Allergiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J

Vieras
Aloitimme kiinteiden maistelun 2,5kk iässä perunalla ja porkkanalla (vauva nyt 5kk). Siitä laajensimme listaa yhdellä ruoka-aineella viikossa ja mielestäni mitään oireita ei esiintynyt (vauva on kyllä aina ollut ikuinen, koliikki, ja nukkunut yöt huonosti). Nyt ovat posket, nenä ja leuka punoittaneet n. kuukauden ajan, milloin vähemmän milloin enemmän. Eli kysymys kuuluu voiko allergia puhjeta yht äkkiä, vaikka ei edellisellä viikolla olisi saanut mitään oireita?

Eilen söin itse kananmunaa ja tänään posket tavallista kuivemmat ja punaisemmat (imetän siis vielä). Tosin annoin tänään myös porkkanaa jota olen nyt tarkkaillut aiheuttaako oireita.
Kakka on tahmaista, mutta normaalin väristä. Olen itse vain jo niin väsynyt, koska vauva ei ole koko aikana nukkunut hyvin etten jaksaisi alkaa enää miettimään mitä itse syön ja syynäämään oireita.

no lopeta niiden antaminen ja katso loppuvatko oireet.. meille tuli posket ihan punaseksi kun vauvalle antoi mansikkaa.. oli se sitten kiisselinä tai jätskinä tai soseena.. mut onneks on menny ohitse kun muksu kasvo..

Meillä ollut vähän sama ongelma, poika nyt 7,5kk. Eli lisätty ruoka-aineita pikkuhiljaa. Posket punoittaa aina välillä, ja on usein tosi kuivat, mutta tosi vaikea sanoa, mistä tulee, kun ei tule selkeästi jonkun ruuan jälkeen.

Kysyin lääkäriltä, kannattaisiko poika viedä allergiatesteihin (meillä on vakuutus, eli rahasta ei onneksi ole kiinni), mutta oli sitä mieltä, että jos ei muita oireita ole, niin ei kannata. Sanoi, että posket voi lehahtaa punaisiksi reaktiona uusiin ruokiin, mutta ei ole allergiaa (siis välttämättä).

Neuvolassa taas sanoivat, että myös nämä kylmenevät ilmat vaikuttavat poskiin, monilla lapsilla on kuulemma talvisin tosi punoittavat posket, vaikka ei ole allrgiaa.

Silti jatkuvasti pohdiskelen, vienkö pojan testeihin. Vielä en ole vienyt, mutta jos alkaa olla esim. vatsaoireita, niin sitten kyllä varaan heti ajan.

Yhteistyössä