Allergialääke päiväkotiin ruoka-allergian vuoksi - käytössä myös siitepölyallergiaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja po
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

po

Vieras
Hankala otsikko..

Mutta siis meillä tilanne, että pojalla on ollut siitepölykautena Zyrtec-mikstuura 2.5ml kahdesti päivässä. Päiväkotiin olemme varolääkkeeksi toimittaneet samaa lääkettä, jos vahingossa sattuvat antamaan väärää ruokaa lapselle. Annostuksella 2.5ml tarvittaessa.

Noh, kotoa mikstuura loppui. Lääkäri kirjoitti uuden reseptin. Apteekissa huomasin vasta, että oli kirjoittanut Histeciä, tabletteina, puolikas tabletti kerran päivässä. Ei siis ollut sama lääkäri kuin aiemmin.

No nythän mä sitten mietin, että kun aamulla annan tuon tabletin ja jos päiväkodissa tuleekin se tilanne, että pitäisi antaa allergialääkettä (siis sitä mikstuuraa), niin mitenkäs käy, kun koko päivän painon mukainen annos on annettu jo aamulla kotona?

Lääkäriltä mun pitää tätä kysyä, tiedän. Mutta kysäisisin vain josko jolla kulla olisi vastaavia kokemuksia.

Lähtökohtaisesti pk:ssa ei pitäisi joutua pelkäämään "väärää" ruokaa. Toisekseen, meillä lapsella cetirizin luvallista tuplata se annos pahojen oireiden aikaan. Kysäse lekuriltasi?

Jos lapsi saa todella pahola allergiaoireita ruuasta, niin mun mielestä on täysin järkevää viedä päiväkotiinkin lääkettä. Varsinkin jos lapsi on sen verran pieni, että vieressä istuvan kaverin ruoka kiinnostaa yhtä paljon kuin omakin, ja nappaa sitten vaikka omenanpalan maistettavakseen.

[QUOTE="yksmamma";23533190]Jos lapsi saa todella pahola allergiaoireita ruuasta, niin mun mielestä on täysin järkevää viedä päiväkotiinkin lääkettä. Varsinkin jos lapsi on sen verran pieni, että vieressä istuvan kaverin ruoka kiinnostaa yhtä paljon kuin omakin, ja nappaa sitten vaikka omenanpalan maistettavakseen.[/QUOTE]

No ei kai ne istumisjärjestelytkään voi niin huonosti olla? Joo, päikyssä voi olla lääkettä, mutta omaani en uskaltaisi päikkyyn viedä, jos epäilisin, että sitä väärää ravintoainetta oltaisiin tarjoamassa talon puolesta. Toisekseen, ilmeisesti ap:n lapsen ruoka-aineallergia ei ole kovin vakava, jos selviää siitä antihistamiinilla.

Itse olen allergisen lapsen äiti ja päiväkodeissa vuosia työssä ollut ihminen. Edelleen suosittelen, että ap tsekkaa lekuriltaan voisko hätätilanteessa tuplaa päivän annoksen, tuskin noita hätätilanteita tulee kovin usein? Ei ainakaan saisi tulla. Tai sitten pyytää lekurilta uuden reseptin.

Anteeksi, en päässytkään heti ketjua lukemaan..

Niin, ei lapsemme vielä koskaan ole saanut väärää ruokaa päiväkodissa, ei kyse siitä ole. On vain päiväkodin toivomus, että allergisilla lapsilla olisi päiväkodissa oma varolääke. Koska ihmisiähän päiväkodissakin vain ollaan ja välillä on sijaisiakin, joilta saattaa jotain unohtua. Lääke on siis vain ihan varmuuden vuoksi. Päiväkodissa ollaan kuitenkin hyvin tarkkoja siitä, että varolääkkeidenkin annosteluohjeet ovat juuri oikeanlaiset.

Kysymys ja mietintä on siis vain hypoteettinen ja mahdollinen "tapaturma" kertaluontoinen. Tarkistan asian lääkäriltä :)

Zyrteciä saa antaa vain tuon 2krt/vrk. Allergialääkäri painotti ettei yhtään enempää saa antaa.
Meillä Zyrtec annetaan aamulla ennen pväkotiin menoa ja illalla.

Yliannostus vaikuttaa keskushermostoon.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä