Allergia-asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äitiiii

Aktiivinen jäsen
04.04.2006
1 374
1
36
Mikäköhän näistä vois olla mahdollinen allergiaa aiheuttava(naaman kirvely/polttelu,ja muutama paukama,ilmeisesti nokkosihottumaa)
Parsakaali,kukkakaali,porkkana.
Mä oon muutenkin allerginen kaikille yleisimmille,koivu,pujo yms.
Ristikkäis allergia saattaa aiheuttaa oireita porkkanan kanssa,mutta voiko kukkakaali tai parsakaali aiheuttaa moisen reagtion?

• Tykkää
Reactions: MiinaSillanpää
Mikäköhän näistä vois olla mahdollinen allergiaa aiheuttava(naaman kirvely/polttelu,ja muutama paukama,ilmeisesti nokkosihottumaa)
Parsakaali,kukkakaali,porkkana.
Mä oon muutenkin allerginen kaikille yleisimmille,koivu,pujo yms.
Ristikkäis allergia saattaa aiheuttaa oireita porkkanan kanssa,mutta voiko kukkakaali tai parsakaali aiheuttaa moisen reagtion?
Voi hyvin olla, että kyse on juuri tuosta ristiallergiasta, sillä jos sinulla on jo koivu- ja pujoallergia, niin porkkana kuuluu niihin ruokiin, jotka usein risteävät niiden kanssa ja voivat aiheuttaa polttelua suussa, kirvelyä kasvoissa ja nokkosihottuman kaltaisia oireita, mutta on myös täysin mahdollista, että parsakaali ja kukkakaali laukaisevat reaktion, koska ne kuuluvat samaan kasvisperheeseen (ristikukkaiset), ja vaikka ne eivät olekaan yhtä tyypillisiä allergian aiheuttajia kuin porkkana, niin herkistyneellä ihmisellä mikä tahansa voi toimia ärsykkeenä, varsinkin jos elimistö on muutenkin “valmiustilassa” siitepölykauden takia; yleensä nämä oireet eivät ole vaarallisia, mutta voivat olla tosi ikäviä, joten olisi hyvä pitää ruokapäiväkirjaa ja merkitä tarkkaan, milloin reaktiot tulevat, ja mainita niistä allergialääkärille, jotta tarvittaessa voidaan tehdä prick-testit tai verikokeet ja sulkea pois varsinaiset ruoka-allergiat – ja jos oireet pahenevat (hengitysvaikeuksia, turvotusta), silloin täytyy hakea heti hoitoa, mutta muuten kyse voi olla juuri tuollaisesta harmillisesta mutta yleisestä ristiallergisesta reaktiosta, jossa porkkana on selvin syyllinen, mutta parsakaali ja kukkakaali saattavat toimia lisäärsykkeinä.

Viimeksi muokattu:
Minulla oli tosi samanlainen tilanne muutama vuosi sitten. Ensin luulin, että oireet (naaman punoitus ja nokkospaukamat) tulivat vain porkkanasta, koska tiesin jo ristiallergiasta koivun kanssa, mutta lopulta huomasin, että myös kukkakaali aiheutti lievää kirvelyä suussa ja vatsan turvotusta. Parsakaali sen sijaan ei juuri oireillut, mutta lääkäri sanoi, että yksilölliset erot voivat olla isoja, ja että ristikukkaiset kasvikset voivat joillakin herkillä toimia lisätriggerinä.

Pidin parin kuukauden ajan ruokapäiväkirjaa ja se auttoi tosi paljon hahmottamaan, mikä selvästi pahensi oloa. Sitten allergialääkäri teki prick-testit ja sain vähän varmuutta siihen, mitä kannattaa välttää kokonaan ja mitä voi syödä pienissä määrin. Voin suositella tuota kirjaamista – siitä on iso apu, kun yrittää selvitellä syyllistä.

Uusimmat

Yhteistyössä