Alkuraskaus ja "kertakänni" - taas kerran.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Murehtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Murehtija

Vieras
Hei! Sain vasta sitten tietää olevani n. 8 viikolla raskaana. Eipä siinä muuten mitään, mutta parisen viikkoa sitten, joskus viikkojen 4 ja 5 vaihteessa (eli kuukautiset olivat suunnilleen viikon myöhässä), vietimme ystävien kesken mökkiviikonloppua, ja alkoa käytin kahden päivän aikana n. 15-20 annosta yhteensä. Sittemmin olen ollut selvinpäin ja olen toki jatkossakin.
Olen koettanut etsiä tästä aiheesta kunnollista tietoa, mutta viralliset lähteet ja "mutu-tieto" ovat kovasti ristiriidassa niin keskenään kuin itsensäkin kanssa. Haluaisin selvittää muutaman asian, mutta en kerta kaikkiaan onnistu löytämään kunnollista tietoa mistään! Jopa raskauden keskeyttäminen on käynyt mielessä tämän takia, pelkään synnyttäväni jotenkin vammautuneen tai sairaan lapsen ja kantavani syyllisyyttä siitä lopun ikääni. Eli jos jollain on tietoa tai edes jonkinlaista lohdutusta, ottaisin sen mielelläni vastaan.

- Jotkut sanovat, että alkuraskaudessa ollaan ikään kuin "joko tai"-tilanteessa. Eli jos alkiossa on jotain vikaa (kromosomipoikkeavuutta tai muita vaurioita), niin raskaus menee kesken eikä jatku normaaliin tapaan. No, sitten luin jostain sivulta, että tämä koskee ainoastaan aikaa ENNEN kuukautisten poisjääntiä, eli minun tapauksessani keskenmenoa ei välttämättä olisikaan tapahtunut ja alkio olisi vaurioitunut. Toisaalla taas sanottiin, että raskaus keskeytyy samoista syystä viimeistään viikolla 12. Mitenköhän on?

- Käsittääkseni istukka ja napanuora alkavat toimia viikolla 6. Siihen saakka alkio saa ravintonsa ruskuaispussista (?) eikä äidiltä. Suojaako ruskuaispussi alkiota äidin humalalta vai pääseekö alkoholi jotenkin "imeytymään" kohtuun ja sitä kautta alkioon? Ymmärrän kyllä sen, että myöhemmin alkoholi siirtyy suoraan istukan ja napanuoran kautta alkioon/sikiöön, muttaentä ennen sitä?

- Kun puhutaan alkoholin aiheuttamista vaurioista, en niinkään pelkää ihan kunnollista FASia, koska siihen vaaditaan ilmeisesti rankkaa ryyppäämistä koko raskauden ajan. Sisäelinvauriot tai vaikkapa ADHD pelottavat. Jostain olin lukevinani, että jos äiti on alkoholin vaikutuksen alaisena juuri sinä hetkenä, kun alkiolle kehittyy esim. maksan aihe, voi alkoholi aiheuttaa epämuodostuman tai vian ko. elimeen. No, alkiolle kehittyy alkeellinen sydän viikolla 5, ja aivot alkavat kehittyä niin ikään saman viikon loppupuolella. Muut sisäelimet kehittyvät vasta seuraavalla viikolla, joten niiden osalta ollaan selvillä vesillä... Saanko nyt sydänvikaisen lapsen? Tai voiko lapselle tulla esim. ADHD yhdestä ryyppykerrasta noin varhaisessa vaiheessa? Virallisten lähteiden mukaan kaikkien elimien yms. kehittymisen kannalta viikot 2-10 ovat kaikkein merkittävimpiä, ja silloin vauriot syntyvät ja voivat syntyä "kerrasta". Toisaalta kuitenkin sanotaan, että alkoholin aiheuttamiin sikiövaurioihin vaaditaan runsasta alkoholinkäyttöä erityisesti toisella kolmanneksella...

- Tiettyyn vaiheeseen saakka alkion solut ovat "kaikkivoipia", eli jos jokin solu vaurioituu, toinen solu voi korvata sen. Miten pitkälle tämä "kaikkivoipa" vaihe jatkuu?

- Ja yhteen "aivopieruun" törmäsin jatkuvasti: "Jos et tiennyt olevasi raskaana, kaikki on kunnossa." "Niin pitkään kun et ole ollut raskaudesta tietoinen, vaurioita ei voi syntyä" - ja sitten toisaalla pelotellaan että vaurioita voi syntyä ihan heti hedelmöittymisestä lähtien. Tarkoittaako tuo aika, jolloin ei tiedä olevansa raskaana, aikaa ennen viikkoa 4 (jolloin kuukautiset jäävät pois)? Koska tiedän monta tapausta, joissa raskaus on ollut jo viikolla 12-20 ennen kuin nainen sen huomaa. Joten eihän se voi mennä niin, että silloinkin juominen olisi turvallista "koska et tiennyt olevasi raskaana". Älytöntä. Mutta ilmeisesti tarkoituksena on saada jokainen odottaja lopettamaan alkoholinkäyttö & olemaan murehtimatta "tiedostamatta" nautittua alkoholia.

Anteeksi tällainen romaani, mutta kun olen miettinyt ja murehtinut tätä asiaa muutenkin pääni puhki! (Lähetin saman tekstin myös Suomi24-palstalle, josko joku jostain tietävä bongaisi tekstini ja osaisi auttaa.)

Ensiksikin uskon, että lapsesi on turvassa.

Aluksi sikiö tosiaan saa ravinnon ruskuaispussista, ja siihen paljolti perustuu se, ettei alkoholin nauttiminen noin varhaisessa vaiheessa ole kohtalokasta.

Ei missään nimessä kannata nyt miettiä raskauden keskeytystä vain sen takia, että on parina päivänä käyttänyt alkoholia. Jos etsit luotettavaa tietoa, kannattaa varata aika gynegologille ja hänelle kertoa noista huolista. Olet jo paljon nettiä selannut ja informaatio on ollut turhauttavan ristiriitaista, luottaisin kokeneeseen alan lääkäriin.

Sinuna yrittäisin unohtaa tuosta viikonlopusta murehtimisen ja keskittyä vaalimaan sikiön hyvinvointia jatkossa. Itse olen nyt toista kertaa raskaana (nyt viikko 19) ja voin vakuuttaa, että 9 kuukauden aikana ehtii niin monta kertaa murehtia ja huolestua. Sitä ehtii toden teolla pelkäämään kaikenlaisia itse vahingossa aiheutettuja tai muuten vaan mahdollisia kehityshäiriöitä.

Mainitsit tuon ADHD-pelon. ADHD:n syyt eivät todellakaan ole yksiselitteisesti selvillä eli ei tiedetä mitkä kaikki seikat sille altistavat. Kaikilla meillä on riski synnyttää lapsi, joka myöhemmin tulee ADHD:stä kärsimään vaikka koko raskausajan olisi ollut absolutisti. Missään ei kai ole sanottu, että alkoholittomuus takaisi "terveen" lapsen...Ja tämähän ei nyt tietenkään tarkoita, että rohkaisisin ketään naukkailemaan raskausaikana.

Yritä nyt antaa itsellesi hetki rauhaa murehtimiselta ja varaa myös lääkäriaika. Lääkärikäynti on hyväksi joka tapauksessa, kun positiivisen raskaustestin on tehnyt.

Voimia.

Minulla kävi juuri noin! Menin alan ammattilaisen juttusille ja hän sanoi, ettei raskauden keskeytykseen ole mitään syytä, ei sitten minkäänlaista. Olin kerennyt soittaa neuvolantädillekin jo silloin ja hänkin oli tosin vakuutellu minulle, että "Nyt pois tollaiset höpinät ja nauti raskaudesta, sillä mitään huolta ei ole.".

En nyt jaksa mennä sen enempää yksityiskohtiin ja lääketieteen saloihin miksi ei ole huolta, sillä kello on mitä on, mutta tosiaan voit sinäkin käydä ammattilaisen juttusilla jos siitä tulee parempi mieli. Itse kävin, sillä halusin kuulla kaiken perusteellisesti. Mitään hätää ei tosiaankaan ole ollut. Nyt on sitten jo toinen pulla uunissa. :) Onnea vaan ja toivottavasti kaikki menee muutenkin hyvin! :)

Onnea raskaudesta! Ymmärrän huolesi ja itsekin olisin huolissani, mutta kaikki on varmasti hyvin. Nauti olostasi ja pikkuisesta joka siellä vatsasi uumenissa kehittyy! :)

Kiitos kaikille vastauksista! Otan asian varmasti esille ensimmäisessä neuvolassa, mutta koetan jo nyt olla murehtimatta liikoja koska tässä on vielä monen monta viikkoa jäljellä :) Kaiken tämän ristiriitaisen tiedon keskellä ei voi muuta kuin rukoilla että kaikki on hyvin, ja parantaa elämäntavat loppuraskauden ajaksi. Kuitenkin tosi moni kertoo samanlaisista kokemuksista, mutta en ole kuullut ainuttakaan tarinaa, jossa alkuraskauden juominen olisi vammauttanut lapsen.

Yhteistyössä