Alkavat vaihdevuodet, vuoto-ongelma

  • Viestiketjun aloittaja Märkä rätti
  • Ensimmäinen viesti
Märkä rätti
Nyt tarvin kyllä muiden Ellien kokemuksia ja kertomuksia tueksi ja turvaksi.
Ei ole ikätoveriystäviä joiden kanssa jutella aiheesta. On olemassa vain äiti, jonka mielestä ihan kaikki vaivat ovat vähintään parantumatonta syöpää ja sitten taas nuoria naisystäviä työn puolesta joilla on menossa vasta lapsentekovaihe. Nyt tämä yksin miettiminen saa aikaan vaan murhetta ja masennusta.

Olen aavistellut jo jonkun vuoden, että ollaan menossa kohti vaihdevuosia. Ikää on nyt 49v.
On ollut yöllisiä kuumotuskohtauksia, ihoa kärventää mutta hikeä ei pukkaa. Stressaan nykyisin kovasti ja kaikesta, masentaa, itkettää, on aloitekyvytön olo, ilo kadonnut ja halut myös.

Ensin kierto lyheni, siitä uumoilin jo jotain että ollaan tulossa "siihen ikään". Myös kuukautiset runsastuivat, varsinkin vuotojen 2. päivä oli melkomoista tulvaa. Cyklokapronista sain onneksi niille päiville helpotusta. Töissä käytän aina sekä tamponia että yösidettä, ettei vain tulisi vahinkoa.

Nyt on kierto pidentynyt, ensin olivat myöhässä joitain päiviä ja tässä kuussa peräti kaksi viikkoa. No viimein kun alkoivat, olivat ihan normaalit mutta yhtään mitään edeltäviä oireita en tuntenut niinkuin yleensä (pientä nipistelyä vatsalla, väsymystä, palelemista).
Tuo hirmuinen tulvapäivä osuikin nyt sitten vuodon loppupuolelle. Meni auton penkki ja yksi nojatuoli pesukuntoon, ei ollut silloin tamppoonivarmistusta siteen lisäksi kun oletin että olisivat jo loppusoralla.

No nämä tosi myöhässä tulleet tämän kuun kuukautiset sitten loppuivat parin ylimääräisen vuotopäivän jälkeen. Oli vajaan viikon kuivaa aikaa välillä ja nyt alkoivat taas. Nyt ovat tiputelleet kolmatta päivää. Välillä tulee tummahkoa vuotoa ja välillä kirkkaampaa, vähän vain paperiin vessareissuilla, siteeseen ei välttämättä mitään koko päivän aikana tai sitten hulahtaa tulemaan hyytymä.
Nyt nappasin sitten tähän hätään taas Cyklokapronia, josko se lopettaisi tämän vuodon tälläerää.

Peruin pääsiäisen pienen lomareissun, kun tämä vuotaa/ei vuoda/hulahtaa/pöksyt ja ympäristö sotkeutuu/joko vuoto loppuu/ei lopukaan - piirileikki vie kaiken huomion ja energian.

Jotenkin koen tämän nyt pelottavana, osaan suhtautua siihen normaalina elimistön vaihdevuosikenkkuiluna mutta pelkään myös jotain pahempaa.
Puoliso pelottelee, käskee kiireesti lääkäriin ja toimenpiteisiin, puhuu leikkauksesta ja vaikka mistä. Niinpä tietysti kun nyt on seksielämä tauolla niin kiirehän se on (no ollut tässä tämän kolme päivää).

Millä tavalla teillä armaat muut Ellit on tämä vaihdevuosirumba alkanut, onko ollut samanlaisia ensioireita? Mitä olette asialle tehneet, seurailleet jonkin aikaa vai heti lääkäriin?
Kaipaan vertaistukea ja haluaisin lukea muiden kokemuksista, ettei olisi niin ypöyksinäinen olo omien ajatusten kanssa.
 
Ehkä
Kyllä sinun kannattaa kuunnella miehesi neuvoa ja käydä tarkastuksessa. Ongelmasi kuulostaa ihan samanlaiselta, kuin itselläni oli iässäsi myoomien takia. Runsaat ja jatkuvat vuodot tekevät aneemiseksi, väsyneeksi, heikoksi ja hermostuneeksi. Ynnä monta muuta riesaa lisäksi.

Voimakkaita ja usein tosituvia vuotoja ei pidä jäädä "katsomaan", vaan kyllä niiden syy pitää tutkia.
 
sanoisin
että sinun kannattais ottaa elämä rauhallisesti,eikä kuunnella miestäsi.
Jos sinusta itsestä tuntuu, että pitäisi käydä lääkärissä, niin kay,ei siihen miestäsi tarvita.
Eikä hänen pelottelua.
Kaikki stressi lisää paineita, elimistöön.ynm. siitäkin sinä olet väsynyt.
Luonnontuotteita kannattaisi kokeilla vaihdevuosiin ei synteettisia minun mielestä.
Paljon tsemppiä sinulle ja kaikkea hyvää.
 
rva ö
Ihan normaalit vuodot sulla. Mullakin ollu epäsäännlliset jo 5 v. ja runsastuneet. Käytän 10 kiloisten vauvanvaippoja ja tunikoita, ettei pullotus näy perseestä. Mittautan pari kertaa labrassa hemoglobiinin ja rautakuuri on pari kertaa vuodessa.
 
Liian nuori vaihtareille?
Voiko vaihtarit alkaa jo 44-vuotiaana??
Vuotoväli kaikkea 27-50 välillä, pääosin tuolta suuremmasta päästä. Pms-ärtyisyys iskee kyllä aina 3 vk vuodosta ja hieman alavatsa kipeä. Mutta ei ole turvotusta, päänsärkyä tai muutakaan. Sitten kun ärtyisyys menee ohi parissa viikossa saattaa vuoto ilmaantua.

Ja se onkin sitten just tätä.. joko toista viikkoa todella vähitellen, tai 2-3 päivässä vuotaa lähes kuiviin. Sentään normaalisiteet riittää ei tartte vaippoihin turvautua ;)

3 vk. vuodosta voi elää rauhassa mutta sitten saa parhaillaan neljäkin viikkoa kävellä rätti housuissa. Alapää ei tykkää tulee hiivaa ja kutinaa ym. Mentaalipuolella ne kolme viikkoa tunnen kuitenkin olevani paljon hyväntuulisempi kuin yleensä kunnes yhtäkkiä räjähdän. Ei tartte kalenteria kattoa kun tiedän mistä on kyse.

Vuosi sitten papassa (kävin vähän myöhään 40-v. kutsuun) lääkäri kysyi onko minulla vaihdevuodet alkaneet kun on hormonitaso alhaalla suhteessa kiertoon, mutta en silloin ymmärtänyt että olisko. Silloin tämä ei vielä tämmöstä ollut. Mutta eikö lääkärin kuuluisi sitten kysyä pitäisikö asia selvittää, koska enhän minä voi tietää? Hän se lääkäri on. Etenkin kun olin tuolloin 43 v.
 
N53
Voiko vaihtarit alkaa jo 44-vuotiaana??
Vuotoväli kaikkea 27-50 välillä, pääosin tuolta suuremmasta päästä. Pms-ärtyisyys iskee kyllä aina 3 vk vuodosta ja hieman alavatsa kipeä. Mutta ei ole turvotusta, päänsärkyä tai muutakaan. Sitten kun ärtyisyys menee ohi parissa viikossa saattaa vuoto ilmaantua.

Ja se onkin sitten just tätä.. joko toista viikkoa todella vähitellen, tai 2-3 päivässä vuotaa lähes kuiviin. Sentään normaalisiteet riittää ei tartte vaippoihin turvautua ;)

3 vk. vuodosta voi elää rauhassa mutta sitten saa parhaillaan neljäkin viikkoa kävellä rätti housuissa. Alapää ei tykkää tulee hiivaa ja kutinaa ym. Mentaalipuolella ne kolme viikkoa tunnen kuitenkin olevani paljon hyväntuulisempi kuin yleensä kunnes yhtäkkiä räjähdän. Ei tartte kalenteria kattoa kun tiedän mistä on kyse.

Vuosi sitten papassa (kävin vähän myöhään 40-v. kutsuun) lääkäri kysyi onko minulla vaihdevuodet alkaneet kun on hormonitaso alhaalla suhteessa kiertoon, mutta en silloin ymmärtänyt että olisko. Silloin tämä ei vielä tämmöstä ollut. Mutta eikö lääkärin kuuluisi sitten kysyä pitäisikö asia selvittää, koska enhän minä voi tietää? Hän se lääkäri on. Etenkin kun olin tuolloin 43 v.

Voi ne alkaa, mummollani alkoi 38-vuotiaana. Mutta yhtä hyvin voi olla muutakin.

Kannattaa pyytää lääkäriltä hormonitasoa mittaava verikoe, josta asia selviää. Itse sain gyneltä lähetteen ko verikokeeseen ja sain kokeen otettua työterveydessä, muuten se olisi silloin maksanut yksityisesti n. 50 €.
 
Viimeksi muokattu:
N53
Alkuperäinen kirjoittaja rva ö;11497010:
Ihan normaalit vuodot sulla. Mullakin ollu epäsäännlliset jo 5 v. ja runsastuneet. Käytän 10 kiloisten vauvanvaippoja ja tunikoita, ettei pullotus näy perseestä. Mittautan pari kertaa labrassa hemoglobiinin ja rautakuuri on pari kertaa vuodessa.
Onko oikeasti tottakaan? Miten noin voi elää... ei voi olla normaalia, että 5 vuotta käyttänyt vauvan vaippoja??? Onko tuo gynekologin mielestä todella muka normaalia? Hae siinä tapauksessa toisenkin gynekologin mielipide.

En ikinä suostuisi, kyllähän tuohon pitää joku konsti löytyä, vaikka leikkaisi sitten kaikki pois ennemmin.
 
rva ö
Onko oikeasti tottakaan? Miten noin voi elää... ei voi olla normaalia, että 5 vuotta käyttänyt vauvan vaippoja??? Onko tuo gynekologin mielestä todella muka normaalia? Hae siinä tapauksessa toisenkin gynekologin mielipide.

En ikinä suostuisi, kyllähän tuohon pitää joku konsti löytyä, vaikka leikkaisi sitten kaikki pois ennemmin.
Siskollakin samat vaivat. Yhtenä päivänä vaan valuu aika runsaasti, muuten kuukautiset kestävät kolme päivää. Kävin pari vuotta sitten gynellä ja mainitsin runsaista vuodoista. Mulla ei auttanut ne määrätyt lääkkeet yhtään, vaan vuoto oli kahta kauheampi. Lääkkeet ei sopineet mulle. Siis ylivuotojen takia pidän vaippaa esim kaupassa käydessä. Muulla on vain yksi munasarja, että eiköhän nuo kohta lopu.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka kertoi satuja?
Multa ei kohtua poisteta. Voi mennä halut ja naiseus ainakin ja ryppyjä tulee nopesti.
Mistä sinä sellaista luulet? Tässä kirjoittelee elävä esimerkki siitä, että mikään noista mainitsemistasi seikoista ei pidä paikkaansa. Olen seitsemääkymppiä lähentelevä nainen, kohtu poistettu 52 vuotiaana ja olen kaikin puolin edelleen nainen kaikilta osin. En edes ryppyinen!

Kyllä se on vika korvien välissä, jos naiseus kadotetaan tai ruvetaan vanhaksi ennen aikojaan.
Päin vastoin vuoto-ongelmien kadotessa tulee lisää voimia ja virkeyttä, rättipäivien rajoitukset poistuvat ja elämä saa ihan uudet raamit.
 
Viimeksi muokattu:
rva ö
Mistä sinä sellaista luulet? Tässä kirjoittelee elävä esimerkki siitä, että mikään noista mainitsemistasi seikoista ei pidä paikkaansa. Olen seitsemääkymppiä lähentelevä nainen, kohtu poistettu 52 vuotiaana ja olen kaikin puolin edelleen nainen kaikilta osin. En edes ryppyinen!

Kyllä se on vika korvien välissä, jos naiseus kadotetaan tai ruvetaan vanhaksi ennen aikojaan.
Päin vastoin vuoto-ongelmien kadotessa tulee lisää voimia ja virkeyttä, rättipäivien rajoitukset poistuvat ja elämä saa ihan uudet raamit.
No, lääkärikirjasta olen lukenut, että kun kohtu poistetaan, alkaa vaihdevuodet ja iho kurttaantuu.
 
Viimeksi muokattu:
Teini öööö
Alkuperäinen kirjoittaja rva ö;11498902:
No, lääkärikirjasta olen lukenut, että kun kohtu poistetaan, alkaa vaihdevuodet ja iho kurttaantuu.

Miksi,eihän se kohtu ole kuin lihas... Munasarjat on asia erikseen. Mutta siihenkin on korvaushoito.
 
Kuka kertoi satuja?
Rouva ö luki kirjastaan vain osan tekstiä.
Kohtu on todellakin vain lihas, munasarjat tuottavat hormoneja. Siten kohdun poistaminen ei ole muuta kuin viallisen osan poisto.

Teini on asioista paremmin selvillä kuin rouva ö. Uteliaisuus näissä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä asioissa kannattaa aina, mutta pitää olla kriittinen lähteisiin ja lukea todellakin koko asia, ennenkuin tekee johtopäätöksiä.

Ihminen on mielenkiintoinen ja moninainen otus.
 
-Tuppura-
Minulla on 56-vuotias ystävätär, jolta poistettiin kohtu jo yli kymmenen vuotta sitten. Hänellä on aivan sileä iho kasvoissa, paljon parempi kuin minulla, monta vuotta nuoremmalla (jolla kaikki tallella...).
 
kaverista huolissaan
Minulla on 56-vuotias ystävätär, jolta poistettiin kohtu jo yli kymmenen vuotta sitten. Hänellä on aivan sileä iho kasvoissa, paljon parempi kuin minulla, monta vuotta nuoremmalla (jolla kaikki tallella...).
Minullakin ystävätär joka 45 mutta näyttää 35seltä. Olen joo kade. Se saa jatkuvasti hätistellä nuoria poikia eli alle nelikymppisiä pois kimpustaan. On kai se niitä kokeillutkin mut onhan se vähän kornia sen ikäset. No sillä alkoi vaihdevuodet, kertoi ainakin ja vähän musta näyttää että ihokin alkaa vanheta ja neito lihoa. Laiskistunut se ainakin on. Auttaako jos tsemppaan sitä edelleen lenkille vai pitääkö vaihdevuotisen antaa olla? Kunhan ei mielialaan vaikuta, on noita vastoinkäymisiä ollu hänellä ihan riittämiin. Iloja tarvitsis. Vaikka kade olenkin jostain, hän on maailman paras ystävä.
 
Viimeksi muokattu:
tosiasiaa
Hei teille kaikille! Runsaiden vuotojen takia kannattaa käydä lääkärissä sulkemassa pois kasvaimet esim. myoomat, syövät ym. Muista ainakin kerran vuodessa käydä gynekologilla, muutoksia tapahtuu. Ja apua on saatavissa runsaisiin vuotoihin, ei tarvitse turhaan kärsiä.
Vaihdevuosien alkamisaika vaihtelee 45-55 vuoden välillä, Suomessa keskimäärin 51-v. Mutta on todettu jopa 40-vuotiailla alkaneen vaihdevuodet.
Oireita on monenlaisia tavallisimpina hikoilut, huono unisuus, keskittymiskyvyn puute, ärtyisyys.
Vaihdevuosiin on saatavissa monenlaisia helpotuskeinoja sekä luontaistuotteita että hormoneja.
Liikunta on tällainen hyvä ja halpa helpotuskeino.
Kuten kaikki muukin niin vanheneminen, kohdunpoisto, hormonit ovat yksilöllisiä asioita. Kohdunpoiston kokeneena sanon, että se oli yksi parhaista jutuista mitä olen elämäni aikani kokenut/tehnyt. Elämänlaatu parantui. Ja virtaa riittää.
 
BB
Voiko vaihtarit alkaa jo 44-vuotiaana??
Mulla alkoi 44-vuotiaana, luultavasti jo aikaisemmin.
Minulla ei ollut sen ihmeempiä oireita kuin ylenpalttinen hikoilu, mutta koska olen aina ollut melkoinen hikoilija, en osannut kiinnittää siihen sen ihmeempää huomiota. Minulla oli hormonikierukka, eikä menkkoja ollut sen vuoksi kymmeneen vuoteen, eli menkkojen muuttuminenkaan ei hälyttänyt. Vaihtareiden alkaminen kävi ilmi, kun kävin gynellä kysymässä, pitäisiköhän kierukka vaihtaa (oli ollut jo yli sen suositellun 5 vuotta). Gyne otti ne hormonitasotestit, ja totesi, että noin niinkuin ehkäisyn kannalta ei tarvitse ottaa uutta kierukkaa, sillä vaihtarit ovat jo ihan kunnolla käynnissä. Vasta siinä vaiheessa hoksasin yhdistää sen hikoilun... Sain sitten ihan oireiden helpottamiseksi pillerireseptin.
 
Viimeksi muokattu:
Onnellinen
Nimimerkille "Ed". Ei se kohdunpoisto kuule vanhaksi, haluttomaksi ja ryppyiseksi tee. Voin puhua omasta kokemuksesta. Ikää 46 vuotta, kohtu poistettu. Iho on sileä ja kuulas. Seksihalut vain parani kohdunpoiston jälkeen. Orgasmit ovat entistä rajumpia ja ihanampia! PMS-oireita ei valitettavasti kohdunpoisto vienyt mukanaan, mutta laimenti niitä.
 
rva ö
Hei teille kaikille! Runsaiden vuotojen takia kannattaa käydä lääkärissä sulkemassa pois kasvaimet esim. myoomat, syövät ym. Muista ainakin kerran vuodessa käydä gynekologilla, muutoksia tapahtuu. Ja apua on saatavissa runsaisiin vuotoihin, ei tarvitse turhaan kärsiä.
Vaihdevuosien alkamisaika vaihtelee 45-55 vuoden välillä, Suomessa keskimäärin 51-v. Mutta on todettu jopa 40-vuotiailla alkaneen vaihdevuodet.
Oireita on monenlaisia tavallisimpina hikoilut, huono unisuus, keskittymiskyvyn puute, ärtyisyys.
Vaihdevuosiin on saatavissa monenlaisia helpotuskeinoja sekä luontaistuotteita että hormoneja.
Liikunta on tällainen hyvä ja halpa helpotuskeino.
Kuten kaikki muukin niin vanheneminen, kohdunpoisto, hormonit ovat yksilöllisiä asioita. Kohdunpoiston kokeneena sanon, että se oli yksi parhaista jutuista mitä olen elämäni aikani kokenut/tehnyt. Elämänlaatu parantui. Ja virtaa riittää.
Olen jo kertonut, että lääkkeet eli Terolut ja toinenkin lääke, jonka nimeä en muista ei auttanu yhtään. Ei kasvaimia, on tutkittu. En oikeastaan kärsi kyseisestä vaivasta. pari vuotta ehkä ja sitten loppuu menkat.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä