alkuraskaus ja vesirokko seronegatiivisella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton

Vieras
No niin, nyt sitten kävi pahin mahdollinen kauhukuva toteen eli alkuraskauden vesirokko tulossa suurella todennäköisyydellä minulle, joka EN ole sairastanut sitä lapsuudessa. Toisella lapsistani on nyt vesirokko ja itse olen aivan alkuraskaudessa rv6. Kukaan ei koskaan, ei siis missään vaiheessa aikaisempienkaan raskauksien aikana ole kysynyt vesirokon sairastamisesta mitään, saati sitten kertonut että rokote on olemassa. Tuli nyt sitten aivan puun takaa se, että koska en ole sairastanut rokkoa, niin minä ja eritoten sikiö olemme nyt kohtalokkaassa vaaratilanteessa mikäli rokko puhkeaa. Olen nyt siis altistunut oman lapseni vesirokolle kun en tiennyt miten vaarallista tämä on. Sitten vielä lääkäri tyyliin syytti minua että "mikset ihmeessä ole rokottanut itseäsi". Arvaa vaan olisinko jos tämä tieto olisi tullut minulle ajoissa.

Nyt sitten mietitään aloitetaanko asikloviiri ja odotetaan milloin visvapaiseet räjähtävät naamaan. Kaupan päälle saattaa tulla vielä keuhkokuume ja aivokalvontulehdus koska tauti on niin raju aikuisella. Great! Pitää vissiin alkaa testamenttia päivittämään kohta...

Jos joku tietää, miten asikloviiri vaikuttaa sikiöön - tai miten vesirokko vaikuttaa, muuten siis kuin mahdollisesti vammaisuutta ja epämuodostumia aiheuttavana, niin kuulisin kokemuksia mielelläni. Ei sitten yhtään sellaista "mitäs läksit, tyhmä" -kommenttia. Olen ihan tarpeeksi paniikissa ja hädässä ilman sitäkin.

Duodecimin sivuilta sai ihan asiallista tietoa, mutta eipä sekään lohduta että neljäsosalla virus tunkeutuu sikiöön ja aiheuttaa muutoksia...

Kaikilla aikuisilla tauti ei välttämättä ole raju.Sitä en tosin tiedä, miten raskaus sitten vaikuttaa eli tulisiko rajumpana.Mä olin 35v kun sairastin.Pari päivää kuume yli 39, rakkuloita tuli parisenkymmentä.Kasvoihin tuli vain 2.Viikossa oli tauti ohitse.

huh, helpottavaa tietää että kaikilla ei tule pahana, eikä siis joudu sairaalaankaan. Lapsella ainakin suhteellisen helpon oloinen tauti vaikka rakkuloita onkin paljon.

mä altistuin vesirokolle loppuraskaudessa, jolloin se on myöskin vaarallista sikiölle. mulle aloitettiin heti kun oli varmistunut etten tautia ollut sairastanut, viruslääkitys. lääkitys pitäisi aloittaa muistaakseni viim. 7 päivää altistumisen jälkeen, jolloin se on tehokkainta. mulle lääkäri sanoi, etten todennäköisesti tautiin sairastu, koska viruslääkitys aloitettiin ajoissa. enkä kyllä sairastunutkaan, vaikka olin kontaktissa sairastuneeseen juuri pahimpaan aikaan. ihme ettei sulle aloitettu lääkitystä, koska ohjeena on kyllä aloittaa se saman tien, kun kontakti on tapahtunut ja tiedetään ettei sulla ole vasta-aineita.

Yhteistyössä