Alkuraskaus

  • Viestiketjun aloittaja mjaa
  • Ensimmäinen viesti
mjaa
Tein viikko sitten raskaustestin ja soitin tällä viikolla neuvolaan. Kuvittelin, että sinne pitää mennä heti pikimmiten saamaan roppakaupalla infoa, niin ettei torpedoi mahan asukasta... Mutta sain ajan vasta maaliskuun puoleen väliin... Onko ihan normikäytäntö?? Ilmeisesti siihen asti olen infon suhteen netin varassa vai oletetaanko, että nainen luonnostaan tietää nää jutut?

Kokemuksia? Ja vinkkejä, miten olla tää eka kuukausi?:)
 
noo
Ilmeisesti Suomessa tuo on ihan normikäytäntö. Vähän minustakin kummallista, mutta kai sitä on sitten vaan maalaisjärjellä kuljettava :) Pidä vain itsestäsi huoli, lepää äläkä syö raakaa kalaa, kai sitä sillä aika pitkälle pääsee :)
 
kukka80
Sitähän käsittäkseni sanotaan, että niin kauan kun kohdussa on alkio ja ruskuaispussi, jonka kautta alkio saa ravintoa, niin sitä ei voi vahingoittaa mitenkään. Sitten kun alkaa sikiövaihe ja napanuora ja istukka on kehittynyt, niin sitten vasta äidin syömiset, juomiset yms alkavat vaikuttaa.

Itse kävin ensimmäisessä lääkärissä rv 9+1 ja lääkäri teki ultrankin. Silloin näkyi vielä ruskuiaspussi, josta sitten istukka kehittyy.
 
mammma77
Juu, on ihan normaalia. Eka käynti neuvolassa on yleensä jossain viikoilla 7-9. Sieltä laitetaan sit paperit ekaan ultraan, joka on noin viikoilla 11-13. Ota iisisti, nuku paljon ja syö usein, ettei tule huono olo. Ehkä kannattaa välttää listeriavaarallisia ruoka-aineita (vakuumipakatut kalat, ulkomaiset pastöroimattomasta maidosta tehdyt tuorejuustot). Googlella löytää varmaan lisätietoa.
 
killisilmä
Kuten joku jo sanoikin, niin ennen 10. raskausviikkoa ei alkiota pysty vahingoittamaan, vaikka söisi tai joisi mitä. Sitä ennen myöskin "vialliset" raskaudet yleensä keskeytyy. Siitä eteenpäin onkin sitten eri juttu, kun sikiö saa ravintonsa yms muutt äidin nauttimat aineet napanuoran kautta..
 
Karoli ei kirj.
Olen kyllä tuosta ennen 10. viikkoa vahingoittamisesta jyrkästi eri mieltä. Kyllä siinä ehtii vahingoittaa jo vaikka kuinka paljon, sillä 10. viikkoon mennessä alkiolla on jo paljon elimiä. Tällöin pahoinvointikin alkaa jo helpottaa ja pahoinvoinnin uskotaan nimenomaan suojaavan alkiota haitallisille aineille altistumiselta ja tieteellisissä tutkimuksissa on osoitettu, että pahoinvointi assosioituu vähempiin keskenmenoihin. Lisäksi uskon henk. koht. runsaan alkoholinkäytön voivan vaurioittaa alkiota jopa jo ennen napanuoran kehitystä, sillä jos alkoholia on veressä, sitä on myös kudosnesteessä. On fakta, että alkoholi ei tee soluille hyvää, tuskinpa edes hedelmöittyneelle munasolulle.
 
Katten ja Möykky 19+5
Missään nimessä ei pidä paikkaansa, että vasta 10. viikon jälkeen pitäisi alkaa terästäytyä.

Istukka kehittyy jo 3. raskausviikon lopulla ja tällöin alkion ja äidin välinen veriyhteys on muodostunut. Eli siinä vaiheessa kun kuukautiset jäävät pois niin pitäisi alkaa jo miettimään mitä pistää suuhunsa (ruuat, lääkkeet, juomat). 3.-8. raskausviikko ovat kaikkein herkintä aikaa alkion elinten kehityksessä ja kehitys voi peruuttamattomasti häiriintyä esim. tiettyjen lääkkeiden vaikutuksesta.

Istukka EI kehity ruskuaispussista, ne saavat alkunsa eri solukerroksista.

Oma eka neuvola oli rv. 8. Silloin sain kasapäin luettavaa, mutta selvittelin paljon etukäteen jo ennen sitä. Mm. kahvinjuonti ja makeutusaineiden käyttö mietityttivät. Mielestäni HUSin teratologisen tietopalvelun sivuilla on todella kattava paketti mitä voi käyttää ja mitä tulee välttää raskauden aikana: Teratologinen tietopalvelu Sinne vaan selailemaan :)

Muutamia juttuja, mitä tuli mieleen. Ennen neuvolaa voisit käydä apteekista ostamassa vitamiineja, jotka on tarkoitettu raskauden ajalle, esim. Multivitan raskaus ja imetys. Jos sinulla on kissa, niin käsittele hiekka-astiaa kertakäyttöhanskat käsissä toksoplasmariskin vuoksi. Yleinen käsihygienia kannattaa tietysti pitää mielessä :) Tässä nyt asiat, jotka tulivat mieleen. Onnellista odotusta!

Yt. eräs lääketieteen opiskelija
 
Karoli ei kirj.
Iltalehti nyt ei ole lähdemateriaalista ihan parhaimmasta päästä, mutta tässä ihan hyvä linkki kansantajuisella kielellä alkuraskauden alkoholin käytöstä, joka huolettaa muitakin tutkijoita, kuin minua.

Tutkija huolissaan naisten alkoholinkäytöstä: Sikiövauriot uhkaavat lisääntyä | Raskaus ja lapset | Iltalehti.fi

Olen itse miettinyt jo pidempään, että oikeastaan kaikki kaverini, jotka ovat tulleet tietämättään raskaaksi, ovat saaneet keskenmenon tästä yllätysraskaudesta ja olen miettinyt että kuinkahan paljon siihen on vaikuttanut alkoholinkäyttö, joka nykyajan parikolmekymppisillä voi olla aika runsastakin...

Näistä mietinnöistä johtuen lopetin alkoholinkäytön jo kun aloimme yrittää raskautta (tulin kyllä raskaaksi heti, että homma ei ollut mitenkään vaikea toteuttaa) ja aloin noudattaa raskausajan ruokavaliosuosituksia heti plussattuani. Sain neuvolasta ohjeet puhelimitse jo ennen ensimmäistä käyntiä ja otin netistä itse selvää. Neuvolastakin neuvottiin, mistä kannattaa lukea.

Karoli, FT (molekyylibiologia) + Typy 23+3
 
mjaa
Kiitos vastauksista!
Suuntaankin tästä apteekkiin hankkimaan ainakin vitamiineja ja foolihappoa. Rauhassa olen ollut positiivisen testin jälkeen, kun tuntuu että töiden jälkeen on ihan rättipoikkiväsynyt.
 
Oioi___?
Tein viikko sitten raskaustestin ja soitin tällä viikolla neuvolaan. Kuvittelin, että sinne pitää mennä heti pikimmiten saamaan roppakaupalla infoa, niin ettei torpedoi mahan asukasta... Mutta sain ajan vasta maaliskuun puoleen väliin... Onko ihan normikäytäntö?? Ilmeisesti siihen asti olen infon suhteen netin varassa vai oletetaanko, että nainen luonnostaan tietää nää jutut?

Kokemuksia? Ja vinkkejä, miten olla tää eka kuukausi?:)
Ihan tosi?
Mä juuri plussasin tossa pari päivää sitten ja oletin samaa,että ens viikolla soitan lekurille joka sitten kertos mulle kaiken, mitä pitäs tehdä ja syödä ja mitä mun ei pitäs syödä (jostain kuulin ettei raakaa kalaa esim) jne. Kun en mä tiedä itse mitään.
Mä en ole niitä raskaaksi tulleita jotka tietäs lapsista kaiken jo yrittämisvaiheessa... eli olen aika tyhmä raskausasioissa..
Jos tosiaan pitää luottaa netin tietoihin niin mihin niistä kun tuntuu että jotkut odottajat/äidit on asioiden kanssa erittäin fanaattisia...
 
Viimeksi muokattu:
Outo sairaus?
Jos tuntuu kovin epävarmalta, niin kai sinne neuvolaan voi soittaa ja joko kysellä ohjeita puhelimessa tai pyytää, että saisi ekan käynnin jo mahdollisimman pian.
Tätä ketjua lukiessa tulee tunne, että raskaus on yhtä kuin sairaus. Raskaus on maailman luonnollisin asia. Alkoholi, lääkkeet ja tupakka pois ja sitten elämään ihan normaalia elämää. Kyllä vauva pitää huolen itsestään ja imee teistä sen mitä tarvitsee. Terveellistä ruokaa, liikuntaa, seksiä ja lepoa sopivasti kaikkea niin se on siinä. Terve maalaisjärki sekä panostus omaan hyvinvointiin, raskauteen, synnytykseen ja vauvan hoitoon sekä lapsen kasvatukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Karoli
Tohon viimeiseen pitäisi vielä lisätä ainakin se, että raskaanaolevan immuunipuolustus on heikentynyt ja raskaanaoleva saa siksi helpommin listeria- ja toksoplasmoositartunnan. Eli hanskat kädessä puutarhahommia ja kissan vessan siivousta, vihannekset ja hedelmät tulee pestä ja kuoria, ei saa syödä pastöroimattomia maitotuotteita eikä mitään raakaa lihaa, esim. metvurstia, ilmakuivattua kinkkua, kalaa jne. Näin sanoi mulle yksityinen gynekologi kuudennella raskausviikolla.
 
latuska
Ja lääkkeistä vielä, että reseptivapaista särkylääkkeistä turvallista käyttää on Panadol. Esim. kaksi 500mg Panadolia vastaa teholtaan yhtä 400mg Buranaa (mulle tää oli ihan uutta, kuulin hiljattain lääkärissä, olin ottanut vain yhden Panadolin kerrallaan ja päivittelin kun se ei vaikuta mitään). Lääkäri luki koneeltaan, että ibuprofeiinia sisältävät lääkkeet eivät ole suositeltavia raskauden ensimmäisellä ja viimeisellä kolmanneksella. Raskauden keskivaiheilla siitä ei niin ole haittaa lapselle satunnaisesti käytettynä. Mulle määrättiin Panacodia migreeniin, mutta se on reseptilääke. Ja toivon etten joudu sitä usein ottamaan, on aika tujua tavaraa...
 
hemuli
.........ja vielä lääkkeistä. panacodia en enää ota raskauden aikana. olin raskaana ( 5+) ja lääräri määräsi selkäsärkyyn panacodia ja sain kauheita oireita siitä. naama ja kädet turtu sydän hakkas niin ku olis juossut 10 km ja seuraavana päivänä tuli keskenmeno! sattumaa ?? vai ei ? ei tiedä mutta enää en ota vaikka määrättäisiin. panadol zapp on auttanut hyvin yleisiin särkyihin.
 
latuska
.........ja vielä lääkkeistä. panacodia en enää ota raskauden aikana. olin raskaana ( 5+) ja lääräri määräsi selkäsärkyyn panacodia ja sain kauheita oireita siitä. naama ja kädet turtu sydän hakkas niin ku olis juossut 10 km ja seuraavana päivänä tuli keskenmeno! sattumaa ?? vai ei ? ei tiedä mutta enää en ota vaikka määrättäisiin. panadol zapp on auttanut hyvin yleisiin särkyihin.
Sattumaa tai ei, niin sulle Panacod ei ainakaan näyttänyt sopivan. :( Itse jouduin niitä syömään viime viikolla, kun päänsärky kesti lähes koko viikon (!), eikä mulle tullut muita sivuoireita kuin vähän hontelo olo. Siksipä otin vain illalla ennen nukkumaanmenoa. Mulle lääkäri luki jostain omista ohjeistuksistaan, että Panadol ja Panacod on ainoat ns. turvalliseksi luokitellut särkylääkkeet raskauden aikana. Mullakin toi Panadol Zapp on käytössä, ja sitä otan kyllä itsekin mieluummin kuin Panacodia...
 
Viimeksi muokattu:
mariella
Heipparallaa, osaisko kukaan kertoa milloin suunnilleen ne ekat oireet alkaa ilmaantua? Koska musta tuntuis hirveen aikaselta että niitä ois nyt jo, koska jos raskaus on alkanut, siitä on tosiaan vasta noin pari viikkoa, jos ihan sitäkään, silti yhdynnän jälkeen vihlaisi pari krt alamahaa, pissalla käydessä tuntuu kamalan vaikealta saada rakko tyhjäksi ja tuntuu hieman siltä kuin olisi ihan lievä virtsaputkentulehdus... ja on myös lievää pahoinvointia. Onko mulla nyt joku muu, vai voiko tosiaan oireet tulla jo näin pian?

Plus että nyt sitte alkoi inhottava olo vatsassa, en sanoisi pahoinvoinniksi enkä varsinaiseksi mahakivuksi, vaan ihan kuin mahassa olisi ihmeellinen jännitystila koko ajan päällä, ja olo on kuin ilmapallolla. Ruokaa ei tee mieli.

Auttakaa please joku, alkaa muuten pelottaa että mikä hitto mua nyt vaivaa... :/
 

Yhteistyössä