitten jumpparin ohjaamana ylös sängystä, istua ei saanut muistaakseni 6 tai 8 viikkoon, sänkyyn ja vessaan piti hankkia korottimet, tarttumapihdit (ei saanut kumartua) ja wc-istuimen korottimen sai sairaalasta lainaan
Ja vaivat hävisi sen siliän tien.

Minulla leikattiin. Kaksi ekaa viikkoa taisi olla pahimmat. Istua ei saanut viikkoihin ja fysioterapia kuului rutiinina asiaan. Eka kävelylenkki oli n. 50 metriä hitaasti, vaikka urheilin. Siitä lähti sitten kohisten paranemaan. Vuoden päästä menin jo armeijaan ja hyvin kesti selkä.

Leikattu selkä on kuitenkin aina leikattu eli vieläkin saattaa hermokipua joskus tulla, vaikka kivut jäi leikkaukseen. Vatsalihasten kunnossapito on erittäin tärkeää varmasti lopun elämää selkävikaiselle.

Minulla leikattiin. Kaksi ekaa viikkoa taisi olla pahimmat. Istua ei saanut viikkoihin ja fysioterapia kuului rutiinina asiaan. Eka kävelylenkki oli n. 50 metriä hitaasti, vaikka urheilin. Siitä lähti sitten kohisten paranemaan. Vuoden päästä menin jo armeijaan ja hyvin kesti selkä.

Leikattu selkä on kuitenkin aina leikattu eli vieläkin saattaa hermokipua joskus tulla, vaikka kivut jäi leikkaukseen. Vatsalihasten kunnossapito on erittäin tärkeää varmasti lopun elämää selkävikaiselle.

Millainen pullistuma, saako udella? Mulla tällä viikolla selkäortopedi :)

isohko pullistuma vasemmalle puolelle alaselässä, nikama väliä en muista olisko ollut L5
Sama väli kun mulla. Taitaa olla se tavallisin paikka pullistumalle. Onko sulla siellä hermopinne vai sivuaako pullistuma hermoa?

mä en oikein tiiä :ashamed:

Kuumimmat

Yhteistyössä