Hae Anna.fi-sivustolta

Alkuraskaus ja lentäminen

Viestiketju osiossa 'Yleistä matkailusta' , käynnistäjänä Raskaana(ko)?, 20.03.2005.

1. Raskaana(ko)? Vierailija

Hei. En tiedä onko tää oikea paikka kysyä tälläsesta asiasta, mutta lapsiinhan mun kysymys liittyy...;) Eli onko kellään kokemuksia tai tietoa lentämisestä ihan alkuraskaudessa eli n rv 4-7. Lentoaika n 8h + jatkolento 2 h. Liittyykö mitään riskejä ja mitä pitäis mahdollisesti huomioida.

Toinen asia on tietty reissunpäällä raskauden huomioiminen eli ruokailu, hygienia jne... Mitenkähän uiminen uima-altaassa? No kertokaa ja kommentoikaa. Kiitos.

2. Miia Vierailija

Lentämisessä ei ole mitään vaaraa. Tietysti jos on pahoinvointia, voi matkustaminen olla aika kurjaa. Uiminen ei ole haitallista (ei se vesi pääse kohtuun), mutta hygieniasta varsinkin ruuan suhteen kannattaa olla tarkkana. Koita olla huolehtimatta, sillä rentoutuminen tekee hyvää!

3. MM Vierailija

Raskaus ei ole sairaus. Eli voit matkustaa ja elää ihan normaalisti, sitä ei tarvitse mitenkään ""huomioida"" paitsi tietenkin alkoholin käytön ja tupakoinnin suhteen.

4. ok Vierailija

Voit matkustaa. Itsellä on ainakin kaikki sujunut hienosti. Raskaus varmaan vähän jopa suojaa Bulgariassa kaikki muut sai mahataudin, mutta minä säästyin olin silloin vkolla 16.

5. itse koettu Vierailija

Lentokoneen paineen vaihtelu ja muu rasitus saattaa aiheuttaa keskenmenon tai kuten itselläni ennenaikaisen synnytyksen viikolla 24.lähtiessä oli kaikki ok ja lääkärin lupa lentoon.synnytys alkoi vuorokausi sen jälkeen kun saavuin kanarialle lapsi tietenkin menehtyi mitään keskos vauvan hoitoa ei siellä ollut .vauva tuli tuhkauurnassa suomeen.

6. hygienia Vierailija

No kyllähän hygienian ja erityisesti ruokien kanssa on oltava paljon tarkempi, kuin Suomessa, ettei saa esimerkiksi listeriaa tai sitten jotain ärhäkkää, kovaa lääkitystä vaativaa mahapöpöä.

7. siis Vierailija

raskasu ei ole sairaus ja normaalia elämää voi elää myös raskauden aikana.
    Ja sinulle "" itse koettu"" oletko todella varma että keskenmenosi johtui pelkästään lentämisestä yms. ja ettet olisi saanut keskenmenoa myös täällä kotioloissa. Ja toisekseen myös kanarialla on ihan hyvä terveyden hoito varsinkin jos otatte matkavakuutuksen ja voitte käyttää yksityissairaaloita jos terveydentilassa sattuu ongelmia, itse jouduin turvautumaan yksityissairaalan lääkäripäivystykseen tämän talven matkalla ja en voi moittia kaikki toimi myös tulkkipalvelut.

8. 4xäiti Vierailija

minä olen ollut 3 kertaa lentäen etelässä raskaana ollessa. viikot ovat olleet jotain 20-25. koskaan ei ole ollut mitään ongelmia lennon aikana. ainoastaan perillä ehkä jalkojen väsymistä enempi. ja tietysti kun täytyy juoda ja muutenkin pissattaa kovasti, se aineinen vessassa juoksu tuottaa joskus ongelmia.
    rohkeasti vaan matkaan ja tuollaiset pahat harmittavat kesken menot olis todennäköisesti tapahtuneet ilman lentämistäkin.
    nauttimaan vaan ja rentoutumaan, niin se tekee hyvää kehittyvälle vauvallekin.

9. Kätilö Vierailija

Ensiksikin,kyllä lentäminen voi altistaa ennenaikaiselle synnytykselle.Toki se voi tapahtua täällä suomessakin niin kuin joku sanoi.Kanarialla on toki länsimainen lääkärikoulutus mutta hoito kulttuuri ja hygienia taso suomeen verrattuna aivan toista luokkaa.Yksityisen turistisairaalan osastolla joka muistuttaa ja toimiikin samalla periaatteella kuin hotellihuone makaavat sulassa sovussa niin lapset kuin mummot sairauden laadusta,tarttuvuudesta yms.riippumatta.Hoitohenkilökunnan tietämys ja hygienian hoito lähes olematonta.Synnytys""salia"" ei varmaan suomessa synnyttänyt pysty edes kuvittelemaan niinkuin kuin lapsensa menettänyt sanoi 24 viikkoinen vauva olisi suomessa mennyt tehohoitoon ja hänellä olisi ollut mahdollisuus selviytyä,nyt luultavasti vauva sai menehtyä omia aikojaan ja se kuskattiin pois heti syntymän jälkeen yksin kuolemaan.Olen ollut töissä kanarialaisessa yksityis sairaalassa.tosin sama sairaala toimii myös paikallisten sairaalana.On myös turha kuvitella että jos on matka vakuutus niin pääsee suomeen sailaalahoitoon tuosta vaan,sen päättävät vakuutusyhtiön lääkärit.Ja jos esim. vauva uhkaa syntyä aikaisemmin,eli se vaatii täydellistä lepoa niin kuin suomessakin hoidetaan niin jäät sinne sairaalaan makaaman vaikka kuukausiksi jos tilanne niin vaatii,koska siinä tilanteessa et voi lentää.Raskaus ei toki ole sairaus ja jokainen itse ratkaisee miten elää ja mitä tekee,haluan vain sanoa että esim kanarialla kyllä pikkuvaivojen hoito sairaalan päivystyksessä ei todellakaan kerro kaikkea hoidon tasosta.Ja sinä joka menetit vauvasi .tahdon lämpimästi ottaa osaa suruusi.

10. reissumamma Vierailija

Moi!
    Itse olen lentänyt pitkiä lentoja myös vikalla kolmanneksella. Kävin aina gynen tarkastuksessa hakemassa ""matkaluvan"" muutamia päiviä, maks. viikkoa ennen matkaa. Hän arvoi tilanteen. Suosittelen, että konsultoit omaa gyneäsi asiassa. Lentosukat kannattaa hankkia, koska ainakin minulla jalat turposi noormaalia enemmän. Myös venyttely koneessa on tärkeämpää kuin normaalisti. Vettä kuluu enemmän. Turistissa kannattaa ottaa omat vesipullot mukaan. Jet lagit on pahempia, varaa aikaa lepoon.

11. alkuperäinen Vierailija

Kiitos kaikille vastanneille. Kiva kuulla kokemuksia siitä että raskaanakin""voi"" matkustaa ja että matka on ollut pääsääntöisesti onnistunut raskaudesta""huolimatta"". Ja sinulle, joka sait keskenmenon kanarialla, pahoitteluni asian vuoksi. Itsellläni olisi tosiaan tilanne se, että raskaus olisi ihan ihan alussa.

Lähinnä siinä mietityttää että voiko juuri koneen paineenvaihtelut mahdollisesti esim. lisätä alkuraskauden keskenmenon riskiä. No, toisaalta lentäähän ne lentoemotkin alkuraskaudessa. Todellakin kiitos kaikista vastauksista ja nyt jännittämään sekä matkaa että raskautta!

12. Star Vierailija

Moi!

Itse tein positiivisen raskaustestin tuntia ennen liittymälentoa helsinkiin ja sieltä lennettiin Thaimaaseen!

Lento kesti noin 13h yhteensä ja kaikki meni hyvin.

Paikan päällä katsoin aika tarkkaa mitä söin ja tullessa oli hieman pahoinvointia mutta muuten kaikki meni loistavasti!

Rohkeasti matkaan!

Itse lähden keväällä turkkiin lomalle ja silloin on rv 14.

13. Kävin Tunisiassa 2vk vuonna 2005 ja silloin olin 29-31 viikolla raskana.Kaikki meni hyvin.

14. pessimsiti Vierailija

Kun lenkokoneessa saatu säteilyannos on moninkertainen maanpäälliseen, niin eikös sitä voisi ajatella olevan moninkertainen riski juuri alkuraskaudessa esim. epämuodostumille....

15. Heipparallaa Vierailija

Lentämistä ei suositella kolmen ensimmäisten raskauskuukausien aikana eikä viimeisien viikkojen aikana.

16. Jeera Vierailija

Alkuperäinen on tainnut jo matkansa tehdä, mutta vielä pari kommenttia. Eli pastöroimattomia tuotteita (juustot) pitää välttää, samoin kuin tietysti syödä muutenkin mahd. turvallista ja puhdasta ruokaa. Lisäksi serkkuni sairasti raskaanaollessaan etelänlomalla tietämättään virtsatietulehdusta, joka paheni pahenemistaan päivittäisillä uimareissuilla. Suomessa sitten sairaalareissu, ei onneksi vaikuttanut sikiöön.

Hyviä lomia kaikille!

17. lomalla Vierailija

paineenvaihtelu lentokoneessa voi joillain raskaana olevilla tuntua alavatsassa paineen tunteena.

18. manta Vierailija

Moikka Heipparallaa! (kirj. 14.6.)

Mistä olet lukenut, että alkuraskaudessa ei lento ole suositeltavaa?

19. Aussie gail Vierailija

Moi vaan!

Olen kolme päivää sitten saanut positiivisen testituloksen, eli olen raskaana. Olen lähdössä Australiaan kolmen viikon reissulle. Raskausviikkoja tullee silloin olemaan 15-17. Toivon, ettei pahoinvointi haittaa turhan paljon matkaa. Lähden luottavaisin mielin reissuun. Etukäteen murehtiminen aiheuttaa vain kohonnutta verenpainetta ja mielipahaa turhaan.

Hyvää matkaa kaikille lomalle lähteville!

20. Mette Vierailija

Onneksi olkoon ja oikein hyvää matkaa!! Varmasti tulee ihan reissu, olet raskaudestasi onnellinen ja näet taas kaiken vähän eri tavalla "vaaleanpunaisten/sinisten lasien läpi". Raskaushan ei ole sairaus, joten jos vain jaksat ja pystyt, voit tehdä ihan kaikkea mitä muutenkin, tietty nämä tupakointi- ja alkoholiasiat huomioiden, mutta muilta osin. Olen itse lentänyt sekä ihan raskauden alussa, että vielä kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa kaikissa raskauksissani - hyvää onnea vai mitä, mutta ongelmia ei koskaan ollut. Oma vatsani oli aina pieni, joten se ei fyysisestikään ollut hankalaa, ymmärrän, että jos on valtavan kokoinen, niin istuminen on aika tukalaa viimeisillä viikoilla. Mutta alkuraskaudessahan tätä ongelmaa ei ole, jos vain olo muuten hyvä eikä ole mitään erityisiä riskitekijöitä tiedossa, joten iloisesti matkaan vain. Elämä on niin yllättäviä asioita täynnä eikä koskaan voi mitään varman päälle rakentaa, jos sattuu niin sattuu, jopa kotonakin. Olemme usein ystävien kanssa sanoneetkin ja kannustaneet toisiamme tekemään "hullujakin" juttuja sanomalla, että "kotiin on moni kuollut". Eli sama linja tässäkin - ja tietysti aina turhat jossittelut jälkikäteenkin pois.

21. ressu Vierailija

Hoh-hoijaa...kuinkahan moni huomasi, että itse koettu ja "Kätilö" olivat yksi ja sama henkilö. Samanlaisia kirjoitusvirheitä molemmissa teksteissä. Turhaa pelottelua tuollainen.

22. Fyysikko Vierailija

Neljän tunnin lentomatka kymmenen kilometrin korkeudessa aiheuttaa noin 20 mikrosievertin (0,020 millisievertiä) säteilyannoksen. Raskaana olevat lentoemännät lopettavat lentämisen ennen kuin 1 millisievertin säteilyannos täyttyy. Lentotunneissa tämä merkitsee sitä, että raskaana oleva nainen voi turvallisesti lentää noin 200 lentotuntia lentokoneen ollessa 10 kilometrin korkeudessa. Lisää tietoa säteilyn vaikutuksista raskausaikana
    http://www.stuk.fi/julkaisut_maaraykset/kirjasarja/fi_FI/kirjasarja4/_files/71212597184174310/default/kirja4_09.pdf

23. Kerrompa kokemukseni Kanarialta, jossa asun yha edelleen. Synnytin poikani taalla paikallisten sairaalassa ja hoito oli hyvaa, vaikka en epiduraalipuudutusta saanutkaan, mutta kylla hygieniataso ja hoito oli hyvaa ja vastasyntyneista pidettiin hyvaa huolta. Esim. lastenneuvola toimii taalla ehdottomasti paremmin kuin Suomessa ja kontrollitkin ovat paljon paremmat. Yksityissairaaloja en tunne, mutta ehka se virhe olikin siina, etta jos synnytit yksityissairaalassa, jossa ei olekaan mitaan keskoshoitomahdollisuuksia, mutta hospital insularissa, materno infantilissa kylla on. Jos jollekkin sattuisi ennen aikainen synnytys Kanarian matkalla niin ei muuta kuin passi mukaan ja Materno Infantiliin Las Palmasiin suoraan ja varmasti siella tehdaan kaikki mika tehtavissa on.

24. Barcelona Vierailija

Aivan kuten kokemuksia Kanarialta kirjoittaja kertoo,kyllä Espanjassa ja varmasti Kanariansaareellakin on normaali länsieurooppalainen terveydenhoitopalvelu,joka ei edes jää välttämättä jälkeen SUOMALAISESTA MAAILMAN PARHAASTA HOIDOSTA.Itse synnytin Barcelonassa,ensimmäinen lapsi,vieras kieli ja aivan fantastinen henkilökunta.Kaikki olivat erittäin avuliaita,ymmärtäväisiä ja ammattitaitoisia.Ja oli taatusti keksoskaapit vaikkei minun poikani sitä tarvinnutkaan...

25. tietotaitoa Vierailija

Ei ole todellakaan Espanjan sairaalat samalla tasolla kuin vastaavat Suomessa. Suomessa hoito on huippua, johtuneeko sitetn paremmasyta koulutuksesta, asenteista vai mistä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri