Alhainen hb jo alkuraskaudessa!

  • Viestiketjun aloittaja Vilmaada
  • Ensimmäinen viesti
Vilmaada
Hei!

Eilen neuvolassa todettiin rv 9+6 hemoglobiinin olevan vain 102! Yleensäkin mulla on huonot arvot, mutta on ollut sentään 110 hujakoilla.

Millä olette saaneet hb:n nopeasti nousuun?!

Ja tietysti kun piti netissä pyöriä, niin silmiin osui lause, että alkuraskauden alhainen hemoglobiini on liitetty mm. sikiökuolemiin. Voiko olla totta?!

Vähän laittaa mietityttämään....
 
Vanamo 24+2
Mulla nyt ei ihan noin alhainen ollut, mutta viikolla 9 mitattu hb oli 122 ja mulla on normaalisti yli 130:n. Kesän aikana söin kovasti marjoja ja hedelmiä ja viikolla 18 mitattiin hb uudestaan ja se oli 131. C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään paremmin ja ainakin mulla auttoi joka-aamuinen marjakupillinen ja hedelmät. Tosin kesällä oli tuoreita marjoja jatkuvasti saatavilla...
 
*
Alkuraskauden aikana ei rautalisää voi syödä ""purkista"", mutta kotikonstejakin on. Runsaasti rautaa sisältävät mm. vihreät kasvikset (parsakaali, lehtikaali, pinaatti) ruisleipä, punainen liha, verituotteet. Raudan imeytymistä haittaavat kahvi, tee ja kolajuomat, lisäksi maitotuotteet haittaavat raudan imeytymistä elimistössä. Raudan imeytymistä puolestaan edistää C-vitamiini, vihannekset ja hedelmät sekä kala ja äyriäiset.
 
Eeva
Mulla menossa rv 7+5 ja neuvola on vasta ensi viikolla. Silti tiedän jo nyt ihan varmasti, että Hb tulee olemaan surkea. En pysty syömään rautalääkkeitä. En syö punaista lihaa. Ruisleipä ja vihreät vihannekset ainoa toivo.

Olo on tosi heikko ja väsynyt / kalpea / saamaton jne. Odotan jo kauhulla, kuinka alhainen onkaan tuo tällä kertaa, kun normaalistikin surkea. Perinnöllistä. Siskolla huono ja äidillä todella huono. Äidilläni oli ollut aikoinaan synnytksen jälkeen Hb 80 kauan aikaa...Terveitä lapsia silti meillä äiti ja sisko synnyttäneet!
 
...
mä sain hb arvoni nousemaan 108- 120 hujakoille pelkillä veri- tai pinaattilätyillä ja mustamakkaralla. kerran viikossa söin. ja tietysti C-vitamiinia marjoista ja mehuista ym. Itellä rauta-tableteista meni vatta niin kuralle, että en halunnu niitä syödä. Tai tietysti oisin syöny, jos kotikonstit ei ois auttanu. Mutta onneks autto.
 
*
""Jos alkuraskuden hemoglobiinitaso on matala, aloitetaan rautalääkitys raskausviikon 12 jälkeen. Myöhemmin havaittava matala arvo antaa aiheen lääkityksen välittömään aloitukseen. Ensimmäisen trimesterin rautalääkitys saattaa olla sikiölle haitallinen.

Hemoglobiinin tulisi olla yli 110 g/l ensimmäisessä trimesterissä. Plasmavolyymi suurenee raskausviikolle 24 saakka enemmän kuin hemoglobiinin määrä lisääntyy, minkä vuoksi toisessa trimesterissä normaali hemoglobiinin alaraja on 100 g/l.

Raskauden aikana rauta imeytyy ravinnosta tavallista tehokkaammin. Raudan saanti on hyvä, kun ruokavaliossa on runsaasti täysjyväviljaa, tuoreita kasviksia, marjoja ja hedelmiä, kohtuullisesti lihaa, kalaa ja maitovalmisteita ja niukasti rasvaa ja sokeria.""

http://www.stakes.fi/verkkojulk/pdf/op34.pdf

 
Höh!
Minä ole syönyt multi tabs special 2+:aa jo raskuden suunnittelu vaiheessa 1 tabl. per päivä, ja jatkanut koko ajan. Nyt ollaan viikolla 21.
Ja tuossahan on rautaa!!!
Mitähän ikävää oon saanut aikaiseksi??
 
*
Monivitamiinivalmisteissa ei ole rautaa niin paljon kuin varsinaisessa rautalääkityksessä, jossa annos on 50 mg/pv. Lisäksi noissa Multitabseissa on samassa tabletissa myös kalsium, joka osaksi estää raudan imeytymistä. Noilla et saa mitään ikävää aikaan.
 
ane
Mullakin oli alhainen jo alkuvaiheessa mutta mitään ikävää ei tapahtunut. Olen kasvissyöjä, mutta nyt olen hieman lipsunut periaatteistani kun tuntuu että muuten en saa rauta-arvoja (lue:JAKSA nähdä vaivaa tarpeeksi) pidettyä normaalissa.

Raskaana oleville tarkoitetut Multitabsit on hyvä lisä RAUTAPITOISELLE ruokavaliolle! josta täälläkin on jo hyviä neuvoja sadellut. Muista välttää liiallista A-vitaminiia jota on esim. maksaruuissa, vaikka hyviä raudan saannin kannalta olisivatkin.

Oma hb:ni on heitellyt edestakaisin, nyt sain neuvolasta rautatabut (rv 26) ja ne on kyllä piristäny. Eikä oo menny mahakaan sekaisin, onneksi!
 
Janis
Ei pelkoa! Olen syönyt tabletteja ihan samalla tavalla kuin sinäkin nimimerkki Höh! Ne 2+-tabletithan on tarkoitettu nimenomaan raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville. Mulla hemppa oli kyllä nyt viimeksi 140 eli todella hyvä. Olen raskausviikolla 15, joten lisärautaan ei ole tarvinnut vielä ainakaan turvautua. Voi olla, että raskauden loppuvaiheessa sitten ennemmin. Tosiaan pinattia ja kasviksia, sillä saat hyvin nousemaan. Kuten joku jo sanoikin niin esim.veriletut auttaa raudanpuutteeseen. Eikö neuvolassa/terkkarilla annettu mitään hoito-ohjeita matalaan hemppaan?! Odotusonnea, Janis
 
Vilmaada
No tässä vaiheessa eivät antaneet, koska passittivat mut vielä ""kunnon"" verikokeeseen, joka otetaan kyynärtaipeesta. Sitten katsotaan, heittikö sormenpää testi ja sitä mukaa sitten hoito-ohjeet annetaan. Saan maanantaina tietää tulokset.

Taidan ostaa viikonlopuksi mustaa makkaraa....

 
Hellu 21+3
Mulla on myös hemppa-arvot olleet aina alhaiset.(Ei yli 130).
Pienenä mulla tais olla anemiaa,jos oikein muistan.Rv 8+6 mulla oli hb 104 ja terveydenhoitaja suositteli nestemäistä rautaa nimeltä Kräuterblutsaft.Ostin sitä luontaistuotekaupasta,apteekistakin varmaan saa,en tiedä onko kalliimpaa.

Vajaan kuukauden sisällä mun hb nousi 109,jonka jälkeen lääkäri suositteli Obsidania.Viimeksi mun hb oli 110,jotenkin tuntuu että nestemäinen olisi imeytynyt paremmin.Tosin mulla on ollut sitkeä flunssa 3vk,mikä saattaa laskea hemppa-arvoja.Nyt neuvolassa suositeltiin myös Maltoferia,minkä voi ottaa ruoan yhteydessä.

Toivotaan että meidän arvot kohois,tulis varmaan puhtiakin enemmän!

Hellu 21+3
 
Henttu
mulla oli 119 ensimmäisellä neuvola käynnillä ja kyllä vain neuvolan täti käski rueta syömään rautalääkkeita. ja silloin olin viikolla kahdeksan!! joten tuskinpa tuo raudan syöminen alussakaan niin vaarallista on! (ainakin toivon kovasti...;/ ) nyt sitten viikolla 15 on jo arvot nousseet =)
 
Ei tuo hb:n lasku sulla ole kuitenkaan suhteessa mitenkään kamala jos kerran normaalistikaan sulla ei oo kun 110. Itelläni ""normaali tilassa"" hb ollu aina n. 150. Rv 9 oli laskenu 130. Rv 25 oli hb 102 ja siinä vaiheessa lääkäri käski alottaa tuhdin rautakuurin. Nyt (rv 31) hb 136. 9 vkk sitten kun oli hb 102 niin olin kyllä melko zombitilassa, koska hb oli tippunut normaalista hb-arvoistani niin merkittävän paljon. Eli kai se on vähän kiinni siitä millanen hb on ollu ennen raskautta. Sama juttu verenpaineen kanssa. Mulla normaalisti verenpaine 100/60 ja nyt raskauden aikana se on ollu yleensä 90/50. Jollekin toiselle tuo 90/50 on jo niin alhanen että pyörtyilee jatkuvasti, mutta mulla olo on ihan normaali.
 
kaisa
Luontaistuotekaupoista ja apteekeista saa tosiaan tuota Kräuterblutsaft-mehua joka nostaa hempan nopeammin kuin rautatabletit.
MultiTabs 2+ tai muutkaan monivitamiinit ei riitä rautapitoisuudeltaan.

Normaali päivätarve on tosiaan 50 mutta raskausaikana tarve kaksinkertaistuu. Eli päivätarve on 100.
Jotta saisit päivätarpeen (100) täyteen tavallisista ruoka-aineista, pitäisi kaurapuuroa syödä 13 kiloa päivässä, verilettuja 9 kiloa päivässä, ruisleipää lähemmäs 2 kiloa.
Eli pelkillä ruoka-aineilla on TODELLA hankala saada hemppaa nousemaan.
C-vitamiini todellakin auttaa raudan imeytymistä.

Kräuterblutsaft on täysin yrttipitoinen ja myös täysin turvallinen raskausaikana. On melko kallista.. päiväannokselle taitaa tulla hintaa liki euro, mutta kun saa nostettua hempan ylös, voi vaihtaa esim. Retaferiin tai Obsidaniin.
Monilla Retafer aiheuttaa vatsavaivoja. Obsidan on paljon kalliimpi mutta herkkävatsaisille hyvä, koska lääke alkaa sulamaan vasta ohutsuolessa ja ei näinollen vaikuta vatsan toimintaan.

Tosin sun hemoglobini on muutenkin alhainen joten tuo pudotus ei ole vielä kovin suuri mutta kannattaa tietysti huolehtia ettei laske kovin alas. Mitä alhaisempi hg on, sitä ohuempaa veri on. Ja jos synnytyksessä hg on 90 tienoilla, saattaa verenvuoto vaarantaa terveytesi.
 
tuotanoin
Normaali raudan päivätarve naisilla on 12-18 mg päivässä, raskauden aikana enemmän mutta tuskin nyt 100 mg kuitenkaan.. Raskauden aikaisen anemian hoitoon ja sen ehkäisyyn on rautalääkityksen annos 50 mg päivässä. Hemoglobiinin lasku raskauden puolivälin tienoilla on aivan normaalia, mutta jos laskee vielä rajusti senkin jälkeen, on rautalisä tarpeen (ja useimmille on).

(nuo arvot täällä: http://metku.net/~pesu/vitamiinit.html)

Ravinnosta saa rautaa jonkin verran ja alkuraskaudessa tilanne voi korjaantua/pysyä alkuperäisenä pelkästään syömisten avulla. Tietenkin lähtöarvo on merkittävä myös hemoglobiinin suhteen, eli paljoa alle 100:n ei olisi hyvä mennä, muuten voi vointi olla tosi huono synnytyksen jälkeen (ja saatetaan tarvita verensiirtoja tai muita apuja).

Herkkävatsaisille oma lääkärini suosittelee Maltofer-valmistetta (nestemäinen) joka kannattaa sekoittaa vaikka appelsiinimehuun. Itselläni on toiminut loistavasti, ei sivuvaikutuksia ja hemppa kohdallaan.
 
kaisa
Tuo 100 mg on neuvolalääkärini mukaan, tiedä sitten josko noi sun sivut oikeassa ja minun neuvolalääkärini väärässä..

Ja myös neuvolaterveydenhoitajan seinällä on semmoinen juliste jossa mainitaan mistä ruoka-aineista saa rautaa ja kuinka paljon niitä saa syödä jotta päivän tarve 50 mg tulee täyteen ja neuvolalääkäri sanoi että raskausaikana tarve on kaksinkertainen.

Mutta ehkäpä noi perhesuunnittelusivut tietää paremmin... AS IF!
 
kaisa
Ja vielä, noi pesun sivujen arvot on vuodelta 1996, kymmenessä vuodessa on ehtinyt melko paljon tapahtua tutkimuspuolellakin joten voipi olla että tieto siellä on vähän vanhentunutta..

Mutta tosiaan, mä uskon lääkärin ohjetta tässä asiassa.
 
tuotanoin
PeSun sivut eivät ole ainoat joilta tietoa löytyy... Eikä normaalista ruokavaliosta saa kyllä sitä sanomaasi 50 mg:aa, eli tuolla periaatteella kaikilla pitäisi olla koko ajan paha anemia ilman rautalääkitystä, oli raskaana tai ei. Raudan _lisä_annos raskaana ollessa on sen 50-100 mg, jos hemoglobiini laskee liikaa. Eli jos söisi koko ajan niin että rautaa tulisi 50 mg päivässä, niin ilman raskautta hemppa nousisi pilviin.

Rauta (mg/vrk) Saanti Suositus
Miehet 13 10
Naiset 10 15 (9)

http://www.avoin.helsinki.fi/opetus/materiaalit/ravitsemustiede/01_rss_kivennaisaineet.shtml

Naisen elimistössä on rautaa hieman yli 2 grammaa. Päivittäisen poistuman vuoksi rautaa pitää saada joka päivä: hedelmällisessä iässä olevien naisten päivittäisessä ruokavaliossa tulisi olla rautaa 15 mg ja odotusaikana tarpeen lisääntyessä 30 mg.

http://www.vauva-lehti.fi/odotusjasynnytys/artikkeli_vireytta.asp?f=109&d=590&

Raskauden aikana raudan tarve lisääntyy. Raskauteen liittyvä raudan nettomenetys on arvioiden mukaan noin 430mg. Tutkimusten mukaan vain n. 20%:lla fertiili-ikäisistä naisista varastoraudan määrä on riittävä eli yli 500mg turvaamaan raskauteen liittyvän lisääntyneen raudantarpeen. 40%:lla varastorauden määrä vaihtelee 100-500mg välillä ja 40%:lla naisista ei ole käytännössä ollenkaan varastorautaa raskauden alkaessa. Raudan imeytyminen lisääntyy raskauden aikana, mutta tämä ei riitä turvaamaan lisääntynyttä raudantarvetta mm. siksi että ruokavalion sisältämä rautamäärä on liian vähäinen. Raskaudenaikainen rautakorvaushoito on jossainmäärin edelleen kiistanalainen asia, mutta länsimaissa suositellaan yleisesti profylaktista rautahoitoa 20. raskausviikosta lähtien. Suositeltu rautamäärä vaihtelee 60-100mg/vrk välillä.

http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/010308.htm

Kuukautisten aiheuttama raudan menetys voi vaihdella paljon ja naisten raudan tarve on hyvin yksilöllistä. Rautaa pitää saada vähintään 12 mg.

http://www.mmm.fi/ravitsemusneuvottelukunta/Suositus98_vit_kiv.htm

Miesten raudan tarve on keskimäärin 8-9 mg/vrk, naisten sukukypsässä iässä 10 mg ja kuukautisten loputtua 6 mg/vrk. Saantisuositus on naisille kuukautisten loputtua sekä kaikille miehille 10 mg/vrk ja nuoremmille naisille 12-18 mg/vrk riippuen ravinnon raudan hyväksikäytettävyydestä.

http://www.tohtori.fi/eviva/rauta.php3

Jotkut naiset kärsivät jo raskauden alkuvaiheessa raudan puutteesta. Raudan puute havaitaan alhaisissa veriarvoissa, ja se ilmenee väsymyksenä, hengästymisenä, sydämentykytyksenä, kalpeutena, päänsärkynä, huonona ääreisverenkiertona – pahimmillaan jopa pyörtymisenä. Tällaista lievää anemiaa saattaa ilmetä äideillä, jotka ovat syöneet epäterveellistä ruokaa ennen raskaaksi tulemistaan tai ovat muuten olleet aliravittuja. Myös alkuraskauden voimakkaasta pahoinvoinnista kärsivät naiset kuuluvat riskiryhmään, koska he yleensä syövät tavallista vähemmän.

Rautaa voi hakea muualtakin kuin purkista. Tarpeeksi rautapitoinen ruokavalio on tärkeä erityisesti naisille, joiden vatsa ei kestä rautatabletteja. Tujun rautaruiskeen saa esimerkiksi veriruoista, kuten verisyltystä tai veriletuista, joita voi kyydittää puolukkahillolla. Myös maksa sisältää paljon rautaa, mutta sitä ei suositella, koska siinä on niin paljon A-vitamiinia. Maksapasteijaa voi kuitenkin syödä.

Ylipäänsä liharuoat, kuten riista ja lammas, sisältävät paljon rautaa. Hyviä raudan lähteitä ovat niin ikään ravut, katkaravut, simpukat sekä täysjyväleipä. Rautaa on myös munan keltuaisessa, vehnänalkiossa ja jopa tummassa siirapissa. Rautaa saa lisäksi vihanneksista, erityisesti pinaatista, nokkosesta, parsakaalista, brysselinkaalista, fenkolista ja vihreistä yrteistä.

Kokeile myös valkoisia papuja, keltaisia herneitä, linssejä, mustajuurta, kurpitsaa, persiljaa ja avokadoa. Myös monet hedelmät, marjat ja pähkinät sekä siemenet sisältävät rautaa: mustat ja punaiset viinimarjat, mustikat, lakat, hasselpähkinät, kurpitsansiemenet, auringonkukansiemenet, banaanit ja passionhedelmät sekä kuivatut aprikoosit ja taatelit.

http://www.soneraplaza.fi/ellit/artikkeli/0,2705,h-2093_a-277085,00.html



 
kaisa
""""Raskauden aikana raudan tarve lisääntyy. Raskauteen liittyvä raudan nettomenetys on arvioiden mukaan noin 430mg. Tutkimusten mukaan vain n. 20%:lla fertiili-ikäisistä naisista varastoraudan määrä on riittävä eli yli 500mg turvaamaan raskauteen liittyvän lisääntyneen raudantarpeen. 40%:lla varastorauden määrä vaihtelee 100-500mg välillä ja 40%:lla naisista ei ole käytännössä ollenkaan varastorautaa raskauden alkaessa. Raudan imeytyminen lisääntyy raskauden aikana, mutta tämä ei riitä turvaamaan lisääntynyttä raudantarvetta mm. siksi että ruokavalion sisältämä rautamäärä on liian vähäinen. Raskaudenaikainen rautakorvaushoito on jossainmäärin edelleen kiistanalainen asia, mutta länsimaissa suositellaan yleisesti profylaktista rautahoitoa 20. raskausviikosta lähtien. Suositeltu rautamäärä vaihtelee 60-100mg/vrk välillä.""""

http://cc .oulu.fi/~sisawww/esit/010308.htm


Tämä oli siis sinun liittämäsi juttu, ja pitää täysin paikkansa!:)

Mutta en jaksa TÄSTÄKÄÄN asiasta jauhaa enempää (mikä siinä onkin että aina joku käy jankuttamaan...) vaan minä kuuntelen ammattilaisen eli lääkärin neuvoja ja toimin niiden mukaan, enkä netistä saamani tietojen mukaan.

Onnellista odotusaikaa kaikille! Lääkäriltä saatte varmasti luotettavaa tietoa ja kiertelemättömät mielipiteet raskautennen etenemisestä ja tilasta:)
 
tuotanoin
En ole raskauden aikaista rautalisää tai raudan tarvetta kommentoinut, vaan sitä normaalitarvetta (ilman raskautta) joka lääkärisi mukaan olisi huimat 50 mg päivässä. Siksi nuo linkit. Ainoa ponttini oli siis että epäilen suuresti lääkärisi ""julistetta"" jonka mukaan ei-raskaana olevankin tulisi saada 50 mg rautaa/vrk, se on todella paljon verrattuna noihin muihin suosituksiin.

""Normaali päivätarve on tosiaan 50 mutta raskausaikana tarve kaksinkertaistuu. Eli päivätarve on 100.""

""Suositeltu rautamäärä vaihtelee 60-100mg/vrk välillä."" tuolta em. linkistä tarkoittaa _raskauden_aikaista_ rautamäärää, ei normaalitilannetta.

*jank*


 
kaisa
Niin.. tuskin se juliste on edes mikään ""oikea opaste"" se terveydenhoitaja on varmaan piirtänyt sen itse sinne seinälle..
Hohhoijaa.

Mutta KUTEN SANOIN jokainen voi kysyä ohjeen lääkäriltään, heidän antamistaan ohjeista mikä vain on luotettavampi kuin ""tuotanoin"" nimimerkin ""pontti"" kuten hän itse asian ilmaisi.

 
tuotanoin
Älähän kaisa nyt ota henkilökohtaisesti :) Minun PONTTINI on varmasti paaaaaljon epäluotettavampi kuin sinun ;) En ole kyllä omia mielipiteitäni faktoina esittänyt, ainoastaan eri lähteistä saamaani tietoa. Pahoittelen jos kaikki muut ovatkin olleet väärässä paitsi sinun lääkärisi. Täytyy varmaan laittaa palautetta muille tahoille ja esittää se Suuri Totuus joka neuvolasi seinällä lukee.

Oma lääkärini määräsi minulle raskauden loppuvaiheessa rautalisää 50 mg/päivä, jolla laskuun lähtenyt hemppa saatiin taas kohoamaan normaaliksi. JOS raudan tarve olisi 50 mg/vrk myös raskauden ulkopuolella, olisi lisä ollut tarpeen koko elämäni ajan, koska en kyllä tasan syö kilotolkulla kaurapuuroa tai ruisleipää. Viittaan nyt noihin nimimerkki kaisan antamiin ruokamääriin joista normaalitilanteessa pitäisi syödä puolet jotta raudan tarve täyttyisi.
 
*
Miten nää keskustelut meneekin aina joidenkin väittelyksi...

Aina saat oikean ja luotettavimman tiedon alan ihmisiltä (lue lääkäri) etkä tällaisilta keskustelupalstoilta joissa ei-ammattilaiset yrittävät olla mielipiteineen toinen toistaan viisaampia.

Noi netistä etsityt jutut; alunperin kuka vaan on voinut kirjoittaa ne, ne voi olla monta monta vuotta vanhoja ja uutta tutkimustietoa on tullut.

Neuvolat; jokaisella terveydenhoitajalla on oma näkemyksensä asiasta, joka ei aina ole se oikea.

IHmiset täällä; yleensä ovat samaa mieltä kuin neuvolaterveydenhoitaja koska ovat häneltä asian kuulleet.

Minäkin olen nähnyt sellaisen julisteen jossa mainitaan 50 mg päivä ja eritelty kuvin kaurapuurot sun muut ja mainittu määrä paljonko näitä pitäisi syödä jotta päivätarve tulee täyteen, siitä kuinka vanha se juliste on, minulla ei ole tietoa.

Eli hyvät ihmiset, kysykää tämmöiset terveyteen liittyvät jutut ihmeessä lääkäreiltä ja kysytte nimenomaan oikean lääketieteellisen näkökulman, ei lääkärin omaa näkemystä.
 

Yhteistyössä