Me rakennettiin itse ja meille oli tärkeää se, että on kokonaan koneellinen ilmanvaihto, siis sekä tulo että meno hoituu koneellisesti. Ja kaikki tuloilma tulee sähkösuodattimen kautta, joka puhdistaa pienhiukkaset sisään tulevasta ilmasta. Eli esim siitepölyt jäävät tuohon suodattimeen. Ja koskaan ei siis tarvitse tuulettaa ovien ja ikkunoiden kautta. Siitepölyaikana ei varsinkaan kannata. Ja mitään räppänöitä ei siis ole sienissä joihin pitäisi siitepölyaikoina laittaa niitä kankaita. Ja todellakin meillä vähemmän pölyä nykyään kuin edellisissä kodeissa.
Meillä on myös keskuspölynimuri, jota kait suositellaan allergiaperheisiin. Ei puhalla huoneilmaan, jolloin ei pölistä kuten tavallinen imuri. Myös kuivausrumpu hyvä olla, koska irtonukka irtoaa siinä vaatteista, ja koska koskaan ei voi kuivata pyykkiä ulkona. Tilava khh on hyvä, jolloin vaatehuolto ja pyykkitelineet mahtuvat sinne, eikä tarvitse pölistellä pyykkejä joka puolella taloa. Jokaisella kuitenkin omissa huoneissaan omat vaatekaapit, joissa puhtaat sisävaatteet pidetään. Lakanat ja pyyhkeet säilytän khh:n kaapeissa.
Materiaaleissa varmaan kaikki nykyiset ihan hyviä. Puulattia on vähemmän staattinen kuin laminaatti, ja itse tykkään enemmän parketista, mutta tuskin allergikon kannalta suurta eroa. Kannattaa miettiä helposti puhtaana pidettäviä. Minulle on ollu tärkeää että ei liikaa tavaraa ja kaiken maailman lipastoja ja hyllyjä, jollon siivoaminen helpompaa. Matot pölyämättömiä, esim. paperinaru- tai esim. nää uudet polypropeiininukkamatot vai mitä ne on... Ja yleensäkin mattoja mahdollisimman vähän. Lelut ym. ja kaikki pikkutavara on kätsy että laatikoissa kannen alla, niin pöly ei sillä lailla keräänny niihin ja kannet on helppo pyyhkiä.
Lämmitys meillä on vesikiertoinen lattilämmitys joka lämpenee suoralla sähköllä. On hyvä ettei enää mitään pattereita kiinni seinissä keräämässä pölyä ja huonontamassa huoneilmaa. Pääsääntöisesti lämmitetään varaavalla takalla. Kesällä huoneilmaa viilennetään ilmalämpöpumpulla. Itse kärsin pahasta heinäallergiasta ja on ihanaa kun saa olla sisällä viileässä kun ulkona on paahtava helle ja lisäksi oloa tukalaksi tekevät siitepölyt.
Eteisratkaisut oli myös meille tärkeitä. Halusimme tilavan umpikuistin, joissa kaapistot ja naulakot, jolloin takit, ulkopuvut ja kengät jäävät kokonaan eri tilaan.
Tsemppiä projektiin! Kannatan rakentamista niin saatte juuri teille sopivat ratkaisut! =)