Alkoholin sieto alkuraskaudessa

  • Viestiketjun aloittaja MalttamatonElli
  • Ensimmäinen viesti
MalttamatonElli
Hei, onko jo raskautuneilla kokemusta alkoholista alkuraskaudessa (ennen kuin on edes tiennyt raskaudesta)?

Oviksesta oli mennyt noin viisi päivää ja join yhtenä iltana kaksi siideriä. Tuli "ähky" olo. Yöllä heräsin huonoon oloon ja menin oksentamaan. Mietin voisiko heikentynyt alkoholin sietoni johtua raskaudesta. En ole koskaan oksentanut tuollaisesta määrästä! Olen tehnyt pari testiä (negatiivisia), mutta ehkä mahdollinen raskaus on kestänyt vasta liian vähän, jotta testi voisi olla luotettava. En millään malttaisi odottaa...

Kokemuksia?
 
vguobhjk
En nyt tiedä, että vähentykö mun sietokyky, mutta olin vaan niin väsynyt että ilta taisi loppua lyhyeen siitä syystä... Aika vähän tästä on varmaan kokemusta, kun harvempi juo jos epäilee raskautta... Itse en silloin tiennyt vielä odottavani, kun luulin kierron olevan ihan sekaisin, mutta onneksi tajusin raskauden aika piakkoin.
 
Mauku_
En juo koskaan paljon, muutaman lasin viiniä tai siiderin silloin tällöin (paitsi joskus jossain juhlissa saattaa mennä vähän enemmän). Siinä vaiheessa, kun en tiedä vielä olevani raskaana eli ennen oletettujen kuukautisten alkamispäivää elän kyllä ihan normaalisti. Saatan siis ottaa ruuan kanssa lasin viiniä tai saunasiiderin. En kerta kaikkiaan enää jaksa sitä kahta viikkoa ovulaation jälkeen elää kuin olisin raskaana, kun en sitten taas kerran kuitenkaan ole. Enkä tarkoita sitä, ettenkö pystyisi olemaan ilman tuota pientä alkoholiannosta, en vain jaksa sitä jokakuukautista toivoa, joka kerta toisensa jälkeen valuu kirjaimellisesti viemäriin. Minulle ainakin on parempi elää täysin normaalia elämää ja muuttaa tapani sitten, kun se plussa jossain vaiheessa mahdollisesti tulee (kohta kahden vuoden yrityksen jälkeen en jaksa enää joka ikinen kuukausi asiaan uskoa). Kerran olin raskaana hetken aikaa ja silloin taisin alkuraskaudesta (siitä tietemättä) juoda muutaman lasin viiniä eikä minusta ainakaan tuntunut yhtään sen kummemmalta olo, kuin ei-raskaana ollessakaan. Tämä kai on yksilöllistä kuitenkin?
 
MalttamatonElli
En osannut epäillä silloin alkoholia juodessani, että olisin raskaana, koska mulla ei ole/ollut edes normaalia kuukautiskiertoa reilut puoli vuotta pillereiden lopetuksen jälkeen. Enkä ollut tehnyt ovis-testejä, vaan ovis oli vain silkkaa arvausta. ;) Arvaukseni osui oikeaan, koska..

..eilen testasin hailakan haamun. Kai tässä raskaana ollaan ja sellaista tyyppiä, jonka alkoholinsieto on totaalisesti laskenut. Aika jännä juttu sinänsä, että tämä mahdollinen raskaus on mulle kuin antabusta. Olisipa se kaikille raskaana oleville naisille yhtä "rankka", niin ei olisi niin paljon päihdeäitejä. :/
 
.......
Mulla taas viikkoja kai jotain kuusi tai seitsemän ja olen ottanut tässä aika huolella moneen kertaan. Ehkä viikolla seitsemän eli viime viikonloppuna tuli otettua reippaalla kädellä ja ihmettin vaan, että mikä on, kun ei maistu ja vähän niinkuin väkisin otin....
Jotenkin on vaan niin epävarma olo vieläkin...haluaisin ultraan, että kaikki on kunnossa. En ole ottanut vielä yhteyttä neuvolaan. Pelkään, että se on tuulimuna tai se menee kuitenkin kesken. Olen iloinen vauvasta ja se on todella toivottu, mutta pelko on koko ajan niin suuri. Oonkohan aiheuttanut vahinko pikkuiselle juomisellani????
 
Mauku_
En nyt muista mistä olen tämän tiedon saanut, mutta jaetaan se kuitenkin (toivottavasti on edes oikea tieto). Olikohan se viikolle 5 (vai 6), kun alkio (se kai se vielä siinä vaiheessa on - en ikinä muista milloin alettiinkaan puhua sikiöstä) pystyy korjaamaan itseään, jos jotain ulkoisia vaurioita on tullut. Eli ehkäpä ei sitä ennen pienet alkoholit hirveästi asiaa vaaranna, mutta en tietenkään tietoisesti silläkään aikaa menisi juomaan. Tosin tuohan on vielä sitä aikaa, ettei mitenkään välttämättä tiedä olevansa raskaana, siksipä minäkin ensimmäisen (tuulimunaksi paljastuneen) raskauteni aikana ehdin muutaman kerran viiniä pari lasia ottaa. Tosin minullakin oli ongelmana tuo epäsäännöllinen kierto, joten kesti hieman normaalia pidempään tajuta olevansa raskaana, vaikka ei sitten oikeastaan ollutkaan.
 
vienokaino
muistelen lukeneeni, että se alkio saa ravintonsa ruskuaispussista rv:lle 8 asti, jonka jälkeen vasta äidin verenkierron kautta istukasta. eli ekoilla viikoilla tietämättä nautittu viinilasi/saunasiideri ei mitenkään voi aiheuttaa vaaraa lapselle.

raskausaikanakin saa käsittääkseni juoda ruuan kans lasin viiniä tai ottaa sen pienen saunasiiderin joskus, jos siltä tuntuu, mutta koska kohtuukäytöstä ei ole tutkimustuloksia, niin suositellaan jätettävän alkoholi kokonaan pois. Voihan sitä ottaa sitten vaikka alkoholittoman siiderin tai limpparia..
 
Mizu_83
Ekan kerran kun raskauduin, olin sitten ihan alkuraskaudessa (tietämättäni että olin raskaana) kaverilla yötä ja meillä oli tapana kaataa ja jorista maailma paremmaksi. No, menin hänen luokseen, enkä saanut yhtä lonkerotölkkiä alas kurkusta koko illan aikana, se ei kerta kaikkiaan uponnut. Väkisin litkin sitä monet tunnit ja nukkumaan mennessä kaadoin loput pois. Syy selvisi viikon päästä - olin raskaana. Nukahdin ennen aikojaan ja kaveri valitti aamulla kun olin niin tylsä ja menin nukkumaankin niin aikaisin. :)
Nyt, toisessa raskaudessa, olen juonut monena iltana siideripullon tai lasin viiniä. Ihan hyvin on maistunut , paitsi muutamana kertana ei ole ihan koko lasillinen viiniä mennytkään alas. Ja raskauden paljastumisen jälkeen paniikissa funtsailin paljonkohan nyt sitä tulikaan juotua... mutta ei kyllä kerralla enempää kuin se puolikas tai kokonainen pullo tai sitten se lasi viiniä. Mut ihan erilailla kuitenki näissä kahdessa raskaudessa, et ei ole nyt sillain etonut tuo alkoholi kuten ekassa. Muuten en tiettykään käytä raskauden aikana kun sen sain tietää.
 
hannah
Vanha ketju, mut ehkäpä tästä jollekin on vielä apua :) eli mulla siis päinvastoin kuin edellisissä vastauksissa. Viini kyllä maistui, mut siinä missä ennen pystyin juomaan koko pullon ennen kuin tulin humalaan, niin alkuraskaudessa (ennen kuin tiesin olevani raskaana) jo 1-2 lasillista riitti :D

Se olikin lähinnä se mikä herätti epäilykset.
 
vierailija
Hei, onko jo raskautuneilla kokemusta alkoholista alkuraskaudessa (ennen kuin on edes tiennyt raskaudesta)?

Oviksesta oli mennyt noin viisi päivää ja join yhtenä iltana kaksi siideriä. Tuli "ähky" olo. Yöllä heräsin huonoon oloon ja menin oksentamaan. Mietin voisiko heikentynyt alkoholin sietoni johtua raskaudesta. En ole koskaan oksentanut tuollaisesta määrästä! Olen tehnyt pari testiä (negatiivisia), mutta ehkä mahdollinen raskaus on kestänyt vasta liian vähän, jotta testi voisi olla luotettava. En millään malttaisi odottaa...

Kokemuksia?
Mikö vittu on pakko juua.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä