Alle 4 viikkoa laskettuun aikaan, jokohan pitäisi ostaa vauvaa varten jotain... :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aina myöhässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aina myöhässä

Vieras
Mitään vauvakamaa en ole vielä ostanut, ja periaatteessa beibi voi tupsahtaa koska vaan. Vaatteita kyllä on jumalaton määrä, kun olen saanut kaverilta. Saatuna on jotain muutakin sälää. Äitiyspakkauksen hain postista varmaan viime tingassa, ennen kuin se olisi lähtenyt takaisin. Sehän olikin melkonen aarrearkku! Paitsi että hukun vauvanvaatteisiin. ;)

Nyt vaan pohdin, että mitähän vielä tarvis...vauvan huone on vielä puoliksi varastona, ehkä asiat selkiytyy kun sen siivoaa ja tapaan lastenneuvolan ihmisen.

Yksi tärkeä ja ihan yksinkertainen kysymys: minkä merkkinen turvaistuin on nyt sitten hyvä? Siitähän varmaan olis täällä jotain valaisevia keskusteluja jo olemassakin...

kannattaa tutustua turvakaukaloiden turvallisuustesteihin. turvakaukalon valintaan vaikuttaa sekin että haluaako saada sen rattaisiin kiinni vai ei, ja minkäaiset rattaat haluaa.
vauvahan ei omaa huonetta vielä tarvi vaan nukkuu mieluiten teidän kanssa samssa huoneessa. äitiyspakkauksen lakanoiden lisäksi tarviit varmaan jotkut vaihtolakanat vauvan sänkyyn/äp-laatikkoon.
amme, jos semmoisen haluaa, bepanthenia, imetysiivit, vaippoja.

APUA! :O

Meillä on lähes kaikki jo valmiina. Jotain vaatetta vielä pitäis ostaa, äitiyspakkausta en ottanut...Ehkä mä oon sit jotenki ylijärjestelmällinen, itsellä olis jumalaton stressi jos tossa vaiheessa ei olis hommat jo valmiina.

Turvakaukalo kannattaa kyllä ostaa, ilman ette saa vauvaa mukaan sairaalasta, jos autolla/taksilla menette kotiin. Kaikki merkit mitä Suomessa on myynnissä on varmasti hyviä. Meillä ei ainakaan ollut kaukalo käytössä kuin 6kk, sitten siirryttiin isompaan istuimeen kun lapsi oli isokokoinen. Kannattais varmaan myös paketti vaippoja, tuttipullo ja pari koviketta ostaa varalle. Ja navanpuhditusvälineet (pumpulipuikot ja vaikka Desinfektol jos alkaa haiskahtamaan). Vaunut, jos haluaa heti ulos eikä oo pakkasta. Tai kantoliina.. Amme..

turvakaukalo kannattaa joo ostaa..meidän tuttavat tilas kaukaulon just rv36 ja muksu synty rv 37..toimuts siinä kaukalossa oli 4viikkoa..et melkein ehti ajoissa vaikka onneks sai meiltä vähäks aikaa lainaan niin ei tarvinnu ihan ilman olla..

Meidän joulukuisten ketjusta pomittuna

Tässä listaa mitä kaikkea voi hankkia vauvaa varten. On ollut siis aiemminkin 2+ sivuilla.Jokainen noukkii omaan tarpeeseensa siitä asioita, en usko että kukaan ostaa / hankkii ihan kaikkea ;) Laitan tän jatkossakin tähän etusivulle niin löytyy helposti :wave:

Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta
- Vaunut
- Turvakaukalo
- Vaatetta 50-62 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisubodyt, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (voi mennä montakin vaatekertaa päivässä )
- Kylpyamme
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä )
- Muovifrotee-alustoja
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja (10-20kpl)
- Suolatippoja (NaCl 0,9%)
- "Nenäimuri" rään imemistä varten (NenäFriida on kyllä loistava)
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki
- Perusvoidetta
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta)
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin)
- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu tai -liina
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa)
- Särkylääkettä (Panadol 60mg suppoja)
- Kynsisakset
- Pehmeä hiusharja
- Kylpylämpömittari
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin
- Vauvan myssy
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-)
- Septidiniä (keittosuola ja puhdas vesikin käy) navantyngän puhdistamiseen

Äidille:

- imetysrintaliivit
- rintaliivien suojia
- imetyspaitoja
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit
- rintapumppu
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe, Luumumehua (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia (rinnoille)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Lisäksi vielä hyvät hermot & himppu unta & monta litraa rakkautta, niin pärjää jo pitkälle...

Tällä viikolla kaksi kaveria saaneet ennenaikaisesti lapsensa. Toinen rv 34+1 ja toinen rv 36+, eli ei sitä kyllä koskaan tiedä koska se vauva tupsahtaa. Itse jouduin alkuviikosta osastolle seurantaan ja vieruskaverina oli nainen jolla oli mennyt vedet 34+3..

Nyt en tosta listasta ihan ymmärtäny esim miks pitäis vastasyntynyttä varten olla särkylääkettä? Sitterikin me hankittiin vasta kun vauva oli lähemmäs 2kk.. Ap,läheskään kaikkea esim tosta listasta ei tosiaan tarvii olla heti kun vauva syntyy.. Mäkin ostin kavereiden "yllyttämänä" ("alussa nännit kipeytyy ja iho menee rikki..") tota Lansinohia (se on muuten lampaanrasvavoide,ei lampaanvilla..) jo varmaan 1,5kk ennen laskettua aikaa. Ja miten kävi? Ei menny iho rikki. kertaakaan koko imetysaikana (n 9kk) en tarvinnu rintoihin muuta hoitoainetta kun tippa maitoa sillon tällön..

no höh onhan sulla lähes kaikki sitten jo valmiina jos sulla kerran vaatteetkin lapselle jo on ja äitiyspakkaus. ei se vauva kuule alkuun muuta tartte ku ne vaatteet (äitiyspakkauslaatikossa voi nukkuakkin) ja vaippoja sekä sinut hoitamaan sekä imettämään. Kaikkea kerkee hankkia sitten tarpeen mukaan vauvan synnyttyäkin.

toiset ne stressaa ja pakkailee synnytyslaukkujakin kuukausia etukäteen :D:D että varmasti olis kaikki tarpeellinen mukana. Mä en pakannu ku vasta sairaalaan lähtiessä. Vauvan kun oli pari ensimmäistä viikkoa sairaalassa, niin siinä kun välillä kävin itse kotonakin hoidon lomassa niin kerkesi laittaa valmiiksi.

Kiitos asiallisista kommenteista! :) Vähän jännitin, että lynkataanko mut nyt huonoksi äidiksi, kun en ole hankkinut KAIKKEA jo kesäkuussa...
En usko, että meiltä nyt mitään ihan elintärkeää puuttuu. Kiireellisin hankinta on tosiaan olla se turvakaukalo, että päästään edes sairaalasta kotiin! ja sitten vaipat, noilla äitiyspakkauksen parilla kestovaipalla ei kauaa pärjätä...! Lakanoitakin on saatuna kassillinen ja vaatteita tosiaan niin paljon, että vauvani tuskin ehtii edes kaikkia käyttämään. Sain kaverilta myös tuttipulloja...mietin vaan, että voinkohan käyttää käytettyjä, vai pitäisikö ostaa uudet? Ystäväni lapsessa ei ole ollut mitään hirveitä tarttuvia tauteja, mutta silti.

Varmaan tulisi hankittua enemmänkin tavaraa ja aikaisin, jos en olisi parisuhteessa. Nythän voin passittaa miehen ostamaan tarvittavat puuttuvat tavarat, jos en itse pääsisi! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aina myöhässä;24969323:
Kiitos asiallisista kommenteista! :) Vähän jännitin, että lynkataanko mut nyt huonoksi äidiksi, kun en ole hankkinut KAIKKEA jo kesäkuussa...
En usko, että meiltä nyt mitään ihan elintärkeää puuttuu. Kiireellisin hankinta on tosiaan olla se turvakaukalo, että päästään edes sairaalasta kotiin! ja sitten vaipat, noilla äitiyspakkauksen parilla kestovaipalla ei kauaa pärjätä...! Lakanoitakin on saatuna kassillinen ja vaatteita tosiaan niin paljon, että vauvani tuskin ehtii edes kaikkia käyttämään. Sain kaverilta myös tuttipulloja...mietin vaan, että voinkohan käyttää käytettyjä, vai pitäisikö ostaa uudet? Ystäväni lapsessa ei ole ollut mitään hirveitä tarttuvia tauteja, mutta silti.

Varmaan tulisi hankittua enemmänkin tavaraa ja aikaisin, jos en olisi parisuhteessa. Nythän voin passittaa miehen ostamaan tarvittavat puuttuvat tavarat, jos en itse pääsisi! :)

Ihan hyvin voit käyttää käytettyjä pulloja, mutta uusi niihin ne tuttiosat. Amme sun kannattaa hommata. Ja tosiaan niitä vaippoja. Itse tarvin heti alussa rintapumppua, kun maitoa tuli ja rintoja särki, oli pakko tyhjennellä. Mutta kaikillehan ei käy niin. Mä olin tosi väsyny ja vauva oli koko ajan rinnalla syntymänsä jälkeen, joten mä olin tyytyväinen, että kaikki oli hommattu etukäteen, myös ne asiat, joita ei kaikkia olis ees välttämättä tarvinnu. Mutta vauva on nyt 4kk ja kaikkia hommattuja tavaroita on käytetty ainakin jossain vaiheessa, vaikkei niille heti käyttöö ois ollutkaan. Mut hyvä kun olivat valmiina silloin, kun tarve tuli.

Yhteistyössä