Hae Anna.fi-sivustolta

Alkuraskaus ja lentäminen

Viestiketju osiossa 'Yleistä matkailusta' , käynnistäjänä Raskaana(ko)?, 20.03.2005.

1. Hups Vierailija

Kanarialla asuva ja Barcelona.
    Tekstistä huomaa että mitään yllättävää ja ennelta arvaamatonta joka vaaransi lapsen tai äidin hengen ei tainnut synnytykseen kummallakaan liittyä. Kyllä sitä synnyttää lapsensa vaikka savannilla leipäpuun alla ja sen turvallisuutta on helppo vakuutella kun lapsi on täysiaikainen ja terve. Mutta entäs kun.....?

2. :( Vierailija

Kyllä niitä lapsia kuolee synnytyksen yhteydessä täällä Suomessakin :(. Tai sitten muuten menee synnytyksiä pieleen, niin ettei äiti esim. voi enää saada lisää lapsia. Jotta ei tää mikään onnen ihmemaa ole tämä Suomikaan.

3. työkseen tekevä Vierailija

Mutta siitä ei päästä mihinkään, että täällä meillä on maailman pienimmät äiti ja_laspi kuolleisuus luvut. Vähän sivusta varsinaisen aiheen, mutta niimpä täällä näyttää olevan moni muukin kirjoitus.

4. sallakaisa Vierailija

Hei, asenne?? Kyllä espanajalaisilla hoitajilla ja lääkäreillä on asenne ja ihmisiin suhtautuminen paremmalla tasolla kuin suomalaisilla - eli kokemusta molemmista enkä voi kuin ihmetellä, miten meillä sairaaloihin pääsee niin epäsosiaalisia yksilöitä töihin -ihmisiähän he kuitenkin hoitavat. Toki joukossa on helmiäkin, mutta valitettavan usein kohtaa näitä "seurustelutaidottomia".

5. tulkki Vierailija

Ammattitaito on nro 1, se on suomalaisilla korkeata tasoa.

Ps. olen ollut Espanjassa tulkkina potilaalle ja kauhistutti!!

6. täältä näin Vierailija

Espanjassa on sairaalassa aivan erilainen hoitokulttuuri kuin kotosuomessa. Täällä perhe lähes asuu sairaalassa ja hoitaa potilaan perushoidon. Sanotaan mitä sanotaan, mutta kyllä suomessa sairaalahoito ja kaikki siihen liittyvä on korkeatasoista.

7. En todellakaan suosittele matkustamista raskaana ollessa. Esikoinen lähti syntymään viikkoa lentomatkan jälkeen 25. viikolla.

8. ''' Vierailija

silkkaa sattumaa, että syntymään lähti.

9. tervertti Vierailija

Onko näissä tapauksissa faktaa takana, että nimenomaan lentäminen on syynä? Vai pelotellaanko vain? Monet niistä, joilla on ongelmia raskauden/synnytyksen kanssa ovat olleet useamman kerran esim auton kyydissä, mutta tästä ei vedetä yhtäläisyysmerkkejä ongelmiin. Eri asia on jos lomamatkalla tulee ongelmia, eikä heti pääse asianmukaiseen lääkäriin, mutta tällä ei ole mitään tekemistä itse lentämisen kanssa.

10. minnammaria Vierailija

Alkuraskauden aikana ei terveellä ihmisellä ole mitänä vaaraa. Sen sijaan myöhemmin ei enää saa lentää... ymmärrettävistä syistä, synnytys on hankala lentokoneessa.

11. neljättä, Vierailija

kun lensimme kesäkuun alussa Espanjaan.Lapsi syntyi ajallaan Suomessa 19.elokuuta.

12. reissannut äiti Vierailija

Suurimmasta osasta kirjoitajia saa sen kuvan, että lapsesta viis kunhan matkalle pääsee.Anteeksi jos kärjistin. Eihän se lento yksinään ehkä aiheuta mitään ongelmaa, mutta se voi olla se "piste iin" päälle jos on muita tekijöitä joita ei läheskään aina tiedetä eikä osata ennakoida. On turha puhua hienoista sairaala oloista ilman omaa kokemusta. Voihan lapsille niinkuin aikuisillekin sattua lomalla niinkuin kotimaassakin mitä hyvänsä, mutta kyllä keskoslapsen syntymä ja kuolema etelän lomalla muutti loman trageriaksi jota ei haluaisi kenenkään kokevan. On totta ,että jos pelkää ei kannata lähteä mihinkään ja kotiinkin voi kuolla, mutta koska täällä aiheesta keskustellaan on kokemus ja tieto siitä, että ei lentäminen raskaana aivan riskitöntä ole on paikallaan. Jokainen kuitenkin päättää asiasta itse. Hyviä ja turvallisia lomia niille jotka matkustavat, muista kuitenkin tarkistaa, että vakuutus kattaa myös lapsen jos hän päättääkin syntyä matkan aikana.

13. Tein plussan tänään, joten asia on minulle aivan tuore. Kuitenkin olen täysin varma, että lentäminen Kanarialle joulun jälkeen (viikon matka varattuna) ei tuo mitään ylimääräistä riskiä. Syömisiäni Teneriffalla aion vähän katsoa, ettei tulisi mitään listeriaa tai muuta. Ja nyt kyllä joudun jättämään sitten niin lennolla kuin kohteessakin ne viinit nauttimatta. :)

14. kun menetit Vierailija

lapsesi,sinä reissannut äiti.Minullakin 2 menetettyä,neljä ajallaan syntynyttä lasta,siis kuusi raskautta yht. Toivon,että niin kauan kuin olet kipeä surustasi,et kävisi täällä moitiskelemassa muitten ratkaisuja lapsesta piittaamattomuudeksi.Onneksi aika hoitaa.Voin sanoa myös,että tiedän,miltä sinusta tuntuu.

15. ruusulilja Vierailija

Olen viikolla 24, kun matkaamme kohti Thaimaata helmikuussa. Toki minua mietityttää lähtö, mutta neuvolalääkäri rohkaisi sanomalla, että voin hyvin lähteä. Raskauteni on sujunut hyvin tähän saakka. Laitanpa viestiä matkani jälkeen. Lämpöä odotellen....

16. lady105 Vierailija

Kitokset Fyysikolle!
    Hyvä että joku kirjoittaa/välittää oikeasti tutkittua tietoa!

17. kärpix Vierailija

Kylläpä oli sinulla karmea kokemus. Enpä taida sitten pyytää avovaimoa mukaan autonhakureissulle Saksaan. Menomatka oli tarkoitus mennä lentämällä. Lentohetkällä raskaus olisi kutakuinkin juuri 24 viikon kohdilla.

18. miiru_73 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Miten voi olla, että suomessa, jossa neuvolassa varoitetaan joka ikisestä suupalasta (hieman liioitellen ilmaistuna) raskauden aikana, ei varoitettaisi lentämisestä, jos se on oikeasti aiheuttaisi riskin keskenmenolle? Siis ihan oikeasti? Tein pikaisen googletuksen lentämisestä ja raskaudesta ja jenkeille suunnatuilla sivuilla sanottiin lentämisen olevan turvallista, jos on muutoin terve ja raskaus on normaali. Oma vointi vain voi tosiaan olla huono ja siten matkustaminen ei ole kovin mukavaa. (Tässä yksi linkki.) Alkuraskauden keskenmenoriskiä lenäminen ei kuitenkaan lisää.
    Se on toki huolehtimisen aihe, että jos sen keskenmenon ulkomailla saa, onko tarjolla hyvää hoitoa. Eikä vakuutus korvaa raskaudesta aiheutuvia sairaalakuluja. Itse olen ollut kummankin raskauden alussa ulkomailla ja toki olen aina miettinyt tuota omaa hoitoa, jos keskenmeno tulisi.

Olen tosi pahoillani reissannut äiti menetyksenne johdosta.

19. Suksi Vierailija

Raskaus ja lentäminen Kansainvälisillä lennoilla lentäminen on sallittua viikon 36 loppuun saakka. Lyhyillä kotimaisilla sekä Skandinavian lennoilla lentäminen on sallittua viikon 38 loppuun saakka, edellyttäen että raskauskomplikaatioita eikä merkkejä ennenaikaisesta synnytyksestä ole.
    Viikon 28 jälkeen vaaditaan lääkärintodistus raskauden normaaliudesta. Todistuksen voi hankkia viikon 27 jälkeen.

20. Hei! :) Vierailija

Hei!

Huomasin myös, että kyseessä oli sama henkilö. :) Hassua/tyhmää tollanen pelottelu, taitaa olla kateutta tai mitä lie. Ei voi muuta sanoa kun että aika säälittävää. :( Esiintyä nyt kätilönäkin ja varmaan toi fyysikkokin oli ihan sama henkilö. Hanki itsellesi elämä..äläkä yritä pilata muiden iloa. Sinulla on varmasti jotain ikäviä kokemuksia elämässäsi ja haluat siksi tehdä tuollaista. Tyhmää ja väärin se on silti.

Odottaville ja muille haluan sanoa, että ei kaikkea näköjään kannata aina niellä. :) Nettiin mahtuu niin kaikenlaisia ihmisiä.

Onnea pienokaisten johdosta ja Jumalan siunausta kaikkien elämään.<3 Niin ja ihanaa rentouttavaa lomaa/matkaa. Nauttikaa!! :)

21. Hei! :) Vierailija

Ja sinulle joka, menetit lapsesi haluan sanoa pahoitteluni. On surullista kuulla.<3 Mikäli kertomuksesi oli edes totta. Ihmettelin nimittäin sitä miten kevyesti kerroit surullisesta tapauksestasi..ei siitä tullut esiin mitään suurta tuskaa. :(

22. Leena Vierailija

Itse olin raskauden alkuaikana etelässä lomalla ja tuntuu, että se teki todella hyvää. Lomamatka piristi ja uskon, että tämä ihana loma vaikutti myös lapseen. Minulla siis oli ainakin hyvä kokemus!

23. Viivi85 Vierailija

Itse uskon mitä neuvolassa sanotaan. Suomessa kuitenkin on hyvä neuvola ja kun siellä ei kielletä lentämistä niin silloin siitä ei ole haittaa. Ei muuta kuin lomalle vaan kaikki mammat!

24. Hyvänenaika Vierailija

mitä asennevammaa jollakin. Uskon että yksi ihminen kirjoitti nuo kaikki negatiiviset kommentit. :/ Tai sit moni suomalainen on niin putkinäköinen ettei tajua että synnytetään muualla maailmassakin. Minä uskon näitä ihmisiä jotka ovat paikanpäällä synnyttäneet ja eläneet.

25.  
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari