Alkoholi raskausaikana/etusivun "Odottajan ruokavalio"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelijä

Vieras
Nyt kun tämä alkoholiaihe tuntuu olevan kovin pinnalla palstalla noissa "Kehtaanko katsoa marketin juomaosastoa päin vauvan kanssa liikkuessa"-ketjuissa ;) niin pakko laittaa hiukan kommenttia tuosta sinänsä ihan asiallisesta odottajan ruokavalio-osiosta tuossa saitin etusivulla. Siellä on kysymys "Voinko odotusaikana ottaa silloin tällöin lasin viiniä?" ja vastauksessa lähdetään heti liikkeelle 1-2 alkoholiannoksesta viikossa ja edetään sitten FAS-syndroomiin ja todetaan että selkeintä on säillyttää nollalinja.

Hei haloo! Jos kysymys on silloin tällöin 9 kuukauden aikana otettavasta viinilasillisesta, niin tuskin kukaan voi ajatella, että se olisi edes tuo 1-2 lasia viikossa, vaan tyyliin pari kertaa odotusaikana, jouluna ja juhannuksena. En ymmärrä, miksi tästä asiasta pitää aina keuhkota näin mustavalkoiseen tyyliin. Selvää on, että liiallinen alkoholinkäyttö on haitallista sikiölle, mutta pari lasia koko odotusaika vieläpä eri päiville jaettuna on täysin yhdentekevää. Miksi tätä ei voida ääneen sanoa? Eivät kaikki viiniä silloin tällöin nauttivat äidit ole alkoholisteja, vaan 99,9% varmasti hallitsee kohtuukäytön.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä:
Nyt kun tämä alkoholiaihe tuntuu olevan kovin pinnalla palstalla noissa "Kehtaanko katsoa marketin juomaosastoa päin vauvan kanssa liikkuessa"-ketjuissa ;) niin pakko laittaa hiukan kommenttia tuosta sinänsä ihan asiallisesta odottajan ruokavalio-osiosta tuossa saitin etusivulla. Siellä on kysymys "Voinko odotusaikana ottaa silloin tällöin lasin viiniä?" ja vastauksessa lähdetään heti liikkeelle 1-2 alkoholiannoksesta viikossa ja edetään sitten FAS-syndroomiin ja todetaan että selkeintä on säillyttää nollalinja.

Hei haloo! Jos kysymys on silloin tällöin 9 kuukauden aikana otettavasta viinilasillisesta, niin tuskin kukaan voi ajatella, että se olisi edes tuo 1-2 lasia viikossa, vaan tyyliin pari kertaa odotusaikana, jouluna ja juhannuksena. En ymmärrä, miksi tästä asiasta pitää aina keuhkota näin mustavalkoiseen tyyliin. Selvää on, että liiallinen alkoholinkäyttö on haitallista sikiölle, mutta pari lasia koko odotusaika vieläpä eri päiville jaettuna on täysin yhdentekevää. Miksi tätä ei voida ääneen sanoa? Eivät kaikki viiniä silloin tällöin nauttivat äidit ole alkoholisteja, vaan 99,9% varmasti hallitsee kohtuukäytön.

Niin juuri! Asiaa.

Selvää on, että liiallinen alkoholinkäyttö on haitallista sikiölle, mutta pari lasia koko odotusaika vieläpä eri päiville jaettuna on täysin yhdentekevää. Miksi tätä ei voida ääneen sanoa? Eivät kaikki viiniä silloin tällöin nauttivat äidit ole alkoholisteja, vaan 99,9% varmasti hallitsee kohtuukäytön.
Kaksi faktaa:

1) Niin pienimolekyylinen aine kuin etanoli läpäisee täysin istukan, eli sikiöllä on sama alkoholipitoisuus veressään kuin äidillä. Sekin on siis kännissä, koska sikiöllä ei ole minkäänlaista alkoholinsietoa.

2) Noin 5 % prosenttia odottajista käyttää alkoholia yli riskirajan (yli 10 annosta viikossa tai yli 5 annosta kerralla). Se on aika helvetin kaukana mainitsemastasi 99,9 % järkikäyttäjien määrästä.

Alkoholille ei voida antaa minkäänlaista käyttörajaa odotusaikana, koska ainoa täysin turvallinen raja on täysi absolutismi. Mikään määrä alkoholia ei tee hyvää, vaikka pieni määrä ei olekaan yhtä haitallista kuin suuri alkoholimäärä. Alkoholiin odotusaikana liittyy valtavasti muitakin riskejä kuin FAS. Mm. oppimishäiriöitä ja lapsen (!) alkoholismiriskin kasvu sitten hänen omassa aikuisuudessaan.

Pakko laittaa tähän pikaisesti peesi! Mie olen ihmetellyt samaa jo vuosikausia. Onko se vaan niin, että Suomessa ei haluta antaa sille pienelle alkoholistiäitiryhmälle edes puolivihreää valoa alkoholin käyttämiseen, ja siksi kaikille toitotetaan, että nollalonja, nollalinja?

Itse asuin esikoista odottaessani Ranskassa, ja siellä olisi varmaan nollalinjaa pidetty epäterveellisenä... Itse en muutenkaan juuri käytä alkoholia, eli ihan samalla linjalla olen mennyt olen sitten ollut raskaana tai en: lasi viiniä kerran parissa kuukaudessa hyvän ruoan kanssa, jos siltä on tuntunut. Ja hyvällä omallatunnolla!

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin:
Selvää on, että liiallinen alkoholinkäyttö on haitallista sikiölle, mutta pari lasia koko odotusaika vieläpä eri päiville jaettuna on täysin yhdentekevää. Miksi tätä ei voida ääneen sanoa? Eivät kaikki viiniä silloin tällöin nauttivat äidit ole alkoholisteja, vaan 99,9% varmasti hallitsee kohtuukäytön.
Kaksi faktaa:

1) Niin pienimolekyylinen aine kuin etanoli läpäisee täysin istukan, eli sikiöllä on sama alkoholipitoisuus veressään kuin äidillä. Sekin on siis kännissä, koska sikiöllä ei ole minkäänlaista alkoholinsietoa.

2) Noin 5 % prosenttia odottajista käyttää alkoholia yli riskirajan (yli 10 annosta viikossa tai yli 5 annosta kerralla). Se on aika helvetin kaukana mainitsemastasi 99,9 % järkikäyttäjien määrästä.

Alkoholille ei voida antaa minkäänlaista käyttörajaa odotusaikana, koska ainoa täysin turvallinen raja on täysi absolutismi. Mikään määrä alkoholia ei tee hyvää, vaikka pieni määrä ei olekaan yhtä haitallista kuin suuri alkoholimäärä. Alkoholiin odotusaikana liittyy valtavasti muitakin riskejä kuin FAS. Mm. oppimishäiriöitä ja lapsen (!) alkoholismiriskin kasvu sitten hänen omassa aikuisuudessaan.

Tässä tämä taas tuli... Jos puhutaan parista lasillisesta (siis normikokoisesta lasista, 12cl tms) viiniä odotusaikana, niin

1) äiti tuskin on humalatilassa eikä veren alkoholipitoisuus ole noussut sanottavasti
2) suurin osa äideistä (mulla ei ole mitään tietoja luvuista, en ota niihin kantaa) ei kuitenkaan ole missään mielessä riskikäyttäjiä, vaan just tuollaisia, jotka otaa sen lasillisen hääpäivänä tai jouluna.

Ja, alkoholiahan on pieninä määrinä monissa tuotteissa, joita raskaanaoleville jopa suositellaan, esim. D-vitamiinitipoissa.

kyllä sillä voi olla vaikutusta, niillä parillakin lasilla. Ja toiseksi, tiedän odottajia jotka juo sen 1-2 annosta per viikko... huima määrä koko raskauden ajan katsottuna..

Tässä puhuttiin parista lasista koko raskausaikana, jaettuna eri päiville. NIIN SILLOIN ÄITI EI OLE HUMALASSA. Voi hyvänen aika kun tää suomalainen suhtautuminen alkoholiin voi olla kummallista.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Silloin tällöinkin kun voi olla niin suhteellinen käsite. Siksi.

Meinasin juuri laittaa tämän saman kommentin. Mutta myös jatkaa, että harvalle meistä tuo silloin tällöin merkitsee tota 1-2 lasillista viikossa. Eli olisihan tuohon vastaukseen voinut tosiaan varmaan laittaa alkuun, että satunnaisesta viinilasillisesta raskauden aikana ei ole todettu olevan haittaa. Ja sitten edetä 1-2 lasilliseen ja varsinaisiin alkoholisteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tässä puhuttiin parista lasista koko raskausaikana, jaettuna eri päiville. NIIN SILLOIN ÄITI EI OLE HUMALASSA. Voi hyvänen aika kun tää suomalainen suhtautuminen alkoholiin voi olla kummallista.
Mutta se sikiöpä samoilla promilleilla on, koska on rutkasti pienikokoisempi ja täysin tottumaton alkoholinkäyttäjä.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
kyllä sillä voi olla vaikutusta, niillä parillakin lasilla. Ja toiseksi, tiedän odottajia jotka juo sen 1-2 annosta per viikko... huima määrä koko raskauden ajan katsottuna..

Se että sinä tiedät odottajia jotka tuon verran juovat ei minun mielestäni tarkoita sitä että KAIKKI odottajat juovat pari annosta viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja SaraB.:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Silloin tällöinkin kun voi olla niin suhteellinen käsite. Siksi.

Meinasin juuri laittaa tämän saman kommentin. Mutta myös jatkaa, että harvalle meistä tuo silloin tällöin merkitsee tota 1-2 lasillista viikossa. Eli olisihan tuohon vastaukseen voinut tosiaan varmaan laittaa alkuun, että satunnaisesta viinilasillisesta raskauden aikana ei ole todettu olevan haittaa. Ja sitten edetä 1-2 lasilliseen ja varsinaisiin alkoholisteihin.

Näin. Toiset kun ei välttämättä tajua, sanoo vaan että voihan sitä nyt muutaman ottaa, ja hupsheikkaa kohta onkin sikspäkki imaistu kitusiin. :xmas:

Ongelmahan on se, että ne jotka sitä alkoholi liikaa käyttävät, kieltävät ongelmansa eivätkä edes halua nähdä sitä. Ja vaikka olisivat jo niin suossa, että tajuavat, koittavat peitellä. Heitä valistus ei tavoita.
Toisaalta olen kyllä varma, että alkoholi altistuksen pitäminen minimissä on ehdottoman järkevää, koska sikiön altistuminen alkoholille saattaa luisätä sikiön riskiä tulla alkoholistiksi.

Voi kauhistus, oon varmaan aika paha ihminen kun jouluna join ruoan kanssa lasin viiniä :o Ja sitten olen kahdesti juonut yhden (1) siiderin saunan jälkeen. Kyllä kai tässäkin jotain maalaisjärkeä voi käyttää, jos tuo on mulla koko raskauden aikainen saldo niin tokko siitä suurempaa haittaa on..

Alkuperäinen kirjoittaja Sivusta:
Tässä tämä taas tuli... Jos puhutaan parista lasillisesta (siis normikokoisesta lasista, 12cl tms) viiniä odotusaikana, niin

1) äiti tuskin on humalatilassa eikä veren alkoholipitoisuus ole noussut sanottavasti
Kyllä se veren alkoholipitoisuus nousee vaikka äiti ei tuntisi olevansa yhtään humalassa. Lasillisessa viiniä on alkoholia n. 11 g ja äidin maksa polttaa sitä noin gramman per 10 normaalipainokiloa kohti tunnissa. Eli keskikokoisella äidillä on alkoholia veressään lähemmäs kaksi tuntia. Sama aika on myös sikiöllä (alkoholin polttamisen hoitaa äidin maksa).

Alkuperäinen kirjoittaja Sivusta:
Ja, alkoholiahan on pieninä määrinä monissa tuotteissa, joita raskaanaoleville jopa suositellaan, esim. D-vitamiinitipoissa.
Jekovitin alkoholimäärä ei nostakaan äidin veren alkoholipitoisuutta. Ja haluaisinpa nähdä sen aikuisen, joka vapaaehtoisesti Jekovitia syö, niin hirveän makuista se on. Aikuinen kun osaa ottaa tabletinkin. =) Alle puolivuotias vauva ei osaa, siksi vauvoille on tapana antaa tippoja. Niihinkin on kyllä muita vaihtoehtoja kuin Jekovit. Se ei lisäksi D-vitamiinilaatunsa vuoksi ole hyvä valinta vauvan D-vitamiiniksi (D3 imeytyy paremmin kuin Jekovitissa ja Devitolissa oleva D2).

Minä taas en voi käsittää, miksi ei pysty olemaan 9kk juomatta yhtään alkoholia? (alkoholistit erikseen) Miten se voi himottaa niin paljon, että on pakko saada? Siis hääpäivänä ymmärrän, mutta miksi joidenkin on saatava esim. saunaolut?

Alkuperäinen kirjoittaja 0192:
Minä taas en voi käsittää, miksi ei pysty olemaan 9kk juomatta yhtään alkoholia? (alkoholistit erikseen) Miten se voi himottaa niin paljon, että on pakko saada? Siis hääpäivänä ymmärrän, mutta miksi joidenkin on saatava esim. saunaolut?
Ja varsinkin kun näitä on täysin siedettävänmakuisia alkoholittomiakin versioita! Sekä skumppaa että sidukkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ^^:
Voi kauhistus, oon varmaan aika paha ihminen kun jouluna join ruoan kanssa lasin viiniä :o Ja sitten olen kahdesti juonut yhden (1) siiderin saunan jälkeen. Kyllä kai tässäkin jotain maalaisjärkeä voi käyttää, jos tuo on mulla koko raskauden aikainen saldo niin tokko siitä suurempaa haittaa on..

Minulla on ollut aika samanlainen linja, eli ihan maalaisjärjellä on menty. Mies on tosin lääkäri, vieläpä lastentauteihin erikoistunut, ja uskoisin, että hän olisi sanonut, jos olisi meno alkanut mammalla vaikuttaa huolestuttavalta ;)

Itse asiassa mun neuvolassa ei kyllä ole edes puhuttu nollalinjasta, vaan th:n mukaan alkoholia voi satunnaisesti ja kohtuudella käyttää. Näin siis Turussa (yksityinen neuvola).

http://ije.oxfordjournals.org/cgi/content/short/dyn230v1

Itsellä ainakin joskus viinilasi on täydentänyt aterian ja juhlatunnelmaan on päässyt kiinni sillä yhdellä pienellä skumppalasillisella.

Yhteistyössä