Alkava keliakia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Mitähän käytännössä tarkoittaa? Lapsella ilmeisesti tämä diagnoosi nyt koepalojen perusteella. Lääkäri soittaa vasta ensi viikolla. Jos on alkava keliakia niin se ilmeisesti tarkoittaa, että keliakia on JOKA TAPAUKSES syntymässä eikö vain?

Kyllä tulee. Keliakia on autoimmuunisairaus ja luultavasti tuo termi alkava tarkoittaa että tulehdus ei ole vielä pitkään muhinut ja päässyt aiheuttamaan vaurioita suoleen. Käytännössä varmaan kannattaa alkaa noudattaan kuitenkin nyt heti gluteenitonta ruokavaliota.

Mun mielestä silloin on jo keliakia. Mulle sanoi jo tähystävä lääkäri,että alotan heti huoneesta lähdettyä gluteenittoman ruokavalion,mutta mulla tosin oli äärimmäisen huonoon kuntoon päässyt paikat vuosien aikana.
Vaikka yleensä se alotetaan vasta PAD lausunnon jälkeen.

Meidän piti lähettää vielä lapsen ulostenäyte ja sen perusteella sitten tehdään lopullinen diagnoosi (tai käsittääkseni suljetaan pois esim. Crohnin tauti). Ärsyttää vaan, kun asia ollut "viereillä" jo puolisen vuotta.... Ensin epäiltiin laktoosi-intoleranssia ja ei se poistanut vatsakipuja yms. oireita. Toukokuussa lähete tähystykseen ja nyt elokuun alussa kävi tähystyksessä.... Vielä pitäisi vain odotella tulosten valmistumista (kakkanäyte...)....

Yhteistyössä