Alkoholi ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sanni

Vieras
Alkon sivuilta luettua:

"Alkoholi erittyy myös äidin maitoon.
Karkeasti arvioiden äidinmaidon ja veren
alkoholipitoisuudet ovat lähellä toisiaan.
Jos äiti on vahvassa humalatilassa (esim.
2 promillea), on äidinmaidon alkoholipitoisuus
0,2 ml / 1 desilitra. Määrä on niin
pieni, ettei se aiheuta lapselle humalaa.
Sen sijaan imetystapahtuma sinänsä saattaa
aiheuttaa lapsessa levottomuutta, sillä pienikin
lapsi aistii äidin humalatilaan liittyvän
kömpelön käsittelyn, epävarmuuden ja
turvattomuuden. Siksi lasta tulisi hoitaa,
imettää ja käsitellä selvin päin." (http://www.alko.fi/www/wwwDocuments.nsf/FI/A80F096E4FCE09EDC2256D4F0027420B/$File/Alkoholi_ja_raskaus.pdf)

Tarkoittaako siis, että voin imettää lapseni heti kun olen illallisella juonut viinit ja avecit??? Saanko imettää mahd krapula-aamuna lapseni vai pitääkö pumpata maitoa pois kun tissit meinaa räjähtää jo aamu seitsemältä?

Kuinka Ellit olette toimineet?

Voit imettää illallisen jälkeen.
Ja itse tein juhlien jälkeisenä aamuna, niin että, pumppasin maidon, jonka mies sitten pullosta antoi. eli itse en viitsinyt imettää,kun oli hieman heikko olo,mutta jo puolenpäivän aikoihin hoidin lastani ihan täyspainoisesti.
ja mitään oireita saatikka muuta ei tullut lapselle siitä maidosta ja itse jopa maistoin sitä ja maistui samalta kuin ennenkin.
niin ja juhlaillan yömaidon pumppasin pulloon jääkaappiin.sitä ennen illalla ennen juhliin lähtöä n. 20 aikaan imetin ja sen yömaidon pumppasin n.02.

Näin on. Maidossa ei ole mitään vikaa vaikka äiti olisi ollut kuinka hutukassa. Maidon voi antaa lapselle. Toki lasta ei saa imetää eikä hoitaa humalassa. Mutta ei tarvitse pumppailla maitoa, eikä heitää pois mahdollisen alkoholin takia. Jollei oma tilanne vaadi puppausta.

Olen vieläkin käärmeissäni kun neuvolassa valehtelivat tuosta suoraan päin naamaa. Kysyin silloin vain, että jos tulee tilanne että äiti lähtee viihteelle niin pitääkö maito pumpata pois ja hävittää. Vastattaiin, että pitää.

Muistan vain, kun tulin siskon polttareista ja aamuyöstä miehen avustuksella yritin sitten epätoivoisesti pumppailla maitoa. Tuolla helvetillisellä Ainun käsikäyttöisellä pumpulla. Ihan turhaa stressausta ja miehen vaivaamista, kun itse en jaksanut tuolla käsipumpulla pumpata.

Viihteellä käyminen on jokaisen omassa harkinnassa mutta!

Saisivat sentään puhua neuvolassa totta! Eikä valehdella päin naamaa.

Ymmärrän kyllä että neuvolassa ei voida kannattaa alkoholin käyttöä eikä ns. "antaa lupaa" että juu, senkus vaan viihteelle ja sitten imettämään, sillä se olisi varmasti vastoin neuvolan etiikkaa ja innostaisi mahdollisia alkoholisteja. Kaikkien alkoholismi kun ei päällepäin näy eikä sanojaan voi valita. Mutta törkeää valehdella, voisitko antaa Jeps palautetta neuvolaasi hienotunteisesti, että totuudessa pitää kuitenkin pysyä. Kyllä normaali järjellä varuistettu äiti taatusti ymmärtää missä menee raja viinan/lapsenhoidon kanssa ja hänen kanssaan pitää voida asiasta reilusti myös puhua. Itse olen muuten huomannut, ettei tee edes mieli känniin asti juoda lapsen kanssa, kahdesta siideristäkin tulee nykyään päänsärky seuraavaksi päiväksi ;)

Yhteistyössä