Alle 2v ulos hoidossa? (ja muutkin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puksis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puksis

Vieras
Mitäs äidit olette mieltä sopivasta ulkoilusäästä- ja määrästä, jos on kyse noin 1-2v lapsen ulkoiluista? Paljonko ulkoilette lasten kanssa itse ja minkä verran toivotte ulkoilua hoitopaikassa? Tämä kysymykseni koskee eritoten pakkas- ja sadeilmoja, kauniilla ja lämpimällä ilmalla suurin osa varmaan toivoo runsasta ulkoilua?

-mennäänkö ulos säällä kuin säällä, myös kaatosateessa, räntämyräkässä tai 30 asteen pakkasessa, edes hetkeksi, joka päivä? Pidätkö raitista ilmaa niin tärkeänä lapselle, että tuot pienellekin hoitoon ulkovaatteet, jotka sietävät em. olosuhteita?

-riittääkö huonolla ilmalla kahden ulkoilun sijaan yksi ulkoilukerta?

-harmittaako sinua, jos ulkoilu jää huonolla säällä kokonaan väliin? Koetko, että hoito ei vastaa toiveitasi tuolloin?

-toivotko, että hoitaja älyää olla viemättä pieniä lapsia ulos kauhealla koiranilmalla?

------------

Muuttuvatko vastaukset, jos kyse on isommasta lapsesta? Minkäikäisestä?

Mun mielestä tosi kova pakkanen (juuri tyyliin -30) on ainoa syy, jonka vuoksi voi jäädä sisälle. Lapsen kasvaessa ulkoilua kylmilläkin ilmoilla voi harrastaa, mikäli lapsen iho sen paleltumatta kestää. Harmittaa, jos ulkoulu muusta syystä kuin pakkasesta, jää tekemättä. Yksi ulkoilu per päivä TOSI huonoilla ilmoilla vielä menee.

Meillä on 1v10kk joka vielä kotihoidossa. Toistaiseksi olemme ulkoilleet säällä kuin säällä vähän sillä periaatteella että ei ole huonoa säätä, on vain huonoja varusteita. Pohjoisen paukkupakkaset ovat haastavia hyvilläkin varusteilla, ja silloin ulkoilu on lyhytaikaista. Varsinaista pakkasrajaa meillä ei viime talvena ollut, en osaa sanoa miten tänä talvena tulee olemaan.

Tiedän että lapsissa(kin) on eroja, mutta ei meidän jätkää ainakaan vielä ole hidastanut tai haitannut vaakatasossa piiskaava vesi tai muu "koiranilma". Päinvastoin, vesisateesta nautitaan (?) kääntämällä kasvot kohti taivasta, ja tuulisella säällä odottaa että puuska tulee ja kaataa kumoon.

Jos tuo nyt alkuvuodesta menee hoitoon niin toivoisin, että ulkoilua ei jätettäisi kovin heppoisin perustein välistä, mutta tottakai välillä voidaan olla sisällä (vaikka koko päivä).

Se, mitä pidän tärkeämpänä kuin uloslähtöä, on se että ei istuteta noihin ihmisentaimiin sitä negatiivista asennetta esim. vesisadetta kohtaan. Eli ei sanota "tänään ei mennä ulos kun siellä sataa / on ikävä ilma" vaan vaikka että "ollaan tänään vaihteeksi sisällä ja keksitään/tehdään/askarrellaan/leikitään jotain".

Itse olen ulkoiluihminen henkeen ja vereen, ja mua ei todellakaan itseäni haittaa seisoa pihalla vesisateessa lapsen leikkiessä. Ja kun tuo ei itse ainakaan vielä koe erilaisia kelejä erityisen huonoiksi (tai hyviksi) niin miksi alkaa opettamaan että "huonolla kelillä" ei mennä ulos?

Mutta mua ei siis sinänsä haittaisi vaikka lapsi hoidossa olisikin joskus sisällä, koska kotona kuitenkin ulkoillaan paljon. Enemmän mua haittaa se miten niihin koiranilmoihin asennoidutaan.

Ainoat kelit jolloin voi jäädä sisälle on kova pakkanen ja niin kova myrsky, ettei lapset (ja hoitaja) kestä pystyssä.

Omat lapset ovat päiväkodissa ja viime talven pakkasilla sanoin kyllä hoitajille parin päivän sisällä olon jälkeen, että nyt saavat viedä ainakin minun lapset ulos, edes kymmeneksi minuutiksi. Ja näin tekivät. Mutta ymmärtäisin, jos pukemisruljanssiin ei perhepäivähoitaja haluaisi ryhtyä ihan hetken takia.

Mulle on ihan sama ulkoilevatko päivittäin vai eivät. Ainakin pienten ryhmä ei lähde yleensä ulos jos tulee kaatamalla vettä, mitä järkeä sitä on niitä ihan pieniä istuttaa siellä kaatosateessa. Myöskään isompien ryhmä ei välttämättä lähde ulos jos kaatamalla sataa vettä, eikä se minua haittaa. Omat lapset ovat tottuneet siihen, että joka päivä ei välttämättä ulkoilla ja eivät siksi hypi pitkin seiniä. Me ulkoillaan kun siltä tuntuu ja ehditään.

Ainoastaan paukkupakkanen on rajoittanut pojan kanssa ulkoilua ja sekään ei estänyt kokonaan. Tykkään siitä että laps pääsee ulos mahdollisimman paljon ja on tottunut siihen. 2v sillä oli pph joka onneksi ulkoili tosi paljon ja varustus vaan sään mukaan. Kyl me töissä laitetaan kaikki ulos aina kun mahdollista. Aika huono sää saa olla että pienet jää sisään.

Minulla on lapset 1.5v ja 3v9kk.

Ulkoillaan silloin kun sää on normaalia, tai suht normaalia ja ollaan ulkona sen pari tuntia per aamupäivä. Sitten riippuu ihan illan tekemisistä, ollaanko tai onko lapset isänsä kanssa vielä lisää ulkoilemassa. Ulkoillaan myös sateessa, lumisateessa ja melko kovillakin pakkasilla. Mutta ei niin kauaa, tietenkään.

Lapset ovat kotihoidossa nyt, mutta jos olisivat päiväkodissa, toivoisin että heidät viedään ulos tyyliin säällä kuin säällä. Kyllä ne hoitajat sitten itse saavat päättää, sataako liikaa tai onko liian kylmä.

Silloin kun jättää lapsensa toisen hoitoon, niin menettää kyllä määräysvallan siihen, mitä lapsen kanssa tehdään!

Niin se vain menee. Tai muuten kannattaa hoitaa itse.

Kivahan se olisi jos ulkoilisivat päivittäin mikäli ilmat ei ihan hirveitä ole. Mutta en jaksa tuosta stressata, itsellä on nyt vähän alle 2v kotihoidossa ja muutaman viikon ajan on jo ulkoilut olleet minimissä. Sama linja jatkunee vielä 2 viikkoa. Kieltämättä tänä aikana lapsi olisi takuulla saanut parempaa hoitoa ja enemmän ulkoilua virikehoidossa kuin kotona.

Kunnon ulkoiluvaatteet löytyy kyllä kaikenikäisille. Pienemmillä taaperoilla joille liikkuminen on vielä vaikeaa en näe niinkään merkityksellisenä sitä että ulkoiltaisiin esim sateessa. Toisaalta tuo lähemmäs 2v liikkuu jo niin hyvin ja itseasiassa rakastaa sadetta ja läköitä että hänelle olisi hyvinkin positiivista päästä ulkoilemaan myös sadesäässä.

Yhteistyössä