Alle vuoden ikäisen maitoaltistus ja maitoallergia, vinkkejä kaivataan

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermari

Vieras
Meidän kohta vuosikas on menossa maitoaltistukseen. Verikokeissa maito oli reilusti koholla ihan pienenä ja uudelleeen pari kuukautta sitten. On maitoa kuitenkin sietänyt minun kauttani, pientä ihottumaa ym. on ollut, mutta lääkärin kanssa päätettiin jatkaa imetystä, koska oireilu ei ole ollut koskaan kovin pahaa. Maidottoman aikana ei ollut niin hirveää eroa voinnissa.

Maitotuotteita on tarkoituksella vältetty tähän asti, tarkoitus oli vuoden iässä mennä altistukseen ja jatkaa imetystä siihen asti. Nyt kuukausi sitten pieni maistoi isomman sisaruksen voileipää, jossa oli margariinia päällä. Suun ympärys tuli täyteen isoja näppylöitä ja lapsi alkoi repimään kieltään ja kaivelemaan suutaan. Menimme terveyskeskukseen, jossa olimme seurannassa pari tuntia, huulet & kieli eivät turvonneet, mutta koko ajan lapsi repi suutaan ja pyöritteli kieltä ulkona. Loppupäivän pienellä oli ripuli, tuli ihan vihreää kakkaa.

Nyt sitten olisi tiedossa maitoaltistus tällä viikolla. Äiti täällä kuolee hermoromahdukseen. Miten pienen maitoaltistus menee, kuinka paljon maitoa pitää juoda, mistä oireista lopetetaan? Entä vatsaoireet, kuinka nopeasti ne tulevat?

Samalla katsotaan lapselle kuulemma joku korvike, koska on allerginen myös soijalle ja kauralle, niin sellaiset maidot eivät käy. Kalaöljykään ei pienelle sovi, joten pitäisi olla tosiaan soijaton, maidoton, kauraton ja kalaöljytön juoma, onko jotain vinkkejä sellaisesta? Myös hyvät ohjeet ja sivut maitoallergisen ruokatuotteista, resepteistä ja muista jutuista olisi tarpeen. Kiitos!!
 
muihin en osaa vastata, mutta meillä tytöllä aloitettiin 0,2ml, sitten puolen tunnin päästä 0,5ml, puoli tuntia ja sitten 1ml, näin mentiin 150ml asti eli se sitten 2ml, 5ml, 15ml yms..

Ja koko ajan mä seurasin oireita ja hoitaja kävi välillä myös niitä kyselemässä.

voimia testaukseen
 
Meillä tehtiin maitosltistus eka n 6kk iässä. Sillon ekana siveltiin topsilla maitoa huulen sisäpinnalle. Reaktio (suun ympärille nousi punaista näppylää) oli sen verran voimakas että lopetettiin siihen.
Nyt 2v tehtiin uusi altistus,ensin 0,5ml maitoa+0,5ml vettä,sit 0,5ml maitoa,sit 1ml,2ml, jne puolen tunnin välein uus annos ja ite seurasin koko ajan+hoitaja kävi aina välillä kyselemässä.

Voimia! Ja vinkkinä,kannattaa ottaa sekä lapselle että itelle evästä mukaan koska hommassa tosiaan menee helposti monta tuntia..
 
Meillä siveltiin poskelle maitoa. Sitten huulen sisäpintaa maidolla.

Ei juotettu edes sitä 0,2ml koska oli jo vesikellot poskessa.

Altistusta ei uusittu koska lapsi kotihoidossa ja ilman kelakorvauksiakin pärjää :) meillä kotim.viljat, soija, maissi ja lehmä liitännäiset.
 
Eikö nuo edelliset kokemukset riitä, pitääkö sitä ehdoin tahdoin ottaa riskiä? Meillä siveltiin ihan ekaksi maitoa iholle ranteen sisäpuolelle. sitten huuliin, ja sitten vasta suuhun.
 
[QUOTE="vieras";25073234]Eikö nuo edelliset kokemukset riitä, pitääkö sitä ehdoin tahdoin ottaa riskiä? Meillä siveltiin ihan ekaksi maitoa iholle ranteen sisäpuolelle. sitten huuliin, ja sitten vasta suuhun.[/QUOTE]

Kelakorvausta korvikkeesta ei saa ilman altistusta ja oireiden pitää olla selvät, pieni ihottuma tai iykusuus ei riitä.
20min välein me saatiin maitoa tytölle jolle kuin taikaiskusta ei tullutkaan mitään (viikkoa aiemmin sai kunnon ihoreaktion).
 
Ei kela voi pakottaa :)
Miksi korviketta on pakko antaa? Imetyshän on selkeästi parempi vaihtoehto kun teillä kerran toimii! Meillä ei kukaan edes ehdottanut korvikkeen antoa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;25073320:
onneksi se tehdään sairaalassa ja niillä (meillä ainakin oli) on pöydällä valmiina painon mukaan mitattu lääkettä jonka pääsee heti antamaan jos tarvitsee

Tätä mä yritän hokea itselleni, mielummin sairaalassa kuin kotona. Kuitenkin ahdistaa.
 
Mä aijon jatkaa imetystä vielä, mutta maitoa tulee sen verran vähän enää, että se ei riitä. Lapsi on tipahtanut painossa kaksi käyrää allemmaksi, joku korvike on pakko kuulemma ottaa mukaan kuvioihin. Ruokapuolellakin on paljon allergioita, ja on vielä tosi huono syömään. Nyt kun vertaan sisaruksiinsa samanikäisenä, on neljä-viisi kiloa kevyempi.
 

Yhteistyössä