Aliurakoitsijan vastuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tmi

Vieras
Minulla on toiminimi, jolla teen työn ohessa hommia eri yrityksille. Pari vuotta sitten tein keikan eräässä yrityksessä ja homma jäi vähän kesken olosuhteiden vuoksi. Se oli heille ok, ja suullisesti sovimme että käyn myöhemmin viimeistelemässä työn. No aikaa kului ja kerkesin unohtaa asian. Nyt sain pari viikkoa sitten puhelun että pitäisi homma heti tehdä loppuun. Minulla on muita töitä, enkä ainakaan näin lyhyellä varoitusajalla pääse sitä tekemään. Voinko kieltäytyä?

Sopimuksen teimme suullisesti, tallella on vain ohjelappu mitä työhön sisältyy. Tosin sitäkään en tähän hätään löytänyt joten en pysty varmaksi tarkastamaan olenko edes sopinut tekeväni ne kaikki jutut... olin vasta aloittanut yrittäjänä joten siksi niin huonl paperiasioiden hoito. Eli siis. Onko päätekijä vastuussa kun aikaa on kulunut näin kauan jo? Ja onko minulla jotain varaa sanoa vastaan, esim aikataulujen suhteen? Onko sillä väliä, mitä työhönosoituslapussa lukee? Eli joudunko ilman korvausta käydä tekemässä homman mikä siinä on mainittu ja jäänyt tekemättä?Palkan sain jo silloin mutta jäin lähestulkoon miinukselle parin muuttjjmuuttujan takia.

Kai sillä toisella osapuolella on joku sopimuslappunen sovitusta jutusta? Jos muistikuvasi on ihan oikeasti noin hämärät, niin sillehän ei voi mitään, mutta oikeasti... älä viitsi alkaa yrittää keplottelemaan hommasta eroon, jos sinulla on edes jonkinlainen muistikuva, että mitä tuli sovittua. Hoida homma kunnialla loppuun. Muista, että sinä olet se, jolla on ilmeisesti ollut se 2 vuotta suorittaa hommat loppuun, etkä ole niin tehnyt. Selitä siis tilanne sille toiselle osapuolelle, jos olet oikeasti nyt kiireinen, ja anna vaikka päivämäärä, jolloin menisit varmasti hoitamaan työn loppuun, ja sitten tee se. Mikäli se pitää oikeasti hoitaa nyt loppuun, niin sitten sun on varmaan vaan pahoiteltava jollekin muulle, että tämän asian johdosta oletkin nyt estynyt hoitamasta hommia, kunnes saat tämän hoidettua alta pois. Ensimmäiset ensin.

Kyllä sinun on valitettavasti tehtävä homma loppun ja siihen on ainakin ollut aikaa riittävästi. Sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa oltiko laskenut urakan ksutannukset pieleen ja jäikö sinulle urakasta tuottoa. Yrittäjäksi alkaessa ei vain voi yksinkertaisesti toimia noin leväperäisesti ja välinpitämättömästi. Työn teettäjällä on oikeus kieltäytyessäsi teettää työ loppuun jollain muulla yrityksellä ja laskuttaa siitä sinua, erityisesti koska ole saanut tekemättömästä työstä jo palkkion.

Yhteistyössä