V
"vieras"
Vieras
Itselläni ei ole sisaruksia ja täytyy sanoa että olen kärsinyt asiasta monessa eri ikävaiheessa. Lapsena jopa häpesin sitä ettei ole sisaruksia, ja sanoin etten haluaisikaan vaikka en mitään niin kovasti toivonut kuin siskoa tai veljeä. Oli aika tylsää olla kaikilla mökkireissuilla ilman kaveria ja samoin joulut oli oikeasti aika masentavia. Meillä on myös pieni suku, vain kaksi suunnilleen saman ikäistä serkkua, ja heistä olen yrittänyt saada läheisiä itselleni, mutta he taas pitävät minua ulkopuolisena, eivätkä tajua että minulla ei ole ketään muita sukulaisia kuin he... Siis eivät kutsu esim. kihlajaisiinsa, eivät polttareihinsa eivät lapsiensa synttäreille... Tulee siitä tosi paha mieli, koska haluaisin heitä mieltää melkein sisaruksiksi koska mulla ei ole muita. Heillä on toiselta puolelta monta serkkua kyllä, eivätkä kai tajua että koen olevani yksinäinen, vaikka olen siitä suoraan puhunutkin. (olen kutsunut heidät molemmat silloisine puolisoineen AINA kaikkiin perhejuhliin kun mulla ei ketään muita ole kuin omat vanhemmat ja nämä serkut perheineen).
No, siis lapsuudessa kaipasin kovasti sisarusta ja samoin nyt vanhempana, tuntuu, että kaikille kavereilleni on se oma sisarus kaikkein läheisin kaveri eikä mulla voi olla sellaista sidettä kenenkään kanssa kun ei ole sisarusta. Samoin omien vanhempien vanhetessa tunnen olevani ihan yksin tekemässä kaikki päätökset kun ei ole ketään muuta kenen kanssa jakaa ajatuksia ja vastuuta. Lisäksi monelle oma sisko tai veli on aina lapsenvahtina ja omaa sisarusta on helpompi pyytää kuin ketään kaveria.
Eihän tietenkään kaikilla sisaruksilla ole läheisiä välejä, mutta kuitenkin yleensä on.
Siksi pyydän teitä miettimään, onko itsekästä "tehdä" vain yksi lapsi? Tietenkään aina se ei ole haluamisesta kiinni, jos ei vain tärppää. Mutta tunnen aika monta perhettä joissa vanhemmat sanovat etteivät halua enempää kuin yhden lapsen. Minusta se on lapsen kannalta ikävää, ja vanhemmat ajattelevat aika itsekkäästi siinä. Omalle lapselle toivoisi yleensä kaikkea parasta, ja paljon tärkeämpää kuin mikään materia, on läheinen suhde omaan sisareen/sisariin.
No, siis lapsuudessa kaipasin kovasti sisarusta ja samoin nyt vanhempana, tuntuu, että kaikille kavereilleni on se oma sisarus kaikkein läheisin kaveri eikä mulla voi olla sellaista sidettä kenenkään kanssa kun ei ole sisarusta. Samoin omien vanhempien vanhetessa tunnen olevani ihan yksin tekemässä kaikki päätökset kun ei ole ketään muuta kenen kanssa jakaa ajatuksia ja vastuuta. Lisäksi monelle oma sisko tai veli on aina lapsenvahtina ja omaa sisarusta on helpompi pyytää kuin ketään kaveria.
Eihän tietenkään kaikilla sisaruksilla ole läheisiä välejä, mutta kuitenkin yleensä on.
Siksi pyydän teitä miettimään, onko itsekästä "tehdä" vain yksi lapsi? Tietenkään aina se ei ole haluamisesta kiinni, jos ei vain tärppää. Mutta tunnen aika monta perhettä joissa vanhemmat sanovat etteivät halua enempää kuin yhden lapsen. Minusta se on lapsen kannalta ikävää, ja vanhemmat ajattelevat aika itsekkäästi siinä. Omalle lapselle toivoisi yleensä kaikkea parasta, ja paljon tärkeämpää kuin mikään materia, on läheinen suhde omaan sisareen/sisariin.