Alkuraskauden seulonnat ja huoli vauvan terveydestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vilma32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vilma32

Vieras
Tästä on keskusteltu varmasti tälläkin palstalla kymmeniä kertoja, mutta teki mieli kuitenkin kysellä tuoreita kokemuksia.

Olen raskaana 17. viikolla ja tässä viimeisen viikon panikoinut seulonnan tuloksia. Hätää ei tulosten perusteella pitäisi olla: niskaturvotus 0,7 mm ja Down-riskiluku 1:3300. Tuota lukua kuulemma nosti ikäni, joka on 32 v. Lisäksi 12. viikon ultrassa se nenäkin näkyi ja muutenkin ultran mukaan näytti olevan kunnossa.

Huoli vauvan terveydestä on viime viikon jäytänyt mieltäni niin paljon, etten tiedä, miten jaksan seuraavat viikot. Sinällään ei kai mitään suurta huolta pitäisi olla, mutta ihmismieli kun on mitä on ja toisaalta kun nuo seulonnat ja riskit ei aina kerro totuutta.

Millaisia lukuja te samoja ikiä olevat olette saaneet ja miten tähän pelkoon saisi helpotusta..? Olen jopa miettinyt meneväni omakustanteisesti lapsivesitutkimuksiin, mutta kun ei siinäkään tunnu olevan mitään järkeä, kun riskit on siinä huomattavasti suuremmat kuin tuon riskiluvun mukaiset riski.

mulla se luku oli 1:450000 tosin näin sen vaan papereista niin saattaa olla ainakin yksi nolla liikaa:p toisen kohdalla en osallistunut noihin vaan luotin pelkkään ultraan missä kaikki ainakin vaikutti olevan kohdillaan.

jokaista äitiä huoli painaa kävi seulonnoissa tai ei. Itse jäin kiinni seulassa , en mennyt jatkotutkimuksiin ja nyt tuossa köllii terve 2kk ikäinen tyttö. Nuo seulat on vähä semmosia et äideille aihuttavat päänvaivaa !

Ei še lapsivesitestikään mikä täydellinen ole, siinä etsitään vain tiettyjä vammoja. Mitään täydellistä testiä ei ole olemassakaan. Ultrat, esim. Rakenne kertoo paljon.ja voit mennä vaikka 26 rvk 4d ultraan, sekin kertoo paljon. Tai jätät kaiken herran haltuun vai miten sanotaan. Mikään ei kerro kaikkea. Eikä terveenä syntynyt lapsikaan ennusta kaikkea tulevaa.

Mutta usein äitejä alkaa rauhoittaa kun vauva alkaa liikkua säännöllisesti jne. Tsemppiä ja yritä nauttiakin raskaudesta. Ja kerrothan huolistasi neuvolassa jne.

Ystävälläni on down-lapsi, mitä suloisin ja aurinkoisin lapsi! Kehitys tietysti on vähän hitaampaa kuin keskivertolapsella, hän ei tule koskaan pärjäämään urheilu-, matematiikka-, tai muissakaan vastaavissa kilpailuissa, mutta muuten tuo syndrooma ei maata kaada eikä mikään pahimmasta päästä oleva vika ole! Korvakierteisen, allergisen, tai astmalapsen kanssa voi jopa joutua paljon tiukemmalle, ja down-lapsillakin kehitysongelmien aste vaihtelee yksilöllisesti!

Tuo on niin ristiriitaista, että edes noita lukuja annetaan vanhemmille. Jorvista (HUS-alueella?) ei tule kuin ilmoitus, että "ei kohonnutta riskiä". Mulla ei ole hajuakaan mikä mun suhdeluku on, skaalan alapäästä vai yläpäästä. Ja ikää on 33 v. Sanoisin siis, että älä huoli turhia, tuo on tosi pieni riskiluku.

Tottahan se on, että nämä riskiluvut aiheuttavat suurimmalle osalle vain turhaa huolta. Meillä nuo luvut annetaan, vaikka samalla neuvolassa korostettiin, että lääketieteellisesti on ihan sama, saako esim. luvun 1:3300 vai 1:10000, koska kohonnutta riskiä ei ole. Ja nimenomaan painotettiin sitä, että iän painoarvo on suuri riskiluvun laskennassa, mikä painaa luvussa, mitä vanhempi on (ja tekee yleensä vanhemmilla luvusta luotettavamman).

Järki sanoo, ettei 0,03 %:n riskiä kannata stressata, koska kukaan ei voi antaa sataprosenttista vastausta, että kaikki on kunnossa, mutta ei se huolta siitä huolimatta pienennä. Kaikkihan kuitenkin mieluiten terveen lapsen ottaisivat.

Mulla oli saman ikäisenä kakkosesta riskiluku 1:38 000

Nyt olin just ultrassa+veriseulassa, mut seulan tuloksia en vielä tiedä. Paitsi ettei kohonnuta riskiä, koska lupasivat perjantaina soittaa mikäli riski on kohonnut.

Silloin aikoinaan kun seulonnat olivat uutta, niin minulla oli riskinä 1:20. Siihen aikaan muutenkin ihmisillä oli isoja todennäköisyyksiä. Esim. naapurilla oli 1:270. Minä kävin lapsivesipuntiossa. Ok vauvat oli sekä minulla että naapurilla.Näihin lukuihin nähden nuo oli tuhannen olevat luvut eivät ole mitään. Minullakin heitti varmaan vaan sen takia, että laskettuaika oli merkitty liian aikaiseksi. Ei noitten lukujen takia kannata stressata. Näin jälkikäteen ajateltuna koko homma tuntuu turhalta pelottelulta, sillä todennäköisyydet olivat silloin ihan poskellaan.

Yhteistyössä