alle kakskymppinenkö tarpeeks aikuinen tekemään tälläisen päätöksen :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/ihmissuhteet/vapaaehtoinen-lapsettomuus/1789840/sterilisaatio-vaikka-ehdot-eivat-taytykaan/

voi voi, vois teiniä hieman aikuisena kaduttaa jos nyt pääsisi elimistönsä tuhoamaan..

Sittenhän voi tehdä kuten palstalla oleva palleriina/äitiyslomalainen/mun muru, ja mennä yhteiskunnan varoilla sterilisaation purkuleikkaukseen, kun mieli muuttuukin 20-vuotiaana tehdyn sterilisaation jälkeen =)

mut voihan niitä munasoluja ottaa munasarjoista, hedelmöittää maljalla, laittaa kohtuun... mutta muuten minusta tuo on järjetöntä. aivan kuin hän kieltäisi olevansa nainen.

Sterilisaatioon on muutama vaatimus..

Lain mukaan sterilisaatioon voidaan ryhtyä henkilön omasta pyynnöstä, kun

.henkilö on synnyttänyt kolme lasta tai hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
.hän on täyttänyt 30 vuotta
.raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä
.hänen mahdollisuutensa ehkäistä raskaus muulla tavoin ovat epätavallisen huonot
.on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
.hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia.
Kahdessa ensimmäisessä perusteessa riittää suorittavan lääkärin päätös, kohdissa 3 ja 4 edellytetään kahden lääkärin päätöstä ja kohdissa 5 ja 6 tarvitaan Valviran lupa.

ei mitään järkeä noin nuorena tehdä tollasta ratkaisua.
En edes jaksa laskea kaikkia niitä asioita, joista minulla oli nuorena vankka mielipide, mutta jotka nyt ovat täysin muuttuneet

Alkuperäinen kirjoittaja Mama the strange:
ei mitään järkeä noin nuorena tehdä tollasta ratkaisua.
En edes jaksa laskea kaikkia niitä asioita, joista minulla oli nuorena vankka mielipide, mutta jotka nyt ovat täysin muuttuneet

no just noin mäki ajattelin.
21 vuotiaana olin niin vannoutunu sinkku, bailasin ja harrastin yhen yön juttuja. en voinu kuvitellakaa mitää perhettä. 21,5v tutustuin nykyiseen mieheeni ja puolen vuoden päästä muutettiin saman katon alle. sit iskiki yllättäen vauvakuume, ja kova sellanén. nyt oon 27v kahden lapsen kotiäiti. en juhli tms enää ollenkaan, olen kaiken aikani lasteni kanssa. en uskonut joskus nauttivani tälläisestä elämästä mutt näin vaan ihmiset aikuistuessaan muuttuu :)

Niin no,

Onko kaksikymppinen sitten vastaavasti kypsä myöskään päättämään lapsen synnyttämisestä ja kasvattamisesta? Ainakaan tuo steriä suunnitteleva ei tule päätöksellään vahingoittamaan kuin mahdollisesti itseään jos joskus katumapäälle tulee. Hyvä vain jos ihminen tuntee itsensä ja sen, mitä haluaa tai ei halua ja toimii sen mukaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti :
Niin no,

Onko kaksikymppinen sitten vastaavasti kypsä myöskään päättämään lapsen synnyttämisestä ja kasvattamisesta? Ainakaan tuo steriä suunnitteleva ei tule päätöksellään vahingoittamaan kuin mahdollisesti itseään jos joskus katumapäälle tulee. Hyvä vain jos ihminen tuntee itsensä ja sen, mitä haluaa tai ei halua ja toimii sen mukaisesti.

se riippuu ihan ihmisestä, kyllä ainakin minä oli 18vuotiaana tarpeeksi kypsä synnyttämään ja kasvattamaan lapseni.

Nääh, sterilisaationkin voi nykyisin kiertää hedelmöityshoidoin. Johan meillä täällä on se äitiyslomalainenkin todisteena siitä, sillä on jo toinen lapsi tehty hedelmöityshoidoilla.

Yhteistyössä