Alkuraskauden ultrassa viikot väheni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsettaako
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lapsettaako

Uusi jäsen
29.03.2013
4
0
1
Hei! Haluaisin kysyä muiden kokemuksista asiaan liittyen. Kävin alkuraskauden ultrassa, koska seksin jälkeen tuli vähän verta (heikkohermo) ja siellä raskausviikoiksi todettiin viisi viikkoa. Kaiku joka näkyi oli 2 mm kokoinen. Kuukautisteni perusteella raskausviikkoja pitäisi kuitenkin olla jo seitsemän.
Lääkäri ei ollut mitenkään huolissaan vaan sain kuvan että ihan normaalia on ja hän sitten sanoi että sydänäänet näkyy korkeintaan kahden viikon päästä. Kävin ensimmäisellä äitiysneuvola käynnilläkin ja hänkään ei sanonut mitään epäilyksistä tai mahdollisesta keskenmenosta. Ajattelin kaiken olevan ok, kunnes aloin tänään omassa päässäni pohtimaan asioita.
Tuntuu nimittäin oudolta, että raskaustesti olisi näyttäny plussaa jo viikolla neljä tai peräti kolme. Menkkamaisia kipuja on ollut useana päivänä ja varmaan parin viikon ajan, mutta ei ole olleet kovin pahoja että esim särkylääkettä en ole tarvinnut. Verta ei ole tullut lainkaan tämän kyseisen kerran jälkeen ja silloinkin sitä tuli ihan naurettava määrä siemennesteen mukana. Oon kauheissa stresseissä asiasta, tuntuu että lääkärit yrittää pimittä totuutta multa. Seuraava ultrakin on vasta 24.4 ja aika raskaalta tuntuu odottaa, mutta toisaalta ei ole kyllä varaa maksaa toista 200 euroa yksityisestäkään enään. Tuntuu myös oudolta, että kun olen lukenut muiden samankaltaisia tarinoita, niin lääkärit ovat pistäneet yleensä aina seurantaan asian. Miksei minun kohdallani?

Olisin kovin kiitollinen teidän kokemuksista, oli ne sitten hyviä/huonoja, jotta osaisin varautua pahimpaan, sillä lääkärit eivät siihen viitanneet millään tavalla.

2011 tulin raskaaksi ja tiesin milloin ovulaatio oli ollut. Testien ja tuntemusten perusteella. Varhaisultra tehtiin 6+6 ja näkyi alkio, mutta ei sykettä. Alkio myös hieman pienempi kuin kuukautisista laskettu. Lääkäri epäili että koska mun kierto on heittelevä niin hedelmöittyminen on vaan tapahtunut myöhemmin. Määräsi ultran viikon päähän. Itse tiesin sillä hetkellä että huonosti tulee käymään. Viikon odotin ja surin. Ja viikon päästä 7+6 ultra kertoi ettei alkio ollut kasvanut eikä sykettä löytynyt edelleenkään. Niin päädyin lääkkeelliseen tyhjennykseen.

Seuraavassa raskaudessa 2012 mulla oli ultra 7+2 ja silloin näkyi syke heti. Tämä raskauskaan ei tosin kestänyt vaan keskenmeno 15+2.

Mutta juuri olen lukenut myös positiivisia kokemuksia Haaveista totta blogissa. Kannattaa vilkaista.

Minäkinpä jaan tänne tarinani viime marraskuulta. Olin bongannut oviksen tikuttamalla ja oireiden perusteella ja olin 100-prosenttisen varma sen ajankohdasta. Menin ultraan, kun rv:ja piti olla kasassa 6+1. Kohdussa näkyi vain pieni musta piste, raskauspussiksi lääkäri sitä nimitti. Hän sanoi, että tilanne vastasi raskauden ihan alkutaivalta..jotain väliltä rv 4-5. Eli siis hedelmöittyminen olisi tapahtunut noin 10 päivää myöhemmin. Itse tiesin ettei se ollut mitenkään mahdollista. Myös oireet, joita mulla alkuun oli ollut, oli hävinneet viikko takaperin. Niin ja yksi varmin keskenmenoon viittaava asia oli digi, joka edelleen näytti raskaana 2-3 viikkoa, kun testasin rv 5+5. Ja niinpä minulla sitten alkoi vuoto heti ultrausta seuraavana päivänä ja kohtu tyhjeni itsestään täysin.
Minulle ultrannut lääkkäri yritti kans vakuutella, että kaikki on vain vasta todella alussa ja että ovulaatio on ollut myöhemmin. Mutta koska tiesin ettei raskaaksi tuleminen noin paljon myöhemmin ollut mahdollista, tuo ultra antoi minulle varmistuksen keskenmenosta. Ja silläpä se vuoto varmaan alkoikin, kun kaikki se stressaaminen helpotti. Olin alusta lähtien ollut oikeassa, kun tunsin ettei kaikki ollut niin kuin pitää.
Onko sinulla nuo testit näyttäneet täysin vahvaa viivaa? Entä oletko kokeillut digiä? Minun kohdallani siis diditesti jätätti ja liuskatesteissä viivat eivät olleet missään vaiheessa tasavahvat.
Tunnen tuskasi ja ymmärrän epävarmuuden tunteitasi täysin. Se on todella stressaavaa, kun ultrassa saadut uutiset eivät vastaa omaa käsitystäsi raskauden kestosta. Onko kuitenkin mahdollista, että sinulla ovulaatio ja hedelmöittyminen olisi tapahtunut myöhemmin kuin normaalisti?
Todella paljon jaksamista epätietoisuuteen ja seuraavan ultran odotteluun! Se on ihan liian piinaavaa aikaa! :hug:

toivounelma jo käynytkin linkittämässä blogini tuossa, mutta mulla tosiaan hoidot takana ja ovulaatio hyvinkin varma (ovistesti + irroituspiikki).
Oviksesta ja menkoista jos laskee niin la olisi ollu 14.8, mutta varhaisultran ja nt-ultran mukaan laskettu aika on 23.8 eli 9pv myöhemmin :)

Alussa tämä tuotti aivan hirveästi mielipahaa ja harmia sekä murheita, että onko kaikki ok, mutta tähän asti on ollut onni myöten.

Mulle myös lääkärit lohduttelivat että hedelmöitys on vaan tapahtunut huomattavan myöhään - eivät sitä sen enempää edes lähteneet spekuloimaan vaikka melkein itkua tihrustin että eihän se voi pitää paikkaansa koska tiedän koska ovulaatio oli.

Ja tosiaan, hoidoista ja raskaudesta huolimatta digitestit eivät mulle hymyilleet, mutta pregcheckin liuskat sekä ultra kertoivta kyllä ovulaatioajankohdan :)

Ambrosian, toivottavasti et pahastunut linkityksestäni. Minusta sinun kokemasi on vain niin hyvä näyttö siitä että asiat voivat olla hyvin. Usein kun näihin vastataan me, joilla asiat ei ole menneet niin hyvin.

Minulla aika samanlainen tilanne kuin MiNalo:lla

Eli sain tammikuussa kolmannen keskenmenon, arvasin alusta asti taas, että ei mee kaikki niinkuin pitää. Tiesin ovulaation ajankohdan aika tarkasti, ja sain jo dpo 9 haamun r-testiin, tikuttelin liuskatesteillä vähän väliä ja hyvin lähti vahvistumaan, mutta digitesti ei tehnyt samaa, se näytti siis vielä rv 6 Raskaana 2-3 viikkoa, kävin sitten rv 6+(oviksesta laskettuna) varhaisultrassa ja sielä alkio vastasi hyvin oviksesta laskettuna viikkoja ja sydän sykki, mutta ei mennyt kuin muutama päivä siitä kun meni kesken. Eli minulla siis ovulaatio on yleensä siinä kp 22 ja kierto on 37.

Voi noita piinaavia viikkoja :hug:

Mä tein positiivisen raskaustestin viime vuoden kesäkuussa. Laskelmieni ja kuukautisteni mukaan, viikkoja olisi pitänyt olla kasassa 7, kun lievä verenvuoto alkoi. Tämän takia lähdettiin äippäpolille tarkastamaan tilanne. Siellä lääkäri ei nähnyt sykettä ja koko vastasi hieman alle 6 viikkoista. Lääkäri sanoi haluavansa odottaa puolitoista viikkoa varmistaakseen että kyse on varmasti keskenmenosta. Uusi aika siis annettiin ja sitten odoteltiin se aika.. Piinaavaa se oli, vaikka verta oli tullut vain sen yhden päivän. Takana yksi keskenmeno samoilla viikoilla joten olin menettänyt jo toivon tästäkin.
Puolentoista viikon jälkeen mentiin ultrattavaksi ja siellä yllätyksemme alkio oli ruvennut kasvamaan ja vastasi sillä hetkellä viikkoa 7+.. Tuossa tuo pikkuinen nyt tuhisee 7 viikkoa vanhana :)

Toivoa siis aina löytyy, eikä sitä kannata menettää ennenkuin asiat on varmistunut, tsemppiä! :)

Oma kokemus:

Tulin raskaaksi maaliskuussa 2010 luomukierrosta reilun 2 vuoden yrityksen jälkeen. Menkkojen mukaan viikkoja oli np-ultrassa (joka oli meidän ensimmäinen ultra) 11+6, sikiö vastasi viikkoja 9+5. Eli oli reilun 2 viikkoa oletettua pienempi. Rakenneultrassa oli muutettua aikaa 3 päivää pienempi (alkuperäistä laskettua melkein 2,5 viikkoa pienempi).

Nyt tuo 2v4kk tyttö tuossa tuijottelee lastenohjelmia vieressä. Ikäistään lyhyempi on (n.83cm), muuten ei enää mitään erikoista.

Tulin raskaaksi inseminaatiosta joulukuussa. Kävin varhaisultrassa viikolla 7, jolloin ultrassa näkyi sikiö ja sydämen lyönnit, mutta koko vastasi viikkoa 5+2. Lääkäri varoitti minua keskenmenon mahdollisuudesta. Kävin uudelleen ultrassa puoltatoista viikkoa myöhemmin, jolloin näkyi myös verenkierto, mutta koko jätätti edellen melkein pari viikkoa. Kun seuraavan kerran menin ultraan viikolla 10, ei pikkuisessa enää näkynyt elon merkkejä. Itse en tiennyt mistään oireista saaneeni keskenmenoa, vatsa oli kasvanut ja olo oli kuin ennenkin - ehkä pahin väsymys oli helpottanut. Tein lääkkeellisen raskaudenkeskeytyksen.

Suuri oli suru, mutta nyt olemme taas uudessa yrityksessä. Parin päivän päästä selviää, onnistuiko uusi inseminaatio vai ei! Voimia sinulle. Jos vain löydät rahaa käydä yksityisellä, niin käy ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi. Itse yritin päästä neuvolan kautta, mutta siellä todettiin keskenmenojen olevan yleisiä ja pidettiin peukkuja pystyssä...

Ei meidänkään raskaus iloisesti päättynyt. Pienellä todella paha kromosomihäiriö. Rakenneultrassa vauva oli 2viikkoa pienempi (eli yhteensä 3viikkoa).

Periaatteessa ei viikonheitto paha olisi ollut, jos olisi tähänkin asti kasvanut sitä tahtiaan.

Minun optimistisuuteni on siis aikalailla kankkulankaivoon heitetty, mutta osaanpa ensikerralla vaatia tarvittaessa tarkempia tutkimuksia jos ei esim viikot täsmää

Minä olen täällä itkenyt jo silmät päästäni tämänpäiväisen varhaisultran jälkeen.

Eli nyt oli omien laskujeni mukaan 7+6. Ultrassa löytyi kyllä sikiöpussi, mutta hirveästi muuta sieltä ei löytynyt, terveyskeskuslääkäri kyllä epäili ja näyttikin kuvasta, että syke on ehkä tuossa, mutta että raskaus vastaisi juuri ja juuri viikkoja 6+0.

Ovulaatiopäivä on minulla tarkkaan tiedossa, joten heittoa ei kyllä millään voi olla kahta viikkoa ja ihan selvä plussakin tuli kp 33, sitä ennen monta päivää haamuili lupaavasti. Oireina on ollut menkkojen puuttumisen lisäksi rintojen turvotusta ja herkkyyttä, etovaa oloa, huimausta ym. Viikkonäytöllisen digin tein rv 6+4 muistaakseni ja se näytti kyllä 3+ silloin (eli sen mukaan oli 5+) eli virtsan HCG oli ilmeisesti kohonnut ihan normaalisti. Mitään vuotoja ei ole ollut.

Lääkäri sanoi, että minulla taitaa olla taaksepäin kallellaan oleva kohtu, mutta minusta tuntuu että hän yritti vaan antaa toivoa, etten täysin romahtaisi. Reilun viikon päästä on varattu aika seurantaan ja katsotaan, löytyykö sieltä mitään.

Itse olen kuitenkin jo asennoitunut, että tämä on täysi lost case, koska mitään onnellista loppua en vastaavalle tarinalle ole netistä löytänyt... Tämä olisi ollut meidän esikoinen ja raskaus sai alkunsa vasta yli puolen vuoden yrityksen jälkeen ja nyt jos tämäkin on jok pahuksen tuulimuna :(

Ambrosia85: Ei teilannut ei, mutta en pysty enää uskomaan, että tämä päättyisi hyvin... Koko ajan pyörittelen päässäni kaiken maailman mahdollisuuksia, että lääkäri on kuitenkaan vaan höseltänyt eikä ole malttanut tutkia niin tarkkaan, taaksepäin kallistuneen kohdun takia alkio on vaan jäänyt katveeseen jne. Lääkärikin sanoi, että välttämättä alkio ei ole niin lähellä, että siitä saisi kunnollista kaikua ja että täytyy katsoa ensi viikolla uudestaan... Mutta luulen, että hän yritti vaan antaa minulle toivoa. Sitten hän käskikin jo pukeutua ja pisti pihalle huoneestaan neuvoen, että mistä varaan uuden ajan ensi viikolle. Ja koko ajan lääkäriharjoittelija katsoi vierestä tätä toimitusta. Huh.

Mutta minä olen jo maani myynyt, enkä näe mitään muuta kuin harmaata :(

Heissan Ralliruutu :)

Älä kokonaan heitä kirvestä kaivoon, vaikka ei sitä kukaan halua turhia toivoa ja romahtaa alas rytinällä : /

Mutta joskus saattaa käydä niin, että kun munasolu on hedelmöittynyt, niin se etsii kohdusta sopivaa paikkaa. Eli ei kiinnytykkään heti vaan vasta myöhemmin. Mä pidän sulle peukkuja, että saat hyviä uutisia seuraavasta ultrasta ja toivotan oikein paljon voimia, jos näin ei käy :hug:

• Tykkää
Reactions: ralliruutu
Olen yrittänyt miettiä tässä, että ultran tarkkuuskin monesti vaihtelee +-5 päivällä ja jos tuolla onkin mennyt lisäksi kiinnittymisessä vähän pidempään... Tuntuu silti ihan turhalta toiveajattelulta :|

Katselin noita ultrakuvia viikoilta 6+ ja jotenkin mulla heräsi toivo niiden kautta... monet kuvat ovat nimittäin hyvin samanlaisia, kuin mitä itse näin ultralaitteen monitorista ja silti raskaudet on edenneet normaalisti. En voi silti mitään sille, että hirvittää lääkärin sanat "epäilen tuulimunaa" ja se, että lääkärin arvio heittää kuitenkin viikolla + kuudella päivällä mun omasta, menkkojen alusta lasketusta arviosta (ja siitä, että ovis oli varmasti kp 15).

Kuitenkin kun luin pitkin nettiä noita varhaisraskauden ultrien tuloksia, niin monesti se epäilys on jäänytkin vahvistumatta, kun seuraavassa ultrassa olikin löytynyt jo ihan viikkoja vastaava alkio. Ultratulokseenkin voi kuulemma vaikuttaa odottajan suolen sisältö, virtsarakon tyhjänä/täynnä oleminen, kohdun asento, sikiöpussin sijainti kohdussa, ruskuaispussin ja istukan sijainti raskauspussissa... Huoh. Tieto lisää tuskaa.

Yhteistyössä